Caleidoscop Philippe Decoufle. Coregrafie, circ, iluzie

În fiecare stagiune, Maison de la Danse din Lyon invită un creator important din domeniul dansului francez pentru un “arhipelag”, adică o privire mai amplă asupra creaţiei lui.

Luna aceasta, din 14 în 29, a fost invitat cel mai versatil dintre coregrafii-magicieni, Philippe Decouflé, cu trei propuneri: o “lectură demonstraţie” în jurul corespondenţei lui Marcel Duchamp cu Henri Pierre Roche, ultima sa creaţie, Contact, şi un concert al cântăreţului francez Nosfell, creatorul muzicii ultimelor coregrafii ale lui Decouflé.

Culisele unui spectacol

Programul a început cu Marcel Duchamp mis à nu par sa célibataire, o amuzantă reprezentaţie cu trei protagonişti care citesc extrase din corespondenţa lui Duchamp. Adaptată de Gérard Stehr, autor de cărţi pentru tineret, creată pentru Festivalul de la Grignan în 2013, producţia n-are nimic dintr-un spectacol de dans. Este mai curând o lectură amuzantă, presărată cu mişcări şi mai ales cu hohote de râs.

Ultima propunere a ”ahipelagului” este Contact, o comedie muzicală nebună, creată anul acesta şi prezentată în deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Bretagne.

Contact, ultima creaţie a lui Decoufle şi a trupei sale

Coregraful visa de multă vreme la ea. Format de Alwin Nikolais, el dorea să creeze un spectacol în care comedia muzicală să fie subiectul, argumentul şi forma. Decouflé creează “spectacole totale”, care includ adesea, pe lângă dans, importante componente în domeniul costumelor, luminilor, video-ului.

În Contact se întâlnesc marea epocă a musicalurilor americane, comediile muzicale à la française, care l-au avut mentor pe Jacques Demy, şi chiar filmele bollywoodiene, fără a mai vorbi despre imginarul coregrafului şi al colaboratorilor săi. Un vârtej de imagini, de culori şi de forme, de jocuri fragmentate şi destructurate, de creaturi hibride şi fastuoase.

Conceput ca un spectacol în spectacol, Contact aduce în faţa spectatorilor o “bandă” de artişti – dansatori, actori, muzicieni ca Nosfell şi Pierre Le Bourgeois – care încearcă să monteze un spectacol uimitor.

În Contact, Decoufle se amuză transformând bărbaţii în femei şi invers

Privitorul poate urmări întregul proces creator, de la apariţia primei idei până în seara premierei, din culise până pe scenă. Muzică live, dans, cântece, efecte de lumină, video-uri, decor, toate menite s-o omagieze pe coregrafa Pina Baush, care avea o trupă “pestriţă”, cu tineri, bătrâni, dansatori frumoşi sau urâţi. “Şi eu am în trupa mea personaje diferit colorate. Este vorba despre o idee corală cu dansatori între 25 şi 60 de ani”, mărturiseşte Decouflé.

Coregraful se dovedeşte din nou un maestru al dansului şi al iluziei, un căutător neobosit al efectelor optice neobişnuite, a interacţiunilor dansului, imaginii, teatrului şi muzicii.

Timp de două ore, 14 interpreţi evoluează în acest mare “show pop-rock”, în care scheciuri, numere de circ, dans, imagini video se urmează într-un ritm rapid, într-o comedie imaginată în jurul unei tragedii: cea a lui Faust şi a Margaretei.

Contact, un spectacol hibrid

“Asistăm, spune Decouflé, la viaţa unei trupe: repetiţii, schimbări… Tot ceea ce în mod obişnuit este ascuns apare de data aceasta, stilizat, coregrafiat, pus pe muzică”.

Acţiunea este în acelaşi timp jucată, dansată şi cântată. Este vorba despre un dans minimalist şi de momente de adevărată performanţă realizate de acrobaţi de primă mână şi de actori comici.

Ideea coregrafului este de a aduce un omagiu profesiilor spectacolului. El recurge la ambivalenţa genurilor, la travesti, transformă femeile în bărbaţi şi invers.

Jocul între realitate şi umbră

Pe muzica live a compozitorilor Nosfell şi Pierre Le Bourgeois, dansatorii, cu peruci, în halate sau veşminte excentrice, parcurg scena, se exprimă cu exuberanţă sau poetic.

Iluzionist şi creator neobosit de efecte optice, Philippe Decouflé invită spectatorul în culisele punerii în scenă a unui proiect. Frenezia se alătură îndoielii, energia, farsei.

După ce s-a format în circ, în mimă şi în dans contemporan, Philippe Decouflé a fondat în 1983 Compania DCA (Diversité, Camaraderie, Agilité).

Influenţat de Ballet triadique, Tex Avery, Alwin Nikolais sau Groucho Marx, el şi-a format un stil hibrid, între mişcare, maşinărie de teatru şi magie cinematografică.

Dansator şi video dialoghează în Portret solo

Uşuratic şi grav, discret şi histrion, coregraful şi-a dovedit talentul pe scenă încă de la începutul anilor ‘80.

De la Codex din 1986, unul dintre primele sale mari succese, o piesă pe muzică hawaiană, la Octopus din 2010, spectacol tentacular între revistă erotică, paradă de modă şi număr de magie, el şi-a urmărit visul de a crea un spectacol total.

Coregraf popular, devenit celebru graţie punerii în scenă a ceremoniilor de deschidere şi de închidere a Jocurilor Olimpice de la Albertville în 1992, el a adoptat un dans eclectic şi inventiv, obţinând un mare succes la public.

În 2001, Opéra Garnier din Paris programa Shazam!, piesă creată în 1997 pentru 11 interpreţi, în care iluziile optice, jocul cadrelor şi al umbrelor, metamorfozele atât de apreciate de acest iubitor al cinema-ului construiau un evantai de imagini reale şi virtuale ce alternau sau se contopeau pe sonurile cu inflexiuni arabe ale Aminei.

Majorete bizare în spectacolul pentru Zilele Mondiale ale Patrimoniului

Philippe Decouflé s-a format în mai multe discipline, cum ar fi mima, studiată cu Isaac Alvarez, şi circul, cu Annie Fratellini. A lucrat apoi cu Merce Cunningham şi Alwin Nikolais, mai ales la Centrul Naţional de Dans Contemporan din Angers.

În 1983 acâştigat Premiul pentru coregrafie al Concursului de la Bagnolet şi Premiul Ministerului Culturii. A realizat, de-a lungul anilor, clipuri, mai ales pentru grupul New Order, dar şi publicitare, cum ar fi celebra reclamă pentru Polaroid, care a obţinut un Leu de Argint la Veneţia în 1989. Aspectul vizual ludic, chiar burlesc al dansului este un element important al stilului său. Coregraful aduce în creaţiile sale latura omenească, artizanală, dar şi poetică.

În 2006, cu ocazia Zilelor Europene ale Patrimoniului, Decouflé a pus în scenă o paradă de modă intitulată Cealaltă Paradă. Veşmintele expuse erau costume de scenă de la Comedia Franceză şi de la Opera din Paris.

Panorama, imagine reală şi umbre chinezeşti creează un spectacol antrenant

În anul următor i s-a încredinţat organizarea festivităţilor de deschidere a Cupei Mondiale de Rugby, unde a imaginat la Paris o paradă intitulată Grămada lumilor (La Mêlée des mondes), ce regrupa o mie de voluntari.

Philippe Decouflé a semnat revista Désirs, prezentată la Crazy Horse din Paris, în 2009, revizitând codurile striptease-ului şi ale spectacolului erotic şi încorporând video-uri.

Din 2010 este artist asociat al Teatrului Naţional din Bretagne, unde a creat Octopus (2010) şi apoi Panorama (2012), un florilegiu al carierei sale de coregraf. În 2011 a conceput Iris pentru Cirque du Soleil, un spectacol pe tema cinema-ului care se joacă la Kodak Theater din Los Angeles.

În 2015, publicul va putea vedea un spectacol aflat acum în faza de creaţie, WieBo, ce reuneşte muzicieni, cântăreţi, dansatori şi performeri într-o mare celebrare a rock-ului. Între concert şi performance, această creaţie pune în scenă diferite faţete ale mitului Bowie.

Desirs de la Crazy Horse, un spectacol ce a cucerit amatorii de revistă

Multiplele faţete ale “Omului care venea de aiurea” se reflectă într-un spectacol ce promite a fi tulburător şi care depăşeşte graniţele între genuri.

Marele public este cucerit de întâlnirea inedită între lumile circului, imaginii şi dansului, propusă de Philippe Decouflé, de aspectul umoristic şi poetic totodată al coregrafiilor sale.

Între experimental şi popular, Philippe Decouflé creează un univers caleidoscopic fantezist.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.