Călătorii în spaţii geografice şi artistice cu pictorul Sorin Adam

Galeria de artă Calea Victoriei găzduieşte, până în 5 aprilie, expoziţia de pictură şi grafică a unui artist prolific, Sorin Adam, unul dintre coloriştii de necontestat ai momentului.

Interesat în primul rând de peisaj, Sorin Adam poartă privitorii lucrărilor sale prin lumea largă, din zona mediteraneană – Istanbul, Egipt, Maroc – până în Bretania, cu obligatorie oprire în apropiatul Balcic. Îl numeam, acum ceva mai mult de un an, “pictor călător” pentru această “foame” de spaţii şi culturi care îşi găsesc expresia, de cele mai multe ori somptuoasă, în picturile lui.

Noutatea expoziţiei de pe Calea Victoriei o constituie numărul însemnat de desene, de laviuri care descoperă o altă faţetă a creaţiei sale. Desigur, în picturile sale, dincolo de simfonia cromatică şi de preocuparea pentru atmosferă, este vizibilă precizia construcţiei în culoare, structurarea cu atenţie a conmpoziţiei, a arhitecturilor.

Desenele, unele dintre ele puse faţă în faţă în expoziţie cu picturile cu acelaşi subiect, confirmă interesul pentru formă şi pentru relaţia dintre elementele compoziţiei. Chiar dacă griurile colorate, modul de a lega elementele compoziţiei îl trădează, şi în această tehnică, pe pictor. Personajele care, de cele mai multe ori, în pictură, sunt menite să particularizeze geografic peisajul, prin veşminte sau prin preocupări, se individualizează în desen, descoperind celui interesat un întreg proces de filtrare a motivului între grafică şi pictură, un drum necesar între analiza elementelor şi sinteza coloristică.

Vibrarea suprafeţelor în alb, negru, griuri, dovedeşte capacitatea artistului de a se exprima pe deplin şi în grafică, chiar dacă exuberanţa culorii şi solaritatea picturilor au lăsat pe planul al doilea calităţile sale de grafician.

În picturile în care oamenii ajung în prim-plan, cum ar fi, de exemplu, coloratul târg din Bretania, ei devin elemente ale unei acţiuni specifice locului, aproape neindividualizate, „martori” ai unei ordini a existenţei stabilite în afara lor, dar care îi include.

Există în toate compoziţiile lui Sorin Adam un lirism, o poezie care-l leagă de tradiţiile interbelice ale picturii româneşti. Peisajele lui sunt declarat „localizate”, dar legate unele de altele prin relaţia afectivă a artistului cu lumea care îl înconjoară. Filtrul personal operează atât în surprinderea unei scene cotidiene, ca în multe dintre peisajele din Bretania, printre care regăsim în expoziţia de acum Căutătorul de alge.

Indiferent de subiect, pictura lui Sorin Adam respiră senzualitate prin pasta consistentă, aşezată în tuşe mari, juxtapuse, construind motivul şi vibrând pânza. Formele sunt arhitecturale, construcţia compoziţiei este riguroasă formând armătura pentru gama cromatică cu rezonanţe fove.

“Între formă, culoare, valoraţie, echilibrul plastic este culoarea autentică pe care Sorin Adam o simte ca o necesitate vitală. Echilibrul pictural creat de forme, culori, valoraţii, indiferent de subiect, este personalitatea acestui talentat pictor cu destin de mare artist”, scria în 1999 maestrul Vasile Grigore, care i-a fost profesor şi care îl considera „un continuator al iluştrilor pictori europeni Gheorghe Petraşcu, Nicolae Dărăscu, Corneliu Baba”.

Sorin Adam pare să-şi fi găsit drumul artistic propriu prin interiorizarea unei moşteniri estetice româneşti şi europene, servită de o solidă cunoaştere a meşteşugului.

Această capacitate de a face ale sale achiziţiile unui secol de pictură ce l-a precedat se datorează, desigur, şi faptului că s-a născut într-o familie de colecţionari, ceea ce i-a format şi i-a cultivat ochiul şi gustul şi i-a trezit pasiunea pentru pictură.

Păstrându-se în zona figurativului, dar cu o capacitate de sinteză a motivului care îl plasează în modernitate, Sorin Adam se dovedeşte în actuala expoziţie un artist complex, care se mişcă la fel de uşor în tehnici diferite, păstrându-şi pe deplin marca individuală.

În Albumul de grafică „Sorin Adam”, artistul mărturiseşte: „După nenumărate discuţii cu ai mei, am obţinut acceptul lor şi am început să mă pregătesc cu Mihai Bandac, de la care am învăţat cât de importante sunt tenacitatea şi concentrarea asupra propriei tale munci. Îmi spunea că lucrul la şevalet se termină atunci când, din cauza oboselii, îţi cade pensula din mână. La început am luat asta ca pe o exagerare, dar pe parcursul pregătirii mele nu numai că m-am convins că avea dreptate, dar chiar am trăit momente de istovire totală încercând să finalizez câte o lucrare. Păstrez acelei perioade de formare o amintire caldă, încărcată de nostalgie şi de recunoştinţă, deoarece atunci am reuşit să scot pentru prima dată la lumină ceea ce, fără doar şi poate, exista în interiorul meu în stare latentă, însă eu ignorasem multă vreme: vocaţia de a mă exprima prin imagini, prin desen şi prin culoare. Au urmat anii studenţiei, contactul profesional, dar şi uman, prietenenesc chiar, cu maeştrii Vasile Grigore, Marius Cilievici, Traian Brădean, Constantin Piliuţă. De la fiecare dintre ei am deprins câte ceva preţios, dar cea mai importantă învăţătură cu care m-am ales din aceste relaţii privilegiate a fost aceea că, dacă aspir să ajung cândva ca ei, trebuie să mă feresc să le calc pe urme. Adică să nu mă las fascinat de măiestria lor artistică şi să renunţ din această cauză la căutarea propriei mele identităţi”.

Spuneam că Sorin Adam este un artist prolific. Din 1993, anul primei sale personale la Galeriile de Artă al Municipiului Bucureşti, peste 20 de expoziţii în ţară şi în străinătate stau dovada unei impresionante capacităţi de muncă şi unui apetit continuu pentru descoperirea unor noi posibilităţi de expresie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.