Balerinul Xander Parish, de la „Mariinsky”, pe scena Operei Naţionale Bucureşti în spectacolul de balet „DSCH. The Dream”

Duminică, 10 ianuarie, de la ora 19.00, balerinul Xander Parish, membru al Companiei de Balet a Teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg, revine pe scena Operei Naţionale Bucureşti pentru a interpreta, pentru prima dată în carieră, rolul Oberon din baletul The Dream (muzica de Felix Mendelssohn, coregrafia de Sir Frederisck Ashton), în cadrul spectacolului alcătuit din două lucrări coregrafice DSCH. The Dream, cea mai recentă premieră de balet a instituţiei. Este pentru a doua oară când Xander Parish este prezent scena Operei Naţionale Bucureşti în această stagiune, după ce în luna octombrie a anului trecut el a interpretat rolul Armand din lucrarea Marguerite and Armand în cadrul spectacolului-triptic Classical Symphony. Petite Mort. Marguerite and Armand.

Jirí Kylián a creat lucrarea Petite Mort în anul 1991 special pentru Festivalul de la Salzburg, la împlinirea a două secole de la moartea compozitorului Wolfgang Amadeus Mozart. Baletul poartă amprenta stilului coregrafic al lui Kylián, caracterizat prin mişcări surprinzătoare, imagini sugestive şi forţă interpretativă. Mesajul lucrării este amplu: Jirí Kylián redă în Petite Mort o serie de conflicte umane, de la conflictul feminin-masculin la cel dominat-dominant, în care dansatoarele sunt fiinţe gingaşe şi elegante, în timp ce dansatorii sunt brutali, războinici nervoşi, încărcaţi energetic. Aceste conflicte de idei sunt abstractizate prin mişcare, o alternanţă între graţie şi violenţă, care lasă la latitudinea spectatorului extragerea unei concluzii. Operă de artă menită să pună întrebări mai degrabă decât să ofere răspunsuri, Petite Mort discută teme majore ale umanităţii: război, putere, neînţelegere, sexualitate, iubire.

În Marguerite and Armand, balet după „Dama cu camelii” de Alexandre Dumas-fiul, în coregrafia lui Sir Frederick Ashton, pe muzica lui Franz Liszt (orchestraţia: Dudley Simpson), scenografia: Sir Cecil Beaton, a evoluat de asemenea Xander Parish.

În anul 1963, Sir Frederick Ashton, unul dintre cei mai importanţi coregrafi ai secolului al XX-lea, considerat „părintele baletului englezesc”, a creat lucrarea Marguerite and Armand pentru celebrul cuplu scenic Margot Fonteyn – Rudolf Nureev. Baletul este inspirat, ca atâtea alte mari opere de artă, de romanul şi piesa de teatru Dama cu camelii de Alexandre Dumas-fiul şi reproduce tragica relaţie sentimentală dintre o celebră curtezană a Parisului şi un tânăr a cărui familie încearcă să-l îndepărteze de femeia iubită. Stilul neoclasic al coregrafului este caracterizat prin inovaţii subtile în ceea ce priveşte mişcarea şi prin oportunitatea pe care o oferă dansatorilor de a crea personaje veridice, sensibile şi romantice.

Reprezentaţia din 10 ianuarie va prilejui, de asemenea, debutul Marinei Minoiu, prim-solistă a Companiei de Balet a Operei Naţionale Bucureşti, în rolul Titania din baletul The Dream.

Xander Parish este cunoscut ca fiind primul balerin de origine britanică invitat să facă parte din Compania de Balet a Teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg. Din repertoriul său fac parte roluri importante, precum Albrecht din Giselle, Siegfried din Lacul lebedelor, Romeo din Romeo şi Julieta, Contele Vronsky din Anna Karenina (versiunea Alexei Ratmansky). A primit mai multe distincţii, printre care cele mai recente în cadrul Premiilor Naţionale Britanice în Dans (cea mai bună interpretare; anul 2015) şi al Premiilor Taglioni (cel mai bun dansator; anul 2014).

Lucrarea coregrafică DSCH a fost realizată în anul 2008 pentru New York City Ballet pe muzica lui Dmitri Şostakovici (Concertul nr. 2 în Fa major op. 102, compus în anul 1957). Numele baletului provine de la formula „DSCH”, motiv muzical (în notaţia muzicală de provenienţă germană) folosit de compozitor ca o aluzie la numele propriu şi ca o semnătură (acronim al numelui său). Alte montări ale acestui balet au avut loc la Pacific Nortwest Ballet din Seattle, Teatro alla Scala din Milano şi Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg. După premiera mondială din anul 2008, publicaţia The New York Times a scris: „DSCH este o construcţie coregrafică plină de suspans, cu pasaje de dans strălucitoare care îţi taie respiraţia. Iar şi iar, te afli în faţa întrebărilor «Ce se va întâmpla mai departe?» şi «Care au fost exact paşii care tocmai s-au desfăşurat cu repeziciune?». Şi, mai mult de atât, baletul este marcat de o gingaşă şi pură poezie” (Alastair Macaulay – The New York Times, mai 2008). Ziarul The Telegraph l-a numit pe Alexei Ratmansky cel mai talentat coregraf de balet de astăzi. În calitate de coregraf, Ratmansky a creat balete pentru Baletul Teatrului Mariinsky din Sankt Petersburg, Baletul Naţional Olandez, Baletul Kirov, Baletul Regal Danez, Baletul Regal Suedez, New York City Ballet, Baletul din San Francisco, Baletul de Stat din Georgia etc.

Baletul într-un act The Dream (Visul), creaţie a coregrafului englez Frederick Ashton, a avut premiera în anul 1964 la Opera din Londra şi este inspirat de piesa Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare. „The Dream” poartă amprenta stilului Ashton, recognoscibil datorită mişcărilor ample de braţe şi intersului special acordat părţii superioare a corpului, umorului şi aluziilor subtile prezente în baletele sale, unor înlănţuiri de mişcări specifice, un stil mai degrabă liric decât dramatic. Fredrick Ashton este considerat unul dintre cei mai importanţi creatori ai secolului al XX-lea, cu o activitate de peste şase decenii în arta dansului. El a impus în balet, prin stilul său, mişcări extrem de dificile din punct de vedere tehnic. The Dream reprezintă, astfel, o lucrare în care baletul câştigă noi valenţe, în care spiritul poveştii este amplificat de mişcare, iar emoţia se propagă prin îmbinarea fericită între eleganţă şi culoare.

DSCH. The Dream, spectacol alcătuit din două lucrări de balet

Dirijor: Cristian Sandu (invitat)

Coregrafia: Alexei Ratmansky

Costume: Holly Hynes

Muzica: Concertul nr. 2 în Fa major op. 102 de Dmitri Şostakovici

Asistent coregrafie şi maestru de repetiţii: Laura Contardi

Lighting design: Marc Stanley

Asistent lighting design: Perry Silvey

Distribuţia din 10 ianuarie:

Un cuplu: Sena Hidaka şi Henry Dowden

Un trio: Francesca Velicu, Shuhei Yoshida, Takahiro Tamagawa

Trei cupluri: Akane Ichii, Mihaela Soare, Bianca Stoicheciu şi Liam Morris, Egoitz Segura, Barnaby Bishop

Patru cupluri: Nastazia Philippou, Raquel Gil Bergstrom, Fiona Cameron Martin, Amy Lee Bale, Răzvan Cacoveanu, Alessandro Audisio, George Murray Nightingale, Miquel Duran Torrents

The Dream (Visul)

Coregrafia şi libretul: Sir Frederick Ashton, după piesa Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare

Muzica: „Visul unei nopţi de vară” de Felix Mendelssohn (aranjament muzical şi orchestraţie de John Lanchbery)

Scenografia: David Walker

Lighting design original: John B. Read

Maestru de repetiţii şi notaţie coregrafică: Patricia Tierney

Adaptare lighting design: Ionuţ Gabriel Pruteanu

Distribuţia din 10 ianuarie:

Titania – Marina Minoiu (debut)

Oberon – Xander Parish – invitat (debut)

Puck – Takahiro Tamagawa, Bottom – Liam Morris

Cinci săteni – Alessandro Audisio, Răzvan Cacoveanu, Mircea Ioniţă, Shohya Oheda, Cristian Gîdoi, Helena – Andra Ionete

Demetrius – Bogdan Cănilă, Hermia – Bianca Stoicheciu

Lysander – Henry Dowden, Măzăriche – Raquel Bergstrom

Fir-de-Păianjen – Akane Ichii, Molia – Francesca Velicu

Bob-de-Muştar – Nastazia Philippou, Copilul – Ştefan Dosanu

Cu participarea Ansamblului de Balet al Operei Naţionale Bucureşti

Cu participarea Corului de Copii şi Tineret Symbol, director: Jean Lupu, dirijor: Luminiţa Guţanu Stoian

The Dream este produs în colaborare cu Royal Opera House Covent Garden din Londra

Următoarele reprezentaţii vor avea loc pe 21 şi 28ianuarie, 21 februarie 2016

În toate fotografiile de spectacol:

Balerinii Xander Parish şi Marina Minoiu în „Marguerite and Armand”, rolurile titulare/ Opera Naţională Bucureşti, spectacol-triptic „CLASSICAL SYMPHONY. PETITE MORT. MARGUERITE AND ARMAND”, octombrie 2015

(credit foto: Cristian Lăzărescu)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.