Bătălia pe primari

Încă din toamnă am prevăzut strategia electorală a PDL. Primarii vor decide câştigătorii alegerilor parlamentare. Lor, Executivul le-a pregătit tăvile cu bunătăţi. Toate din banii publici. Plus dreptul legal de a fi trădători cu acte în regulă. Iată că apar şi primele dovezi.

În contextul deciziei Comisiei Europene de reducere a cofinanţării obligatorii pentru proiectele UE de la 15 la 5%, favoare făcută României şi altor cinci ţări, şi al hotărârii din iunie 2011 a forurilor europene de a stimula dezvoltarea locală, ca parte a planului strategic până în 2020, guvernul Boc a şi sărit să taie bugetele locale şi aşa costelive şi vai de mama lor. De la 1 ianuarie 2012 intră în vigoare Ordonanţa de Urgenţă 102 de modificare a Legii finanţelor publice locale. Conform expunerii de motive a acestui act, cinic formulată, „prin reducerea cotelor defalcate din impozitul pe venit, bugetele locale vor pierde circa 835 milioane lei începând cu anul bugetar 2012, reprezentând cota din impozitul pe veniturile din pensii care nu mai intră în baza de defalcare şi 1.000 milioane lei prin modificarea cotelor din impozitul pe venit”. Mai pe şleau, guvernul va avea la dispoziţia sa un plus de 423 de milioane de euro, prin intermediul ialomiţeanului, sumă de bani suficientă pentru plimbarea pe sfoară a celor peste 3.000 de primari. Că doar alegerile sunt comasate, iar tot greul electoral va cădea în spinarea acestora.

Iată că după ce Boc a economisit micuţa sumă de 20 de milioane prin decizia de organizare a alegerilor parlamentare şi locale în aceeaşi zi, o altă normă îi mai aduce un surplus de 423 de milioane de euro.

Mulţi s-au întrebat de ce PDL a decis să urmeze această strategie de organizare a alegerilor în acelaşi timp. Cheia nu se află în mâinile reprezentanţilor săi în teritoriu, ci în braţele celor care vor trăda. Se ştie că partidul lui Boc are sub o treime dintre primari aleşi pe listele portocalii. Ce nu se cunoaşte e numărul traseiştilor din administraţia locală care au făcut pasul înspre partidele din Mişcarea Populară, corabia electorală de salvare a partidului-stat, sau intenţionează să-l facă.

După ce a ratat aşa-zisa reformă administrativă de desfiinţare a judeţelor şi de creare a unor megastructuri portocalii, guvernul Boc pare să-şi definitiveze altfel opera de destructurare a administraţiei locale, acţiune ce are un singur scop, şi anume crearea unei dependenţe totale a autorităţilor locale faţă de administraţia centrală. Prin acţiunea „Ordonanţa 102” s-a creat un mega-instrument de presiune şi şantaj asupra aleşilor locali, într-un dispreţ total faţă de nevoile comunităţilor şi ale cetăţenilor.

Mai mult, Marius Dugulescu, cunoscutul pedelist de Timiş care are obiceiul de a vota la două mâini, a propus împreună cu alţi cinci colegi amendarea Legii 393/2004 privind statutul aleşilor locali, taman la art. 9 şi 14, care interzicea migraţia politică. Prins cu şobolanul chiar în expunerea de motive, iniţiatorul a revizuit-o, afirmând că această modificare îi vizează pe acei edili care primesc condamnări cu suspendare şi care nu pot fi demişi din funcţie. Praf în ochi. Ţinta este clară: legiferarea traseismului politic.

Revenind la Ordonanţa 102, Guvernul urmăreşte reducerea cotelor defalcate din impozitul pe venit de la 44 la 40,5% pentru municipii, oraşe şi comune, de la 12 la 11% pentru judeţe, precum şi de la 21 la 20% pentru echilibrarea bugetelor locale, văduvind administraţiile şi aşa sărace. Astfel, Guvernul taie din fondurile provenite dintr-o sursă sigură, care ajungeau direct în bugetele autorităţilor locale, pentru a le putea realoca, în an electoral, probabil către primăriile PDL şi traseişti. Încasările din impozitul pe veniturile din pensii nu se mai întorc la bugetele locale, la cel care contribuie, la pensionar, la cetăţean, ci vor fi vărsate integral la bugetul de stat, ajungând astfel la îndemâna şi voia Executivului.

Prin decizia recentă de la Bruxelles, considerată un adevărat plan Marshall pentru Europa de Est, aşa cum anunţa Barroso, de reducere a cofinanţării obligatorii pentru proiectele UE de la 15 la 5%, guvernul Boc a mai câştigat ceva. În condiţiile în care cota de participare a primăriilor rămâne de 2%, Executivul nu mai plăteşte decât 3%, dar şi la fondurile structurale şi de coeziune intervine arbitrariul.

Pornind de la o necesitate obiectivă, cea de a finanţa cheltuielile cu bunurile şi serviciile în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, care s-a asigurat până în anul 2011 din bugetele locale, guvernanţii propun finanţarea acestor cheltuieli din bugetul de stat, din sume defalcate din Taxa pe Valoarea Adăugată, începând cu anul 2012. Ce ei nu spun public este faptul că, în loc să caute şi să atragă resurse suplimentare, centralizează şi mai mult acordarea finanţărilor şi, mai mult, reduc cotele defalcate din impozitul pe venit ce se alocă bugetelor locale începând cu data de 1 ianuarie 2012 şi elimină sumele acordate bugetelor locale defalcate din impozitul pe veniturile din pensii. Astfel, bugetele locale, care primesc tot mai multe responsabilităţi şi au priorităţi de investiţii, sunt tot mai văduvite de resurse.

Diminuarea cotelor cuvenite bugetelor locale din impozitele pe venit s-a făcut în două etape. În doi ani diminuarea reală este de 13,86% per total. Cota care rămâne la bugetul de stat creşte de la 17 la 28,5%, cu un spor incredibil de 67,65%. În plus, tot prin OUG 102/25.11.2011 s-a decis ca impozitul pe pensii să nu se repartizeze ca mai sus, ci să se facă sursă doar la bugetul de stat. Aceasta contravine principiului subsidiarităţii, atât de fluturat de către Partidul Popular European, din care face parte şi PDL.

Primăriile vor primi în continuare bani pentru şcoli, dar directorii acestor instituţii de învăţământ vor fi operatori terţiari de credite. Însăşi Legea 1/2011 produce o centralizare a educaţiei şi chiar o mărire a cheltuielilor de personal. La nivelul ţării au fost înfiinţate 10.000 -20.000 de posturi de administratori fiananciari pentru şcoli. Asta în condiţiile în care Executivul vorbeşte de reducerea personalului bugetar şi în care contabilitatea unităţilor şcolare era asigurată de compartimentul de specialitate din primărie. În plus, activitatea de control financiar preventiv nu este asigurată în unităţile şcolare decât prin eludarea legii contabilităţii.

Concluzionând, această modificare a Legii finanţelor publice locale reprezintă o nouă încălcare gravă a autonomiei locale, o lovitură puternică dată administraţiei locale, doar cu scopul de a face din primari agenţi electorali ai noii Albe ca Zăpada, noua prtinţesă a lui Traian Băsescu bună de dat la măritat unui electorat de prea multe ori fraierit.

Printr-o acţiune în mai mulţi paşi, puterea portocalie a făcut rost legal de aproape jumătate de miliard de euro şi o viitoare lege a „trădării în interes local, să-i zicem simplu interes pecuniar” pentru viitoarea campanie electorală, ca să nu mai vorbim despre axele structurale şi despre sursele subversive de finanţare ale bicicletelor, frigiderelor şi litrelor de mălai. Oricum tot amărâtul plăteşte. Ţinta este smulgerea unei hălci cât mai reprezentative din zestrea USL. Câţi primari liberali sau social-democraţi vor mai rezista cântecelor sirenelor comandatului de vas şi amăgirilor financiare?

În condiţiile în care liderii opoziţiei sunt cocoţaţi mai mult pe antene, decât în maşinile de teren care să are ţara, câştigătorul e previzibil.

Modificări la Legea finanţelor publice locale:

Legea privind finantele publice locale (273/2006) – modificari

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.