Anatomia unui miracol cultural: un deceniu de cinema românesc, la Londra

Odată cu noile succese de la Cannes, România și-a reconfirmat statutul, câştigat în ultimii ani, de mare putere cinematografică. Deşi numărul de titluri anuale şi bugetele proiectelor româneşti sunt mult mai mici, producţiile româneşti domină, în termeni relativi, festivalurile de film, câştigând aproape de fiecare dată unele dintre cele mai râvnite premii ale industriei cinematografice. În mod colectiv, artefactele româneşti n-au mai avut un impact atât de puternic pe scena internaţională de la consacrarea avangardei noastre literare în perioada imediat postbelică. Care sunt filmele cărora le datorăm acest veritabil miracol cultural? Cum a obţinut România acest statut onorant?

Pentru a răspunde la aceste întrebări, Institutul Cultural Român din Londra împreună cu British Film Institute au pregătit o amplă retrospectivă a Noului Cinema Românesc, intitulată Revoluţie în realism, care se deschide astăzi în celebrul templu cinematografic de pe malul Tamisei. În timp ce, la Cluj, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania se desfăşoară proiecţii cu numere record de spectatori, la BFI se lansează cel mai mare proiect dedicat cinematografiei noastre realizat vreodată în Marea Britanie – două luni de film românesc, întâlniri cu cineaşti, critici şi promotori de film şi prelegeri despre cinematografia românească.

Retrospectiva este deja semnalată, în presa britanică, drept o opţiune de programare „profetică”, Financial Times recomandând acest „omagiu adus României” drept un eveniment care nu trebuie ratat.

Programul primei perioade cuprinde, pe lângă proiecţiile care se derulează de-a lungul întregii zile, şi câteva evenimente speciale. Cel dintâi, care va avea loc în 6 iunie, este o dezbatere despre condiţiile apariţiei Noului Cinema Românesc, cu participarea criticilor Andrei Gorzo, Dominique Nasta, Geoff Andrew şi Nick Roddick.

Seara de 7 iunie aparţine filmului Aferim! al lui Radu Jude, câştigător al Ursului de Argint pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Berlin din 2015. La proiecţia de gală ce marchează debutul sezonului sunt invitaţi să dialogheze cu publicul Teodor Corban, deţinătorul rolului principal, şi scenaristul Florin Lăzărescu, regizorul urmând să intervină video-telefonic prin intermediul Skype. Evenimentul se va încheia cu o recepţie oferită de Ambasada României în Marea Britanie şi ICR Londra.

În data de 8 iunie, este programată o conferinţă a criticului britanic Geoff Andrew, curatorul sezonului, despre curentul realist în cinematografia românească.

Nu în ultimul rând, în 6 iunie va fi vernisată Expoziţia de fotografie Freeze Frame a lui Silviu Gheţie, cuprinzând instantanee de pe platourile de filmare ale unora dintre cele mai cunoscute filme ale ultimilor ani, care va putea fi văzută până în 28 iunie în Atrium-ul de la BFI Southbank.

Între filmele prezentate pe parcursul întregii luni, figurează Marfa şi banii (r. Cristi Puiu, 2001), Aferim! (r. Radu Jude, 2015), A fost sau n-a fost? (r. Corneliu Porumboiu, 2006), După dealuri (r. Cristian Mungiu, 2012), De ce eu? (r. Tudor Giurgiu, 2015), Eu când vreau să fluier, fluier (r. Florin Șerban, 2010), Moartea domnului Lăzărescu (r. Cristi Puiu, 2005), 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (r. Cristian Mungiu, 2007), Aurora (r. Cristi Puiu, 2010), Hârtia va fi albastră (r. Radu Muntean, 2006), Trois exercices d’interprétation (r. Cristi Puiu, 2013), Felicia, înainte de toate (r. Melissa de Raaf şi Răzvan Rădulescu, 2009), Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu (r. Andrei Ujică, 2010), Crulic – Drumul spre dincolo (r. Anca Damian, 2011), Poziţia copilului (r. Călin Peter Netzer, 2013), Un etaj mai jos (r. Radu Muntean, 2015).

Programul va include şi două premiere: Orizont de Marian Crişan şi Autoportretul unei fete cuminţi de Ana Lungu, cu participarea celor doi regizori. Pentru a completa această panoramă a filmului românesc acoperind mai bine de un deceniu, între 7 şi 14 iulie ICR Londra va mai prezenta filmele California Dreamin’ (2007), în regia lui Cristian Nemescu, Francesca (2009), în regia lui Bobby Păunescu, şi Domestic (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

În perioada anterioară, au fost prezentate, la „Cinemateca românească” de la ICR Londra, proiect aflat în desfăşurare încă din anul 2010, pelicule mai vechi, considerate importante pentru cristalizarea tipului special de realism propus de Noul Cinema Românesc: Concurs (1982), în regia lui Dan Piţa, Reconstituirea (1968), în regia lui Lucian Pintilie, Secvenţe (1982), în regia lui Alexandru Tatos, şi È pericoloso sporgersi (1993), în regia lui Nae Caranfil.

Odată cu deschiderea programului Revoluţie în realism, Institutul Cultural Român din Londra anunţă şi lansarea unui site special dedicat, film.icr-london.co.uk, precum şi a unei campanii de promovare mai largi a Noului Cinema Românesc în Marea Britanie şi România, regăsite în comunicarea online sub hashtag-ul #RevolutionInRealism. Pentru aceasta, cinci regizori români de prim-plan au acceptat să vorbească, în premieră, despre scenele lor favorite din filmele unor colegi sau predecesori, prezentându-le publicului prin filtrul propriei personalităţi creative. Interviurile îi au ca protagonişti pe Cristi Puiu, Radu Muntean, Anca Damian, Marian Crişan şi Florin Șerban şi au fost concepute şi realizate cu implicarea Multi Media Est şi Rusu+Borţun Brand Growers. Acestea vor rula în sălile de cinema de la BFI Southbank pe toată durata sezonului, dar vor fi utilizate şi pe canalele de social media ale partenerilor şi susţinătorilor proiectului. Mai mult, tot în social media, vom da startul unei campanii în care, pentru a încuraja un dialog cât mai larg despre filmul românesc contemporan, cinefilii vor fi invitaţi să îşi aleagă propriile lor scene preferate din filmele Noului Val, să explice de ce li se par cu adevărat memorabile şi să le posteze sub acelaşi hashtag #RevolutionInRealism. Campania va fi susţinută de publicaţii de film şi cultură urbană, dar şi de critici de film sau pasionaţi de cinema activi în mediile online.

Revoluţie în realism este un program realizat şi co-curatoriat de către Institutul Cultural Român din Londra împreună cu British Film Institute (BFI), cu sprijinul Vodafone România, DNS Associates, BlueAir, Eastlines-coletărie cu discount şi al Festivalului de Film Istoric de la Râşnov. Partener instituţional: Ambasada României la Londra. Organizatorii adresează mulţumiri speciale lui Sir George Iacobescu CBE, Preşedinte al Canary Wharf Group, pentru ajutorul acordat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.