„Aristoteles Workshop, o excelentă modalitate de a învăţa”

Am avut bucuria să particip la Vama, în Bucovina, într-un loc binecuvântat de Dumnezeu, la deschiderea Aristoteles Workshop (AW), atelierul internaţional de film documentar organizat de Dan Nuţu.

Cea de-a noua ediţie a Aristoteles Workshop se desfăşoară în satul Vama din Bucovina, între 20 august şi 21 septembrie. Atelierul este găzduit de pensiunea “Casa Călin”.

AW se adresează tinerilor din Europa Centrală şi de Est, cu experienţă anterioară în regie, imagine, montaj sau producţie de film sau televiziune. Modulul propus este de maximum 30 de minute de film, dar deschis elementelor de ficţiune.

Timp de trei săptămâni, cineaştii John Appel şi Jeroen Berkvens (Olanda) i-au îndrumat pe studenţi.

Profesori şi studenţi în jurul focului de tabără

În prima zi, fiecare participant şi-a prezentat reel-ul (fragmente din filmele realizate până în prezent) în faţa colegilor, tutorilor şi echipei AW, o ocazie bună pentru studenţi de a se cunoaşte foarte repede, din punct de vedere artistic şi al meseriei pe care o are fiecare: regizor, operator sau editor de montaj.

A urmat o sesiune de cursuri teoretice, despre instrumente cinematografice şi tehnici de bază în limbajul filmului, despre legile sale, diferenţa dintre a observa şi a înregistra, mijloacele prin care imaginea poate manipula percepţia, cum citeşte mintea umană o imagine, un cadru etc. Cursurile au fost combinate cu exerciţii practice pe teren, vizionarea unor filme şi analiza lor, s-a discutat despre mijloacele de care a uzat regizorul pentru a obţine diferite efecte.

O dimineaţă de lucru

În fiecare zi studenţii au fost pe teren pentru a-şi căuta (şi chiar a filma) viitoarele subiecte care se vor concretiza la finele atelierului într-un film documentar de 30 de minute. În cele trei săptămâni, fiecare echipă şi-a stabilit un ritm de lucru şi a reuşit să îşi construiască relaţia cu personajele despre care va realiza un film.

Barbu Bogdanovici

Barbu Bogdanovici,director de imagine în vârstă de 28 de ani, mărturisea: “O să zic aşa: ai o lună să cauţi subiect, să construieşti relaţiile cu personajele, să filmezi, să editezi şi să prezinţi un documentar de jumătate de oră. În acelaşi timp, trebuie să-ţi cunoşti colegii de echipă şi să stabileşti un ritm de lucru. Cu toţii venim din alt loc şi avem stiluri diferite. Cu alte cuvinte, Aristoteles Workshop este o provocare, asta este unic la programul acesta: trebuie să te agăţi de şansa asta şi să o foloseşti”.

Alina Manolache

Venită din Rusia, regizoarea Evdokia Moskvina (30 de ani) se destăinuia la rândul ei: “Să fiu aici pentru mine înseamnă o ţară străină, o limbă necunoscută, o echipă nouă şi doar o săptămână ca să găsim o poveste puternică pentru un film documentar. Din punctul meu de vedere, Aristoteles reprezintă o provocare pentru că te pune în situaţia de a descoperi căi noi, atât în film, cât şi în lucrul cu alţi oameni”.

Jeroen Berkvens

“Înainte de toate, ca editor la Aristoteles, vreau să obţin două lucruri: structură şi ritm în filmul pe care îl facem aici. Importat este să nu mergi pe drumuri deja bătute, ci să gândeşti ce e autentic pentru tine ca filmmaker în momentul ăsta. Asta facem aici, am început de două săptămâni”, explică Raluca Petre, editor montaj, în vârstă de 24 de ani, din România.

Discuţii aprise în livada Casei Călin

Iar Răzvan Chirilă (director de imagine, 23 de ani, România) afirmă:

“Având oportunitatea să primesc feedback de la tutori şi de la colegii din echipă, mi-aş dori să merg cât de departe posibil pe estetica imaginii şi structura vizuală, fără să mă repet sau să-mi fie teamă să-mi asum riscuri. Oamenii din Vama sunt atât de apropiaţi de cei din oraşul meu natal, încât simt că putem face un documentar foarte personal şi intim”.

Regizoarea Alina Manolache (24 de ani, România) apreciază: “Atelierul presupune un efort concentrat. Provocarea pentru mine este, în contextul unui set de limitări creative, impuse de timpul foarte scurt, să reuşesc să obţin ceva diferit”.

Evdokia Moskvina

Părerile directorului de imagine din Republica Moldova Ruben Agadjnean sunt asemănătoare: “Aici, la Aristoteles, nu participi doar ca editor, director de imagine, inginer de sunet sau editor, ci de fapt contribui la construcţia unui documentar plecând de la un exerciţiu, alături de ceilalţi colegi din echipă. Şi primeşti o serie de şanse să-ţi demonstrezi capacităţile, să-ţi îmbunătăţeşti skills-urile, ideile şi măiestria”.

Relevantă este şi părerea Dianei Rădulescu (editor montaj, 24 de ani, România): “Aristoteles este despre căutare şi despre cum ajungi să-şi găseşti vocea prin personaje, emoţiile lor şi, într-un final, prin filmele pe care le facem aici. Oameni interesanţi, locuri frumoase, un workshop minunat!”.

Unul dintre viitorii cineaşti alături de Dan Nuţu

În sfârşit, tânărul director de imagine din Ungaria/România, Erno-Aron Palfi-Horvath, de 22 de ani, declară: “Prima săptămână la Aristoteles a fost o perioadă de studiu, când doi profesori din Olanda ne-au îndrumat să facem un documentar bun. Am primit mici exerciţii care ne-au ajutat să înţelegem în mare structura unui astfel de film. Cazarea este minunată, mâncarea excepţională, iar oamenii sunt toţi unici şi frumoşi. În concluzie, Aristoteles este o oportunitate fantastică”.

Cineaştii John Appel şi Jeroen Berkvens şi-au exprimat şi ei părerile despre ediţia de anul acesta.

Keeta, prinţesa japoneză de la Vama

Regizorul, directorul de imagine, lectorul universitar invitat la “Academia Olandeză de Film şi Televiziune” John Appel spune despre conceptul programului Aristoteles Workshop – de a studia, a conceptualiza, a filma, a evalua şi, într-un final, de a face un film în doar patru săptămâni – că este chiar unic.

“În sensul acesta, cred că este unul dintre cele mai bune programe de film documentar. Este extrem de folositor să fii, timp de o lună de zile, într-un fel de oală sub presiune plină de energie şi să trebuiască să respecţi deadline-uri clare, pentru ca la final să iasă un film. Aristoteles Workshop este o excelentă modalitate de a învăţa”.

În sala de curs

Cel de-al doilea tutor, Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător şi membru al “Academiei Olandeze de Film şi Televiziune”, premiat internaţional pentru filmele sale despre muzică, dragoste sau amândouă): “Este un clişeu, dar ca să faci un film documentar bun trebuie să-ţi urmezi inima. Şi poate să fie un film despre orice, acesta fiind un alt clişeu, dar din nou foarte adevărat. O poveste reală vine din suflet, trebuie să fii pasionat de subiect şi mai ales curios. Dacă nu eşti curios, nu te aştepta ca publicul să fie interesat de ceea ce se întâmplă în povestea ta. Iar curiozitatea nu poate fi învăţată. O ai sau nu o ai, este unul din punctele de plecare”.

Experţii John Appel şi Jeroen Berkvens au predat ştafeta tutorilor Nino Kirtadze, care lucrează deja cu studenţii de câteva zile, şi Tania Rakhmanova, care a ajuns în acest weekend de la Paris. Evaluarea finală a proiectelor va fi realizată în faţa unui juriu format din profesionişti internaţionali, la sfârşitul workshopului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.