A început Aristoteles Workshop, marca Dan Nuţu

Atelierul de film documentar Aristoteles Workshop (AW) anunţă începerea ediţiei a noua. Anul acesta, perioada de desfăşurare a workshopului intensiv, produs de Dan Nuţu, va fi între 20 august şi 21 septembrie, locaţia fiind aceeaşi cu cea a ultimelor patru ediţii: satul Vama din Bucovina (judeţul Suceava).

Aristoteles Workshop (AW) este un atelier internaţional de film documentar în care profesionişti ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală şi de Est în crearea propriului documentar.

Atât tutorii, experţii, cât şi invitaţii de prestigiu din industria filmului pe care Aristoteles Workshop i-a avut până acum sunt de părere că modul în care este structurat acest atelier este un privilegiu de care studenţii nu vor avea parte la nicio facultate de film sau program de masterat din lume.

Fondatorul şi mentorul Aristoteles Workshop (AW), Dan Nuţu, va rămâne mereu un om şi un actor mai liber decât ne închipuim că sunt oamenii şi actorii de obicei. Are nonşalanţa celui ce îşi pune libertatea de a fi mai presus de ambiţii, succese, glorie şi oportunităţi. Nu se lasă legat de ceea ce-i leagă pe oameni de cărarea bătătorită şi sigură a talentului şi reuşitelor fără risc. E un mare Hoinar, un soi de adolescent etern, care nu s-a lăsat covârşit de stereotipiile timpului ce înaintează în noi şi ne face tot mai circumspecţi în faţa curajului de a fi şi de a o lua de la capăt.

Regizorul iranian Rafi Pitts şi mentorul Festivalului, Dan Nuţu

Filmele care l-au lansat ca un actor de vocaţie şi talent unic, nu doar în generaţia lui, „Duminică la ora 6” şi „Dimineţile unui băiat cuminte”, sunt două pelicule care au însemnat şi înseamnă în cinematografia românească modernitate, firesc, o naturaleţe unică, actualitate, libertate. Dan Nuţu nu a pierdut nimic din acest tezaur pe care l-a dăruit memoriei noastre şi istoriei filmului românesc. Se cunoaşte ca om şi ca actor mai bine decât se cunosc oamenii şi actorii care îşi propun să ne convingă cât de buni sunt ei, cât de esenţială este prezenţa lor în existenţa noastră. În spatele unei dezinvolturi care nu regretă ceea ce a pierdut şi mai ales ceea ce nu a făcut din ceea ce putea să facă, astăzi învesteşte cu suflet şi cu pasiune în generaţia tânără.

”Apar mereu tineri actori talentaţi. Tânărul tutor de la Aristoteles Workshop, care vine de opt ani, Rafi Pitts, născut în Iran, care face filme peste tot în lume, îmi spunea: De ce vă mai încurcaţi voi cu studenţi străini, când talentul e la români? Cred că e ceva pe pământul ăsta şi în actorie, şi în regie. Există regizori care le vorbesc tinerilor despre cum se realizează un film documentar, eu îi trimit prin satul Vama, care parcă nu are graniţe, să găsească subiecte, să înceapă să le dezvolte. În final există un juriu internaţional.

Cum spunea Thierry Garrel de la ARTE, un documentar e foarte greu să răzbată dacă nu are o relaţie cu o televiziune şi nu este sprijinit de aceasta. Documentarul, dacă nu eşti Michael Moore, distins cu Oscar, nu-l dai pe piaţă. Nu interesează decât dacă este incitant la culme sau cvasi-comercial. Singurul rezultat palpabil după acest workshop este participarea la festivaluri internaţionale. Majoritatea celor care au trecut prin workshop au devenit unii dintre cei mai buni realizatori de film documentar şi sunt nume mari acum. Vlad Voinescu este un excelent sunetist şi monteur, Tudor Petre şi Adina Pintilie au câştigat concursul CNC pentru debut în lungmetraj şi au primit în străinătate premii pentru scenarii… Sunt foarte mulţi care au intrat în pâine şi sunt foarte buni”, mărturisea Dan Nuţu.

Ediţia din acest an

Rafi Pitts este unul dintre trainerii care lucrează de la începuturi cu Aristoteles Workshop: ”Aristoteles Workshop este unul dintre puţinele locuri, dacă nu singurul, în care ai toată libertatea să te exprimi. Foarte important pentru mine este ca studenţii să înţeleagă că, pentru a fi un bun regizor, operator sau editor, trebuie nu să repeţi ce ai văzut deja, ci să te ghidezi după cine eşti şi ce sau cum simţi”.

Modulul propus este de maxim 30 de minute de film, dar deschis la elemente de ficţiune. Grupaţi în patru echipe mixte a câte trei participanţi cu experienţă prealabilă în film – un regizor, un operator şi un monteur -, ei au la dispoziţie cinci săptămâni. Evaluarea proiectelor va fi realizată în faţa unui juriu format din profesionişti internaţionali la sfârşitul workshopului.

Pe parcusul celor opt ediţii precedente, trainingul a fost susţinut de nume importante din cinematografia mondială: John Appel (regizor, director de imagine, lector universitar invitat la Academia Olandeză de Film şi Televiziune), Steven Ascher şi Jeanne Jordan (documentarişti nominalizaţi la Oscar, premiaţi la Sundance şi câştigători ai premiului Peabody), Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător şi membru al Academiei Olandeze de Film şi Televiziune, premiat internaţional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă), Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) şi commissioning editors de la canalul Arte/France. Să-i mai amintim pe Michal Bregant (decanul universităţii FAMU din Praga), Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune), Jacques Deschamps (unul dintre cei mai importanţi documentarişti francezi, autor a peste 15 filme documentare, profesor la celebra şcoală de film Fémis), Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate şi premiate regizoare şi producătoare de documentare), Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France), celebrul regizor iranian Rafi Pitts (ale cărui filme au participat în competiţiile festivalurilor de la Berlin, Veneţia etc.), Dominique Gros (scriitoare franceză, regizor şi producător a peste 60 de filme documentare, a primit the Silver Toucan la Rio şi the Special Prize la Tokyo), Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fostă consilieră a preşedintelui georgian şi jurnalist de război), Tania Rakhmanova (regizoare de filme documentare pe teme istorice sau politice, unul dintre acestea nominalizat la Premiile Emmy) şi Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs).

Două filme realizate la Aristoteles Workshop, nominalizate la Premiile Gopo

În zona mirifică a Bucovinei

Brick in the Wall şi Mohamed Tomescu, două dintre filmele produse de Aristoteles Workshop, în 2013, s-au numărat printre cele cinci nominalizări din acest an la Premiile Gopo, la secţiunea “Cel mai bun film de scurtmetraj documentar”.

Cele două filme spun, fiecare în aproximativ 25 de minute, povestea unei case a cărei construcţie a început acum 30 de ani şi nu se ştie când sau dacă va fi terminată vreodată (Brick in the Wall) şi, respectiv, a unui băiat sirian care trăieşte într-un sat din Bucovina, departe de problemele din Siria, dar, emoţional, şi de tatăl său (Mohamed Tomescu).

Brick in the Wall – Cel mai bun documentar AW, ediţia 2013. Filmul a primit şi premiul pentru cel mai bun documentar la Aristoteles Workshop, ediţia 2013. Filmul a fost realizat de o echipă mixtă: regizor – Grzegorz Brzozowski (Polonia), imaginea – Ioana Turcan (România), montajul – Iulia Matei (România).

Scurtmetrajul redă o bucată din viaţa unui cuplu de oameni în vârstă şi a fiului lor. Ei caută să finalizeze construcţia unei case mai mari decât putinţele lor. Tinerii documentarişti au surprins încercarea acestei familii de a trăi o viaţă normală, în umbra acestui vis care pare de neîmplinit. Zădărnicia muncii lor porneşte de la o superstiţie, de la o teamă că viaţa s-ar stinge odată cu încheierea acestei lucrări.

O pauză între filmări

Faptul că într-un timp foarte scurt echipa a reuşit să se apropie într-atât de mult de această familie, încât cei trei oameni şi-au deschis sufletul în faţa camerei, este uimitor.

Filmul documentar Mohamed Tomescu a participat la Festivalul Internaţional de Film Visions du Réel – unul dintre cele mai importante la nivel mondial – în cadrul secţiunii Premiers Pas, destinată tinerilor cineaşti. Festivalul s-a derulat la Nyon, în Elveţia.

Scurtmetrajul documentar (24 min.) a fost realizat la ediţia trecută a AW, în judeţul Suceava, de o echipă formată din: Olesya Bortnyak – regia (Ucraina), Norbert Fodor – imaginea (România), Răzvan Ilinca – sunetul şi montajul (România). Filmul este produs de Dan Nuţu/ Aristoteles Workshop Association.

De asemenea, o altă studentă AW 2013, Iulia Matei, a fost selectată să participe cu un film în cadrul aceleiaşi secţiuni.

Visions du Réel este unul dintre cele mai bune festivaluri din lume. Din două motive. Calitatea selecţiei de filme, în primul rând, şi atmosfera prietenoasă în care totul se desfăşoară firesc mai departe”, scria revista Positif în septembrie, anul trecut.

În sala de curs

Înfiinţat încă din 1969, festivalul Visions du Réel şi-a propus să descopere atât filme produse în ţările din estul Europei, cât şi pe cele realizate în celelalte părţi ale lumii, fără a omite producţiile elveţiene.

Secţiunea Premiers Pas, în cadrul căreia a participat şi Mohamed Tomescu, a selectat 16 scurtmetraje de debut, semnate de tineri cineaşti autodidacţi sau studenţi ai şcolilor de cinema din Elveţia sau internaţionale

Numeroase alte filme produse de AW au fost selecţionate şi premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc. Susţinut de Canalul ARTE/France, alături de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaşti.

Cine sunt experţii şi tutorii de anul acesta

Regizoarea Tania Rakhmanova explicându-le studenţilor

Experţii care îi vor îndruma pe participanţii la ediţia de anul acesta a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop vor fi cineaştii John Appel şi Jeroen Berkvens, regizori şi producători consacraţi ai filmului documentar internaţional. În a doua jumătate a workshopului, munca lor va fi continuată de cei doi tutori: regizoarele Tania Rakhmanova şi Nino Kirtadze, pentru montajul materialului filmat şi post-producţie.

John Appel lucrează ca director de imagine şi regizor din 1987. Ca regizor independent, a lucrat la peste 30 de filme documentare pentru cinema şi televiziune, iar ca operator, pentru peste 50 de documentare.

John Appel este lector universitar invitat la Academia Olandeză de Film şi Televiziune (din 2000) şi trainer al multor workshopuri naţionale şi internaţionale. Este commissioning editor pentru postul de televiziune HUMAN (din 2006), coach pentru tineri regizori etc.

Seara, studenţi şi profesori, în jurul focului

În 1999 a câştigat Premiul Joris Ivens în cadrul IDFA pentru filmul Andre Hazes/ She Believes in Me, cel mai de succes documentar olandez din ultimii 40 de ani. Filmul său, The Last Victory (2004), a fost nominalizat la “Cel mai bun film documentar european al anului 2004” şi a câştigat multe premii internaţionale. În 2009 a câştigat Premiul IDFA pentru la “Cel mai bun film documentar olandez”, cu The Player, nominalizat şi cel mai bun film documentar de lungmetraj.

Olandezul Jeroen Berkvens este cineast, profesor de film documentar, producător şi membru al Academiei Olandeze de Film şi Televiziune, premiat internaţional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă. Cele mai cunoscute documentare pe care le-a realizat sunt despre muzicieni geniali şi controversaţi: Jimmy Rosenberg – The Father, The Talent & The Son, A Skin Too Few – The Days Of Nick Drake, Paradiso.

Jeroen Berkvens are 46 de ani, a absolvit Academia de Arte Frumoase în 1993, iar filmul său de absolvire, Let Me Have It All – un road movie documentar despre artistul american Sly Stone – a câştigat Premiul ARTE pentru “Cel mai bun film studenţesc european”, fiind ulterior proiectat în mai multe ţări.

Soarele şi natura, subiecte de film

Unul dintre celelalte documentare ale lui Berkvens, A Skin Too Few – The Days of Nick Drake, a fost nominalizat pentru Golden Calf la Festivalul de Film Olandez din Utrecht. Filmul a fost de asemenea foarte apreciat şi pe plan internaţional, revista Variety scriind despre el: “beautifully evokes the enduring appeal of English singer-songwriter Nick Drake”. La lansarea sa în SUA, New York Times l-a catalogat ca fiind “a cinematic tone poem as much as a biography”. Casa de discuri Island / Universal a inclus filmul pe un DVD, ca parte a unei colecţii complete cu muzica vedetei britanice Nick Drake.

Jimmy Rosenberg – The Father, The Talent & The Son a obţinut ”Marele Premiu” pentru Cel mai bun documentar la Festivalul de Film de la Cracovia (Polonia) şi ”Diploma de onoare” pentru cea mai bună imagine. Pentru acelaşi film, lui Berkvens i s-a decernat Premiul ”Big Sky” pentru Cel mai bun documentar la Festivalul de film documentar din Montana şi apoi ”Marele Premiu” pentru Cel mai bun film în Montreal, la Festival International Film sur l’Art.

În timpul filmărilor

Jeroen Berkvens este adesea invitat să susţină cursuri şi conferinţe, şi se implică în activităţi de tip şcoli de vară sau workshopuri. În 2004 a fost supervizor al atelierului de film documentar din cadrul Festivalului internaţional de film documentar din Amsterdam (IDFA). A mai colaborat cu Sand Mountain Institute, cu Şcoala de vară IDFA şi cu Academia de film olandez.

Nino Kirtadze a fost consultant al Preşedintelui Republicii Georgia şi jurnalist de război în Cecenia şi în alte conficte armate din Armenia, Azerbaidjan şi Georgia.

Primul ei film documentar, Les Trois Vies d’Edouard Chevardnadze/The Three Lives of Eduard Shevardnadze, a fost proiectat la festivalurile internaţionale de la Toronto şi Cannes. În 2005, alt documentar al său, The Pipeline Next Door, a primit premiul pentru “Cel mai bun film documentar” din partea Academiei Europene de Film.

Chiar de la debutul său cinematografic, Nino Kirtadze a stabilit cu fermitate o intensitate vizuală, structuri narative puternice şi abordări metaforice. Camera ei reuşeşte să jongleze înainte şi înapoi, între natural şi supranatural. Printre documentarele sale de lungmetraj, care au câştigat prestigioase premii internaţionale, se numără şi popularul documentar german Chechen Lullaby (2002, Premiul de Aur Adolf Grimme).

Pelicula Mohamed Tomescu a participat la Visions du Reel

Tania Rakhmanova a realizat peste 20 de documentare pe teme istorice şi politice, printre care: La prise du pouvoir par Vladimir Poutine, nominalizat la Premiile Emmy, în 2006 (realizat pentru canalul ARTE), The alternative Rock and Roll Years (2003, trei documentare realizate împreună cu Discovery international), Les Aventures du Grand Blond dans le Grand Nord (1990, cu Pierre Richard), coproducţie Rusia-Franţa 2012, Rroms, le premier peuple européen (2011, realizat pentru canalul France 3), nominalizat la Premiul Europa, Oligarques art et argent (2010, realizat pentru France 5 şi selectat la Montréal), François Mitterrand, les années du pouvoir ses derniers entretiens (1995, pentru BBC), Yougoslavie, Suicide d’Une Nation Européenne (1990, BBC).

Dintre proiectele recente ale Taniei amintim Wide Angle (2002-2008), o serie de documentare pentru tv în care a fost producătorul a două episoade: Iraqi Exodus şi Greetings from Grozny. În 2012, Tania Rakhmanova a fost producătorul lungmetrajului Shoes, o dramă, povestea unei perechi de pantofi care au pornit de pe raftul unui magazin şi au ajuns până la Auschwitz.

Cine sunt cei 12 studenţi selectaţi pentru Aristoteles Workshop 2014!

Dan Nuţu

Cei 12 participanţi selectaţi pentru ediţia de anul acesta a Aristoteles Workshop, atelierul internaţional de film documentar organizat de Dan Nuţu, provin din România, Rusia, Ucraina, Republica Moldova, Slovenia şi Ungaria şi au fost selectaţi de un comitet al televiziunii ARTE/France.

Cei patru regizori sunt Dmytro Sobchuk (29 de ani, din Ucraina), Evdokia Moskvina (30 de ani, din Rusia), Nina Blazin (34 de ani, din Slovenia), Alina Manolache (24 de ani, din România).

Li se alătură patru operatori/directori de imagine: Barbu Bogdanovici (28 de ani, din România), Răzvan Chirilă (23 de ani, din România), Ruben Agadjnean (29 de ani, din Republica Moldova), Erno-Aron Palfi-Horvath (22 de ani, Ungaria/România).

Patru editori de montaj întregesc echipa: Ciprian Cimpoi (30 de ani, din România), Diana Rădulescu (24 de ani, din România), Mircea Bobina (25 de ani, din Republica Moldova) şi Raluca Petre (24 de ani, din România).

Evaluarea finală a proiectelor va fi realizată în faţa unui juriu format din profesionişti internaţionali, la sfârşitul workshopului.

Aşteptăm cu nerăbdare filmele create la această ediţie, sub bagheta lui Dan Nuţu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.