„Britten Dances” cu Baletul Regal al Flandrei

Baletul Flandrei a consacrat ultima producţie a stagiunii, spectacolul intitulat „Britten Dances”, compozitorului britanic Benjamin Britten, cu ocazia aniversării centenarului naşterii acestui muzician (1913-1976). Această seară a fost structurată în trei timpi, cu patru piese: trei creaţii internaţionale, semnate de coregrafii Ashley Page şi Cameron McMillan, şi reluarea piesei „Forgotten Land” de Jiri Kylian. Cei trei coregrafi au folosit întreaga paletă atât de specială a operei lui Britten: muzică uneori repetitivă, dar cu o mare diversitate de texturi („Young Apollo”, „Sinfonia da Requiem”), muzică barocă, inspirată de Henri Purcell („Ciaccona în sol minor”) sau tonalităţi mult mai contemporane („Nocturnal and Diversion”), în care predomină chitara.

Relaţiile umane, sentimentul dragostei şi timpul care trece urmează firul roşu al diverselor coregrafii care combină vigoarea şi lirismul. Totul pe muzica excelent interpretată de „The Chambre Orchestra” şi „Symfonieorkest Vlaanderen” dirijată de Benjamin Pope.

If Memory Serves

„Forgotten Land”, creată în 1981 de Jiri Kylian, este transpunerea coregrafică a picturii lui Edward Munch, „Dansul vieţii” (1900). Pictorul expresionist norvegian tratează într-o manieră recurentă temele vieţii, iubirii, fricii şi morţii, cel mai cunoscut tablou al său fiind „Strigătul”. „Compararea picturii cu coregrafia este frapantă: Kylian animă acest «dans al vieţii» cu stilul său neoclasic, atât de fluid şi pur”, după cum spune Blandine Pellistrandi.

Şase cupluri de dansatori evocă diversele vârste ale vieţii, cu speranţele, amintirile şi regretele lor, în decorul şi costumele concepute de John MacFarlane. Cele şase dansatoare sunt îmbrăcate în rochii lungi, fiecare de o culoare diferită – identice cu vestimentaţia personajelor care figurează în tablou –, culori care simbolizează diversele etape ale vieţii: tinereţe şi puritate în ansamblu, foarte expresiv, alăturate austerităţii şi purităţii. Coregrafia se înscrie într-o puternică dimensiune dramatică pe suportul muzicii „Sinfoniei da Requiem” de Britten. Sunt folosite toate nuanţele ritmice care conduc spre o compoziţie vibrantă şi foare bine interpretată de Compania din Anvers.

Jiri Kylian, Forgotten Land

Cameron McMillan este născut în Noua Zeelandă şi s-a format la Şcoala „Australian Balett”, apoi s-a alăturat Baletului Naţional Englez în 2011. Locuieşte acum la Londra, ca dansator şi coregraf freelance, şi îşi revendică o formaţie clasică. A dansat roluri principale în coregrafii ale unor companii internaţionale celebre, ca „Rambert Dance Company”, „Sydney Dance Company”, „Bonachela Dance Company”, „English National Ballet” şi „The Royal New Zealand Ballet”. Pasionat de visceralitate şi rezonanţă fizică, este preocupat să se depăşească continuu ca dasnator şi coregraf. Cameron a creat o seamă de coregrafii pentru „Pecsi Balett” din Ungaria, „The Royal New Zealand Ballet”, „Milwaukee Ballet” şi „Brisbane International Festival”. Este, de asemenea, Artist Invitat al „DanceEst” În 2012 a primit „New Generation Award”, acordat ca recunoaştere a talentului său de „The New Zealand Arts Foundation”.

Dream Weaver

Pentru „Dream Weaver”, McMillan a folosit o muzică mai apropiată de cea contemporană. Este vorba de „Nocturna” de Britten, revăzută de compozitorul Larry Goves şi special scrisă pentru chitară. 12 dansatori, şase băieţi şi şase fete, întinşi pe podea, se ridică unul după altul, lansându-se în solo-uri, pas de deux sau în compoziţii de grup, într-o scriitură subtilă care se inspiră din compuneri şi descompuneri caligrafice. La un anume moment, trei cupluri evoluează în paralel, apoi, decalat, cu multă armonie. Figurile sunt aeriene şi acrobatice, ritmul este rapid, şi execuţia, deosebit de tehnică. Coregraful propune o inspirată utilizare a poantelor, torsionări şi ondulări ale bustului, cu totul speciale. Scenografia se bazează pe utilizarea spectaculoasă a luminii şi a culorilor. De la o penumbră gri-bleu se trece la un decor în nuanţe de roşu, care devine incandescent, transformându-se apoi într-un decor de frunze de aur în spatele scenei unde apare, dintr-odată, un peisaj de fundal. Această evoluţie a decorului conferă un relief rezonant cu coregrafia şi permite o creştere în forţă a ritmului şi a dinamicii baletului care se încheie cu un splendid pas de deux în care dansatorul-etoile, Wim Vanlessen, este literalmente aerian.

Coregrafa britanică Ashley Page a fost timp de mulţi ani solistă a „The Royal Ballet”, iar din 2002 până în 2012 a condus „The Scottish Ballet”, unde a semnat baletele „Cenuşăreasa”, „Frumoasa din Pădurea Adormită” şi „Spărgătorul de nuci”. A creat coregrafii pentru „The Polish National Ballet”, „San Francisco Ballet”, „Rambert Dance Company”, „Joffrey Ballet” şi acum pentru „Royal Ballet Flanders”.

Cristina Cas Gomez în If Memory Serves

Coregrafa britanică Asley Page a propus două balete scurte de 8 minute. Primul, „If Memory Serves”, este pasionant, vesel şi rapid. Trei dansatori şi o dansatoare evoluează într-o asimetrie originală, cu un vocabular clasic, dinamic. Ea, Cristina Cas Gomez, îmbrăcată într-o tunică lungă, drapată în stilul antic, pare să fie muza partenerilor săi. Este o versiune feminină a lui Apolon Musagetul, dacă ne referim la titlul operei muzicale „Young Apollo”. A doua piesă, „Courting the Senses”, este mult mai întunecată, mai „dramatică”, în sensul britanic al termenului. Într-o atmosferă de penumbră şi în costume negre – inclusiv poante negre – inspirate de vestimentaţia de curte a secolelor XVI-XVII, un cuplu de dansatori, Sara Garbowski şi Alexander Klees, oferă un balet de curte revizitat pe o „Ciaccona” pentru clavecin. Mişcările sunt ample şi armonioase, împrumutând câteva efecte de la dansul baroc pentru a prelungi mişcările într-o versiune neoclasică. Cuplul reuşeşte să acopere tot spaţiul gol al scenei. Mişcările, care presupun dexteritate şi rapiditate, sunt fluide şi legate şi, uneori, un accent de excentricitate dă un un plus de picanterie coregrafiei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.