Bilanţul penal al lui Traian Băsescu

Nu a adus nici un beneficiu ţării şi poporului său din nici una dintre demnităţile în care a fost numit sau ales (ministru al Transporturilor, primar al Capitalei, preşedinte al României). Nu a reformat ţara, nu a căutat să asigure prosperitatea naţiunii române, nu s-a luptat pentru propăşirea României în lume.

Dar, dincolo de aceste “pagube generale”, Traian Băsescu a produs bugetului naţional pagube de miliarde de dolari prin acţiunile sau inacţiunile sale în toate funcţiile de decizie pe care le-am enumerat mai sus.

După 23 de ani de exercitare a diverselor mandate de demnitar, Băsescu lasă moştenire ţării pagube de miliarde. Şi nu vorbim aici numai de distrugerea Flotei comerciale a României şi de alte ilegalităţi crase (vila din Mihăileanu, afacerile cartelului Cocoş-Udrea, Alro Slatina, parcul Bordei, Bucşaru, Căşuneanu, Umbrărescu, Tehnologica Radion, Popoviciu, Roşia Montană etc.) pe care le-a comis şi care sunt documentate în zeci de mii de file de expertize şi anchete, ci de altele, mai puţin cunoscute, cu pierderi uriaşe, dar care arată perseverenţa lui Băsescu de a comite ilegalităţi şi pagubele aferente, sub multiple forme.

De la acest individ, coabitantul Victor Ponta a început să ia exemplu în deciziile sale din înalta demnitate de şef al Guvernului României.

Paguba tronsonului Bucureşti-Fundulea A2 – 46 milioane de lei

În 1997, la solicitarea ministrului Transporturilor de atunci, Traian Băsescu, conducerea Administraţiei Naţionale a Drumurilor – ulterior transformată în CNADNR – a dispus suspendarea construirii tronsonului Bucureşti-Fundulea al Autostrăzii Soarelui. Antreprenorul contractor, Romstrade SRL, un consorţiu format din două firme – Italstrade şi Centrala de Construcţii Căi Ferate (CCCF), a încheiat contractul de execuţie la sfârşitul lui 1990 pentru executarea primului tronson al Autostrăzii Soarelui, documentele fiind semnate, din partea statului român, de către actualul şef al statului, Traian Băsescu, în calitatea lui de atunci, de ministru al Transporturilor.

Cum spuneam, în 1997, Ministerul Transporturilor, condus din nou de Traian Băsescu, brusc, fără vreo explicaţie, a tăiat finanţarea lucrărilor, lăsând firma cu o gaură imensă. În urma întreruperii lucrărilor, zeci de utilaje nou-nouţe staţionau pe câmp fără să fie utilizate, sute de muncitori erau plătiţi câteva luni fără să producă. Gestul inexplicabil al fostului ministru Băsescu a dus la plata unor sume uriaşe reprezentând despăgubiri către constructor. În prima etapă, Ministerul Transporturilor a solicitat suspendarea lucrărilor pe o perioadă de câteva luni. Ulterior, printr-un act adiţional, în septembrie 1998, s-a trecut la rezilierea convenţională a contractului din 1990, cu condiţia ca angajatorul, adică Ministerul Transporturilor, să plătească despăgubiri de 12.605.000 de dolari. Conform actului prin care a fost reziliat contractul, statul român urma să achite toate datoriile până la sfârşitul lui 1998.

Din acest moment, pentru administratorii Romstrade au urmat o serie de întâlniri cu Traian Băsescu şi conducerea CNADNR pentru recuperarea pagubelor. Foştii administratori îşi aduc aminte că la aceste întâlniri erau apostrofaţi şi chiar înjuraţi de fostul ministru. Mai mult, cât timp a fost la cârma ministerului, Băsescu a refuzat categoric să le achite celor de la Romstrade despăgubirile pentru care semnase chiar el!

A urmat un proces lung, iar în 2007, Romstrade a câştigat litigiul. Astfel, în sentinţa arbitrală nr. 153 din 27 iunie 2007, Tribunalul arbitral a decis obligarea CNADNR la plata a 12.605.000 de dolari plus TVA (2.394.950 de dolari) reprezentând costurile rezilierii contractului, la care s-au adăugat 1.765.881 de dolari dobândă. În afară de aceste sume, compania de drumuri a fost obligată să achite 983.805 dolari, reprezentând soldul şi dobânda aferentă a unei facturi din 1998, respectiv 619.268 de lei noi, cu titlu de cheltuieli arbitrale şi onorariul avocatului. În total, decizia lui Traian Băsescu de acum 16 ani a costat contribuabilul român 45.603.417 de lei. La această sumă se adaugă şi cei 619.268 de lei cheltuieli cu judecata, şi astfel paguba se ridică la 46.222.685 de lei noi. Această sumă este egală cu peste 66 de mii de salarii minime pe economie pe o lună.

Paguba concesionării terenurilor Capitalei pe trei parale

În perioada 1997-2008, primarii generali au concesionat în neştire sute de mii de metri pătraţi din domeniul privat al Capitalei către diferiţi oameni de afaceri, societăţi şi politicieni, contra unor redevenţe modice. Sute de persoane, dar mai ales firme, au intrat în posesia unor suprafeţe de teren situate în zone foarte bune din Bucureşti pentru preţuri de nimic. Printre aceştia se numără oameni de afaceri precum Dorin Cocoş, Fahti Taher, Gheorghe „Bebe” Ionescu, prietenul şi partenerul de afaceri al lui Adriean Videanu şi cuscrul prezidenţial, dar şi vicepremierul UNPR Gabriel Oprea. Toţi aceştia au primit diferite suprafeţe de teren pentru care plătesc redevenţe de cele mai multe ori de ordinul câtorva euro pe metru pătrat în plin centrul Capitalei. Toţi însă obţin profituri uriaşe de pe urma imobilelor pe care le-au ridicat pe aceste terenuri.

Campionul concesionărilor este de departe actualul preşedinte Traian Băsescu. În perioada în care s-a aflat în fruntea Primăriei Capitalei, acesta a concesionat 60.395 mp pentru o redevenţă totală anuală de 894.194 USD. Adică 14,81 USD/mp/an. În ceea ce-l priveşte pe urmaşul său Adriean Videanu, acesta a concesionat 32.748 mp contra unei redevenţe anuale totale de 1.148.658 de euro, adica 35,08 euro/mp/an.

Paguba de patru milioane de dolari în afacerea “Pilotajul”

Deciziile fostului ministru Traian Băsescu au pus pe butuci investiţiile în serviciile portuare. În 1999, o serie de activităţi portuare au fost re-naţionalizate din ordinul lui Băsescu, atunci ministru al Transporturilor. Prin Ordinul 508/1999, Băsescu a dispus retragerea tuturor autorizaţiilor de pilotaj maritim, organizând o pseudo-licitaţie pentru concesionarea acestor activităţi. Licitaţia s-a dovedit în instanţă a fi ilegală, cu toate acestea firmele afectate nu au fost repuse în drepturile anterioare apariţiei Ordinului 508. Ulterior, şi Ordinul a fost anulat de magistraţii români, dar la distanţă de câteva zile după pronunţarea instanţei a apărut un nou ordin al ministrului, practic cu un conţinut identic cu cel anulat. De această dată, ministrul care a semnat a fost Anca Boagiu. Conflictul a depăşit justiţia română şi a fost soluţionat la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Acţiunea fostului ministru Băsescu a fost penalizată de magistraţii CEDO prin sentinţa pronunţată pe 3 iunie 2008 în cauza SC Pilot Service SA – Constanţa împotriva României (în facsimil). CEDO a consemnat că „Ordinul ministrului transporturilor nr. 508/1999 echivalează în fapt cu o expropriere”.

La distanţă de nouă ani de la apariţia ordinului de naţionalizare al lui Traian Băsescu, petentul SC Pilot Service SA a avut câştig de cauză, în 3 iunie 2008, în faţa Curţii Europene, care a decis fără echivoc că „reclamanta a suferit o ingerinţă în dreptul său la respectarea bunurilor”. CEDO a consemnat şi solicitările părţii vătămate care, conform expertizei, este de 3.884.798 dolari americani şi reprezintă daune materiale pe care firma constănţeană le-a suferit din cauza pierderii veniturilor aferente contractelor în curs de executare (damnum emergens) şi beneficiul nerealizat (lucrum cessans). Reclamanta a mai solicitat şi suma de 100.000 de euro pentru daune morale, considerând că a suferit „un prejudiciu moral incontestabil”, precum şi cheltuielile de judecată. Cererea SC Pilot Service a fost declarată admisibilă, iar instanţa a constatat încălcarea repetată a articolului 6 din Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale care se referă la dreptul la un proces echitabil şi a articolului 1 din Protocolul nr. 1, conform căruia „orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa”.

Toate aceste pagube uriaşe au fost şi sunt decontate zi de zi de cetăţenii României. Pentru aceste pagube uriaşe aduse ţării, Justiţia, ÎN NUMELE LEGII, trebuie să hotărască!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Marian Ghiteanu 46 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.