Autostrada pe care au gonit 11 ani de studii de fezabilitate

Autostrada care poate scoate Moldova din sărăcie, Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a adunat timp de 11 ani nenumărate studii de prefezabilitate și fezabilitate care s-au dovedit fără nicio utilitate și care au consumat resurse importante financiare, de ordinul milioanelor de euro. Un ultim exemplu îl reprezintă contractul de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău“, semnat în data de 20 mai 2015. În perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016, contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare.

Deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a Contractului de Servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016, susține Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Ca atare, în cadrul contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău“, a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău.

În prezent se aşteaptă răspunsul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice referitor la consilierea metodologică privind modul de interpretare şi aplicare a prevederilor art. 104, alin (8) din Legea 98/2016, conform Companiei de Autostrăzi, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Cea mai scumpă autostradă

Conform Master Planului General de Transport, lucrările la secțiunile Tg. Mureș – Ditrău și Ditrău – Tg. Neamț vor începe în următorul exercițiu financiar al UE, anume în 2021. Pentru actualul exercițiu este planificată doar începerea lucrărilor la secțiunea Tg. Neamț – Iași – Pașcani (2016-2019). Asociația Pro Infrastructura susține că autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni va aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie pe acest coridor, îmbunătăţind astfel şi conectivitatea la nivel regional. Proiectul asigură o legătură directă între zona de nord-est a României, regiunea Cluj-Napoca şi zona de vest – graniţa cu Ungaria / restul Europei via Sebeş Timişoara sau Oradea via Gilău – Borş. Proiectul va fi implementat în două faze, Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ – Paşcani – Iaşi. Pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, viteza medie înregistrată pe traseu fiind de aproximativ 61 km/h. Acest proiect operează aproximativ 31.000 de vehicule. Aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat trece pe noul traseu. Viteza medie prognozată de model pe traseu creşte până la 100 km/h, ca urmare a implementării acestui proiect. Timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 42%. Costurile de realizare sunt de 4,07 miliarde de euro, fără TVA, fiind, de altfel, cea mai scumpă autostradă din România.

Saga studiilor și revizuirilor de studii

Primele mișcări legate de această autostradă au început în luna mai 2007, atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Sculeni“. Trei luni mai apoi, contractul a fost atribuit companiei Iptana. În 2009, CNADNR (actuala CNAIR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostradă, împărțită în trei loturi. Spaniolii de la Inocsa Ingenieria au câștigat în februarie 2010 contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru segmentul Târgu Neamț – Ungheni. Suma totală a fost de 3,1 milioane de lei. În aceeași lună, este anunțată câștigătoarea pentru segmentul Tg. Mureș – Ditrău, anume SC Search Corporation SRL. Suma plătită: 3,2 milioane de lei. De asemenea, este atribuit şi contractul pentru revizuire studiu de fezabiliate Ditrău – Târgu Neamţ către Iptana, iar suma este de 3,8 milioane lei. Peste un an, a fost finalizat studiul de fezabilitate Tg. Mureș – Iași – Ungheni și documentul a fost depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri ale terenurilor şi clădirilor. În iulie 2012, Transporturile au elaborat indicatorii tehnico-economici pentru proiectul Tg. Mureș – Iași la un cost de 8,9 miliarde de euro, cu mult peste cele 6,4 miliarde de euro care apăreau în primul studiu de fezabiliate. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie realizarea studiului de fezabiliate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg. Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Se estima atunci un cost între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. În februarie 2015 au fost deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor studii de fezabilitate. Pentru două din cele trei loturi ofertele sunt anulate integral, pe motiv că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg. Mureș – Ditrău, însă contractul s-a suspendat în 2015, pentru că trebuia făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor.

Premierul Sorin Grindeanu a declarat recent că studiul de fezabilitate pentru această autostradă datează din 2011 şi că va fi reactualizat pentru a fi în situaţia de a da lucrarea spre licitaţie şi execuţie în acelaşi timp. El a spus că în niciun caz nu va fi 2020, aşa cum a prevăzut guvernul precedent, şi că se va lucra cu fonduri atrase de la UE. Întrebat de lucrările de construcţie la autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, Grindeanu a spus că Guvernul se pregăteşte cu intervenţii pe master planul de construcţie a infrastructurii. El a mai spus că se va lucra la legislaţie pentru înlesnirea procedurilor, precum licitaţiile şi contestaţiile.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.