Acad. Florin Constantiniu:
„Politicienii postdecembrişti au făcut românilor mai mult rău decât mongolii, ungurii, turcii, nemţii şi ruşii"
 

De 21 de ani trăim vremuri pretins istorice. Totul a început la Revoluţie, când grupurile de tineri care ocupau Comitetul Central strigau exaltaţi: "Istorie, istoriee...". De atunci, aşteptăm mereu să se întâmple ceva istoric. Aşteptăm ca cineva, un om de cultură sau un politician providenţial, să ne spună că ştie încotro trebuie să meargă ţara, că există un plan naţional de dezvoltare. De fapt, vrem să ne vedem pe noi înşine în postura de făcători de istorie. Din păcate, în alegeri, nu ne-am votat „visătorii" potriviţi. Nimeni n-a „visat" pentru ţară şi pentru naţiunea română, ci eventual doar pentru sine, pentru ai săi şi ai partidului său. Mulţumită politicienilor, în ultimii 21 de ani, România aproape că a fost scoasă din istorie. Nici unul dintre ei n-a avut curiozitatea să deschidă o carte de istorie, pentru a găsi acolo un îndreptar, un ghid de orientare, o soluţie anticriză. Dimpotrivă, ajunşi la putere, politicienii au scos istoria pe tuşă, marginalizând-o în şcoli şi universităţi, împreună cu latina - limba întemeietoare a românilor. În faţa acestui „holocaust" aplicat trecutului românesc, un istoric de mare anvergură, precum este academicianul Florin Constantiniu, nu poate decât să plângă, să se răzvrătească sub o copleşitoare durere. Pentru domnia sa, timpurile pe care le trăim sunt atât de goale de conţinut istoric că nu-şi mai doreşte decât să dispară fizic: „Îmi doresc să scap cât mai curând din această lume de hoţie, ticăloşie şi nevolnicie, care este România de astăzi".

„Ne îndreptăm spre o sărăcire intelectuală, care va transforma România într-un deşert cultural"

- Domnule profesor, toată lumea ştie că Istoria este dispreţuită şi ignorată în ţara noastră. Cât de greşită este această atitudine din partea guvernanţilor ultimilor 21 de ani?

- Cauzele restrângerii dramatice şi regretabile a ponderii istoriei în învăţământul românesc trebuie căutate, în opinia noastră, mai întâi, în confruntarea dintre globalism şi identitatea naţională şi, apoi, în percepţia eronată a necesităţilor de pregătire intelectuală şi culturală a omului contemporan. Noile forţe economice globale îşi propun nu ocuparea unui teritoriu sau dominarea unei ţări, ci subordonarea întregii lumi. În atingerea acestui ţel, globalismul întâmpină un obstacol: identitatea naţională a popoarelor, întruchipată în statele naţionale. Identitatea naţională se hrăneşte şi din memoria istorică, şi, atunci, globalismul atacă istoria pentru a slăbi conştiinţa naţională. În al doilea rând, globalismul nu are nevoie de oameni cu un larg orizont de cultură, el vrea specialişti de nişă, performanţi într-un domeniu restrâns. Ne îndreptăm spre o sărăcire intelectuală, care va transforma România într-un deşert cultural. Cred că în predarea istoriei, a istoriei românilor în primul rând, în ultimii 21 de ani, s-a înregistrat un regres pe cât de dăunător, pe atât de condamnabil. Şcoala românească, o şcoală cu excelente tradiţii de învăţământ solid şi fertil, a fost pusă la pământ de coaliţia dintre elevii leneşi, bolnavi de socializare pe Facebook; părinţii isterizaţi de odraslele nemulţumite că trebuie „să-şi facă temele acasă", şi birocraţii plafonaţi, grijulii cu scaunele lor, nu cu educaţia, şi copiind mecanic din publicaţii străine, pentru a redacta legi, regulamente şi programe analitice. De 21 de ani se fac reforme şi iar reforme ale învăţământului, care, în realitate, subminează funcţia instructiv-educativă a şcolii. Primul pas în cretinizarea elevilor este prigoana dezlănţuită de birocraţii Ministerului Educaţiei împotriva volumului de cunoştinţe transmise elevilor. La istorie - şi nu numai la noi - s-a început cu îndepărtarea cronologiei: „Să nu încărcăm mintea elevilor cu date". Foarte bine: istoria nu este o disciplină de memorizare, ci de analiză. Dar fără repere în timp nu se pot stabili legăturile cauzale. Şi eu sunt împotriva învăţării pe dinafară a datelor lesne de găsit într-o cronologie sau într-un manual, dar - pentru Dumnezeu! - cum să înţelegi raporturile de cauză-efect dintre evenimente dacă nu cunoşti succesiunea lor în timp? Nu se doreşte ca elevii să aibă o pregătire temeinică, şi cei trei componenţi ai coaliţiei de care am amintit preferă nişte adolescenţi ignoranţi, incapabili să depăşească limbajul „mişto" şi „naşpa". Cu astfel de cetăţeni, viitorul României este sumbru.

- În timp ce bulgarii îşi împânzesc ţara cu şantiere arheologice, în căutarea tracilor cu care nu au nici o legătură, românii, urmaşi direcţi ai dacilor şi romanilor, sunt gata să cedeze străinilor, spre distrugere, vestigiile daco-romane de la Roşia Montană. Care ar trebui să fie atitudinea statului faţă de cercetarea arheologică?

- Deşi se vorbeşte de conservarea „patrimoniului naţional", nu se face nimic pentru păstrarea şi valorificarea lui. S-a găsit un alibi: nu sunt bani. Dar banii se găsesc imediat când se construiesc vile şi se achiziţionează maşini de lux. Este o ruşine că statul român nu a participat la „licitaţia Brâncuşi", pentru a achiziţiona măcar pipa unui român care a deschis drumuri noi în artă. Nu ne pasă de Brâncuşi, dar avem bani pentru branduri care nu conving pe nimeni. Spre ruşinea guvernanţilor noştri, avem mult mai puţine şantiere arheologice astăzi, în România, decât pe vremea lui Mihail Roller, de tristă amintire. Sentimentul patriotic se înfiripă la copil din interesul şi dragostea pentru vestigiile trecutului. Sentimentul istoric al continuităţii se naşte din ataşamentul pentru un monument, o cruce înălţată să veşnicească un eveniment, un mic schit, pierdut în munţi. Cine-i învaţă pe copii să le ocrotească? Grija pentru urmele înaintaşilor - vezi şi cazul Roşia Montană - ar trebui să fie un principiu sădit în conştiinţa românilor încă de pe băncile şcolii.

„Marii guru ai culturii române de astăzi nu mai vor să ştie că sunt români"

- Cui credeţi că i se datorează situaţia catastrofală în care se află astăzi România?

- Situaţia catastrofală în care se află astăzi România are, ca să spun aşa, doi responsabili, în afara crizei mondiale: clasa politică şi masa poporului român. Clasa politică postdecembristă nu a avut - indiferent de partid - nici un proiect naţional. A avut, în schimb, un unic gând: să se căpătuiască. S-a repezit asupra României cu singurul gând al îmbogăţirii. Oamenii politici au acţionat ca nişte vandali, distrugând şi jefuind totul. Mongolii, ungurii, turcii, nemţii, ruşii nu au făcut românilor atâta rău cât au făcut politicienii postdecembrişti în două decenii. Când, peste ani şi ani, se va scrie istoria timpurilor de azi, „nu vor ajunge blestemele" pentru a-i condamna pe cei care au făcut ca România să rateze o mare şansă de afirmare şi bunăstare şi să fie adusă la sapă de lemn. Dar clasa politică nu şi-ar fi putut desfăşura „opera" nefastă dacă în calea ei ar fi întâlnit rezistenţa hotărâtă a opiniei publice, manifestarea viguroasă a spiritului civic. Din nefericire, am rămas un popor de ţărani - spiritul civic se naşte la oraş! -, o turmă de oi, care se lasă exploatată, batjocorită, călcată în picioare, fără nici o tresărire de revoltă sau de demnitate (Goga observase, în 1916, acelaşi lucru). Clasa politică din România este întocmai ca un răufăcător sigur de impunitate. Şi dacă ştie că nu are a se teme de nimic, atunci de ce n-ar jefui în continuare? Proteste ca în Grecia - leagănul democraţiei - sunt de neimaginat în România. Ăsta e marele nostru blestem: o masă supusă, resemnată, incapabilă să se mobilizeze pentru un mare proiect sau pentru o mare idee. Mă întreb dacă noi, românii, nu am părăsit deja scena istoriei. O bună parte a elitei intelectuale a capitulat în faţa globalismului, a capitalismului de cumetrie şi a clientelismului politic, abandonând funcţia de ghid spiritual al naţiunii. Oameni ca paşoptiştii, oameni ca făuritorii României Mari ar fi priviţi astăzi ca anacronici şi nostalgici. Marii guru ai culturii române de astăzi nu mai vor să ştie că sunt români. Am avut un exemplu la 1 Decembrie a.c.: câţi dintre ei au scris sau evocat cu dragoste de trecut împrejurările creării României Mari?

„Din soldaţi am făcut hoţi, din ofiţeri, peşti, dar cu caii ce să fac, domnule ministru?"

- Românii au mai trecut prin crize. Spre exemplu, Marea Criză din 1929-1933. Cum s-au descurcat guvernele de atunci?

- Într-adevăr, crize economice au existat şi în trecut, dar fiecare eveniment este generat de condiţiile istorice care îi conferă unicitate. Soluţiile, deci, nu pot fi identice în cazul unor crize. Cea din anii 1929-1933 a lovit dur România, şi guvernanţii de atunci, ca şi cei de acum, au recurs la concedieri, întârzierea plăţii lefurilor, reduceri de salarii („curbele de sacrificiu"). A fost marea neşansă a lui Nicolae Iorga, cea mai strălucită minte a românilor, să fie prim-ministru în anii 1931-1932, când criza se îndrepta spre apogeu. A făcut scandal în epocă replica dată de el unei delegaţii de agricultori, veniţi la Mangalia, unde el îşi petrecea concediul, pentru a se plânge de situaţia grea în care se aflau, fiind presaţi de bănci să-şi achite datoriile. Iată relatarea lui Iorga însuşi: „Iar, cum un om mai simplu strigase la capătul lămuririlor mele, că el e «desperat», i-am spus, glumind: «Nu; fiindcă aici e casa mea, colo e marea; dacă erai în adevăr desperat, la mare te duceai»". Ziarele care-i erau ostile l-au acuzat că i-a trimis pe protestatari să se arunce în mare. Exasperat de „măsurile de austeritate", un colonel, şef de unitate, s-a dus la Constantin Argetoianu, ministru de Finanţe în guvernul Iorga, şi l-a întrebat: „Din soldaţi am făcut hoţi, din ofiţeri, peşti, dar cu caii ce să fac, domnule ministru?". Criza s-a rezolvat când a încetat pe plan internaţional. Sunt convins că şi acum va fi la fel. Adevărul este că mari finanţişti nu am avut decât doi: Eugeniu Carada şi Vintilă Brătianu. Nu am avut şi nu avem mari competenţe financiare, capabile de elaborarea soluţiilor de criză. Guvernanţii de astăzi vădesc o gândire rudimentară: „să taie", să reducă salariile şi să sporească taxele. Un mare plan de investiţii, de relansare a economiei, nu există. Să aşteptăm, aşadar, scrâşnind din dinţi, sfârşitul crizei pe plan mondial.

- Care este epoca din istoria românilor pe care o admiraţi cel mai mult?

- Admiraţia cea mai puternică o am pentru generaţia paşoptistă. O forţă de creaţie politică, un devotament pentru interesul naţional, un dezinteres total pentru destinul personal, totul a fost închinat naţiunii române. Eşecul revoluţiei din 1848 nu i-a descurajat pe paşoptişti. Au îndurat exilul, dar au continuat lupta şi, în două decenii (1859-1878), au creat statul român modern, căruia i-au câştigat independenţa. Doar două decenii, adică exact cât i-a trebuit clasei politice postdecembriste să prăbuşească România în haos şi mizerie. Cum să nu-i admiri pe paşoptişti? Sunt un model care ar trebui prezentat şi explicat în toate dimensiunile lui, nu ca o simplă lecţie de manual, ci ca un prilej de meditaţie, responsabilă şi fecundă, pentru adolescenţi, făuritorii României de mâine. Dar cum să le „încărcăm mintea" cu evenimente şi date? Nu se lăuda, nu demult, Ministerul Educaţiei că a mai redus cu 35% cunoştinţele de transmis în învăţământ?

- Ce vă doriţi în 2011?

- Ce-mi doresc în 2011? Să scap cât mai curând din această lume de hoţie, ticăloşie şi nevolnicie, care este România de astăzi. Întrucât sunt prea bătrân pentru a mai emigra, cum nu există la noi clinici de eutanasiere voluntară, cum procurarea Furadanului salvator e oprită prin lege, nu-mi rămâne decât să-l rog pe Dumnezeu să mă ia la El rapid şi uşor.

- Ce urare le adresaţi românilor, domnule profesor?

Urez poporului român, la începutul lui 2011, să se revitalizeze şi să fie capabil să reînnoiască, în condiţiile secolului al XXI-lea, performanţele strămoşilor din timpul lui Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul şi al luptătorilor paşoptişti.

Accesări: 7604
Ion Longin Popescu
Publicat Marţi, 04 ianuarie 2011

 
mail  print  Yahoo!  twitter  Facebook
Voteaza articolul
[DA]
[NU]
+45
49 Voturi

 

Alte articole scrise de Ion Longin Popescu: Alte articole din categorie:


 
Comentarii

VLADIMIR
08:20:33, 26 Apr 2011 45
Uniunea de Distrugere in Masa a Romaniei .!!!!!!Pe cine nu lasi sa moara nu te lasa sa traiesti .Sint roman nascut in ardeal si stiu prin cite au trecut bunicii mei si parintzii mei in anii 50. Ungurii din ardeal sint sovini si violentzi . Niste nerusinati
ContraPro
0
 
Micsu Bobric
23:14:26, 30 Jan 2011 44
D-lui profesor academician Florin Constantiniu La ceea ce ati avut de spus in acest material mi se pare cel putin ciudat ca singurele variante pentru dvs. ar fi emigrarea(exclusa de dvs insasi dpdv varsta) si moartea.Cu atat mai mult ca nu ati ati avea mare lucru de pierdut in contextul in care va cereti in fate Lui Dumnezeu "iesirea din scena" pentru aceasta lume. Solutia emigrarii au ales-o cei care nu aveau nimic de spus sau care nu aveau o pozitie din care sa poata spune ceva,cum aveti dvs.Asa ca daca vreti sa transmiteti un mesaj ati putea s-o faceti pana la capat,nu cerandu-va "pensionarea" prematura,pentru ca aceasta atitudine nu va face diferit de cei pe care-i criticati(si nu ma refer la clasa politica). Nu vreau sa va judec dar parerea mea este ca exista o neconcordanta intre ceea ce constatati si condamnati in acelasi timp si intre ceea ce declarati ca ati face in acelasi context,lucru pentru care va rog sa ma iertati daca cumva am gresit.
ContraPro
0
 
mcorjescu
14:29:22, 09 Jan 2011 43
total de acord cu cele spuse despre perioada comunistă pe care d-l prof. Fl. Constantiniu a omis s-o ia în consideraţie. A omis însă şi perioada prezentă cu Băse care singur recunoştea: "... ce blestem urmăreşte poporul român să aleagă între doi comunişti ?" Gura păcătosului adevăr grăieşte şi drept recompensă ... l-au reales! Avem ce merităm!
ContraPro
0
 
g
14:51:27, 08 Jan 2011 42
Academicianul Florin Constantiniu este unul dintre istoricii nostri de valoare,care nu a avut si nu are pretentia sa -i invete istoria pe toti cei care au cunostinte rudimentare de istorie,dobandite din filme,talk- showuri sau discutii auzite la un pahar de bautura. Ca fost invatacel al domnului Profesor,imi amintesc ca ne spunea ca nu trebuie sa facem afir*editat* neargumentate,iar infor*editat*le istorice sa le luam studiind mai multe surse. Domnul Alexandru Taranu il acuza pe domnul Contantiniu ca afirma o enormitate,cand ne caracterizeaza ca un" popor rural";fiti sigur ca nu jigneste pe nimeni si nu afirma ca orasenii nostri au mai mult spirit civic.Cercetand istoria ultimului secol,cati dintre orasenii nostri sunt oraseni get-beget(multi sunt tarani migrati in timpul colectivizarii agriculturii). Daca va veti documenta ,veti avea surpriza sa constatati ca multi dintre domnitorii nostri au dat mai multe acte prin care incercau sa-i stabilizeze pe tarani pe mosii;va-ti intrebat de ce ?Multi boieri,din nevoia unor brate de munca ,le promiteau conditii avantajoase de claca sau alte inlesniri,fapt ce-i determina pe taranii clacasi sa plece,sa se mute.Legea era ceva limitat la nivelul mosiei boieresti. In vest,multe dintre asezari erau intarite:locuitorul cetatii iesea din cetate la o anumita ora,intra in cetate la o anumita ora,stingea focul la o anumita ora(astfel ardea nu numai el),deci trebuia,era nevoit sa respecte anumite conventii valabile pentru toti membrii aceleiasi comunitati. Sper sa intelegeti cat de cat. Multumesc consateanului meu Ion Popescu pentru instructivul interviu(pentru cei care au capacitatea sa-l inteleaga).
ContraPro
0
 
Ion Romanul
21:22:47, 05 Jan 2011 41
Dle BUREPISTA, intrebi ingenuu sau poate prosteste ce le-au facut ungurii romanilor... S-o luam sistematic: de ce crezi ca au dorit romanii ardeleni sa se uneasca cu Tara in 1918? De bine ce le-a fost sub unguri? Iti enumar doar cateva motive minore, dar graitoare, pe langa motivele majore precum: lipsa libertatii individuale, a scolii in limba romana, a religiei ortodoxe (ungurii au impus religia greco-catolica, intamplator benefica pentru salvarea elementului romanesc), precum si excluderea romanilor dintre "natiunile recepte", adica natiunile constitutive ale statului numit Transilvania. Desi majoritari, romanii nu erau considerati cetateni de rangul intai, precum ungurii, secuii si sasii. Iata, deci, motivele "minore": 1*editat*manii nu aveau voie sa construiasca nici o cladire din zidarie sau piatra, ca sa nu ramana dupa ei ca monument al dainuririi lor pe acele meleaguri. 2. Romanii nu aveau voie sa traiasca in orase; ora 18 era ora la care toti romanii, mesteri, zidari sau vanzatori de produse agricole trebuiau sa paraseasca orice oras. Daca nu, ii astepta o mare amenda si pedeapsa cu puscaria. 3. Romanii nu aveau voie sa se imbrace cu haine "nemtesti", de postav, ca domnii de la oras. 4*editat*manii nu-si puteau da copiii decat la scoli superioare in limba maghiara sau germana.5. Romanii nu aveau voie sa calareasca; puteau detine cai, dar nu aveau voie sa-i calareasca! 6*editat*manii nu aveau voie sa detina arme de vanatoare. Exemplele pot continua. Pe langa toate acestea, ungurii au dus o feroce politica de maghiarizare a romanilor. Astazi, in jud.Covasna si Harghita exista sate cu biserici ortodoxe, dar cu credinciosi maghiari, care nu stiu limba romana. E clar ca au fost maghiarizati. Masghiarizate au fost si cimitirele, s-au schimbat inscriptiile de pe cruci, iar intre 1940-1945, cand Ardealul de Nord a fost ocupat de Ungaria lui Horthy, multe biserici ortodoxe romanesti (circa 150)au fost distruse. Ca sa nu mai vorbim, Burepista bacs, de crimele din 1940 de la Ip si Tresnea, judetul Salaj, cand mitraliorii unguri au tras asupra copiilor aflati cu oile pe camp, au spintecat femei gravide si le-au scos pruncii in varful baionetei, au executat preoti ortodocsi in fata copiilor si preoteselor, taindu-le picioarele si mainile treptat, ca lui Horea, Closca si Crisan, si apoi executandu-i si pe mebrii familiilor respective. Sute de romani au fost ucisi doar pentru ca erau romani, fara nici o acuza, fara nici o noima, doar din ura atavica. Langa Mures, un grup de ofiteri romani au fost legati ca un snop si aruncati de vii in rau, iar un tanar roman a fost ingropat de viu pana la gat si ars cu lumanarile chiar de un fost prieten maghiar, cu care fusese la baluri si dupa fete pe ulita. Bestia a fost imuna la orice rugaminte a romanului, la orice invocare a trecutului eptrecut impreuna... Si cate si mai cate... le gasesti in carti, ungurule frate, important e sa stii sa citesti romaneste, caci in maghiara aceste atrocitati nu au fost traduse, sa nu va dea idei... Era sa-l uit pe criminalul de razboi Was, ucigasul familiei fratelui academicianului Ovidiu Bojor din Bucuresti, care, culmea sfidarii nemesesti, are o statuie in parcul din Odorheiul Secuiesc... Mai vrei alte dovezi, Pista bacs?
ContraPro
+3
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9

2000
Sunt de acord cu termenii si conditiile Cotidianul.ro: Cotidianul.ro militeaza pentru exprimare civilizata si isi rezerva dreptul de a sterge/edita comentariile care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum si comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob. Comentatorii ce nu respecta conditile mai sus mentionate vor fi tratati ca atare.