A fost reziliat contractul pentru autostrada demolată

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat rezilierea contractului cu compania italiana Impregilo Salini pentru lotul 3 din Autostrada Orăştie-Sibiu, cunoscut şi ca autostrada demolată. „Am primit analizele și expertizele din CNADNR
care arată că materialele de construcție nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările sunt necorespunzătoare. Proiectul nu a fost respectat”, a spus Costescu.

Oficialul Guvernului a cerut CNADNR să analizeze opțiunile pentru continuarea proiectului, să identifice soluțiile pentru reanalizarea lui și să elaboreze un plan de măsuri pentru a ști pașii în viitor. „Am primit comunicarea din partea companiei, cu privire la rezilierea contractului cu actualul constructor. Se va demara o cerere de ofertă pentru selectarea unui nou constructor pentru a repara deficiențele din zona fisurată și demolată”, a mai spus ministrul. Conform acestuia, în septembrie s-ar putea relua traficul pe lotul 3, astfel încât să se circula de la Sibiu la Deva doar pe autostradă.

CNADNR va începe o serie de licitaţii separate, una pentru expertiza pe restul lotului de 22 de km şi alta pentru expertiza lucrărilor din afara carosabilului.
Costescu a precizat că de la constructor se vor reţine banii din garanţie în cuantum de 60 de milioane de euro şi 30 de milioane din scrisorile de garanţie depuse de constructor.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a formulat o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva companiei itialiene Salini Impregilo, care a lucrat la tronsonul dintre Cunţa şi Sălişte, de pe autostrada Orăştie-Sibiu, unde s-au constatat grave deficienţe pe o porţiune de câteva sute de metri. „Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de
lucrări și legislația în vigoare, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a formulat plângere penală la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu”, se arată într-un comunicat al Companiei de Autostrăzi.

În acest sens, CNADNR SA solicită organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni: de înşelăciune, de efectuare de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie în zona drumului public.

CNADNR se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la bugetul de stat.

Autostrada Orăştie-Sibiu are mult mai multe probleme decât vor să recunoască oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR). Lotul 3, Cunţa-Sălişte, este momentan închis pentru refacerea completă a unei porţiuni de 200 de metri, la km. 60.

Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că pe respectivul tronson sunt de fapt şapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparaţii, ci de reconstrucţie. Iniţial, CNADNR şi ministerul au susţinut că sunt
fisuri superficiale şi că nu e nevoie de închiderea totală a traficului pe cei 22 de km. cât are lotul 3. După o lună şi jumătate, respectivul tronson a fost închis iar CNADNR a luat decizia de demolare a celor 200 de metri şi refacerea completă a lor.
La 8 metri sub asfalt, autostrada statea pe o imensă pungă de apă. Alexandru Nazare a declarat la Digi24 că s-au demarat lucrări de refacere doar într-un singur punct din cele şapte arii critice descoperite de un expert adus de companie.

În urma scandalului declanșat de închiderea tronsonului Săliște-Cunța, de 22 de kilometri, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor CNADNR a decis înlocuirea directorului general Narcis Neaga cu Cătălin Homor (director general interimar al
Metrorex), ordinul în acest sens fiind semnat pe 8 decembrie 2015 de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Pe 11 noiembrie, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte.

Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie. Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.