Tânărul regizor american Tom Dugdale montează cel de-al doilea spectacol la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, şi anume, o inedită şi curajoasă adaptare după filmul lui Lars von Trier, Breaking the Waves. Premiera va avea loc sâmbătă, 25 aprilie, ora 20.00, la Sala Studio.
Filmul realizat de Lars von Trier în 1996, Breaking the Waves, a cărui acţiune se petrece într-un sat izolat din podişul scoţian, a şocat lumea filmului. Peisajele aspre şi estetica dezgolită a filmului ridică numeroase întrebări şi oferă puţine răspunsuri. De ce îi întoarcem spatele celui mai slab? Când devine sufocantă împăcarea? Oare credinţa nu este mai degrabă un sentiment şi mai puţin un cuvânt gol?
Breaking the Waves transpune imaginile filmului într-un prezent scenic
La conferinţa de presă organizată cu ocazia premierei, Tom Dugdale a mărturisit că adaptarea scenică a filmului îl preocupă de multă vreme, fiind interesat de modalităţile transpunerii unei creaţii artistice într-un mediu diferit, fără ca aceasta să devină o simplă copie, ci dimpotrivă, să se transforme într-o creaţie nouă şi valabilă. „Nu îmi amintesc nici un alt film în care prestaţia actorilor să fi ameninţat atât de violent şi cu atâta graţie ruperea cadrului cinematografic, pentru a deveni reală”, spunea regizorul despre opţiunea sa privind scenariul.
Scenă din spectacol
Filmul lui Lars von Trier are numeroase imagini impresionante, tocmai de aceea echipa spectacolului a evitat capcana reproducerii acestora. În schimb, spectacolul încearcă să transpună energiile peliculei într-un prezent scenic. Regizorul a menţionat că Anikó Pethő (în rolul lui Bess) reuşeşte să mobilizeze energii imense printr-o interpretare inovativă şi sinceră. În rolul lui Jan îl putem vedea pe Ervin Szűcs, iar celelalte personaje importante ale poveştii sunt interpretate de actorii Gizella Kicsid, Attila Orbán, Balázs Bodolai, Júlia Laczó, Ferenc Sinkó, András Buzási, Gábor Viola, Loránd Farkas, Loránd Váta.
La conferinţa de presă de la Teatrul Maghiar din Cluj
András Visky, directorul artistic al Teatrului, a adus în discuţie şi tema sacralităţii, crucială din punctul de vedere al firului dramatic. Tom Dugdale a confirmat faptul că problematica sacralităţii ocupă un rol important în spectacol prin felul în care Bess, personajul principal, reuşeşte să găsească o sacralitate alternativă, creată pentru sine însăşi în contextul iubirii, după ce a fost exclusă din comunitatea de tip tradiţional.
Dramaturgul spectacolului este Eszter Biró, scenografia este semnată de Carmencita Brojboiu, iar muzica originală este compusă de regizorul Tom Dugdale.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.