Avanpremieră la Premiile César

Cea de a 40-a ediţie a Galei Premiilor César 2015, ce recompensează cinema-ul francez, se va desfăşura cu mare pompă. Urmându-i lui Cécile de France, actorul Edouard Baer va fi maestru de ceremonii, mâine seară, la Théâtre du Châtelet. Ceremonia va fi prezidată de Dany Boon.

40 de actori vor decerna premiile. Printre ei figurează elita cinema-ului francez – Guillaume Canet, partenera sa Marion Cotillard, Dany Boon, Juliette Binoche, Sandrine Kiberlain, Guillaume Gallienne -, dar şi câteva personalităţi de la Hollywood.

Actorul american Sean Penn, care va primi un César de Onoare, a acceptat şi el să decerneze un premiu, ca şi Kirsten Stewart, eroina din Twilight, care este în competiţie pentru un trofeu la categorie Cea mai bună actriţă în rol secundar pentru performanţa sa din Sils Maria.

Un nume care atrage atenţia în mod special este cel al actriţei Julie Gayet, prietena preşedintelui François Hollande. Prezenţa ei va complica viaţa serviciilor de securitate. Revistele de scandal au publicat în urmă cu ceva timp fotografii arătând-o într-o deplasare laRennes, unde asista la filmare, “condusă de doi funcţionari ai Statului”.

Ministrul de Finanţe, Michel Sapin, vechi prieten al lui François Hollande a răspuns criticilor afirmând că în contextul actual şeful Statului şi apropiaţii săi pot fi ameninţaţi şi Julie Gayet este unul dintre ei.

Să mai amintim printre celebrităţile prezente pe Abd Al Malick, Pierre Arditi, Cécile de France, Éric Elmosnino, Jean-Paul Gaultier, Sandrine Kiberlain, Cédric Klapisch, Charlotte Le Bon Pierre Niney, Denis Podalydes, Lambert Wilson…

Echipa editorială a site-lui Stylight a realizat pentru această ediţie o infografie ce compară cele două titluri deţinătoare ale celui mai mare număr de nominalizări: Yves Saint-Laurent, pelicula regizată de Jalil Lespert, cu Pierre Niney şi Guillaume Gallienne, şi Saint Laurent, biopicul scris şi realizat de Bertrand Bonello, cu Gaspard Ulliel.

Gaspar Ulliel în „Saint Laurent”

Pentru prima dată în istoria sa, ceremonia César-urilor va vedea confruntându-se doi actori care au interpretat acelaşi rol în două lungmetraje diferite.

Infografia compară cele două filme revenind asupra ţinutelor simbolice, cifrelor şoc, muzelor celebre ale legendarului stilist.

Filmul lui Bonello concurează pentru 10 statuete, printre care prestigioasele Cel mai bun film şi Cel mai bun regizor, dar şi pentru imagine, montaj, coloană sonoră şi Cel mai bun actor în rol secundar, Louis Garrel.

Lungmetrajul lui Jalil Lespert este nominalizat la categoriile cele mai bune costume, cel mai bun décor, imagine, cea mai bună muzică, Cea mai bună actriţă în rol secundar, Charlotte Le Bon, totalizând 7 nominalizări.

Comparaţia evidenţiază şi cifre ce nu intră în nicio categorie, privind consumul de ţigări, de alcool, de droguri sau numărul scenelor violente.

Yves Saint Laurent pare a avea un oarecare avantaj pentru că a atras în cinematografe peste un milion şi jumătate de spectatori, în timp ce Saint Laurent n-a depăşit 356.000.

În Yves Saint Laurent, Pierre Niney încarnează un Saint Laurent tânăr, talentat, dar aflat la începutul succeselor sale. Publicul îl descoperă la Oran, înainte de a fi luat în armată. Progresul lui face obiectul întregului film, până în momentul de glorie, dar şi de deteriorare a sănătăţii, în 1976, marcat de show-ul Baletele ruse.

Pierre Niney în „Yves Saint Laurent”

În Saint Laurent, Bertrand Bonello a ales să înceapă povestea mai târziu. Designerul, încarnat de Gaspard Ulliel, apare în momentul în care a părăsit Casa Dior şi şi-a creat propria linie de modă.

Idila cu Pierre Bergé data deja de o perioadă. Frământările de tinereţe ale luiSaint Laurentcu armata şi spitalul psihiatric sunt abia evocate.

Cele două filme se termină la aproximativ aceeaşi dată, show-ul Baletele ruse, momentul de maximă notorietate a designerului. Dar, Bertrand Bonello prezintă şi unSaint Laurent îmbătrânit, uitat şi însingurat, interpretat de actorul austriac Helmut Berger.

Însă, dincolo de diferenţe, prestaţiile celor doi actori, Pierre Niney şi Gaspard Ulliel se ridică la niveluri comparabile.

Alături de Gaspard Ulliel şi Pierre Niney au intrat în cursa pentru Cel mai bun actor Guillaume Canet pentru rolul din La prochaine fois je viserai le coeur, Niels Arestrup în Diplomatie, Vincent Lacoste în Hippocrate, François Damien în La Famille Bélier şi Romain Duris pentru rolurile David şi Virginia din Une nouvelle amie.

La categoria Cel mai bun film, lupta se va între Les Combattants de Thomas Cailley, Eastern Boys de Robin Campillo, La Famille Bélier de Eric Lartigau, Saint Laurent de Bertrand Bonello, Hippocrate de Thomas Lilti, Sils Maria de Olivier Assayas şi Timbuktu de Abderrahmane Sissako, produs de Sylvie Pialat, Rémi Burah şi Etienne Comar.

Producătoarea Sylvie Pialat a fost distinsă, în 16 februarie, cu premiul Daniel Toscan du Plantier 2015, pentru cel mai bun producător de film francez al anului. O veste bună pentru Timbuktu, care a fost deja recompensat la Premiile Lumières, anul acesta.

La categoria Cel mai bun regizor, alături de Bertrand Bonello pentru Saint Laurent, se află pe listă Olivier Assayas pentru Sils Maria, Thomas Lilti pentru Hippocrate, Céline Sciamma pentru Bande de filles, Abderrahmane Sissako cu Timbuktu, Thomas Cailley cu Les Combattants şi Robin Campillo cu Eastern Boys.

Nici concurenţa la categoria Cea mai bună actriţă nu pare să fie uşoară.

Juliette Binoche, nominalizată pentru rolul Maria Enders din Sils Maria, le are opozante pe Catherine Deneuve în rolul Mathilde din Dans la cour, Marion Cotillard pentru Sandra din Deux jours, une nuit, Émilie Dequenne pentru Jennifer din Pas son genre, Adèle Haenel pentru Madeleine din Les Combattants, Sandrine Kiberlain pentru Muriel Bayen din Elle l’adore şi Karin Viard pentru Gigi Bélier din La Famille Bélier.

Juliette Binoche în „Sils Maria”

Deja amintitul Guillaume Gallienne se întâlneşte la categoria Cel mai bun actor în rol secundar cu Éric Elmosnino. interpretul rolului Fabien Thomasson din La Famille Bélier, cu Jérémie Renier (Pierre Bergé în Yves Saint Laurent), Louis Garrel (Jacques de Bascher în Saint Laurent) şi Reda Kateb (Abdel Rezzak în Hippocrate)

Kristen Stewart, care o întrupează pe Valentine în Sils Maria, le are ca rivale la César pentru cea mai bună actriţă în rol secundar pe Marianne Denicourt (Dr. Denormandy în Hippocrate), Claude Gensac (Marthe în Lulu femme nue), Izïa Higelin (Manue în Samba), Charlotte Le Bon (Victoire Doutreleau în Yves Saint Laurent).

Nu putem să nu amintim şi candidaţii la Premiile pentru Tânără speranţă: actorii Kévin Azaïs (Arnaud Labrède în Les Combattants), Ahmed Dramé (Malik în Les Héritiers), rusul Kirill Emelyanov pentru rolurile Marek, Rouslan şi Paul din pelicula Eastern Boys, Pierre Rochefort (Baptiste Cambière în Un beau dimanche) şi Marc Zinga (Régis în Qu’Allah bénisse la France).

Pentru Cea mai bună speranţă feminină, juriul va trebui să aleagă între Lou de Laâge (Sarah în Respire), Joséphine Japy (Charlie în Respire), Louane Emera (Paula Bélier în La Famille Bélier), Ariane Labed (Alice în Fidelio, l’odyssée d’Alice), Karidja Touré pentru rolurile Marieme şi Vic în Bande de filles.

Francois Damien în „La Famille Belier”

În sfârşit, să adăugăm şi concurenţii la César pentru cel mai bun film străin: 12 Years a Slave de Steve McQueen, Boyhood de Richard Linklater, Deux jours, une nuit de Jean-Pierre şi Luc Dardenne, Ida de Pawel Pawlikowski, Mommy de Xavier Dolan, The Grand Budapest Hotel de Wes Anderson, Winter Sleep de Nuri Bilge Ceylan, regizorul distins cu Palme d’or la Cannes. Anul trecut, trofeul a revenit producţiei Alabama Monroe, a regizorului belgian Felix van Groeningen.

Academia de Arte şi Tehnici ale Cinema-ului îi conferă Medalia de Aur a celei de a 40-a aniversări a Premiilor César lui Luc Besson, pentru “contribuţiile sale, artistică şi antreprenorială, excepţionale de trei decenii, la Cinema-ul francez”.

În 2014, Luc Besson a zguduit lumea cinema-ului francez cu Lucy, un film scris, regizat şi produs de el, care a avut tot atâţia spectatori pe plan mondial cât toate celelalte pelicule franţuzeşti la un loc.

Regizorul este posesorul mai multor premii César, cel mai important fiind cel pentru Cel mai bun regizor, obţinut în 1998 pentru Le Cinquième élément, dar şi peliculele Subway, Le Grand Bleu, Nikita şi Jeanne d’Arc au fost premiate la mai multe categorii: imagine, decor, coloană sonoră, cel mai bun actor, cea mai bună actriţă…

Academia a amintit şi faptul că Cetatea Cinema-ului de la Saint-Denis, creată la iniţiativa lui Luc Besson, a readus Franţa în rândul studiourilor mitice.

Medalia simbolizează “Gratitudinea Cinema-ului faţă de cel care a dus în lumea întreaga Excelenţa Franceză”, după cum declara Alain Terzian, Preşedintele Academiei.

Julie Gayet va stârni desigur comentariile presei

„Timbuktu” concurează pentru cel mai bun film

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.