Bucureştiul a găzduit conferinţa internaţională „Opera Europa”

247 de participanţi din 36 de ţări au luat parte la cea dintâi conferinţă a reţelei internaţionale „Opera Europa” organizată în Europa de Sud-Est.

Conferinţa de toamnă a reţelei internaţionale Opera Europa a reunit recent la Bucureşti, reprezentanţii unora dintre cele mai importante teatre lirice şi festivaluri de gen din Europa şi nu numai, tema principală a întâlnirii constituind-o dezvoltarea profesională. Discuţiile privind desfăşurarea acestui eveniment la Opera Naţională Bucureşti au început încă din mai 2014, la iniţiativa managementului instituţiei asigurat de Răzvan Ioan Dincă, aceasta fiind întâia dată în care Opera Europa a organizat o astfel de conferinţă în Sud-Estul Europei.

În afara sesiunilor de zi ale conferinţei, rezervate participanţilor înscrişi la eveniment, precum şi a audiţiilor cu tinere talente din ţară, programul manifestărilor care s-au desfăşurat cu acest prilej a inclus şi evenimente artistice prezentate de Opera Naţională Bucureşti: premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia Valentinei Carrasco, spectacolul-eveniment Falstaff de Giuseppe Verdi, în regia lui Graham Vick, precum şi Gala Laureaţilor Concursului Internaţional de Canto Le Grand Prix de l’Opéra.

Nicholas Payne, Directorul Opera Europa, şi Eva Kleinitz, Preşedinte Opera Europa

Am decis cu mai bine de un an în urmă să organizăm această conferinţă la Opera Naţională Bucureşti. Până acum, Opera Europa nu a mai desfăşurat un astfel de eveniment în Europa de Sud-Est, aşa încât am ales România în parte pentru că are o însemnată tradiţie în domeniul operei, dar şi întrucât are aspiraţii importante pentru viitor.

Unul dintre motivele pentru care am ales Falstaff şi Oedipe pentru programul conferinţei a fost faptul că acestea aduc în prim-plan ansamblurile artistice şi o multitudine de voci, în două opere contrastante. Pentru mine, să văd opera Oedipe realizată în acest teatru, în această ţară, pusă în scenă cu o asemenea sensibilitate şi frumuseţe, a fost o experienţă cu adevărat memorabilă”, a declarat Nicholas Payne, Directorul reţelei Opera Europa, într-un interviu acordat Operei Naţionale Bucureşti.

Cred că este mai important decât oricând să colaborăm la nivel internaţional, în primul rând deoarece ne aflăm în vremuri dificile, cu presiuni financiare şi concurenţă din partea multor forme de artă şi activităţi diferite, astfel încât cu cât mai multe teatre de operă lucrează împreună schimbând bune practici, schimbând idei, partajându-şi creativitatea, cu atât mai bine ne va fi tuturor.

Mi-a plăcut foarte mult spectacolul Oedipe de Enescu, în special pentru că este o operă foarte intensă, cu mult potenţial, şi sunt convins că se va răspândi mult mai mult în lume în viitor. Să văd această operă realizată aici, cu atât de multă pasiune şi implicare, a fost o experienţă remarcabilă.

Întâlnire în foaierul Operei Naţionale Bucureşti

În această stagiune introducem titlul Oedipe şi în repertoriul nostru de la Londra, întrucât credem că este o capodoperă, că potenţialul său teatral poate determina publicul contemporan să rezoneze”, a declarat Kasper Holten, Director Operă la Royal Opera House Covent Garden din Londra.

Fără îndoială trăim într-o lume interconectată şi cred că avem cu toţii parte de provocări – artistice, financiare, tehnologice –, iar cel mai bun mod de a le preîntâmpina este să lucrăm împreună. Sunt de părere că din colaborare învăţăm lucruri foarte importante. Cum nimeni nu deţine toate răspunsurile, cred că relaţionarea poate fi extrem de rodnică din punct de vedere artistic, practic, financiar”, a declarat Peter Maniura, Director lansări, BBC Arts Online.

Ceea ce mi s-a părut extrem de interesant cu privire la producţia Oedipe este faptul că Opera Naţională Bucureşti a permis deschiderea către o nouă estetică. Am fost plăcut surprins să văd un cor foarte implicat, de calitate foarte bună, un ansamblu extrem de dedicat, îmbrăţişând complet ceea ce le-a fost oferit din punct de vedere artistic”, a declarat Serge Dorny, Director General al Operei Naţionale din Lyon.

Participanţii la Conferinţa Opera Europa

Opera Europa este cea mai importantă reţea dedicată instituţiilor şi grupurilor profesioniste de operă, precum şi festivalurilor de profil din Europa şi are misiunea de a promova şi dezvolta genul operei în toate formele sale. Scopul organizaţiei este de a consolida instituţiile de operă din întreaga Europă prin încurajarea şi facilitarea sprijinului reciproc şi acţiunii colective, constituind o platformă de întâlnire şi schimb de opinii şi bune practici. Organizaţia include în prezent 160 de membri din 40 de ţări, sediul său principal fiind în Bruxelles.

În afara sistemelor sale de colaborare şi informare online (baze de date actualizate în permanenţă, forumuri specializate etc.), o componentă de bază a asigurării interacţiunii între membri este reprezentată de conferinţele internaţionale organizate de minimum două ori pe an, alternativ în oraşele de provenienţă ale diferiţilor membri. Programul acestor conferinţe se concentrează pe teme şi evoluţii de interes practic curent, cum ar fi maximizarea veniturilor, dezvoltarea publicului, tehnologii şi noile media, resurse umane, strângere de fonduri şi relaţii publice/ marketing, strategii şi tactici. De asemenea, aceste evenimente reprezintă un excelent prilej pentru dezvoltarea de contacte în vederea realizării de coproducţii la nivel european, adunând într-un singur loc cei mai reputaţi profesionişti ai domeniului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.