Arta contemporană românească în capitala austriacă

Ultima zi a Bienalei de la Viena prezintă proiectele premiate ale artiştilor români

Vienna Biennale se încheie în data de 4 octombrie, după aproape patru luni în care artiştii români s-au bucurat de o prezenţă centrală în cuprinsul manifestării.

Muzeul de Artă Aplicată din Viena în colaborare cu Institutul Cultural Român, prin Direcţia Relaţii Internaţionale şi Institutul Cultural Român de la Viena, organizează sâmbătă, 3 octombrie, la ora 16.00, în sala de conferinţe a muzeului din Stubenring 5, Viena, o discuţie prilejuită de concursul de idei Create Your Bucharest. La dezbatere vor participa câştigătorii premiului I, Ovidiu Anton şi Alexandru Bălăşescu, autorii proiectului How I Miss Bucharest or The Journey of a Dog’s Life, Larisa Crunţeanu – co-autor alături de Xandra Popescu a proiectului Atelier 35 Cooperative, Dragoş Olea – autor al proiectului Kilobase Bucharest A-Z şi Barbara Baum, curator independent. Moderatorul discuţiei despre proiecte inovatoare, relevanţa artistică şi socială a acestora şi dezvoltarea durabilă a practicii artistice în realţie cu scena urbană va fi moderată de Bärbel Vischer, curator alături de Peter Weibel al expoziţiei centrale din cadrul Vienna Bienale Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1926–2016.

Concursul de idei Create Your Bucharest a debutat în octombrie 2014 ca parte a expoziţiei Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1926–2016, găzduită de Muzeul de Artă Aplicată / Artă Contemporană din Viena în cadrul Vienna Biennale 2015. Juriul Vienna Biennale 2015 a desemnat în data de 16 martie câştigătorii concursului de idei Create Your Bucharest, acordând premiul I proiectului How I Miss Bucharest or The Journey of a Dog’s Life realizat de Ovidiu Anton şi Alexandru Bălăşescu. Au fost acordate 9 premii speciale următoarelor proiecte: A Pedestal of Thoughts (Anca Benera şi Arnold Estefan), Atelier 35 Cooperative (Larisa Crunţeanu şi Xandra Popescu), Bucharest Veins. Resuscitation Intervention (Carmen Secăreanu), Discover Bucharest, the Open Air Museum (Rareş Tudor Pop), Floreo: A Ruin Blossoms Downtown mapping memories of architectural heritage as public space (Răzvan Delcea şi Andrei Voica), Homeless Practices (Maria Daria Oancea şi George Octavian Marinescu), Kilobase Bucharest A-Z (Dragoş Olea), TableTalks (Andra Răcăşan şi Elena Rucsandra Maior) şi Your Concrete Shadows (Gina Şter).

Expoziţia Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1916–2016, găzduită de Muzeul de Artă Aplicată / Artă Contemporană din Viena în perioada 11 iunie – 4 octombrie, pune accentul pe scena artistică din România şi ilustrează potenţialul cultural care stă la baza dezvoltării curentului avangardist şi modernist în Europa, oferind o viziune asupra scenei artistice contemporane din România (Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Sibiu şi din diaspora). Văzut prin prisma şi sub lupa artistică, peisajul cultural bucureştean relevă o ţară marcată de o lungă revoluţie, care îşi recuperează memoria şi trăieşte momente de libertate după căderea regimului comunist. Din acest punct de vedere, privirea panoramică asupra artei din România oferă o perspectivă asupra viitorului Europei: sfârşitul „auto-amputării“. În lucrările lor, care în mare parte au fost create pentru această expoziţie, artişti din diverse generaţii prezintă teme complexe: muncă, industrie, agricultură – materie şi formă – artă şi exemplu – intuiţie, creativitate şi muncă în echipă – cenzură şi exil – religie, spiritualitate şi misticism – corp, spaţiu şi performaţă – politică şi utopie – spaţii publice şi private.

Expoziţia Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1926–2016 este realizată de Muzeul de Artă Aplicată / Artă Contemporană din Viena cu sprijin financiar din partea OMV şi OMV Petrom.

Vienna Biennale 2015 este o iniţiativă a MAK (Muzeul de Artă Aplicată / Artă Contemporană din Viena) şi este organizată în colaborare cu Universitatea de Artă Aplicată / Artă Contemporană din Viena, Kunsthalle Viena, Architekturzentrum din Viena şi departure (Centrul de Creaţie al Agenţiei Economice din Viena). Manifestarea beneficiază de susţinerea AIT (Austrian Institute of Technology).

Galeria ICR Viena, în circuitul evenimentului “Noaptea lungă a muzeelor” din Austria

Institutul Cultural Român de la Viena participă sâmbătă, 3 octombrie, între orele 18.00 şi 01.00, la evenimentul anual Noaptea lungă a muzeelor.

La sediul institutului vor putea fi vizionate cele două expoziţii prezentate în cadrul Vienna Design Week, Plug to Nature şi DeltaCraft, şi alte două manifestări: proiecţia filmului documentar INSIGHT. An eye on Bucharest’s art galleries şi proiectul expoziţional dedicat copiilor, Es war einmal… Rotkäppchen (A fost odată… Scufiţa Roşie).

INSIGHT. An eye on Bucharest’s art galleries, documentar realizat de Miluţă Flueraş, Edina Berbescu şi Simona Carapeţ, dezvoltă relaţia dintre artă şi societate, oferind o imagine de ansamblu asupra galeriilor de artă reprezentative pentru spaţiul cultural bucureştean. Filmul prezintă povestea a 19 galerii şi urmăreşte parcursul acestora în anul 2015. Printre galeriile prezentate se numără 418 Gallery, Anca Poteraşu Gallery, Eastwards Prospectus şi Ivan Gallery, prezente în luna septembrie 2015 la Târgul de Artă Contemporană viennacontemporary.

Noaptea lungă a muzeelor, aflată în acest an la a 16-a ediţie, este organizată la nivel naţional de ORF (Televiziunea Naţională din Austria) şi cuprinde expoziţii şi evenimente conexe în muzee, galerii şi în alte instituţii de cultură din Austria deschise publicului în intervalul orar 18.00-01.00. Ediţia din acest an reuneşte 731 de instituţii din Austria, dintre care 127 cu sediul în Viena.

A fost odată… Scufiţa Roşie este o iniţiativă dedicată copiilor care îşi însoţesc părinţii la Noaptea lungă a muzeelor. Expoziţia de carte cuprinde volume în 30 de limbi europene, printre care şi volumul în limba română ilustrat de Sebastian Baculea. Expoziţia este organizată de Institutul Cultural Român de la Viena cu sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene în Austria.

Plug to Nature este concepută sub forma unei instalaţii de obiecte şi surse inspiraţionale marca PATZAIKIN, cuprinzând piese vestimentare din noua colecţie PATZAIKIN şi obiecte ceramice – ediţie limitată, toate semnate de designerul Oláh Gyárfás. Expoziţia prezintă filmul Super 8 şi fotografii realizate în Delta Dunării de Nicu Ilfoveanu. Punctul central al expoziţiei este reprezentat de o canotcă, un produs cu un design unicat, a cărui denumire provine de la lotcă (de la care preia materialul) şi de la canoe (de la care preia liniile dinamice).

DeltaCraft este un proiect de cercetare care reuneşte zece meşteşugari din zona Delta Dunării – Toader Calciu (Isaccea), Paraschiva Gălăţeanu (Jijila), Paraschiva Constantin (Vişina), Florica Arion (Luncaviţa), Jenica Nicolae (Mahmudia), Mircea Ghincu (Vişina), Florian Toma (Agighiol), Costel şi Verginica Crimschi (Letea), Constantin Moise (Greci), Gabi Iaba (Sulina), trei designeri (Ana Botezatu, Emse Pop, Ciprian Manda) şi doi curatori (Marlene Stanciu, Mihai Sibianu) pentru a aduce meşteşugurile specifice Deltei în designul de obiect contemporan. Expoziţia cuprinde o colecţie de obiecte conceptuale şi utilitare de design interior, inspirate din viaţa locală a Deltei Dunării şi a Dobrogei de Sud, realizate cu tehnici tradiţionale. Proiectul este realizat de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis împreună cu KraftMade şi Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Gavrilă Simion de la Tulcea.

Evenimentul de la sediul ICR Viena este organizat în colaborare cu Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.