Băsescu: S-au oprit lucrări şi nu se găseşte contractul Bechtel. Se ascunde bine

Traian Băsescu a criticat, duminică, sistarea lucrărilor la autostrăzi. Prezent la o dezbatere organizată de Fundaţia Mişcarea Populară, preşedintele a ţinut să precizeze că „nu s-a pus nimic în locul lor”, amintind în acest context şi de faptul că nu se găseşte contractul Bechtel.

“Se ascunde bine contractul Bechtel”, a spus Băsescu.

Acesta a susţinut, de asemenea, că din 2012, luna mai, de când guvernul se află la putere, nu a semnat niciun nou contract şi nici nu a organizat vreo licitaţie pentru noi proiecte.

„Singurele contracte care s-au semnat au fost cele licitate în timpul Guvernului Boc şi care au fost în instanţă şi, odată pronunţările făcute, s-au mai semnat, anul acesta, nişte contracte. S-au oprit lucrări, fie la Autostrada Transilvania, fie la tronsonul Nădlac – Arad, dar nu s-a pus nimic în locul lor. Sigur, s-au oprit lucrări şi nu se găseşte contractul Bechtel. Se ascunde bine contractul Bechtel, însă asta este ceea ce ne lipseşte: capacitatea de a genera proiecte, când avem banii puşi pe masă de Uniunea Europeană, iar lipsa de capacitate de a genera proiecte nu face decât să adâncească acel deficit de la fondul de pensii, pentru că a utiliza banii europeni înseamnă a crea locuri de muncă”, a spus preşedintele.

Încheiat în decembrie 2003, de guvernul Năstase, controversatul contract de proiectare şi construire a autostrăzii Braşov-Cluj- Borş, despre care s-a scris că ar conţine numeroase nereguli, nu este de găsit.

Ministrul Dan Şova s-a dovedit “neputincios” astfel că apariţia documentului original se lasă încă aşteptată.

Ponta a fost acuzat că ar vrea să scape de răspunderea semnării în 2003 a unui contract defavorabil României şi cu plată de despăgubiri.

La rândul său, premierul a spus că primul semn de întrebare în cazul contractului Bechtel este legat de suspendarea acestuia în 2005-2006 şi că Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a făcut la DNA plângere penală pentru lipsa exemplarului original.

Dan Şova a susţinut în august anul trecut că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit la Ministerul Transporturilor varianta originală.

În replică, Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a susţinut că documentul se află „la etajul 2, camera 58”, Şova invitând-o ulterior să îl caute împreună.

Boagiu a anunţat pe 7 august că a depus şi ea o plângere penală la Parchetul General pe numele lui Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003, iar scopul ar fi acela de a-l apăra pe fostul premier.

Dan Şova a anunţat la sfârșitul lunii mai că a fost reziliat contractul cu Bechtel, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Proiectul de construire a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov – Borş, a început în anul 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă.

După 11 ani de la semnarea contractului, statul român are 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.