Autobuzul, tramvaiul și troleul românesc se pregătesc de licitație

Primăria Bucureşti, condusă de Gabriela Firea, intenţionează să aloce peste 300 de milioane de euro, în următorii patru ani, pentru achiziţionarea a 600 de noi autobuze, troleibuze şi tramvaie pentru parcul RATB, uzat moral şi fizic. De aceşti bani vor putea profita şi producătorii locali de mijloace de transport în comun, atâţi câţi mai sunt. Banii pentru achiziţii ar urma să provină, în mare parte, din fonduri europene nerambursabile.

Dintre cele 600 de unităţi, 400 vor fi autobuze noi Euro 6, vor avea podeaua coborâtă, camere de supraveghere, sistem de numărare a călătorilor şi Internet wireless. Primăria va cumpăra şi 100 de tramvaie noi. Cele care circulă acum în Bucureşti au şi 40 de ani vechime. Tramvaiul Bucur, mai nou, produs în doar câteva unităţi anual la fabrica URAC din Bucureşti, nu îndeplineşte standardele de secol 21 ale unei capitale europene. Pe străzile Capitalei vor circula în următorii ani şi 100 de troleibuze noi, în condiţiile în care RATB are încă unele cumpărate la începutul anilor ’90. „Achiziţia pe care o vom face în următoarea perioadă înseamnă un prim pas. Nu înseamnă în totalitate rezolvarea problemei, dar de undeva trebuie să începem cu toţii“, a precizat primarul Bucureştiului, Gabriela Firea.

Ultima achiziţie majoră pentru RATB a fost în 2008, când municipalitatea a luat un credit de 500 de milioane de euro, la care încă are de plătit.

Primăria a cumpărat atunci 1.000 de autobuze noi, 500 cu climatizare şi 500 fără. Niciunul dintre ele nu mai are garanţie, iar mai bine de un sfert sunt trase în depou, pe dreapta, din cauza defecţiunilor. Acum, RATB plăteşte mai mult de opt milioane de euro pe an întreţinerea celor 1.000 de autobuze vechi.

Cele 300 de milioane de euro „puse la bătaie“ de PMB pentru achiziţia de mijloace de transport în comun sunt urmărite de toţi marii jucători europeni din domeniu, printre care Siemens, PESA, Alstom, Skoda, DAF ori IVECO. Dar şi în România mai există încă o societate care poate să le producă pe toate. Mega achiziţia de la Bucureşti este aşteptată cu nerăbdare mai ales de Astra Vagoane Călători Arad. Pentru patronul Astra, industriaşul Valer Blidar, licitaţiile PMB înseamnă un balon de oxigen, în condiţiile în care afacerea cu vagoane nu merge prea bine, mai ales pentru că CFR nu a mai dat vreo comandă de peste 10 ani. În aceste condiţii, omul de afaceri a fost nevoit să dea noi direcţii fabricii sale din Arad. În urmă cu patru ani, lansa producţia de tramvaie, împreună cu Siemenes Germania. Însă primăriile din România nu s-au înghesuit să cumpere tramvaiele Imperio, singura excepţie fiind chiar Primăria din Arad, cu şase unităţi. Vara trecută, Blidar a „bătut palma“ cu Iveco Franţa pentru construcţia, în parteneriat, de autobuze şi troleibuze electrice pe platforma fabricii arădene. Cele două linii de producţie au capacitatea de a furniza un autovehicul la un interval de zece zile. Primele patru troleibuze asamblate la Arad au ajuns în această vară în Cluj-Napoca, în baza unui contract prin care municipalitatea s-a angajat să achiziţioneze 20 de astfel de mijloace de transport. Modelul de troleibuz este IVECO Astra Town 118, costul unei unităţi fiind de 475.000 de euro plus TVA, iar capacitatea acestuia este de 164 de locuri, dintre care 42 pe scaune. Tehnologia din spatele troleibuzelor este IVECO, iar asamblarea se face la Astra, cu angajaţi proprii.

„Sunt sigur că doamna primar Firea va lansa licitaţiile pentru RATB, astfel încât industria din România să mai aibă o şansă. Ceilalţi primari de până acum ai Bucureştiului nu au făcut-o“, arată Blidar.

Astra Arad se reinventează

Pentru Astra Vagoane Călători Arad, construcţia de troleibuze şi autobuze este o activitate nouă. În general, fabrica produce vagoane de călători pentru calea ferată, vagoane de metrou şi tramvaie. Modelul de tramvai Imperio, fabricat împreună cu Siemens Germania, circulă deja în Arad. La Timişoara, Astra modernizează 30 dintre vechile tramvaie ale regiei de transport local.

Compania omului de afaceri a mai participat la megalicitaţia de 400 de milioane de euro de la Metrorex, pentru livrarea a 51 de trenuri pentru viitoarea Magistrală 5 de Metrou Drumul Taberei – Pantelimon. Deşi a venit cu preţul cel mai mic, aceasta a pierdut în faţa spaniolilor de la CAF. Ulterior, licitaţia a fost suspendată de către DNA, în urma unor suspiciuni de viciere de rezultat. Nici până acum, la doi ani după suspendarea licitaţiei, nu există vreun rezultat pentru această licitaţie. Compania Astra Vagoane Călători Arad este cel mai mare jucător intern pe piaţa producătorilor de vagoane de cale ferată şi tramvaie pentru călători din România, fiind principalul furnizor al CFR Călători. Vagoanele CFR sunt însă vechi de mulţi ani, fiind doar în parte reparate şi recondiţionate. Vagoane noi nu s-au mai cumpărat în ultimii ani, din lipsă de fonduri. În prezent, Astra nu mai are contracte de construcţie de noi vagoane pentru export, pentru că, oricum, la intern, CFR nu dă nicio comandă. Ultimul contract major a fost cu gigantul brazilian VALE, 100 de vagoane, la un preţ de circa 100 de milioane de euro. Contractul a durat trei ani, din 2011 până în 2014.

Anul trecut nu a fost unul bun pentru Astra Vagoane Călători, care a raportat o cifră de afaceri de doar 96 de milioane de lei, faţă de 290 milioane de lei, valoare înregistrată în anul 2014, când aproximativ 90% din venituri proveneau din exporturi. Și profitul companiei s-a redus drastic, de la peste 40 de milioane de lei în 2014 la doar 1,4 milioane de lei anul trecut.

Valer Blidar deţinea anul trecut locul 24 în rândul celor mai bogaţi români, conform TOP 300 Capital, cu o avere estimată între 160 şi 170 milioane de euro. Blidar are afaceri solide atât în industrie, cât şi în sectorul bancar. Recent, omul de afaceri a obţinut şi licenţă de transport pe calea ferată, prin Astra Carpat Trans, dar spune că va intra în acest domeniu când va sesiza o oportunitate de piaţă.

Troleibuzul IVECO Astra Town 118, date tehnice

Troleibuzele de la ARAD sunt de ultimă generaţie, cu toate dotările aferente: sistem de încălzire cu aeroterme electrice pentru sezonul rece, sistem de ventilaţie şi aer condiţionat pentru sezonul cald, podea complet coborâtă, rampă de acces pentru persoanele cu dizabilităţi, loc rezervat utilizatorilor de scaune rulante pentru persoane cu dizabilităţi, spaţiu destinat cărucioarelor pentru copii mici, sistem supraveghere video (atât în interior, cât şi în exterior), indicator de traseu electronic, sistem informare călători, computer de bord cu afişaj digital, sistem electronic de control al frânării ABS/EBS/ASR, consum de energie mai mic cu aproximativ 40% faţă de troleibuzele vechi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1056 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.