Balcicul de ieri, de azi, dintotdeauna

Continuând o preocupare devenită tradiţie, Elite Art Gallery găzduieşte, sub egida Elite Art Club UNESCO, o nouă expoziţie cu titlul Pictori de azi la Balcic.

Ca şi în operelor artiştilor expuşi până acum sub acest titlu, descoperim şi de această dată impactul pe care această localitate, punct de referinţă în arta românească interbelică, o are asupra spiritului şi, în unele cazuri, asupra mijloacelor expresive ale pictorilor.

Între cele două războaie, Balcicul a însemnat mai ales o baie de lumină şi de culoare, un loc pitoresc şi impregnat în acelaşi timp de cultură, o cultură ce îşi descoperea o latură inedită, la confluenţa mării şi a muntelui, a Orientului şi Occidentului.

Ion Grigore, Balcic, ulei pe pânză

Privind lucrările din expoziţia actuală, semnate de artişti contemporani recunoscuţi, descoperim un alt fel de raportare la oraşul ce a câştigat inima Reginei Maria şi a devenit un fel de Mecca a pictorilor sub ochiul atent şi avizat, sub “mâna” generoasă a primarului de atunci, Octavian Moşescu.

Cei opt artişti prezentaţi în expoziţie îşi păstrează, cu gelozie parcă, universul stilistic propriu, în lucrările devenite un fel de raportare duală la motivele abordate: directă, pe de o parte, cu vibraţia specifică în faţa colţului de natură ce face subiectul peisajului, şi secundă, determinată, conştient sau nu, de un puternic feedback cultural.

Dumitru Macovei, Munte şi mare, ulei pe pânză

Pentru Ilie Boca, Balcicul este un alt loc de povestit, prin cromatica rafinată şi calmă cu care ne-a obişnuit şi cu impresia de ingenuitate care i-a atras, nu o dată, titulara de “pictor naiv”. Naiv prin modalitatea de sugestie, prin nevoia lui de a recrea, de a “reinventa” continuu arta. Piesajul accidentat al Balcicului conduce, inevitabil, la apropierea de colinele Bucovinei natale, iar întâlnirea falezei înalte cu apele liniştite ale mării capătă un aer fals bucolic prin plasarea în prim-plan a arhitecturilor reduse la simplitatea viziunii “infantile”.

Tot recognoscibil de la distanţă este şi pictorul Ion Grigore. Clădirile lui au acelaşi aer familiar, al plaiurilor bucovinene unde îşi are obârşia artistul, închegându-se din vibraţia culorilor aşezate pointillist, echivalând lumina, sugerând pregnant atmosfera.

Eugen Raportoru, Balcik 2015, ulei pe pânză

Peisajele lui Dumitru Macovei exultă de vitalitate. O vitalitate dată de culorile contrastante, incandescente, amintind de paleta fovilor, armonizate contrapunctic. Roşul, albastrul, galbenul sunt aduse la “culoarea locală” prin albul unor bănuite arhitecturi, în timp ce norii, prilejuind un rafinat joc de griuri, plutesc imponderabil peste peisaj.

Cornelia Victoria Dedu, Curtea rozelor, ulei pe pânză

Pictorul colţurilor neştiute ale Bucureştilor, Eugen Raportoru, transferă, într-o oarecare măsură, atmosfera tensionată a creaţiilor sale, în care negrul joacă un rol important, clădirilor şi peisajului de pe Coasta de Argint. Zidurile se întâlnesc în deviate unghiuri neliniştitoare, se acoperă parţial, ca şi frunzişul arborilor, de umbre negre, dar accentele de roşu, contrastând cu albastrul când intens, când tamisat al mării evidenţiază albul clădirilor, prinzând, în mod aproape paradoxal spiritul locului, ajutate şi de tuşa de factură impresionistă.

Vasile Crăiţa-Mândra, Munte şi mare, ulei pe pânză

Şi tot cu rapel la avangardele începutului de secol XX, filtrate însă prin sensibilitatea contemporană, se detaşează şi peisajul semnat de Vasile Crăiţa-Mândră, în care vigurozitatea paletei, spontaneitatea tuşei sunt dublate de o melancolie izvorâtă din patina clădirilor, din irizările violet, verde sau auriu ale mării.

Nedezminţindu-şi renumele de pictor călător, Cornelia Victoria Dedu găseşte la Balcic atmosfera romantică ce îi caracterizează în general creaţia şi mirajul nostalgiei provocate de această localitate scoasă cumva în afara timpului. Gama cromatică folosită, modalitatea de a izvorî lumina din amestecul culorilor o apropie cel mai mult de uimirea şi încântarea cu care descopereau Balcicul înaintaşii ei interbelici.

Elena Murariu, Scară la Balcic, tuş pe hârtie

Cu o grafică delicată, cu minuţiozitate de orfevru, Elena Murariu caută în Balcicul zilelor noastre reminiscenţele istorice şi spiritul cvasi-religios care nu o părăsesc niciodată. Dealurile au monumentalitatea şi sacralitatea celor biblice, Crucea Reginei Maria devine, în singurătatea ei, element emblematic al unei personalităţi şi al unei epoci, Drumul ascendent, în trepte, pleacă din prim-plan şi pare să nu se sfârşească nicăieri, ca o cale a gândului şi a sufletului pe care privitorul o continuă după propriile credinţe şi imaginaţie.

Corneliu Vasilescu, Coasta de Argint, ulei pe pânză

Am lăsat la urmă, nu întâmplător, picturile lui Corneliu Vasilescu. La prima vedere, descoperi stilul definitoriu al artistului, expresionismul abstract. Suprafeţe mari de culoare, în principal alb şi albastru, dispuse cu fervoare, închipuie imaginea Coastei de Argint, cum se intitulează una dintre compoziţii, prin monumentalitatea şi sensul ascendent al mişcării. Nocturna (titlul altei lucrări) ai putea crede că s-a născut numai din sentimetul noptatic al artistului. Şi totuşi, o mai atentă privire descoperă uimitoarea surprindere a spiritului locului, a esenţei spirituale care, în mod cert, nu poate aparţine decât Balcicului. Economia mijloacelor folosite de pictor, pregnanţa expresivă îl duc parcă cel mai aproape de fascinaţia pe care această localitate, prinsă între albastrul cerului şi al mării şi albul dealului de cretă, a exercitat-o şi o exercită şi astăzi asupra călătorului ce o descoperă cu ochiul proaspăt, eliberat de monotonia existenţei cotidiene.

Corneliu Vasilescu, Nocturnă, ulei pe pânză

Cele opt propuneri artistice relevă, în final, opt Balcicuri personale. Şi nu mai puţin, un singur Balcic a cărui putere de atracţie şi de incitare la călătorii reale şi imaginare pare să rămână intactă peste timp.

O expoziţie, deschisă până în 6 august, ce merită vizitată atât pentru importanţa semnatarilor, cât şi pentru farmecul incontestabil al unei lumi în egală măsură trecute şi actuale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.