Aliații lui Băsescu și Guvernul s-au coalizat împotriva Uber

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) își va retrage taxiurile din Piața Victoriei și renunță la protestul împotriva companiei americane Uber, care i-a smuls 10% din cota de pe piața de taximetrie a Capitalei, în urma unor discuții pe care le-a avut cu ministrul Dialogului Social, Gabriel Petrea, și telefonic cu ministrul Dezvoltării, Sevil Shhaideh. „Azi am ajuns la concluzia că, într-adevăr, cineva dezinformează Guvernul. Primul ministru nu a fost informat de doleanţele noastre. Pot să vă spun un singur lucru. Ţinând cont că primul ministru primeşte delegaţia primului ministru de la Georgia, a împuternicit reprezentanţii Guvernului să semneze un protocol şi vă citesc 2 rânduri: va fi promovat în maxim 30 de zile proiectul de Ordonanţă de urgenţă cu privire la modificarea Legii nr. 38, privind transportul în regim de taxi şi regim de închiriere, transmis în consultare prealabilă de Ministerul Transporturilor către MAI şi MDRAP, administraţiei publice şi fondurilor europene. Proiectul a fost întocmit în urma discuţiilor cu reprezentanţii noştri, ai transportatorilor”, a declarat preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu.

Conform acestuia, se va menţine dialogul pentru rezolvarea celorlalte probleme cu care se confruntă transportatorii, inclusiv atribuirea traseelor Bucureşti – Ilfov. „Sub rezerva deplină a acestor condiţii, reprezentanţii noştri, transportatorii, renunţă la acţiunile de protest anunţate în 26, 27 şi 28 aprilie. Nu putem decât să tragem un semnal de alarmă către Guvernul României, să nu ne ia în glumă. Aşteptăm aceste 30 de zile pentru eradicarea transportului neautorizat din România, nelicenţiat, în aşa fel încât toţi cei prezenţi şi toţi cei care au stat astăzi în ţară, în garaje, aşteptând semnalul nostru, să poată să îşi desfăşoare activitatea conform legilor în vigoare. Vă mulţumesc, declar mitingul de astăzi închis!’, a spus Ştefănescu.

COTAR este organizația care în august 2016 a semnat cu Partidul Mișcarea Populară (PMP), condusă de Traian Băsescu, două protocoale de colaborare care vizează susținere în plan legislativ din partea PMP pentru rezolvarea problemelor din transporturi și unul care are în vedere sprijinul politic din partea confederației. De altfel, Ştefănescu a candidat pentru un post de deputat din partea PMP la Bucureşti. La începutul anului 2010, Ștefănescu a fost acuzat că a ameninţat cu pistolul angajaţii ministerului Transporturilor în incinta instituţiei. „Preşedintele Dumitru Marciulescu al Asociaţiei Naţionale a Instructorilor Auto din România – A.N.I.A.R , şi directorul Sorin Macesanu al S.C. PROPHETIT S.R.L., aflându-se în biroul directorului Daniela Dobrilă al Direcţiei Licenţe şi Autorizări din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. în clădirea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii au fost ameninţaţi, înjuraţi şi jigniţi de către Vasile Ştefănescu, patronul şcolii de şoferi Rodell Bucureşti, care avea asupra să un pistol. Cazul a fost semnalat la Serviciul de urgenţă 112, la faţă locului, camera 72, et. 8, s-au deplasat inspector Sorin Marinescu şi agent George Ioana din cadrul Biroului de investigaţii juridice, Secţia Regională a Poliţiei Transporturi Bucureşti”, se spunea într-un comunicat ANIAR.

Conform presei vremii, Ștefănescu se ocupa pe atunci cu vânzarea unui program informatic pentru şcolile de şoferi și toate firmele din domeniu erau obligate de Ministerul Transporturilor să cumpere softul de la o companie din Craiova, deținută de apropiați ai familiei lui Radu Berceanu, fost colaborator al lui Băsescu.

COTAR a dat în judecată compania Uber precum și firmele Clever Tech și Star Taxi App, care operează aplicații online pentru facilitarea transportului de persoane și a scos în Piața Victoria zeci de mașini și microbuze pentru a protesta în fața Guvernului, fiind nemulțumită de ceea ce consideră a fi concurență neloială. Aplicaţiile româneşti fac legătura între utilizatori – consumatori de taxi – şi şoferi de taxi din Capitală afiliaţi aplicaţiilor respective, indiferent de compania de taximetrie cu care colaborează.

Ștefănescu a spus că transportatorii au cerut autorităţilor numai lucruri pertinente. „Înseamnă că din cadrul Legii 38 (Legea Taximetriei 38/2003) se va scoate acea sintagmă, în aşa fel încât poliţiştii rutieri, organele abilitate ale statului, să ia toate măsurile legale împotriva celor care pe teritoriul României vor mai face transport neautorizat, nelicenţiat. (…) eu zic că am cerut lucruri pertinente, tocmai de aceea probabil ni s-au dat atât de repede. (…). Prim ministrul l-a împuternicit pe ministrul Petrea, al Dialogului Social, au discutat, a discutat şi împreună cu doamna Shaideh (ministrul Dezvoltării, n.r.), telefonic, şi într-adevăr au căzut de acord să semneze protocolul cu reprezentanţii noştri, protocol care, uitaţi, nu cerem bani, nu cerem subvenţii, nu cerem nimic, cerem ca toată lumea să respecte o lege, atâta tot”, a declarat preşedintele COTAR. Acesta a ținut să precizeze că, în cazul în care acest termen de 30 de zile nu se respectă, protestele vor fi reluate ‘şi atunci vor fi toate coloanele din ţară. „Aici scrie că în termen de 30 de zile. Nici nu vreau să spun ce se va întâmpla dacă nu. Noi astăzi am venit 2.500-3.000, număr mic. Data viitoare vor fi toate coloanele din ţară, dar eu sunt sigur că primul ministru nu a ştiut şi nu va exista o dată viitoare, mă refer cel puţin la acest proiect”, a precizat Ştefănescu care a adăugat că „Uber nu va fi interzis, sau vreo activitate. Înseamnă că toată lumea care va face transport de persoane, indiferent cum, va fi autorizat, altfel nu va putea să îl facă”.

Protestul COTAR urma să se încheie la ora 21:00 iar joi să fie reluat.

În cei doi ani de existență pe piața din București, compania americană Uber a reușit să atragă 10% din clienții societăților locale de taximetrie. În acest moment, sunt înregistrați în jur de 3.000 de șoferi care fac concurență și numărul lor crește. De câteva luni a început un război deschis între reprezentanții transportatorilor și cei ai Uber, inclusiv cu acte de violență. Acţiunile COTAR împotriva Clever Taxi şi Star Taxi au fost intentate la Tribunalul Bucureşti. „Taximetriștii și transportatorii rutieri de persoane au cerut Guvernului o Ordonanță de Urgență pentru eliminarea pirateriei din această piață, dar până acum nu a fost dat niciun răspuns. Conform aprobării CG al PMB (Primăria Municipiului București — n.r.) protestatarii pot aduce în fața sediului Guvernului până la 6.000 de mașini — taxiuri, autobuze și microbuze. În cele două zile de protest, 26 și 27 aprilie, transportatorii participanți la protest nu vor efectua nicio cursă. Ne cerem scuze pentru disconfortul pe care-l vom crea clienților noștri, locuitorilor din Ilfov, care nu vor mai avea mijloace de transport în zilele de protest, și bucureștenilor, pentru a ne cere drepturile garantate de Constituția României, care spune că nimeni nu este mai presus de lege”, se arată într-un comunicat al COTAR.

Transportatorii solicită autorităților scoaterea în afara legii a platformelor tehnologice online care prestează servicii de taximetrie în mod neautorizat și a tuturor platformelor online care fac servicii de transport de persoane nedeclarat, nefiscalizat în România și neautorizat conform legislației în vigoare.

„În toată această dezbatere, lipsește actorul cel mai important – consumatorul. În România, peste 250.000 de oameni din București, Brașov, Cluj-Napoca și Timișoara folosesc și recomandă aplicația UBER pentru că oferă un serviciu de calitate, fiscalizat și civilizat. În doar doi ani, România a ajuns a cincea țară pentru UBER din Uniunea Europeană, după Anglia, Franţa, Portugalia şi Polonia. Asta arată deschiderea românilor pentru servicii digitale și nevoia pentru mai multe opțiuni de mobilitate urbană – argumente foarte puternice atât pentru autorități, cât și pentru companiile din industrie de a încuraja inovația digitală. Prin adoptarea și încurajarea serviciilor inovatoare, România poate deveni un model în regiune și se poate alătura celorlalte state din Uniunea Europeană care aleg să valorifice economia digitală în beneficiul oamenilor și nu să o limiteze. Suntem pro-reglementare – ne dorim să funcționăm într-un cadru care definește serviciile noi precum UBER și subliniem încă o dată dorința de a colabora cu autoritățile din România pentru a găsi o soluție de reglementare în linie cu recomandările Comisiei Europene”, declară în replică oficialii Uber România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4516 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.