Balurile de legendă inspiră Casa de bijuterii Van Cleef and Arpels

Un moment de fast, un moment de legendă.

Recent, Casa de haute joaillerie „Van Cleef&Arpels” a prezentat o nouă colecţie numită „Baluri de legendă”, folosindu-şi numele ca un semn al excelenţei. De la Sankt Petersburg la New York, trecând prin Paris şi Veneţia, de la Romanovi la Rothschild, bijuteriile au însoţit inspiraţiile celor mai frumoase baluri ale secolului al XX-lea.

Orchestra începe o nouă partitură. Muzica este dulce şi scaldă candelabrele de cristal care iluminează sala de bal. În liniştea nopţii, doamna Arpels soseşte la braţul domnului Van Cleef. La gâtul său, un splendid colier îi scoate în evidenţă frumuseţea. O pasăre din safire albastre, mov şi roz, diamante cu un safir albastru tăiat în formă de pară, de 4,85 carate. Mişcarea penelor este asociată cu cuvântul perfecţiune. Acest colier este însoţit de alte creaţii la fel de ispirate pe care doamnele fermecătoare le poartă cu eleganţă.

Cercel Rosemonde, în alt bal de legendă

Inelele hipnotizează. Un safir de 29,88 carate, înconjurat de diamante, aminteşte de penele de struţ care împodobeau, la balurile de legendă, aristocratele, prinţesele, artistele, colecţionarii, creatoarele de modă. Şi deodată, cerceii „Rosemonde”, în degradeuri de safire roz şi mov ce întruchipează perfecţiunea unei bijuterii.

Inel Makara, cu citrin, turcoaze, briliante, ametist, smaralde, Balul Oriental

Un vals, şi descoperi colierul „Oriental Fabric”. Hotelul Lambert, în 1969, a fost teatrul acestui bal oferit de baronul Alexis de Rédé. Un colier la gâtul unei doamne, compus dintr-un safir roz tăiat în formă de pară de 8,61 carate, cu granate, safire colorate şi diamante, încântă privirile. Femei una mai frumoasă decât alta, una mai extravagantă decât alta. Eleganţă şi stil.

Marisa Berenson costumată ca marchiza Luisa Casati, la Balul Proust

Un dans, şi descoperi alte sublime piese ale colecţiei „Balul Palatului de iarnă” sau pe cele inspirate de Balul „Black and White” de la New York. Acum, ca şi atunci…

O noapte magică la Sankt Petersburg

Colier din smaralde şi diamante de la Palatul de Iarnă

„Van Cleef&Arpels” s-a inspirat pentru a crea colecţia sa de haute joaillerie, intitulată „Palatul de iarnă”, creată din smaralde şi diamante, din kokoşnicul şi coafurile tradiţionale ruseşti. Vincent Meylan aminteşte celebrul bal de la Sankt Petersburg din 11 februarie 1903, oraşul imperial acoperit de un strat de zăpadă. Pe Nevski Prospekt, care duce către Palatul de Iarnă, trăsurile se succed. O noapte magică, glacială, cu un aer polar. Trăsurile se opresc unele după altele şi visul începe. Nu este o seară de muselină, de mătase uşoară sau chiar de satin brodat. Invitaţii, făcând parte din înalta nobilime, au făcut apel la creatori şi la stilişti francezi.

Cercei cu briliante şi perle, Balul Palatului de Iarnă

În acea seară este celebrată Sfânta Rusie, cea a lui Ivan cel Groaznic şi a primilor Romanovi: totul este brocart, broderie în aur şi argint, blănuri şi mai ales pietre preţioase. Timp de mai multe săptămâni, croitorese iscusite şi bijutieri au lucrat pentru a satisface dorinţele ţarinei Alexandra Feodorovna. Marea Ducesă Elisabeth, soţia lui Nicolae al II-lea, a decis de a oferi un bal consacrat Rusiei secolului al XVII-lea. Cea mai mare parte a femeilor prezente au adaptat costumul tradiţional al rusoaicelor de la sfârşitul acestui secol, şi anume, sarafanul şi kokoşnicul. Trei săli gigantice printre care şi Sala de concerte, s-au umplut imediat.

Inelul Zenaide, inspirat de Balul Palatului

Era 9 seara. Uşile s-au deschis. Conversaţia s-a oprit. Marele şambelan avansează în sala de concerte pentru a anunţa procesiunea imperială. Ţarul Nicolae al II-lea îi oferă braţul mamei sale, împărăteasa Maria Feodorovna. În spatele lor, Alexandra Feodorovna şi Marele Duce Mihail. Urmează surorile suveranului. Veşmintele Marii Ducese Xenia sunt acoperite de pietre preţioase. Diadema sa etalează rubine şi diamante. Rochia este cusută cu pietre preţioase. Sub decolteu, safire în caboşon, şiruri de perle şi de diamante mari cât nucile. Coafura sa este presărată cu smaralde, diamante şi perle.

Bijuterie intitulată Balul secolului, Noaptea albastră

Marea Ducesă Wladimir, mătuşa ţarului, este de asemenea împodobită cu perle, diamante şi smaralde. Ţarina Alexandra a ales de a reproduce costumul de la curtea ţarinei Maria Miloslavskaia, soţia ţarului Alexis. Colierul ei este ornat cu un smarald mare cât o piersică. Către ora 10, serbarea începe. Toţi se îndreaptă către Palatul „Ermitaj”, care este alături de Palatul de Iarnă. Acolo, în acest muzeu privat al ţarilor Rusiei, creat pentru Ecaterina cea Mare, se derulează spectacolul. Şaliapin interpretează mai multe arii din „Boris Godunov”, de Musorgski, apoi opera cedează locul dansului, cu pasaje din „Bayadera” şi „Lacul lebedelor”, interpretate de Anna Pavlova.

Cercei de influenţă chinezească, cu briliante şi safire, purtaţi la Balul secolului

Dineul este servit în Saloanele italian, spaniol şi flamand. Seara este atât de reuşită încât ţarina o va repeta în 13 februarie, invitând 65 de cupluri cu cele mai frumoase costume la un alt bal, organizat de asemenea pe Neva… Din păcate, vor urma 1905, prima revoluţie, reprimată la sânge, apoi Rasputin şi Primul Război Mondial şi, în 1917, căderea Romanovilor.

Fastul şi nebuniile Veneţiei

Cercei în formă de evantai

Casa de bijuterii „Van Cleef&Arpels” s-a inspirat şi din acest bal, creând „Femeia cu evantai”, în onix, turcoaze şi diamante, sau un celebru inel intitulat „Bauta”, după numele unei măşti, în safir, turcoaze, onix, smaralde şi diamante.

Bal mascat în Veneţia

Veneţia, 3 septembrie 1951. Palatul „Labia” tocmai fusese restaurat şi aici va debuta într-un vârtej de costume cronica unei lumi a artiştilor încoronaţi, aristocraţi cu o genealogie sonoră sau presupusă, gentilomi cosmopoliţi. Este un loc care datorează totul unui nume, unui bărbat ale cărui rădăcini familiale plonjează în ţinuturile basce şi care reuşise să-şi clădească o adevărată avere în Mexic. Charles de Beistegui îşi împărţise tinereţile între Madrid, Biarritz şi Paris. Era, de fapt, un decorator, artist, inventator de fapte şarmante şi, mai presus de toate, sufletul serbărilor fastuoase. Apartamentul său de pe Champs-Elysées, gândit de el şi încredinţat lui Le Corbusier, era o adevărată adresă de teatru, cu tuşe suprarealiste, unde el primea „le Tout-Paris”.

Ira Furstenberg şi Giovanni Volpi un bal de legendă

Beistegui concepuse el însuşi decorul sălilor de recepţie şi al teraselor. Instalase şeminee baroce, scaune Napoleon al III-lea, statui şi lustre veneţiene care contrastau cu sobrietatea spaţiului corbusian. Această decoraţie „suprarealistă” marca, de altfel, epoca şi i-a inspirat lui Jean Renoir decorul reşedinţei marchizului La Chesnaye din pelicula „Regula Jocului”.

Inel cu safir, din aur alb şi briliante, cu decor în formă de pene de struţ

„Tinereţea lui Charlie este aureolată de parfumul subtil al unei epoci de aur de neuitat.” Astfel îşi începe povestirea Philippe Seguy.

Cercel de la Balul Black and White

Prieteni, din ce în ce mai numeroşi, se grăbesc către acest loc: Natalie Paley, fiica Marelui Duce Paul Alexandrovici al Rusiei, verişoara ultimului ţar, devenită, după revoluţie, actriţă de film şi emblemă a modei americane şi pariziene, celebra Coco Chanel, Serge Lifar, dansator şi coregraf al faimoaselor Balete Ruse, Nicky de Gunzburg, cunoscut şi ca Baronul Nicky, editor-şef al revistei „Town & Country” şi al influentelor reviste de modă „Vogue” şi „Harper’s Bazaar”.

Cercel intitulat Cântăreaţa, Balul Proust

Li se alăturau Mimi Pecci Blunt, nepoata Papei Leon al XIII-lea, negustor de artă şi filantrop, Elsa Maxwell, jurnalistă şi scriitoare cunoscută prin party-urile pe care le dădea pentru înalta societate, Fulco di Verdura, vestit bijutier italian, creator pentru Coco Chanel. Bărbatul care iubea femeile, frumosul Charlie, s-a îndrăgostit de magica Veneţie şi a cumpărat Palatul „Labia”, începând restaurări faraonice, în stilul său princiar. El va oferi cel mai mare bal al tuturor timpurilor. Lumea mondenă, crème de la crème. Cele mai ilustre personalităţi de la Paris, de la Londra şi de la New York se dădeau de ceasul morţii să ajungă acolo.

Jacques Faith şi soţia sa, la Balul Proust

Balul se spune că ar fi început la ora 23. Stranii procesiuni cu costume şi măşti care de care mai strălucitoare, cu evantaie şi bijuterii splendide, au ajuns în gondole pe pontonul de la Palatul „Labia”. Veneţia îşi desfăşura misterele şi visele sale. Arlechini, Colombine şi Pierrot îşi declarau dragostea sub lună, pe muzică de Vivaldi. Au apelat la desenatori şi pictori precum Dali. Şi-au făcut intrarea Dior, Jacques Faith, întruchipându-l pe Regele Soare, Lady Diana Cooper în Cleopatra, Frede Chabrol în Marc Antoniu.

Don Carlos de Beistegui, în mijloc, în gondolă între două măşti

27 de persoane au intrat, invitate cu mare fast, ca într-un spectacol, de către Boris Kochno, vechiul secretar al coregrafului Diaghilev. La balcon şi-a făcut apariţia Charles de Beistegui, într-o magnifică robă de procurator veneţian, de culoare roşu-purpuriu şi cu o imensă perucă, iar lumea în delir striga: „Viva don Carlos!”. El i-a primit ca un rege pe Orson Wells, Aga Khan, Paul Morand, Alexis de Rédé, Barbara Hutton, Leonor Fini, colecţionarul multimilionar Arturo Lopez, care a cheltuit pentru costumul său de împărat al Chinei 30 de milioane.

Rose Fitzgerald Kennedy la Balul Black and White

Cecil Beaton, Robert Doisneau şi André Ostier au venit să fotografieze evenimentul. Totul era fastuos. Caviarul era servit în vase din argint masiv, vinul premiat curgea în valuri. La balcon mai era prinţesele Tatiana Colonna şi Cora Caetani. Măştile se amestecau în nebunia carnavalului şi cineva îşi aminteşte că a văzut o invitată în braţele unui gondolier…

Între 1001 de nopţi, belle epoque şi glamourul hollywoodian

Cercel Dansatoare orientală, de la Balul Oriental

Decembrie 1969. În Paris are loc unul dintre cele mai fastuoase baluri ale secolului, „Balul Oriental”. Hotelul Lambert este transformat în palatul din 1001 de nopţi: elefanţi, purtători de torţe… Câteva ore de minuni şi încântare. O lume efemeră născută din imaginaţia nebună a Baronului Alexis de Rédé, care primeşte, îmbrăcat în costum de „Boier”, cu o tocă de blană pe cap. Magnificenţa orientală este vizibilă în geme şi coliere strălucind în galben, albastru şi roz, culorile opulenţei asiatice.

Aristotel Onasis la Balul Proust

Doi ani mai târziu, din nou Franţa, din nou Bal. De data aceasta, „Balul Proust”, celebrând centenarul naşterii scriitorului, bal găzduit de Baronul Guy de Rothschild şi de soţia sa la Castelul Ferrière. Fiecare oaspete este costumat într-unul dintre personajele favorite din „În căutarea timpului pierdut”, al ilustrului scriitor. Elizabeth Taylor purta diamante în păr, iar Marisa Berenson a ales parura neagră şi un foarte lung ţigaret. Acest bal misterios a fost decriptat de casa „Van Cleef&Arpels”. Au fost invitate 800 de persoane.

Pasărea Colibri

Bijuteria întrupând-o pe celebra balerină numită de scriitor „Rosemunde” purta un jupon fabulos făcut din lapislazuli, diamante, perle fine şi safire. Bijuteria numită „Pasăre” a fost regina colecţiei acestui bal de legendă. De asemenea, un colier şi o pereche de cercei reiau simbolul etern al „Belle epoque”, pana, fie ea a scriitorului sau a Păsării Colibri şi Păsării Paradisului. Îmbrăcată într-o multitudine de safire albastre, mov şi roz, dar mai ales în diamante, pasărea centrală îţi dă senzaţia că vrea să zboare, deschizându-şi aripile.

Balul Alb şi negru de la New York din 1966

New York, 28 noiembrie 1966. Salonul de Aur de la „Plaza” e transfomat într-o scenă de cinema pentru a aduna participanţii la Balul „Black and White”, ce marchează glamourul hollywoodian al anilor ’50. La intrarea în monumentul istoric de la Central Park, scriitorul Truman Capote, care venise să-şi celebreze volumul „Cu sânge rece”, alături de Catherine Graham, redactorul-şef şi proprietarul de la „Washington Post”, a primit cei peste 400 de oaspeţi, îmbrăcaţi ca în „My Fair Lady”, toţi în alb şi negru. Se cunoştea deja rafinamentul detaliilor oferite de Truman Capote în cartea sa „Mic dejun la Tiffany”, ce a încântat şi lumea filmului, cu Audrey Hepburn. Pentru această colecţie, Casa de bijuteri din Place Vendôme a respectat cromatica de negru şi alb, atât de dragă autorului, inspirându-se şi din zgârie-norii oraşului.

Câteva ore unice într-o viaţă la care toţi visăm din când în când…

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.