Afacerile care au înflorit la umbra Facebook-ului

Reţeaua de socializare cea mai cunoscută a schimbat major stilul clasic de a face afaceri iar dovada cea mai elocventă o constituie business-urile care au înflorit la umbra sa. Uber, Spotify, Netflix sau Airbnb sunt reţetele de succes la care visează orice dezvoltator IT. Publicaţia The Telegraph scrie că parteneriatele globale realizate între Facebook şi miile de creatori de aplicaţii utilizează direct platforma socială pentru a ajunge la cele 1,5 miliarde de conturi de pe reţea. Prin intermediul Facebook, companiilor li se pun la dispoziţie instrumente creative şi analitice pentru a construi, dezvolta şi monetiza aplicaţiile. În centrul acestor parteneriate stă Julien Codorniou, un francez care provine dintr-un sat de pescari din sudul Hexagonului. El gestionează relaţia dintre Facebook şi nenumărate firme care folosesc platforma socială pentru a ajunge la cei 1,5 miliarde de utilizatori. „Când vorbim despre Facebook şi aplicaţiile dezvoltate pe această platformă lumea se gândeşte automat la Farmville şi Candy Crush. Nimeni nu pare să ia în seamă faptul că am ajutat la dezvoltarea şi extinderea rapidă a Uber, Airbnb sau Spotify. Ambiţia noastră a fost să contribuim la dezvoltarea lor, chiar dacă Facebook rămâne neobservat de marele public”, explică Codorniou.

Platforma Facebook a fost deschisă în 2007. Atunci avea ca scop atragerea dezvoltatorilor de conţinut pentru a crea jocuri şi ştiri noi destinate utilizatorilor. În 2008, existau deja 30.000 de aplicaţii. Asta i-a făcut pe oamenii lui Mark Zuckerberg să deschidă porţile pentru creaţii şi din afara platformei. Aşa se face că azi s-a ajuns la performanţa ca unul din cinci minute petrecute pe un smartphone în SUA să fie investit într-o aplicaţie Facebook.

Facebook taxează un comision de 30% pentru orice achiziţie făcută direct de pe platformă. Evident, nu este o noutate, şi Google şi Apple încasează comisioane. Codorniou explică însă cum se diferenţiază compania sa de ceilalţi. „Avem un avantaj în privinţa distribuţiei. Le oferim şansa de a se adresa unui miliard de utilizatori indiferent de dispozitivul deţinut de aceştia şi nimeni înaintea noastră nu a mai reuşit acest lucru”, a declarat oficialul Facebook. În ultimii cinci ani de zile, dezvoltatorii de aplicaţii au încasat de pe urma relaţiei lor cu Facebook aproape 8 miliarde de dolari, scrie The Telegraph.

Un studiu realizat de Deloitte relevă faptul că reţeaua socială a contribuit la economia lumii cu 29 de miliarde de dolari în 2014 şi a asigurat 660.000 de locuri de muncă. Statele din Uniunea Europeană au beneficiat de o treime din aceşti bani, economia comunitară încasând 10,5 miliarde dolari doar din aplicaţiile derulate pe platforma Facebook. „Eu o numesc ascensiunea super startup-urilor europene. Întotdeauna căutăm aceste companii de succes încă din faza incipientă. Ne interesează cine va domina comerţul electronic din China, cine va fi liderul site-urilor de matrimoniale din Suedia. Este parte a activităţii noastre şi sunt foarte încrezător în potenţialul Europei”, susţine Codorniou.

Iată câteva reţete de succes. Creatorul popularului joc Candy Crush, compania King, are în prezent o valoare de piaţă de 4,9 miliarde de dolari. Spotify este estimată la 8,5 miliarde de dolari, iar Supercell, dezvoltatorul jocului Clash of Clans, se poate vinde doar de cu un preţ mai mare de 11 miliarde de dolari.

Cel mai celebru exemplu de reuşită în relaţia cu Facebook îl constituie King. Fondatorul companiei, Sebastian Knutsson, spune că asocierea cu reţeaua socială a fost un pivot important în creşterea valorii King, la fel ca şi crearea variantelor de aplicaţii mobile.

Cifrele atinse de afacerile asociate Facebook-ului sunt uimitoare şi câteodată există voci care le contestă. De exemplu, este greu de crezut cum Airbnb a putut să ajungă la o valoare de piaţă de 25 de miliarde de dolari, mai mare decât cea a lanţului Marriott, scrie The Telegraph. „Aplicaţiile fie atrag un public nemaivăzut, fie determină fidelizarea unui public ţintă la un nivel de-a dreptul nebunesc. Supercell este o companie cu doar 150 de angajaţi, cu doar 3 jocuri scoase pe piaţă, dar care a reuşit să facă 1,7 miliarde de dolari anul trecut. Este vorba de aderenţa publicului la aceste aplicaţii”, declară Codorniou.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.