Avioane de linie, doborâte în plin zbor

De-a lungul ultimelor decenii s-a mai întâmplat ca avioane comerciale să fie doborâte în mijlocul unor tensiuni politice. Multe dintre aceste evenimente tragice s-au consemnat în timpul Războiului Rece, când spaţiul aerian era foarte riguros controlat, iar unele reacţii disproporţionate.

Tragedia avionului Malaysian Airlines cu cele 295 de persoane la bord, de joi, completează o listă impresionantă a unor atare catastrofe.

În 1955, un zbor EL AL de pe ruta Viena-Tel Aviv-Londra, cu 58 de persoane la bord, care a pătruns din eroare în spaţiul aerian bulgar din cauza unei furtuni, a fost doborât de un avion de vânătoare bulgar.

Pe 21 februarie 1973, un Boeing cu 112 persoane la bord este doborât de israelieni. Avionul aparţinea companiei Libyan Arab Airlines şi zbura pe ruta Tripoli-Cairo, el fiind doborât de avioane de vânătoare israeliene deasupra deşertului Sinai. 108 persoane au decedat. Boeingul se rătăcise şi a fost interceptat deasupra Sinaiului, ce fusese ocupat de Israel în urma războiului din iunie 1967. Potrivit autorităţilor, avionul a refuzat să aterizeze.

Pe 27 iunie 1980, un avion italian DC-9, cu 81 de persoane la bord, de pe ruta Bologne-Parma, a explodat în mod misterios aproape de insula Ustica, în largul Siciliei. Responsabilităţile în cazul acestei catastrofe nu au fost stabilite niciodată, dar există ipoteza unei rachete trase din greşeală de avioane de vânătoare americane sau franceze afectate bazelor NATO din italia (Aviano, poate) care au crezut că e vorba de un aparat libian.

Noaptea de 31 august-1 septembrie 1983, zborul KAL007, de pe ruta New York-Seul, via Anchorage, al unui Boeing 747 al Korean-Air-Lines (KAL), cu 269 de persoane la bord, a fost doborât de sovietici deasupra insulei Sahalin. El se îndepărtase de la traseul său. Moscova a recunoscut responsabilitatea sa doar cinci zile mai târziu. Condiţiile în care s-a produs catastrofa au rămas misterioase. În avion se afla şi congresmanul american Larry McDonald.

Pe iulie 1988, un avion Airbus A-300 al companiei Iran Air, cu 290 persoane la bord, de pe ruta Bandar Abas- Dubai, a fost doborât imediat după decolare de două rachete trase de o fregată americană care patrula în strâmtoarea Ormuz din zona Golfului Persic. Echipajul de pe nava americană USS Vincennes s-a justificat suţinând că avionul Airbus a fost CONFUNDAT cu un avion de vânătoare iranian ce ar fi avut intenţii ostile! Teheranul a primit despăgubiri de 101,8 milioane de dolari din partea SUA.

Pe 4 octombrie 2001, Un Tupolev-154 al companiei ruseşti Sibir de pe ruta Tel-Aviv-Novossibirsk (Siberia occidentală) a explodat în plin zbor deasupra Mării Negre, la circa 300 km de coastele Crimeii. 78 de persoane, în majoritatea israelieni, imigranţi ruşi în Israel, au decedat. O săptămână mai târziu, Kievul recunoaşte că această catastrofă s-a datorat unei tir accidental al unei rachete ucrainene în timpul unor manevre militare.

Toate aceste tragedii au exacerbat de fiecare dată tensiunile politice dintre părţile implicate direct, dar aproape întotdeauna au afectat serios şi alte state. Nu altfel va sta situaţia în cazul avionului malaiezian doborât joi în estul Ucrainei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dumitru Constantin 677 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.