Biologic şi psihic la Francisc Iosif Rainer

Este o ciudată ironie că omul modern s-a străduit atât de mult să cunoască lumea din afara lui şi atât de puţin pe cea din lăuntrul lui1 scria cu amărăciune profesorul Francisc Rainer2 la începutul anilor ’40. Cele spuse mai sus se apropie foarte mult de celebrul citat filozofic al lui Plutarh, cuvinte care i-au fost profesorului Rainer reper formator în toată viaţa sa: Cunoaşte-te pe tine însuţi şi prin aceasta vei cunoaşte rostul existenţei şi întreg universul3.

Pentru Francisc Rainer, întrebarea cum a devenit omul „om” îşi avea un posibil răspuns într-o primordială mare interioară, acolo unde se află şi sufletul. Rainer a încercat să descrie natura acestui suflet, care particularizează natura umană, prin „fenomenul biologic numit Om”. Pentru Rainer, începutul lucrurilor trebuia definit cu noţiunea de mediu intern, de mare internă. Plecând de aici, Rainer opina căparticulele de substanţă vie din corpul nostru trăiesc înfundate în lichid: mediul intern, mare internă, ca şi fiinţele cele mai simple, protozoarele. Din acest mediu intern ele îşi iau hrana trebuitoare şi întrânsul varsă produsele lor folositoare sau vătămătoare ca urmare compoziţia lui se aschimbă necontenit. Hrana consumată trebuie înlocuită, substanţa de uzură trebuie dată afară. Este nevoie de organe de eliminare. Este nevoie de organe de import şi de o canalizaţie, un aparat circulator. Organismul nostru provine dintr-o singură celulă, ovulul fecundat, acesta l-a edificat treptat în virtutea puterii lor ce rezidă într-însul. Deci viaţa noastră a fost concentrată la începutul existenţei noastre într-o singură celulă”.4

Dar această celulă este un ingenios arhitect, un proiectant inovator şi un constructor perseverent. Astfel, pentru Rainer, orice formă de substanţă vie specializată – fibră musculară, celulă sensibilă din retină etc. – îşi are structuura ei specifică cu funcţiunea ei specifică analog cu o maşină determinată să fie de împletit ciorapi. Pusă în funcţiune nu poate fi altceva decât ce permite structura”. Specificitatea funcţională a substanţei vii era descrisă de Rainer astfel: „Orice formă a substanţei vii stimulată fiind răspunde întotdeauna numai prin reacţiile inerente structurii ei. Curentul electric aplicat pe nervul optic dă senzaţii luminoase, pe nervul acustic senzaţii auditive, pe limbă senzaţii gustative.5

Dar criteriul nostru de perfecţionare este sistemul nervos, care nu s-ar fi putut realiza fără un număr de alte «perfecţionări», ceea ce asigură mediului interior oarecare egalitate.6 O relaţie de egalitate între biologic şi psihic? Rainer oferă şi un exemplu: „Să ne închipuim că centrii din creeri care guvernează articulaţia cuvintelor sunt identici cu centrii ideaţiei. De aceea pentru a exprima cât mai potrivit o idee, se impune excitarea acestor centri. Lucrul acesta nu se poate face mai bine decât articulând în vorbirea noastră cu dinţii strânşi. Poate cineva să conceapă o idee cât mai frumoasă, fără să o poată exprima în cuvinte, dacă aceşti centri nu sunt excitaţi.7 De aceea, omul „e singurul animal care-şi poate propune realizarea unei forme fizice ori psihice. Desigur căşi concepţia la care ajunge e determinată. Dar aceleaşi concepţii pot supune tot mecanismul său.8

Francisc Rainer, atât în conţinutul muncii sale ştiinţifice, dar mai ales în activităţile sale didactice, de pedagog, punea mare preţ pe partea interpretativă, de înţelegere a formelor, a evoluţiei lor în legătură cu funcţiunea.9

Rainer îşi începea demonstraţia de la celulă, de la progresul genetic şi trecea la formă, la funcţiune, la adaptarea structurilor de substanţă vie, al perfecţionarea lor. S-a pus întrebarea: Care a fost factorul ce a dus la perfecţionarea mâinii? Şi s-a răspuns: utilizarea ei. Aşadar, utilizarea unei forme duce la perfecţionarea acesteia. Exemplul extraordinarei structuri umane, rolul policelui care-ţi permite să apuci.10

Dar Francisc Rainer trecea mai departe, dincolo de pragul unor astfel de demonstraţii logice. Aflat în faţa unor materiale antropologice culese şi sintetizate, a fost, într-un final, foarte nedumerit. Iar această nedumerire, în ciuda concluziilor fără de echivoc, a fost împărtăşită mai tânărului său coleg, încă student pe atunci, Ştefan Milcu: „Da, uite, aici avem numai părţi din Om. Dar nu vedem omul. Când l-am studiat aveam un avantaj, aveam omul în faţă. Acum avem nişte cifre, dimensiunile înălţime, greutate etc. Cum să refac omul? Cum să refac imaginea lui? Cum să-i redau esenţialul structurii sale? În organismul nostru datele respective, înălţimea, greutatea etc. sunt ele izolate? Nu, nu sunt izolate, ci sunt corelate. Ele fac parte dintr-un tot. Ca antropolog tu însă le separi. Iei înălţimea de-o parte, greutatea de altă parte etc. Adică desfaci, demontezi omul! În acest fel omul dispare.11

Rainer a fost la porţile unui adevăr insesizabil, dificil de explicat în cuvinte simple sau cu argumente ştiinţifice clasice. Rainer ştia căoriginea, dezvoltatea speranţelor şi temeiurile sale, iubirea şi credinţele sale nu sunt decât rezultatul unei întâlniri fortuite de atomi. Nici un eroism, nici un elan de gândire şi de sentiment nu pot prelungi viaţa individuală, dincolo de mormânt; toată inspiraţia, toată frumsueţea strălucitoare a genului omenesc sunt destinate să piară într-o zi, în nemărginitele abisuri ale sistemului solar.12 Aşadar, îndemnul cunoaşte-te pe tine însuţi şi prin aceasta vei cunoaşte rostul existenţei şi întreg universul era şi biologie, şi psihic. Iar cele două, biologia şi psihicul, îşi dădeau mâna, cel puţin în momentul morţii.

Rainer a descris astfel această întâlnire dintre biologic şi psihic: Plutarh spunea căîn momentul morţii sufletul trece prin aceleaşi impresiuni ca cele pe care le încercau cei care se iniţiau în marile mistere. Iniţiatul căpăta conşiinţa a ceea ce era el în realitate. Eul este o realitate, este divinul din noi, care veghează necontenit şi aşteaptă să-l descoperim şi să-l cunoaştem. Dumnezeu nu este nici teorie sau sentiment, nu este numai un concept în jurul căruia se poate discuta şi argumenta. Este o stare de conştiinţă pe care noi o putem realiza chiar aici pe pământ. Împărăţia lui Dumnezeu este în noi, o putem realiza în sufletul nostru. Oamenii au rămas numai cu conştiinţa animalităţii, cu eul personal, vizibil, cu carnea pe care o arătăm unii altora. şi cu toate acestea în profunzimea fiecăruia dintre noi există o forţă de o grandoare ce nu se poate concepe şi de o misterioasă sublimitate, care este eul veritabil, real. Eul superior”.13

Rainer a căutat întreaga sa viaţă drumul către fericire. Dincolo de luptă, de frământări, de tor felul de cazne venite pe neaşteptate, trădări şi spaţii luminoase, scurte şi îndepărtate, Rainer descoperă spre finalul vieţii un posibil răspuns referitor al fericire: „Toată mizeria socială şi economică de azi, haosul politic şi nenorocirile războiului nu sunt decât consecinţele lipsei de spiritualitate din omenire. Alergăm toată viaţa după fericire, căutând-o în afară şi nu ştim că ea este în noi.14

Pentru Rainer – şi acesta este îndemnul său şi unul dintre principiile ce ni le-a dat ca moştenire, există o sinteză a cunoaşterii, care prin artăşi ştiinţă poarte arunca o punte între om şi dumnezeire.15Şi pentru ca o astfel de punte să fie posibilă, trebuie să evităm turbulenţele exterioare şi să veghem la mişcările sufletului, pentru căsufletul omului se coboară atunci când se irită din cauza oricărui eveniment”.

Apoi, „gândeşte-te să faci ce ai în inimă cu strictăşi simplă gravitate, cu libertate, cu dreptate şi să te uşurezi de celelate gânduri. Şi te vei uşura atunci când vei săvârşi fiecare acţiune ca cea din urmă a vieţii tale evitând orice murmur împotriva destinului pentru căai un timp determinat de viaţă. Şi dacă nu pui calm în acest timp el va dispare şi tu vei dispare şi nu va mai reveni niciodată”. Numai astfel, cu calm şi seninătate, geniul tău interior va rămâne la adăpostul hulei, nealterat, superior la plăcere şi durere; să nu acţioneze nici la întâmplare, nici cu falsitate, nici cu şarlatanii; să nu se îngrijeze de ceea ce fac alţii, dacă fac sau nu; să accepte accidentele şi destinul ca venind de acolo de unde a venit el însuşi. Şi mai ales să aştepţi moartea cu seninătate, nevăzând decât o disoluţie a elementelor, din care fiecare om e constituit. Moartea e conformă cu natura şi nimic nu e rău ce e conform cu natura”.16 Cu numai câteva ore înainte de a muri, în ziua de 4 august 1944, întrebat ce îşi doreşte, Rainer a spus: Din moment ce suntem materie pieritoare, trebuie să pierim.17

Din perioada primei tinereţi, Francisc Rainer a fost preocupat de „problema cea mare”, care e „cum facem să umplem viaţa noastră cu lumină şi căldură”?18 Iar această preocupare nu a fost lipsită de exerciţiu, căci el îi scria soţiei sale astfel: „Când te scoli de dimineaţă, să nu dai ochi cu nimeni, până nu te vei dezmetici, iar dacă ai vreo suferinţă morală sau fizică, nu vorbi de ea, căci descriind-o, o accentuezi” şi nu da atenţie lucrurilor care te fac să suferi”.19

Adesea, Rainer observa în jurul său că „oamenii aceştia sunt făcuţi sufleteşte dintr-un material pe care ricoşează orişice idee largăşi generoasă”, deşi toată viaţa lui a crezut „în solidaritatea sufletelor omeneşti.20 În ultimii ani de viaţă afirma că „hotarele sufletului nu le vei găsi umblând şi oricât vei cutreera toate drumurile atât de adânci sunt înţelesurile lui.21 Pe când biologicul aparţine vieţii determinate, a timpului delimitat şi studiat, cunoaşterea sufletului implică alte resorturi, cărora Rainer le găsea conexiuni cu biologia. Deşi individul care va ieşi este o variantă a tipului „închis în germen22, Rainer contempla această natură, considerând-o rudă a sa, nu neapărat biologic, prin „comunitatea sângelui sau a naşterii, dar prin înţelegerea şi participarea la divinitate.23

Din perspectivă raineriană, „este un membru amputat al cetăţii acela care-şi desparte sufletul său particular de acela al fiinţelor cu raţiune, căci sufletul este miezul.24 La Francisc Rainer, biologicul şi psihicul se despart prin moarte: „Am două lucruri în mine, unul este ceea ce devin spirit când mor, altul este sufletul corpului, care moare odată cu el”.25

Pentru mulţi dintre contemporanii săi, viaţa lui Josif Francisc Rainer „e o poveste frumoasă pe care puţini o vor pricepe. În amintirea profesorului Rainer, pictorul Ştefan Popescu a spus că sufletul lui Rainer „e maia pentru viitor şi vecii-vecilor. Se va povesti poate în universitate atunci când el nu va mai fi: a fost un om odată în universitate şi sufletul lui maia va da naştere poate altor oameni şi aceia vor fi cu adevărat copiii lui, sânge din sângele lui. El săşi continue lupta lui sfântă, indiferent de-l pricep sau nu cei din jurul lui; dar nici sufleteşte nimic nu se pierde, sămânţa, maia rămâne, povestea lui va da roade”.26

Note

1 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII varia 6, fila 93

2 Francisc Iosif Rainer (1875-1944), eminent profesor de Anatomie, antropolog de prestigiu internaţional, după finalizarea celor dintâi monografii de teren din lume realizate asupra populaţiei de la Nereju, Fundu Moldovei şi Drăguş, alături de sociologul Dimitrie Gusti, a prezentat publicului larg opiniile sale cu privire la problema varietăţii raselor umane. Francisc Rainer dezvoltă printr-o metodă interdisplinară de prezentare un excurs sintetic, limpede şi atrăgător, folosindu-se de demonstraţiile biologiei şi antropologiei – potrivit cu nivelul de cunoştinţe de la acea dată, ce corespund în mare cercetărilor actuale – pentru a confirma fenomenul istoric. În epocă, această metodă de argumentare sintetică a unui subiect căpătase renumele de „rainerism”. Metoda raineriană constă într-un demers interdisciplinar de a realiza un excurs sintetic ce pleacă de la biologie şi antropologie pentru a explica un fenomen istoric. Francisc Rainer a fost un evoluţionist convins. Pentru el omul era într-o continuă corelare cu mediul înconjurător, iar rasele sau tipurile antropologice constituiau răspunsul fondului genetic ce se traducea în expresie fenotipică la integrări în mediu şi realizate în timp. Nu concepea înţelegerea fiinţei umane decât în completarea sa bio-psiho-socială. Considera că „orice concepţie a vieţii izvorâtă numai din biologie e subumană, dar nici o concepţie a vieţii nu trebuie să fie în contradicţie cu biologia concepţie de avangardă, nici astăzi bine înţeleasă, dar clar susţinută de cercetările de genetică moleculară, de neuro-endocrinologie, de paleo-antropologia şi antropologia zilelor noastre. Francisc Josif Rainer a revoluţionat anatomia pe care o considera „ştiinţa formei vii”.

3 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII varia 6, fila 94

4 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, XI varia 4, fila 52

”(…)Organismul pe care-l avem în faţă este o fază dintr-o curbă de evoluţie, o traiectorie a vieţii care începe cu o parcelă infinitezimală de substanţă vie, ovulul fecundat, 0,000004 grame şi se sfârşeşte cu starea organismului gata pentru moartea naturală. Dar începutul substanţei vii care dacă îl căutăm cu mintea se strămută tot mai departe de noi. Viaţa care activează azi prin organismul nostru are o vârstă de cel puţin un miliard de ani. În acest răstimp, s-a manifestat începând de la formele cele mai simple, sub forme din ce în ce mai complicate, până la cea umană” (dem).

5 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, Marta Rainer, jurnal biografic, fragmente, 1920, fila 32

6 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, caietul cu adnotări 1-2, 5 iunie 1946

7 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, XI varia 4, fila 95

8 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, caiet cu adnotari 1-2, 5 iunie 1946

9 Rainer „considera că factorul cel mai important din punct de vedere evolutiv nu este mâna, ci craniul, pentru că este adăpostul creierului, cel mai imoprtant organ. Mâna a evoluat numai în relaţie cu creierul. Ea exprimă evoluţia creierului”. (Ştena Marius Milcu, Însemnări memorialistice, Pagini de istoria ştiinţei, Medicinei şi Antropologiei, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2006, p.134).

10 Ibidem, pp.132-133

11 Ibidem, pp.137-138

12 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII varia 6, fila 92

13 Ibidem, fila 94

14 idem

15 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII varia 17

16 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII, varia 3

17 Iosif Francisc Rainer, Jurnale, Editura Eminescu, Bucureşti, 1979, p. 332

18 Ibidem, 12.01.1915, p.17

19 Ibidem, p.329

20 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, Marta Rainer, Jurnal biografic 1935-1942. „(…) M-am căznit să dobândesc un avut sufletesc şi intelectual cu gândul cu cea mai mare satisfacţie este de a-l trece altora. Aspiraţii ce am avut şi n-am putut realiza”.

21 Ibidem, 7 martie 1940, fila 37

22 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, caietul cu adnotări 1-2, 5 iunie 1946

23 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII varia 3

24 Academia Română, fond Manuscrise, Arhiva Rainer, VIII varia 6

25 Ateneul Român, În amintirea profesorului Francisc Josif Rainer(1874-1944), Monitorul Oficial şi Imprimeriile Statului; Imprimeria Naţională, Bucureşti, 1946, p. 47

26 Ibidem, p. 39

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Adrian Majuru 530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.