Aplauze furtunoase pentru „La Sylphide”, la ONB

„La Sylphide”, baletul pe muzica lui Herman Severin Lovenskiold, a cărui coregrafie originală a fost semnată de August Bournonville, zeul baletului danez, care a insistat pe latura simbolică a poveştii, a avut premiera naţională, intrând de luna aceasta în repertoriul ONB. Acest balet romantic, montat pe marile scene ale lumii, se constituie într-un eveniment memorabil.

Cel invitat să pună în scenă “La Sylphide” este dansatorul danez Johan Kobborg, fost prim solist la “Baletul Danez” şi la “Covent Garden”, numit de “The Telegraph” “dansatorul clasic suprem”. Acesta a mai montat acest spectacol pentru “Baletul Regal” din Londra, bucurându-se de un succes extraordinar şi, apoi, la Teatrul “Bolşoi” în 2012. Spectacolul va avea semnătura sa coregrafică şi în 2015, când va fi pus în scenă la Baletul Naţional din Canada. Versiunea lui Johan Kobborg a fost preluată şi de “Baletul Lituanian”, de Baletul din Zürich şi de Kobayashi din Japonia. Pe lângă spectacolele sale de autor, coregraful a pus în scenă şi Gale internaţionale de balet. A creat totodată “Out of Denmark” la sala “Regina Elisabeta” din Londra, producţie ce a putut fi văzută şi la Baletul din Sarasota. A fost premiat cu Medalia de Aur la Concursul “Erik Bruhn” din Canada, cu “Marele Premiu la Concursul Internaţional de Balet de la Jackson”, SUA, şi cu prestigiosul premiu al Concursului Internaţional “Nureev”. Să nu uităm că a fost nominalizat pentru două premii “Lawrence Olivier” la Londra, unul pentru baletul “La Sylphide” de la “Baletul Regal”, celălalt penru interpretarea din “The Lesson”, spectacolul lui Fleming Flint. Totodată, “La Sylphide” de la “Bolşoi” a fost nominalizat la secţiunea Cel mai bun spectacol al Anului, la Premiile “Masca de Aur”. În 2013, Regina Margareta a Danemarcei i-a conferit “Ordinul Daneborg”, una dintre cele mai importante distincţii daneze, ce se acordă personalităţilor cu merite deosebite, încă din 1671.

Graţie, eleganţă în rolul Silfidei

Cu prilejul spectacolului de la Bucureşti, Johan Kobborg şi-a exprimat bucuria de a lucra la această variantă, cu atât mai mult cu cât la premieră a evoluat în rolul titular celebra balerină Alina Cojocaru, partenera sa de viaţă. “Este o mare bucurie să montez la ONB «La Sylphide», unul dintre cele mai importante balete din punct de vedere istoric. Este, de altfel, primul în care s-au folosit poantele în versiunea lui Filippo Taglioni. Şi astăzi subiectul este extrem de emoţionant, pentru că nu ştim dacă este real sau dacă el există doar în imaginaţia lui James. Pentru mine, personajul principal este el, James. Ştiu că baletul se cheamă «La Sylphide», dar totul este văzut din perspectiva lui James. Cum ajunge această poveste la inima publicului, dincolo de ceea ce înseamnă «La Sylphide» ca tehnică, stil, virtuozitate, depinde de fiecare spectator în parte. Dansul e o expresie a bucuriei, iar poveştile reflectă modul în care ne punem zilnic aceste întrebări: dacă urmăm chemarea inimii sau facem ceea ce se aşteaptă alţii să facem”.

Alina Cojocaru, o irezistibilă silfidă

Lui Johan Kobborg i-a plăcut să se joace cu timpul şi spaţiul. În plus, s-a axat şi pe prezenţa grotescului, întruchipat de vrăjitoarea Madge, având ca sursă literatura epocii.

Kobborg a fost director artistic şi producător al proiectului “Vis” al Alinei Cojocaru, desfăşurat în luna februarie 2012 la Tokyo şi care va fi reluat în 2014.

Aplauze furtunoase pentru duo-ul senzual Alina Cojocaru şi Steven McRae, fostul ei partener de scenă de la “Covent Garden”. Aceşti doi invitaţi speciali au dat strălucire primei reprezentaţii.

Coregraful Johan Kobborg

Alina Cojocaru, numită “Balerina Deceniului”, genială ca întotdeauna, în rolul Silfida, nimfa aerului, fragilă, suavă, fermecătoare. Silfidele sunt duhuri ale aerului care sălăşluiesc în păduri făcând parte din larga familie a spiriduşilor şi, la fel ca ielele sau sânzienele româneşti, au darul de a-i face pe pământeni să se îndrăgostească de ele. Silfidele, fiind duhuri de aer, sunt împodobite adesea cu aripi şi pot zbura. La fel ca ele, Alina Cojocaru are celebrul “heliu” nu doar în tu-tu, ci şi în glezne, se roteşte ca un fluture şi are graţia şi delicateţea unei zâne. Îşi împărtăşeşte arderea ca o flacără jucăuşă în dans, evolueză cu fiecare celulă, sfidând gravitaţia.

Scenă din balet

James şi Silfida aparţin unor lumi diferite, dar James călătoreşte în visul lui în căutarea unor lumi ireale, magice.

McRae, în rolul lui James, este bine ancorat în stilistica acestui balet romantic, cu salturi creând obeliscuri şi şpagaturi de lance medievală. Acesta este câştigător al Premiului “Dancing Time”, la categoria cel mai bun dansator.

În sala castelului

Ne-am bucurat de omogenitatea şi performanţa ansamblului, unde, alături de nume consacrate, au evoluat şi tinere speranţe: Oana Babuşka, Cristina Dijmaru, Sena Hidaka, Rin Okuno, Yoshida Shuhei, Alexandra Gavrilescu, Beatrice Şerbănescu, Noellie Coutisson, Shohei Horiuchi… Asistent de coregrafie, Corina Dumitrescu.

Frumoasă, scenografia realizată de Natalia Stuart, inspirată din peisajele Scoţiei. Remarcabilă, în actul al doilea, prin întrepătrunderea realului cu irealul în luminişul din pădure. „Dacă mergeţi în Scoţia, este extraordinar să vedeţi acele dealuri şi acele culori care se împletesc cu cerul. Pentru Actul I am folosit un interior de castel, pentru că, în această versiune, personajele nu sunt din mediul rural, ca în libretul original, ci nobili. Am hotărât să nu ne situăm într-o epocă anume, deci nu putem spune că acţiunea se petrece într-o anumită perioadă istorică”, ne-a declarat scenografa.

Ansamblul de la premiera La Sylphide pe scena ONB

Pentru costume au fost folosite kiltul tradiţional scoţian şi tartanul cu multe elemente folclorice.

Light designerul Daniel Klinger a reuşit să puncteze momentele-cheie şi să servească atmosfera poetică a baletului, dialogul dintre realitate şi vis.

La pupitru s-a aflat dirijorul Ciprian Teodoraşcu. Maeştri de balet: Petruţa Almosnino, Florica Stănescu, Rodica Fiastru.

Alina Cojocaru şi Steven McRae în pădurea fermecată

A doua reprezentaţie a spectacolului a avut în rolurile principale prim-solişti ai Operei Naţionale Bucureşti: Oana Babuşka, în rolul Silfidei, Cristina Dijmaru, Bianca Fota, Sena Hidaka, Rin Okuno, care vor dansa alternativ în rolul “Silfida”, Bogdan Cănilă, Robert Enache, Shohei Horiuchi (James), Gloria Barbu, Alexandra Gavrilescu, Gabriela Popovici, Adina Tudor (Madge), Călin Rădulescu, Vlad Toader, Shuhey Yoshida (Gurn), Oana Babuşka, Rachel Hernon, Bianca Stoicheciu, Diana Tudor (Effie), Camelia Soare, Beatrice Şerbănescu (Anna), Amira Badro, Maria Mamara (Fetiţa).

Felicitări pentru programul de sală, de o eleganţă deosebită.

“La Sylphide” reprezintă cu siguranţă un succes al Operei Naţionale.

Marina Minoiu, Rin Okuno, Bianca Stoicheciu

Directorul acesteia, Răzvan Ioan Dincă, a mărturisit că “baletul «La Sylphide», în coregrafia lui Johan Kobborg, a reprezentat un nou început, următorul mare eveniment fiind premiera «Rigoletto», în regia lui Stephen Barlow. «La Sylphide» a intrat în repertoriul Operei Naţionale Bucureşti, un balet mult aşteptat în România, dar şi un spectacol-cheie în noua viziune artistică a instituţiei, o producţie care inaugurează o serie de spectacole importante, ce poartă semnătura unora dintre cei mai apreciaţi regizori, coregrafi, scenografi ai momentului la nivel mondial. Mai mult, dincolo de însemnătatea sa artistică intrinsecă, «La Sylphide» reprezintă şi un nou început, o promisiune a nivelului la care instituţia doreşte să se poziţioneze de acum înainte. «Rigoletto», în regia lui Stephen Barlow, unul dintre cei mai mari regizori de operă din lume, ce va avea premiera la Bucureşti în luna februarie 2014, este următorul pas în această direcţie”.

Sena Hidaka în Silfida

Totodată, acesta a anunţat că din luna ianuarie 2014 va exista un compartiment special de balet, ce va purta denumirea de Baletul Naţional Român, care se va ocupa cu realizarea de spectacole profesioniste. Cel care va conduce Baletul Naţional Român va fi coregraful Johan Kobborg.

Iubitorii de balet din Bucureşti speră că vor vedea alte noi spectacole purtând amprenta lui Kobborg.

Un spectacol de Johan Kobborg

Opera Naţională Bucureşti va readuce pe scenă după câţiva ani de pauză “Faust” de Charles Gounod, în regia regretatului maestru Alexandru Tocilescu, în 14 şi 15 decembrie, de la ora 18.00. Invitaţii celor două reprezentaţii sunt soliştii Ştefan Pop (debut), respectiv Ivaylo Mihaylov în rolul Faust, Marcel Roşca în rolul Mefisto, Konstantin Brzhinsky în rolul Valentin, Tatiana Lisnic în rolul Margareta, Angelica Popescu (debut) în rolul Martha, precum şi Andra Bivol, respectiv Julia Stein, debuturi în rolul Siebel. La pupitru se va afla dirijorul Adrian Morar. Scenografia şi lighting design: Cătălin Ionescu Arbore Maestru de cor: Stelian Olariu. Coregrafia: Alexa Mezincescu. Mişcarea scenică: Roxana Colceag.

Aşteptăm cu nerăbdare, în 19 decembrie, “Spărgătorul de nuci”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.