Autostrada care s-a întărit cu argilă

Lotul doi de pe autostrada Lugoj-Deva, între localitațile Traian Vuia și Coșevița, riscă sa o ia la vale pentru că firma constructoare a utilizat argilă în loc de piatră pentru suport într-o zonă mlăștinoasă. Dezvăluirea a făcut-o deputatul Niculae Mircovici într-o interpelare făcută Ministerului Transporturilor. “În judeţul Timiş se lucrează la tronsonul de autostradă Traian Vuia – Margina şi, în dreptul localităţii Dumbrava, autostrada trece printr-o zonă mlăştinoasă. În 2015 şi din cauza secetei, compania constructoare a folosit mii de maşini de argilă, realizând un strat de doi metri grosime, prin care a acoperit golul mlăştinos, în loc să folosească piatra. Anul acesta, din cauza ploilor, solul de pământ a început să se deplaseze în diferite direcţii. Se încearcă proptirea cu bolovani şi acoperirea cu pietre pentru a masca «construcţia» realizată”, se se spune în interpelare Deputatul a cerut Ministerului să comunice cine se face vinovat de această situație. “Am văzut de anul trecut ce fac, şi anul acesta s-au văzut din plin efectele. Nu e normal să nu se verifice felul în care lucrează antreprenorul. Am văzut cu toţii ce s-a întâmplat în zona Sibiu şi nu cred că îşi doreşte nimeni să se întâmple şi la noi acelaşi lucru. Aceste lucrări ne costă foarte mult, şi trebuie făcute la standardele de calitate impuse”, a declarat Niculae Mircovici pentru timpolis.ro.

Constructorii lotului 2 sunt companiile Salini și Secol. Salini este același constructor de la lotul 3 de autostradă Sibiu-Orăștie, dintre Cunța și Săliște, care a fost demolat din cauza unor deficiențe majore de execuție. Contractul a fost reziliat iar compania italiană a amenințat că da statul român în judecată. Zilele trecute, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat că decizia de a cere o experitiză asupra proiectării și execuției lotului 2 Lugoj-Deva a fost foarte bună. “Iată că decizia pe care am luat-o acum câteva luni, când am văzut problemele de pe Orăştie – Sibiu, de a extinde expertiza şi aici, a fost foarte bună. Expertiza arată că sunt deficienţe atât la nivelul materialelor, cât şi la nivelul tehnicii de construcţie, şi urmează să vadă care sunt soluţiile pentru a ne repune pe noi, ca beneficiar, pe CNADNR, în situaţia de a avea un obiectiv corect construit şi nu unul peticit din start”, a spus Costescu. Conform oficialului Guvernului, sunt afectați 5,9 kilometri din acest tronson, care totalizează 28,6 km. Costurile totale ale construcției se ridică la 128 milioane de euro. Ministrul Costescu susține că procesul de expertiză va fi încheiat atunci când Salini și Secol vor veni cu propriile soluţii, care vor fi acceptate, sau nu, de Compania Națională de Autostrăzi (CNADNR). „Avem rezultatele expertizei. Ele au fost comunicate şi constructorului, pentru că şi el are dreptul să le cunoască şi, mai ales, are datoria să remedieze acele defecţiuni. Din acest punct de vedere, eu consider încheiat procesul doar atunci când el îşi va însuşi aceste rezultate, va veni cu propriile soluţii, pentru că el este acolo şi proiectant şi executant, şi acestea vor fi acceptate sau nu de CNADNR. Deci, noi suntem în faza în care i s-au făcut cunoscute rezultatele, care pe un număr destul de mare de kilometri, mai mult de cinci, nu sunt cele care trebuiau”, a afirmat Costescu. Autostrăzile noi din România au făcut obiectul multor discuții din cauza problemelor care au apărut. Un deal a luat-o la vale şi a periclitat circulaţia pe un kilometru din autostrada A6. Pe tronsonul Nădlac-Arad zburdau la un moment dat căprioarele.

Înainte de alegerile prezidenţiale din 2014, lotul 3 din Orăştie-Sibiu a fost dat în folosinţă cu tot cu crăpături. Lotul I de autostradă Nădlac-Pecica a fost plin de gropi după topirea zăpezii, deşi a fost dat în funcţiune acum un an. Acum doi ani, la terminarea iernii, Autostrada Soarelului era de asemenea măcinată de cratere. Aceste fenomene arată modul precar cum se tratează în România un sector de o importanţă strategică: construcţia de autostrăzi. Pentru prima oară în istorie un tronson de autostradă a fost închis, iar ţara noastră a consemnat o situaţie hilară: au scăzut numărul de kilometri puşi în funcţiune. CNADNR a demarat o licitație pentru efectuarea unor expertize tehnice pe toată lungimea tronsonului închis în scopul descoperirii altor grozăvii. Totodată, în România se construiesc autostrăzi fără autorizaţie, precum în cazul Sebeş-Turda.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4531 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.