×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 4 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Vineri, 22 septembrie 2017, 07:20
EUR (€)
-0.0002 ↘
4.5987 RON
USD ($)
+0.0318 ↗
3.8593 RON
• • •
Circulă pe net
Bătălia de 1 miliard de euro. Vindem Portul Constanţa ca să intrăm în Schengen?

România va afla luna viitoare verdictul în privinţa intrării în Spaţiul Schengen. Dincolo de “fumigenele” lansate de olandezi, ce acuză corupţia şi problemele de la frontieră, adevărata miză pentru obţinerea vizei o constituie, potrivit unor experţi, privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, o afacere evaluată, neoficial, la 1 miliard de euro.

Olandezii sunt singurii care se opun pentru aderarea României la Schengen. Încă de anul trecut s-a spus că adevărata miză ar fi una economică, nu cea legată de corupţie şi crimă organizată. "Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen, pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa şi, practic, controlul fluxului de mărfuri pentru Europa şi menţinerea Portului Constanţa într-o zonă mediocră din punctul de vedere al volumului mărfurilor şi al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota. Potrivit analiştilor, acuzele îşi au o logică economică. “Dacă România intră în Spaţiul Schengen, ar putea ameninţa supremaţia Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de intrare a mărfurilor extracomunitare în Europa”, explica expertul în transporturi Gabriel Marinescu. “Prin noile facilităţi obţinute şi prin sprijinul declarat al americanilor pentru acest proiect, Portul Constanţa ar ameninţa supremaţia olandeză”, considera expertul, citat de DailyBusiness.ro Acesta ar fi şi motivul pentru care olandezii s-au grăbit să semneze un protocol de colaborare între Portul Rotterdam şi Portul Constanţa, iar firmele olandeze s-au arătat interesate să preia portul românesc. Prin acordul de colaborare, România se angajează, practic, să predea managementul strategic asupra Portului Constanţa în mâna olandezilor, afirma senatorul Bota. Iar până la preluarea totală a portului n-ar mai fi decât un pas. "Acest lucru, făcut pe şest, este inadmisibil şi ar fi trebuit discutat în CSAT", mai spune Bota. Cum am dat Petrom austriecilor ca să intrăm în UE şi Autostrada Transilvania americanilor de la Bechtel ca să intrăm în NATO, aşa vom da Portul Constanţa olandezilor pentru viza Schengen Dan Manoliu, expert în transporturi. Bineînţeles, ministrul Anca Boagiu respingea aceste acuzaţii şi declara că este în interesul României să colaboreze cu olandezii. La rândul sau, ambasadorul Olandei la Bucureşti afirma că “nu exista nicio legătură între aderarea României la Schengen şi orice posibilă colaborare în ceea ce priveşte Portul Constanţa. "Vrem să subliniem că dezvoltarea Portului Constanţa este mai presus de toate în interesul României, iar Olanda (Rotterdam) şi-a oferit experienţa internaţională binecunoscută. Este un semn clar că Olanda şi comunitatea de afaceri din Olanda apreciază excelenta relaţie bilaterală", mai arată Ambasada într-o declaraţie pentru NewsIn. “Portul Constanţa şi sectorul logistic sunt printre principalele puncte de interes pentru companiile din Olanda care vor să investească în România”, arată Bernard Wientjes, preşedintele Confederaţiei Patronale Olandeze, într-un interviu acordat HotNews.

Autorităţile se fac că plouă în port

Autorităţile de la Bucureşti evită să vorbească oficial despre situaţia Portului Constanţa. Într-un mod de-a dreptul suspect, întreaga poveste a fost trecută sub tăcere. "Pe surse" însă aflăm că în această perioadă au loc negocieri între cele două părţi, a căror finalitate o vom vedea în septembrie. “Dacă vrem viza Schengen, va trebui să facem compromisuri olandezilor. Cred că vom asista în curând la un ceremonial foarte interesant în care Guvernul Ponta ne va anunţa, cu pompa, preluarea managementului Portului Constanţa de către olandezi”, spune economistul Cristian Dinulescu, pentru DaiyBusiness.ro. “De privatizare se va vorbi, cel mai probabil, abia după alegerile generale”, mai spune acesta. Cert este că Guvernul va avea de câştigat. Vânzarea Portului Constanţa va aduce bani la buget, indiferent dacă acesta va fi concesionat, vândut prin licitaţie directă sau pe bursă.

Principala poartă către Europa Centrală şi de Est

Întrebarea este însă dacă România va câştiga din această afacere? Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică din PwC România, afirma anterior că România are potenţial de a deveni una dintre rutele comerciale majore în viitor, prin intermediul Portului Constanţa. "România are potenţial de a deveni, prin intermediul Portului Constanţa, principala poartă de intrare a bunurilor provenind din Estul Asiei şi Orientul Mijlociu către Europa Centrală şi de Est, şi astfel de a ajunge una dintre rutele comerciale majore din viitor”, a declarat expertul PWC. Are însă România capacitatea de a gestiona acest potenţial? Expertul în transporturi Dan Manoliu crede că discuţia este una politică. “Tehnic suntem capabili să devenim, prin Portul Constanţa, principala poartă a Orientului către UE. Numai că totul se joacă la nivel politic. Nu cred că avem politicienii capabili să reziste intereselor”, a mai spus Peter de Ruiter. În plus, notează expertul, este nevoie de investiţii uriaşe pentru dezvoltarea facilităţilor portuare, iar România nu are aceşti bani. “Sper să se ajungă, până la urmă, la o concesiune, nu la vânzare. Altfel ne vom trezi că nu mai avem nici port, după ce am vândut Petrom, reţelele de electricitate şi gaze etc.”, a mai spus acesta.

Publicat Marţi, 11 septembrie 2012
23863
 | 109
 | 75
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
gigi
0
ce mai zici de previziunile tale autorule?
Publicat Joi, 27 aprilie 2017
+Răspunde
dan
0
Intrebare foarte simpla: daca dam portul Constanta la olandezi, iar astia devin proprietari, deci trebuie sa platesca taxe, nu cumva scade nivelul coruptiei din port, nu cumva vin mai multi bani la bugetul de stat din taxe vamale, taxe si impozite, TVA-uri decat acum cand 50% e la negru ? Hai sa vedem ce inseamna DAEWOO la Mangalia, ca stiu acolo romani multumiti si platiti foarte bine, deci ceva mult mai mic decat portul Constanta, si dupa aia vorbim. Cu puncte din astea de vedere, ca nu ne vindem tara corupta, e greu sa faci treaba in Romania, suntem atat de mandri prosteste incat preferam sa lasam portul unor golani decat unui stat , in speta Olanda, care a dezvoltat peste tot . Daca e atat de clar ca noi, romanii, batem pasul pe loc si nu reusim din varii motive sa ne apropiem macar de tari ca Polonia si Cehia, nu vi se pare ca e mai simplu sa traim din ce ne ofera (taxe, impozite legale) o tara cinstita precum Olanda?
Publicat Duminică, 25 septembrie 2016
+Răspunde
Marian
+4
Pai si englezii s-au ocupat de Hong Kong si stim cu totii rezultatul. Voi ce credeti? O sa fie mai multe sau mai putin locuri de munca in port daca il iau ei in exploatare?
Publicat Luni, 17 februarie 2014
+Răspunde
mihai
+12
In conditiile astea, nu ne trebuie Schengen.Nu cred ca politicienii romani sunt atat de prosti, corupti si tradatori incat sa dea degeaba si portul asta ( sau poate ca sunt, dar ar trebui sa se mai uite si ce zic "oamenii simpli "- prostimea, in acceptiunea lor ). Din cate stiu, portul Rotterdam este al Primariei Rotterdam.Nu e privatizat . De ce l-am da noi pe-al nostru ?Pentru Shchengen am facut ce trebuie. Sa ne admita cand vor ei-nu le mai dam nimic.- Sau asa ar trebui, daca decidentii ar fi oameni responsabili si patrioti.Nu sunt-asa ca ma astept sa ia decizia corecta numai pe presiunea poporului, care s-a desteptat de mult.Pacat ca nu-l asculta nimeni.
Publicat Luni, 23 decembrie 2013
+Răspunde
Miroslav
+16
Vinde-ti tot,noua romanilor nu ne mai trebuie nimic,avem doar aerul. Nu mai aveti nici-un Dumnezeu! Rusine sa va fie!
Publicat Luni, 18 noiembrie 2013
+Răspunde
magadan
+15
Nu ne vindem tara.......noi o "dam" pe bucati ?!a
Publicat Marţi, 26 martie 2013
+Răspunde
Ponta basistul
+29
Tradarea interesului national a devenit "sportul" nr 1 in aceasta tara...de la politicieni, la servicii secrete...dar vina principala o avem tot noi cetatenii deoarece jucam de bunavoie in filmul asta prost...in mod normal ar trebui sa ne revoltam si sa le rupem capul la toti, sa-i spanzuram in piata publica pe tradatori
Publicat Marţi, 26 martie 2013
+Răspunde
rxctps
+12
A,am uitat ceva,pentru prostii care cred ca Roterdamul este port la Atlantic, Roterdam este port la Marea Nordului!
Publicat Marţi, 26 martie 2013
+Răspunde
rxctps
+20
Orice ar scrie tot felul de berbeci,singurul port,in acceptiunea pur tehnica a notiunii,din zona Europei de Est este Agigea Sud Constanta.Avem norocul sau ghinionul de a trai pe un teritoriu care este placa turnanta a tutror drumurilor comerciale catre Asia si Africa de Nord.Spre deosebire de unii,olandezii nu sunt prosti,se ocupa de transporturi maritime de sute de ani si simt de departe mirosul banilor.Pentru un prost porturile nu inseamna nimic.Pentru un prost sa fii o putere maritima comerciala iarasi nu inseamna nimic.Candva am fost o putere maritima comerciala,nu de prim rang cum cred unii dar care conta.La urma urmei vrachierele romanesti cele pe care le-a maritat guverantorul actual al Romaniei fac inca multi bani.Pentru altii.Ar ajunge doar o privire in Lloyd Register of Shipping si afla pentru cine fac bani acele nave.Dar cine sa o faca?Cei mai batrani ne aminitm cum in Portul Constanta stateai in rada exterioara alaturi zeci de nave asteptandu-ti randul la dana si nu pentru a incarca fier vechi.Dar ce sa-i faci cand esti condus de lepre?Cand oare ne vom trezi si vom realiza ca trebuie sa folosim propiile noastre puteri ca sa ne recapatam tara inapoi?
Publicat Marţi, 26 martie 2013
+Răspunde
Marcel
+7
Iar e rumanul cel mai tare si mai mare si nu-l lasa mai, nu-l lasa capitalistii astia verosi. Bine bah habaucilor, ce face bah Constanta in fata portului Pireaus deja in Schengen si dotat de COSCO armatorul chinez, ce sansa are bah cu autostrazile lipsa din Romania si cu canalul Dunare -Marea Neagra abandonat, cand bulgarii, sarbii bosniacii construiesc autostrazi moderne care vor lega sistemul performant de autostrazi grecesti de cele la fel de performante maghiare si austriece? Aveti vise erotice cu Rotterdam, bah prostilor, ala e port la oceanul Atlantic nu la Marea Neagra, nici Pireus care este la Mediterana nu se poate compara, dar cat de cat poate aspira la un trafic serios. Sa puneti mana sa construiti infrastructura terminale, autostrazi, transport feroviar nu sunteti in stare si in curand cand sarbii se vor lega de maghiari si bulgarii mai departe de greci o sa fie ultimul care pleaca stinge lumina.
Publicat Luni, 25 martie 2013
+Răspunde
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
5 articole/ Actualizat Sâmbătă, 09 septembrie 2017
alarm off
Mostra de la Veneţia
7 articole/ Actualizat Duminică, 10 septembrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
20 articole/ Actualizat Miercuri, 20 septembrie 2017
Ioan Buduca

Singurele forțe reale care se opun reformei Toader sunt cele care compun Sistemul: factorul intern (procurorii) și factorul extern (ambasadorii).

Ioan BuducaPublicat acum 11 ore şi 37 minute