Adrian Ghenie expune la Bienala de la Veneţia

Bienala de Artă de la Veneţia se deschide anul acestape 9 mai, cu o lună mai devreme decât ediţiile recente. În 2015 participă 89 de ţări, dintre care doar 29 expun în Giardini di Castello, locul istoric al Bienalei, unde România are propriul său Pavilion încă din 1938. Preşedintele Bienalei de la Veneţia, Paolo Baratta, şi curatorul expoziţiei internaţionale, Okwui Enwezor, au convocat pe 5 martie o întâlnire a reprezentanţilor ţărilor participante, care şi-au prezentat programele curatoriale.

La această întâlnire a fost comentată tema Bienalei, All the World’s Futures („Toate viitorurile lumii”). Enwezor – cunoscut scriitor, curator şi director al Haus der Kunst din München – a explicat că expoziţia va fi „dedicată unei reevaluări a relaţiei pe care arta şi artiştii o au cu actuala stare a lucrurilor din lumea care ne înconjoară”. Tema constă dintr-un „strat de «filtre» intersectate” care va servi la organizarea expoziţiei în trei părţi distincte: Liveness: On Epic Duration („Vivacitate: despre durata epică”), Garden of Disorder („Grădina Dezordinii”) şi Capital: A Live Reading („Capitalul: o lectură pe viu”).

Darwin’s Room va fi expusă în Pavilionul României

Enwezor îşi imaginează expoziţia ca pe „o scenă pe care vor fi explorate proiecte istorice şi contra-istorice”. Chestiunile abordate au un pronunţat caracter politic: „Fracturile care ne înconjoară şi abundă la fiecare colţ al peisajului global de azi evocă rămăşiţele infinitezimale ale catastrofelor anterioare”, a spus el într-o declaraţie de presă. „Schimbările radicale care s-au petrecut de-a lungul ultimelor două secole au dat naştere unor noi idei fascinante care au devenit subiecte şi materie pentru artişti, scriitori, regizori, performeri […]. Recunoaşterea acestui fapt stă la baza propunerii mele pentru a 56-a Expoziţie Internaţională la Biennale di Venezia”. Felul în care curatorul, foarte apreciat şi pentru Documenta 11, va aborda o temă atât de vastă şi de actuală a fost limpezit prin lista artiştilor selectaţi, printre care Georg Baselitz, Christian Boltanski, Monica Bonvicini, Sonia Boyce, Olga Chernysheva, Cao Fei, Marlene Dumas, Melvin Edwards, Emily Floyd, Ellen Gallagher, Ana Gallardo, Isa Genzken, Sonya Gomes, Katharina Grosse, Andreas Gursky, Kay Hassan, Thomas Hirschhorn, Tetsuya Ishida, Alexander Kluge, Runo Lagomarsino, David Maljkovic, Fabio Mauri, Oscar Murillo, Adrian Piper, Qiu Zhijie, Taryn Simon, Liisa Roberts, Ala Younis, Victor Man

Adrian Ghenie în atelierul său

Pavilionul României se integrează în viziunea curatorială a lui Enwezor prin alegerea unui subiect pe cât de dificil, pe atât de potrivit în context local şi internaţional: Darwin’s Room, văzut ca un spaţiu mental şi o paradigmă în care, deşi trăim cu toţii, ne raportăm la ea în moduri cu totul diferite. Adrian Ghenie (n. 1977) propune prin laboratorul lui Darwin o cale de reinterpretare a luptei pentru existenţă, nu doar aşa cum o definea teoria evoluţionismului biologic, ci şi prin apelul la alte surse istorice. Ghenie este preocupat constant de falia care se creează între microistorie şi macroistorie, continuând prin proiectul propus Pavilionului tema generală a Bienalei şi accesând sursele intime ale subiectului de reflecţie propus de curator: cum ne imaginăm viitorul la plural? Camera lui Darwin devine o arhivă a istoriei declinată în trei spaţii principale, fiecare având propria cheie conceptuală: Furtuna, Galeria de portrete (Autoportret ca Charles Darwin) şi Disonanţele istoriei.

În faţa Pavilionului României de la Veneţia

Arhitectura expoziţiei, concepută de Attila Kim, traduce spaţial tematica Darwin’s Room. Compartimentarea spaţiului expoziţional în trei săli principale recreează simbolic o perioadă importantă din istoria Pavilionului României, acesta trimiţând astfel la o formă apropiată de cea propusă iniţial de Nicolae Iorga în 1938.

La fiecare ediţie, naţiunile lumii îşi definesc un anumit mod de înţelegere a „reprezentativităţii”. Polonia, al cărei pavilion este adiacent Pavilionului României, vine cu proiectul unei opere cu libret polonez pe care artiştii au prezentat-o descendenţilor soldaţilor polonezi din legiunile lui Napoleon. Trimişi de Napoleon în San Domingo în 1802 pentru a înfrânge răscoala sclavilor negri, soldaţii polonezi au decis să se alăture insurgenţilor, câştigând astfel independenţa statului Haiti. Polonezii chestionează astfel capacitatea unor forme artistice anacronice de a mai reprezenta identitatea naţională.

Adrian Ghenie şi Darwin’s Room

Marea Britanie o propune anul acesta pe Sarah Lucas, o reprezentantă a noului val de artişti britanici, cu o abordare neconvenţională şi plină de umor.

Proiectul Franţei se intitulează revolutions şi propune o recitire a mutaţiilor istorice prin prisma dezordinii regeneratoare.

Vincenzo Trione va fi curatorul pavilionului Italiei. Expo Milano 2015 participă cu un proiect expozitiv cu prilejul expoziţiei Innesti/Grafting. Expoziţia Universală din 2015 va fi o ocazie pentru a da o formă arhitectonică conceptului de alimentaţie, axat pe tema A nutri Planeta. Energie pentru viaţă. Astfel, Milano 2015 va deveni un laborator proiectat planetar pentru arhitecţi, urbanişi, designeri din orice parte a globului.

A 56-a ediţie a Bienalei de Artă de la Veneţia va fi deschisă publicului (estimat la aproximativ 500.000 persoane) între 9 mai şi 22 noiembrie 2015. Vernisajul Pavilionul României va avea loc pe 7 mai, ora 17.00, în prealabil având loc prezentarea pentru presă, de la ora 16.00. România va fi reprezentată în paralel, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, de expoziţia Inventing the Truth. On Fiction and Reality (curator: Diana Marincu), care va avea vernisajul pe data de 8 mai, ora 17.00.

Interior

Expoziţia Adrian Ghenie: Darwin’s Room, curator Mihai Pop, este un proiect produs de Fabrica de Pensule (Cluj) şi Asociaţia Film ETC. (Bucureşti). Parteneri: Universitatea Naţională de Arte (Bucureşti), Universitatea de Artă şi Design (Cluj), Universitatea de Arte George Enescu (Iaşi), Editura Hatje Cantz (Germania), Editura Humanitas (Bucureşti), Galerie Judin (Berlin), PACE Gallery (New York / Londra), Tim Van Laere Gallery (Anvers), Galerie Thaddaeus Ropac (Paris), Fundaţia Plan B (Cluj, Berlin), Asociaţia Galeriilor de Artă Contemporană din România, Asociaţia Amicii MNAC (Bucureşti). Coordonatorul general al proiectului şi curator al evenimentelor publice este Corina Şuteu. Comisariatul proiectului este asigurat de Ministerul Culturii (Monica Morariu, comisar) şi Institutul Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia (Alexandru Damian, vicecomisar).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.