Caleidoscop teatral la sfârşit de stagiune

Tumultuoasa lume din Balcani revine în scenă, la TNB, cu „Medeea, mama mea”

Unul din cele mai inovative centre teatrale contemporane, dedicat cercetării şi explorării unor modalităţi complexe de expresie scenică, Teatrul Laborator Sfumato din Sofia, Bulgaria, condus de Margarita Mladenova şi Ivan Dobcev, a prezentat în cadrul Festivalului Internaţional NETA, în toamna lui 2015, sub „pălăria” şi în organizarea Teatrului Naţional din Bucureşti, un incitant strigăt contemporan al mitului antic, Medeea, mama mea, de Ivan Dobcev, apreciat a fi unul din cele mai interesante spectacole ale Festivalului.

Inspirat direct din problematica acută a Balcanilor contemporani, textul, pus în scenă de aceiaşi doi regizori – Ivan Dobcev şi Margarita Mladenova, revine acum la Naţionalul bucureştean într-o versiune scenică susţinută, de această dată, de tineri actori români.

Polifonic la toate nivelurile – al poveştii, al limbajului vizual, muzical, provocatorul spectacol Medeea, mama mea, pornind de la un material de tip reportaj-documentar, se centrează pe istoria dureroasă a trei femei. Dramatic joc al abandonului şi al vânzării de copii, Medeea, mama mea este un semnal de alarmă privind pericolele lumii contemporane, pierderea valorii sacre a maternităţii, dezumanizarea şi reducerea vieţii la stadiul de supravieţuire. Se intersectează două tipuri de civilizaţii, cea a Europei occidentale cu aceea vitală, primitivă, seducătoare, crudă, vinovată şi totodată naivă a Balcanilor.

Spectacolul renumiţilor regizori bulgari de la Sfumato vă va impresiona prin duritatea faptelor, prin profunzimea investigaţiei, prin monologurile ce solicită la maximum capacităţile actoriceşti, prin ingenioasa scenografie, semnată chiar de Ivan Dobcev, dar şi prin excelentele momente muzicale, vibrând de ritm şi culoare (compozitor Assen Avramov).

În distribuţie: Alin Potop, Ionuţ Toader, Florentina Ţilea, Aylin Cadîr, Ilona Brezoianu, Mădălin Mandin, George Piştereanu, Ionuţ Niculae şi Bianca Drăgoi (vioară), Emilian Ciobanu (acordeon), conduşi cu mână sigură de cei doi regizori bulgari.

Vă invităm să nu rataţi noul spectacol al Teatrului Naţional din Bucureşti, pentru toate aceste calităţi şi, nu în ultimul rând, pentru faptul că poveştile acestea s-ar fi putut întâmpla şi în România; dacă nu cumva se şi întâmplă…

Spectacolul este programat în 26 mai, la ora 20:00, în Sala Pictura a TNB.

Furtuna”

Ion Caramitru în rolul Prospero din Furtuna

Un basm despre un duce detronat, devenit magicianul Prospero, şi despre fiica lui, Miranda. O comedie a iluziilor, feerie, un text despre putere şi răzbunare, Furtuna lui William Shakespeare este, mai presus de orice interpretare, o piesă despre puterea demiurgică a artei şi imaginaţiei. Ştiinţa lui Prospero depăşeşte legile oamenilor, controlează natura, stăpâneşte duhuri şi provoacă iubirea.

O distribuţie impresionantă, cu Ion Caramitru în rolul Prospero, într-o montare captivantă, cu ritmuri frenetice, umor şi emoţie, de o plasticitate puternică şi o ilustraţie muzicală ale cărei cadenţe urmăresc spectatorul mult timp de la ieşirea din sală.

Constat că de la premieră, spectacolul a câştigat în armonie, un echilibru între elan şi rigoare. Decorul-personaj al lui Nikola Toromanov, lumina lui Chris Jaeger, costumele Andradei Chiriac, arabescul mişcărilor lui Florin Fieroiu, cocktailul muzical (unde se întâlnesc Carl Orff şi Joe Cocker), ales de Morfov şi adus la rampă de Lucian Maxim, aruncă o punte expresivă peste timp şi spaţii, amplificând beatitudinea şi miracolul.

În rostirea lui Ion Caramitru, simţim «visarea fermecată şi sfâşietoare a lui Shakespeare». Prezenţa sa spiritualizează, încarcă montarea, în final, cu o emoţie sacră. Un actor cu vocaţie shakespeariană…

Un turneu de succes, reprezentativ pentru TNB şi teatrul românesc. Reuşita excepţională a Furtunii la Budapesta întăreşte prestigiul acestui spectacol, care se anunţă longeviv. Vi-l recomandăm!”, scrie criticul Ludmila Patlanjoglu.

Regia: Alexander Morfov.

Decor: Nikola Toromanov.Costume: Andrada Chiriac.

Light design: Chris Jaeger. Coregrafie: Florin Fieroiu. Ilustraţie muzicală: Alexander Morfov

În distribuţie: Ion Caramitru, Alexandra Sălceanu, Mihai Călin, Istvan Teglas, Alexandru Călin, Gavril Pătru, Ioan Andrei Ionescu, Andrei Finţi, Vitalie Bichir, Marcelo-S Cobzariu, Mihai Calotă ş.a.

Spectacolul poate fi vizionat sâmbătă, 28 mai, la ora 19:30, la Sala Mare.

Revizorul”

Marius Manole, Mihai Constantin şi Mihai Calotă în Revizorul

Un text clasic ale cărui coincidenţe cu zilele noastre sunt uluitoare. Un autor care a cunoscut atât de bine natura umană încât a conferit operei sale un sens universal. Gogol, ca şi Caragiale, vede enorm şi simte monstruos, Revizorul fiind o piesă despre izbitoarea trivialitate a vieţii, despre vulgaritatea omului, despre ipostazele răului absolut, surprins în banalitatea cotidianului.

O comedie neagră, o satiră crâncenă la adresa corupţiei, la fel de feroce pe vremea lui Gogol, ca şi în zilele noastre. Iată de ce Felix Alexa propune o viziune regizorală modernă, o poveste care se petrece în ziua de azi. Un spectacol născut din disperarea de a trăi într-o lume aflată în criză extremă, dar şi un spectacol de un umor caustic, văzut ca singura armă de supravieţuire. O montare cu o trupă redutabilă, avându-i protagonişti pe Marius Manole şi Mihai Constantin, ale căror personaje par să ne spună: De cine râdeţi? De voi râdeţi!

Cu cât adevărurile sunt mai înalte, cu atât trebuie să fim mai atenţi cu ele… Altfel se vor transforma în lucruri comune, iar lucrurile comune nu mai sunt crezute!”, avertiza N. V. Gogol.

Revizorul este poate cel mai actual spectacol pe care l-am făcut vreodată. Cel mai direct, cinic şi tragic în acelaşi timp. O comedie neagră despre viaţa noastră gri. Şi asta nu numai pentru că l-am adus cu totul în „eterna şi fascinanta Românie”, ci pentru că geniul gogolian ţâşneşte cu forţă din fiecare replică, situaţie, reacţie umană, neliniştindu-ne profund cu actualitatea sa. De fapt, pentru personajele de pe scenă nimic nu-i comic. Dimpotrivă. Tragedia generată de venirea revizorului în control, lucru perceput ca total nefiresc, aruncă oamenii la limita reacţiilor nervoase şi a ridicolului. Fiecare încearcă să se salveze cum poate, iar în astfel de situaţii inventivitatea umană este fără limite. Şi dacă primarul micului oraş în care apare revizorul, venit parcă din neant, ne întreabă la final pe toţi, cei din sală, „De ce râdeţi?” tot el dă răspunsul devastator: „De voi râdeţi!”. Şi un fior rece ne străbate, semn că viziunea genială şi fantastică a lui Gogol are încă effect”, mărturiseşte regizorul Felix Alexa.

Regia şi ilustraţia muzicală: Felix Alexa.

Scenografie: Andrada Chiriac. Light design: Chris Jaeger.

În distribuţie: Marius Manole, Mihai Constantin, Ana Ciontea, Ilinca Manolache, Irina Movilă, Costina Ciuciulică, Claudiu Bleonţ, Mihai Calotă, Istvan Teglas, Marcelo-S Cobzariu, Armand Calotă, Eduard Adam, Lorena Luchian, Ovidiu Cuncea, Axel Moustache ş.a.

Spectacolul este programat duminică, 29 mai, la ora 15:00, la Sala Studio.

Terorism”

Scenă din Terorism

La fel ca Ilf şi Petrov, Oleg şi Vladimir Presniakov scriu în tandem. Semnătura sub care publică, fraţii Presniakov, a devenit, rapid, „marcă înregistrată” a teatrului rusesc. Piesa Terorism le-a adus celebritatea internaţională şi onoarea de a fi cei mai jucaţi dramaturgi ruşi după Cehov.

Cu Terorism, regizorul Felix Alexa practică un tip de teatru aflat în priză directă cu realitatea. Ideea montării acestui text la TNB s-a născut în zilele ulterioare atentatului de la Paris împotriva revistei Charlie Hebdo.

De ce, brusc, devenim cu toţii incontrolabili? – se întreabă unul dintre personajele-cheie ale acestei piese. Răspunsul îl puteţi afla într-un spectacol modern, construit pe baza unor poveşti de viaţă legate între ele. Terorism este o punere în scenă cu structură circulară, aidoma unei hore a terorii, în care se înlănţuie umorul sardonic, ironia, frica şi absurdul existenţei. O farsă apocaliptică despre eşecul lumii contemporane.

Piesa demonstrează că nu e neapărată nevoie de cadavre, pentru ca undeva, în adâncul nostru, să murim încet sub teroarea propriei vieţi cotidiene. Având, totuşi, iluzia fericirii…”, afirmă Felix Alexa.

Un text tăios, acid, violent, acut, care vorbeşte despre terorismul mult mai periculos, cel cotidian, despre dictatura violenţei din noi şi de lângă noi, despre dezumanizare, însingurare, incomunicare şi cruzime. (…)

Montarea lui Felix Alexa are o structură secvenţială, scene bine construite sunt mici spectacole în sine, bucăţi care în final recompun un puzzle. Reuşind să se sustragă clişeelor despre terorism (ultravehiculate!), Felix Alexa propune o montare dinamică, în care urmăreşte să aducă în prim-plan, prin momente concentrate, din care nu lipseşte umorul extrem de negru şi extrem de amar, o realitate interioară ce devine pe scena de la sala Atelier adevărata bombă cu ceas a „terorismului”, apreciază Monica Andronescu.

Regia, lighting design şi ilustraţie muzicală: Felix Alexa.

Scenografie: Andrada Chiriac. Concept video: Neil Coltofeanu

În distribuţie: Claudiu Bleonţ, Marius Bodochi, Ileana Stana Ionescu, Adela Mărculescu, Irina Movilă, Andrei Finţi, Mihai Călin, Tania Popa, Mihai Calotă, Răzvan Oprea, Florentina Ţilea, Rodica Ionescu, Natalia Călin, Victor ţăpeanu, Laurenţiu Andronescu, Darin Don, Luca Ciucan.

Spectacolul poate fi vizionat duminică 29 mai, la ora 20:00, la Sala Atelier.

Magic Naţional”

Magic Naţional, un spectacol incendiar

Lume, lume…. Naţionalul râde, cântă şi dansează într-un spectacol-eveniment, un concert teatral, un prilej de a vă întoarce către bucuria unei muzici mereu nouă şi nostalgică. Cu un aer retro, dar pe ritmuri moderne, spectacolul-concert, regizat de Ion Caramitru, care face parte şi din distribuţie, aduce pe scenă actori de marcă, fără mască, doar cu… muzica lor.

Vom descoperi o Edith Piaf cântată magnific de Anca Sigartău, o vom reîntâlni pe Tania Popa în fragmente pasionale din marele repertoriu rusesc, iar aerul Bucureştiului interbelic va răsuna în romanţele spuse misterios de Aylin Cadâr.

Medeea Marinescu şi Marius Manole propun o călătorie artistică, ce ne va desprinde de cotidianul asurzitor şi ne va conduce spre lumea muzicii calde şi a cuvintelor şoptite.

Istvan Teglas, Eduard Adam şi Lari Giorgescu vor spune poveşti de viaţă şi artă… dincolo de cuvinte: pantomimă, improvizaţie, momente coregrafice.

Cei mai tineri actori din trupa Naţionalului, Emilian Mârnea, Petre Ancuţa şi Florin Călbăjos, vă vor surprinde cu cel mai scurt, vesel, ritmat concert, unde şi-au luat ca parteneri câteva zeci de instrumente.

Sunteţi invitaţi la Magic National pe ritmurile pline de viaţă şi de optimism inventate de Emy Drăgoi, muzicianul-lăutar supranumit în Franţa… “Regele jazzului la acordeon”.

Regia: Ion Caramitru.

Scenografie: Florilena Popescu Fărcăşanu.

Muzică live: Emy Drăgoi, 3D Pro`ect, Jazz Hot Club Romania, Lucian Maxim

Duminică, 29 mai, la ora 20:00, la Sala Mare.

Oameni obişnuiţi“ de Gianina Cărbunariu, în premieră internaţională la Viena

Oameni obişnuiţi. Foto Sebastian Marcovici

Premiera internaţională cu Oameni obişnuiţi de Gianina Cărbunariu are loc în cadrul festivalului austriac Wiener Festwochen 2016. Spectacolul se va juca la Teatrul Akzent din Viena, marţi, 31 mai, miercuri, 1 iunie şi joi, 2 iunie, la orele 20.00. Cele trei reprezentaţii au loc cu sprijinul Institutului Cultural Român, al Ambasadei României în Republica Austria şi al Institutului Cultural Român de la Viena şi vor fi urmate de discuţii cu publicul, pe tema fenomenului avertizorilor de integritate („whistleblowers“) în contextul social şi politic internaţional actual.

Producţia a avut premiera în luna ianuarie 2016 la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi a fost realizată în cadrul proiectului Be SpectACTive! proiect co-finanţat prin programul Europa Creativă.

Oameni obişnuiţi este un spectacol în care scenele de ficţiune au fost create în urma unei perioade de cercetare în Italia, Marea Britanie şi România, unde au fost realizate interviuri cu opt avertizori de integritate. Fie că lucrează în instituţii de stat sau în companii private, fie că domeniul de activitate este sănătatea, administraţia sau transportul public şi indiferent de ţara în care locuiesc, avertizorii de integritate au în comun aceste lucruri: sunt oameni care îşi fac conştiincios meseria şi care decid să tragă un semnal de alarmă în legătură cu neregulile, abuzurile, ilegalităţile descoperite la locul de muncă. Sesizările lor nu privesc binele personal, ci binele public, de aceea ultimul lucru la care se aşteaptă este ca instituţia/compania să înceapă să pună presiuni asupra lor şi nu asupra celor vinovaţi de abuzuri.

Spectacolul explorează prin mijloace teatrale câteva faţete ale acestui fenomen în mişcare, încercînd să susţină demersul avertizorilor de integritate de a lansa discuţii publice pe această temă. Pentru că dincolo de destinul personal al fiecărui om obişnuit devenit avertizor de integritate din momentul în care a decis să rupă tăcerea, este în joc şi destinul fiecăruia dintre noi ceilalţi, oamenii obişnuiţi care am putea deveni victime ale tăcerii sau ale ignorării unor astfel de semnale de alarmă”, explică Gianina Cărbunariu.

Iar Constantin Chiriac, director general al Teatrului Naţional „Radu Stanca“ Sibiu, afirmă: „Spectacolul a plecat de la biografii de oameni obişnuiţi care s-au trezit brusc în centrul atenţiei prin ceea ce ei făceau în mod normal în societatea respectivă şi au devenit dintr-o dată, prin corectitudinea lor, piedici în ceea ce însemna dezvoltarea cangrenară a societăţilor respective”.

Gianina Cărbunariu (n. 1977) este regizor şi dramaturg. Dintre spectacolele recente, amintim: Solitaritate (2013), co-producţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, Teatrul Naţional din Bruxelles şi Festivalul Avignon în cadrul proiectului Cities on Stage/Villes en Scene; Tipografic Majuscul (2013), co-producţie a Asociaţiei dramAcum şi a Festivalului Divadelna Nitra în cadrul proiectului Parallel Lives – 20th Century Through the Eyes of Secret Police; De Vînzare/For Sale (2014), co-producţie a Teatrului Odeon din Bucureşti şi a Teatrului de Stat din Hamburg în proiectul internaţional Hunger for Trade, Premiul UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului 2014.

A fost prezentă în selecţia oficială a Festivalului Avignon în 2014 cu spectacolul Solitaritate, întâmpinat cu foarte mare căldură atât de critica de specialitate, cât şi de public, iar anul acesta va fi din nou prezentă în selecţia oficială ca autor al textului Tigrul pus în scenă de regizoarea suedeză Sofia Jupither. Spectacolele sale au fost prezentate la diferite festivaluri precum Biennale of New Plays from Europe, Wiesbaden, TransAmerique – Montreal, LIFT Londra, Dialog Wroclav, Divadelna Nitra, New Drama Moscow, New Drama Budapesta, Best from East Vienna etc.

Textele care au fost scrise iniţial ca scenarii pentru propriile spectacole sunt traduse în diferite limbi străine şi montate şi de alţi regizori în Anglia (Royal Court), Germania (Schaubuhne Berlin, Munich Kammerspiele), Suedia (Royal Dramatic Stockholm), Austria (Volkstheater), Danemarca, Polonia, Franţa, Canada, USA, Ungaria, Italia, Spania, Chile, Turcia, Burundi, Moldova, Bulgaria, Elveţia, Belgia, Israel, Cehia, Irlanda, Slovacia, Japonia, Grecia.

Spectacolele Gianinei Cărbunariu sunt inspirate atât din realităţi ale societăţii româneşti şi internaţionale actuale, precum şi din evenimente ale trecutului european recent. Inspirate de cele mai multe ori din perioade de cercetare prin interviuri sau prin studierea diferitelor arhive, scenariile spectacolelor sunt construite pe limita foarte ambiguă dintre stilul documentar şi cel de ficţiune.

În semn de apreciere a contribuţiei remarcabile la creşterea prestigiului artei spectacolului, pentru implicarea deosebită în promovarea teatrului şi cinematografiei româneşti atât în ţară, cât şi în străinătate, Preşedintele României, Klaus Iohannis, a conferit Gianinei Carbunariu Ordinul „Meritul Cultural“ în grad de Cavaler, categoria D – „Arta spectacolului“.

Din distribuţia spectacolului fac parte Florin Coşuleţ, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Ofelia Popii, Dana Taloş, Marius Turdeanu.

În cadrul Wiener Festwochen 2016 a avut loc marţi, 25 mai, la Alte Post, vernisajul expoziţiei Universal Hospitality. Inspirată din conceptul kantian al cosmopolitismului şi al unei apartenenţe globale, expoziţia abordează paradoxul inerent al ospitalităţii în contextul unui stat naţional, prin analiza structurii naţionalismului şi populismului. Expoziţia, ce include şi lucrări ale artiştilor Anca Benera şi Arnold Estefan, poate fi vizitată în perioada 25 mai – 19 iunie.

Joi, 2 iunie, la ora 19.30, în Hala E a MuseumsQuartier (Museumsplatz 1) are loc premiera în spaţiul de limbă germană a piesei de teatru The Encounter de Simon McBurney. Piesa, realizată după romanul AmazonBeaming de Petru Popescu, este produsă de Complicite London. Reprezentaţii vor avea loc şi în data de 3 şi 4 iunie, ora 19.30 şi în data de 5 iunie, la ora 15.00.

Miercuri, 8 iunie, la Sala Magna Auditorium de la Musikverein, în seria concertelor Wiener Festwochen, va avea loc recitalul That Sound Equal al violonistei Rusanda Panfili, alături de Mats Johansson (corn), Alfredo Ovalles (pian) şi Marialena Fernandes (pian). Repertoriul cuprinde lucrări de George Enescu, Jane Vignery, Charles Koechlin şi Johannes Brahms.

Diplomaţie culturală”, cu Constantin Chiriac la Viena

Constantin Chiriac conferentiază la Viena. Foto Maria Ştefănescu

Institutul Cultural Român de la Viena organizează la sediul său luni, 30 mai, la ora 19.00, conferinţa Diplomaţie culturală, susţinută de directorul Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, Constantin Chiriac. Evenimentul are loc înaintea premierei internaţionale a spectacolului Oameni obişnuiţi de Gianina Cărbunariu, care va avea loc în cadrul Wiener Festwochen 2016.

Constantin Chiriac îndeplineşte multiple funcţii care au impact în lumea culturală internaţională: preşedinte al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (din anul 1994); preşedinte al Fundaţiei Democraţie prin Cultură (din anul 1994); director general al Teatrului Naţional „Radu Stanca“ Sibiu (din anul 2000); director al Bursei de Spectacole de la Sibiu (SPAOM); Ambasador Onorific al Turismului; Ambasador al Cetăţeanului pentru Anul European al Cetăţeanului 2013; Ofiţer al Ordinului Coroanei – distincţie acordată de Majestatea Sa Regele Albert al II-lea; preşedinte al Fundaţiei Româno-Japoneze „Casa Prietenului”; secretar general al Fundaţiei Româno-Suedeze „Rom-Swed-Aid“ Sibiu-Stockholm.

A fost decorat prin decret prezidenţial cu Ordinul Naţional Pentru Merit în grad de Cavaler (2000). A obţinut de două ori premiul pentru Cel mai bun manager de teatru din România, merit recunoscut de secţia română a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi de juriul Uniunii Teatrelor din România în cadrul Galei UNITER 2001. I-a fost conferit Premiul Ministerului Culturii şi Cultelor pentru promovarea teatrului românesc în lume (2003). A fost vicepreşedinte al Asociaţiei Sibiu Capitală Culturală Europeană 2007 (2004-2007), iar apoi membru al Comisiei de selecţie şi de monitorizare a oraşelor candidate pentru titlul de Capitală Culturală Europeană (2008-2012). A primit titlul Personalitatea Anului pentru o Românie Europeană (2010), Premiul Hotel, Tourism and Leisure Investment Conference în cadrul Excellence Awards Ceremony 2014, a fost desemnat Ambasador Onorific al Turismului Românesc în 2014 şi a primit Premiul Aspen Institute pentru Contribuţia la Patrimoniul Cultural Naţional, în cadrul Aspen Leadership Gala 2014. În luna octombrie 2015 a primit Premiul Fundaţiei Japonia şi al Ministerului de Afaceri Externe Japonia, pentru Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, recunoscându-se astfel contribuţia adusă la promovarea relaţiilor bilaterale. În acelaşi an, a primit premiul Comunicatorul Anului în cadrul Gale PR Awards Romania. Este laureat al Galei de Excelenţă Valori de România, organizată de revista BIZ.

Constantin Chiriac a absolvit UNATC la Bucureşti (1980), obţinând diploma în Artă Teatrală. Acesteia i s-au adăugat trei diplome în management cultural conferite de United States Information Agency (1996); University of Hull în Marea Britanie (1998 – 1999); Virginia Commonwealth University în Richmond, Virginia (1999). Este doctor în teatru cu teza Poezia ca spectacol, susţinută la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu şi la Universitatea de Artă Teatrală din Târgu Mureş (2006). I s-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa de către Leeds Metropolitan University (2008).

A jucat în peste 20 de filme, 50 de spectacole, 20 de one-man show-uri, susţinând recitaluri în mai mult de 50 de ţări din lumea întreagă. Printre cele mai cunoscute filme în care a jucat se numără Moromeţii (regia Stere Gulea), Croaziera (regia Mircea Daneliuc) şi Undeva la Palilula (regia Silviu Purcărete).

Invitaţie la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj

Breaking the waves”

Breaking the Waves transpune imaginile filmului într-un prezent scenic

Variantă scenică de Sándor Guelmino şi Györgyi Gecsényi, după filmul lui Lars von Trier

Femeia naivă şi cu o mare credinţă, pe nume Bess, ar trebui să-L iubească mai presus de toate pe Dumnezeu. Bess, însă, are curajul de a-l iubi profund pe Jan, un străin, se căsătoreşte cu el şi încep împreună o viaţă fericită. După ce Jan suferă un accident îngrozitor, Bess se dăruieşte în mai multe feluri, crezând că astfel îi va salva viaţa.

Filmul realizat de Lars von Trier în 1996, Breaking the waves, a cărui acţiune se petrece într-un sat izolat din podişul scoţian, a şocat lumea filmului. Peisajele aspre şi estetica dezgolită a filmului ridică numeroase întrebări şi oferă puţine răspunsuri. De ce îi întoarcem spatele celui mai slab? Când devine sufocantă împăcarea? Oare credinţa nu este mai degrabă un sentiment şi mai puţin un cuvânt gol?

Nu îmi amintesc nici un alt film în care prestaţia actorilor să fi ameninţat atât de violent şi plin de graţie cu ruperea cadrului cinematografic, pentru a deveni reală”, mărturiseşte regizorul spetacolului, Tom Dugdale.

Scenografia, Carmencita Brojboiu. Muzica, Tom Dugdale

În distribuţie: Anikó Pethő, Ervin Szűcs, Gizella Kicsid, Attila Orbán, Balázs Bodolai, Júlia Laczó, Terry Ferenc Sinkó, András Buzási, Gábor Viola, Loránd Farkas, Loránd Váta. Spectacolul poate fi văzut în 26 mai, la ora 20:00 şi în 18 iunie, la ora 18:00.

AmeriKa”

Spectacolul AmeriKa după Kafka

Dedic acest spectacol dramaturgului, poetului şi regizorului Jan Antonín Pitínský, care a împlinit de curând o vârstă rotundă. Felul în care a pus în scenă, la mijlocul anilor ’80, America de Kafka a reprezentat pentru mine o experienţă unică”, mărturiseşte Michal Dočekal despre actuala adaptare scenic pe care o semnează împreună cu Iva Klestilova.

Reputatul istoric literar şi regizor de teatru ceh, Jan Grossman, citează în eseul său intitulat Kafka şi teatrul un fragment din romanul Procesul:

Aceasta e legea. – Nu cunosc această lege, protestează furios K. Iar straja răspunde: – Îl auzi, Willem? Recunoaşte că nu ştie legea şi totuşi susţine că nu este vinovat.”

Grossman adaugă: „Kafka este primul poet al lumii moderne automatizate. Automatismul pune în valoare mai mult forma şi mai puţin conţinutul”.

Karl Rossmann suntem noi. Noi, cei care am trecut pragul lumii libere acum douăzeci şi cinci de ani, ieşiţi fiind din ţările comuniste, aidoma lui Karl – cu mare entuziasm şi mari aşteptări – , dar am cunoscut curând limitele, labirintul şi primejdiile acestei lumi – adică ale „Americii” la care am râvnit atât de mult. Astăzi nu mai poate fi evitată întrebarea: oare nu noi înşine ne-am provocat eşecurile şi dezamăgirile pe care le-am trăit în ultimul sfert de secol? Dacă îl citim pe Kafka în acest spirit, ne apropiem mai mult de varianta scenică a romanului.

Suntem martori oculari ai întâlnirii lui Karl Rossmann cu ura naţionalistă, cu nedreptatea socială, cu lumea banilor şi a puterii, a şomerilor şi a celor fără adăpost. La final devine şi el un sclav al lumii noi pentru că maşinăria banilor şi a sexului – întruchipate de cântăreaţa Brunelda – îl înghite şi îl macină şi pe el. În acest punct se confruntă cu respingerea implacabilă a societăţii noastre enunţată de Student: „Renunţă la orice speranţă!” Calea indicată de Unchiul, care înseamnă pentru Karl în acelaşi timp pedeapsă şi experienţă, se termină în macabrul Teatru Natural din Oklahoma, acest teatru al lumii fiind într-un anumit sens şi o metaforă a Eternităţii.

Sfârşitul romanului rămâne deschis: America poate fi considerată ţara relaţiilor interumane automatizate şi instrumentate (idee formulată de Chaplin cu o fineţe genială în Timpuri noi), dar şi ţara visurilor despre libertatea omului, care, în ciuda tuturor speranţelor şi a decepţiilor, trebuie să se înalţe deasupra orizontului aşa cum un războinic indian de neînfrânt păşeşte mai departe după o luptă pe care poate a pierdut-o”, scrie Michal Dočekal, care semnează şi regia spectacolului.

În distribuţie: Balázs Bodolai, Miklós Bács, Enikő Györgyjakab / Anikó Pethő, Áron Dimény, Csilla Albert, Kati Panek, Gábor Viola, Loránd Váta, Attila Orbán, Ferenc Sinkó ş.a.

Dramaturgia: András Visky.

Decorul: Martin Chocholoušek. Costumele: Zuzana Bambušek

Muzica: Ivan Acher. Imagini video: Zsolt Kerekes.

Spectacolul poate fi văzut vineri, 27 mai, la ora 19:00 şi miercuri, 8 iunie, la aceeaşi oră.

Teatrul “Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea revine la Bucureşti

Maria Simona Arsu şi Olimpiu Blaj în spectacolul Respiră

Vineri, 27 mai, la ora 19.30, la Teatrul Excelsior, sunteţi invitaţi la spectacolul Respiră de Duncan Macmillan, în regia lui Adrian Roman, producţie a Teatrului “Anton Pann” Râmnicu Vâlcea.

Din distribuţie fac parte tinerii actori Maria Simona Arsu şi Olimpiu Blaj.

Un spaţiu gol, dar viu şi doi actori care îi introduc pe spectatori într-o discuţie pe cât de halucinantă, pe atât de adevărată despre creşterea populaţiei şi schimbările climatice şi despre cum aceşti doi factori fac să devină foarte greu de luat decizia de a avea un copil, asta în condiţiile în care îţi pasă cu adevărat de viitorul planetei şi al lumii. O poveste despre viaţă, despre opţiuni şi spaime, şi, poate, despre momentele pe care fiecare dintre noi le-am trăit la un moment dat.

Respiră vorbeşte despre o pasiune sfâşietoare şi despre o gelozie devorantă, despre construirea unei relaţii şi despre năruirea ei, despre un bărbat şi o femeie aflaţi în faţa vieţii şi a unei hotărâri foarte greu de luat pentru ei. În concluzie, Respiră este povestea de iubire a „cuplului dintotdeauna, cu suişuri ce-ţi taie respiraţia şi coborâşuri la fel de vertiginoase, cu interogaţii despre familie în înţelesul ei tradiţional şi despre temeiurile relaţiei”, scria criticul de teatru Mariana Ciolan.

Cu cărţile deschise”: Matineu dedicat Zilei Internaţionale a Copilului

În preajma Zilei Internaţionale a Copilului, Teatrul Evreiesc de Stat vă invită la un nou spectacol-lectură din seria evenimentelor Cu cărţile deschise, un matineu dedicat, de această dată, celor mici.

În cadrul întâlnirii va fi prezentată o selecţie de texte din literatura pentru copii a autorilor de limbă idiş, fragmente din opera clasicilor Şalom Alehem, I.L. Peretz, I. Bashevis-Singer, Iţic Manger, Iacob Groper şi Eliezer Steinbarg, illustrate de un montaj vizual din creaţia lui Marc Chagall. Dincolo de poveste, de fantezia naraţiunii, textele în proză şi fragmentele poetice din operele autorilor menţionaţi se adresează, în egală măsură, şi celor mari, acelora dintre noi care nu au uitat niciodată să fie copii şi care vor putea descoperi sensuri profunde în joaca noastră cu imaginea şi cuvântul.

Spectacolul-lectură, după un concept şi o selecţie de texte şi material vizual realizate de Dr. Camelia Crăciun, îi va avea ca protagonişti pe actorii Teatrului Evreiesc de Stat: Maia Morgenstern, Cristina Cîrcei, Cabiria Morgenstern, Natalie Ester şi Tudor Istodor.

Spectacolul va avea loc sâmbătă, 28 mai, de la ora 12.00, la Biblioteca Metropolitană.

Spectacolul polonez “Meşterul Manole”, la Teatrul Odeon

Balada populară românească despre Meşterul Manole a devenit un spectacol feeric de teatru, în interpretarea artiştilor şi muzicienilor din Polonia. Spectacolul va avea o reprezentaţie unică în România, la Teatrul Odeon, sâmbătă, 4 iunie, de la ora 19:30, la Sala Studio.

Spectacolul este rodul fascinaţiei pentru legenda Meşterului Manole şi a tradiţiilor muzicale ale Carpaţilor a regizorului Darek Błaszczyk şi muzicianului Jacek Hałas. Ei au transformat această poveste despre un om sfâşiat de dragoste şi dorinţa de a crea lucruri măreţe într-o piesă de teatru radiofonic, iar apoi, cu ajutorul lui Zbyszek Olkiewicz, într-un spectacol de teatru, sau, mai bine spus, „un ritual scenic, un performance şi un concert în acelaşi timp”. Baza spectacolului este cântul arhaic, alături de sunetul instrumentelor populare, în interpretarea virtuozilor muzicii tradiţionale din Polonia.

Spectacolul a fost premiat pentru cea mai bună regie şi cea mai bună muzică în cadrul Festivalului Două Teatre din Sopot şi a fost prezentat în cadrul festivalurilor Prix Marulič din Hvar în Croaţia şi Prix Italia 2014.

Reprezentaţia în premieră în România se înscrie în Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, în parteneriat cu Radio România, Teatrul Odeon şi Institutul Polonez din Bucureşti.

Darek Błaszczyk este regizor de teatru, film, televiziune şi radio. A absolvit Istoria artei la Universitatea din Varşovia. A pus în scenă şi pe peliculă, printre altele, textele lui Rilke, Cioran şi Grossman.

Jacek Hałas este instrumentist, cântăreţ şi compozitor. În afară de implicarea în mai multe proiecte artistice şi muzicale, se ocupă de cercetarea şi popularizarea tradiţiilor muzicale populare şi arhaice.

Zbigniew Olkiewicz este actor şi regizor, din anul 1974 legat de celebrul grup de teatru plastic Akademia Ruchu din Varşovia, împreună cu care creează spectacole, happeninguri şi performance-uri. Lucrează în Polonia, Rusia, Spania şi Argentina.

Două spectacole de la Cluj la festivalul de dramaturgie Dramatiker*innenfestival din Graz

Spectatorul condamnat la moarte

Spectacolele Spectatorul condamnat la moarte de Matei Vişniec, în regia Răzvan Mureşan, şi Foc de voie, scenariu dramatic de Ştefana şi Ioan Pop-Curşeu, regia Ştefana Pop-Curşeu, vor fi prezentate la Schauspielhaus Graz în cadrul primei ediţii a Dramatiker*innenfestival.

Spectatorul condamnat la moarte, o producţie a Teatrului Naţional Cluj-Napoca, este o parodie amară la adresa justiţiei de tip stalinist. O instanţă neîndurătoare, care nu ţine seama de nevinovăţia celui acuzat, astfel încât orice nevinovat poate deveni victimă, descoperindu-i-se greşeli, acolo unde ele nu există. Astfel, procesul unui criminal ascunde, de fapt, punerea sub judecată a publicului. Spectatorul este vinovat pentru că rămâne impasibil în faţa propunerii regizorului, actorilor şi, în ultimă instanţă, a autorului.

Distribuţia este formată din Patricia Brad, Diana Buluga, Ionuţ Caras, Luiza Ghindă, Cristian Grosu, Silvius Iorga, Elena Ivanca, Radu Lărgeanu, Miron Maxim, Matei Rotaru şi Alexandra Tarce.

Reprezentaţia are loc la Haus Zwei în 2 iunie, de la ora 19.00.

Foc de voie

Foc de voie, o poveste dintotdeauna, prezintă povestea unui tânăr meşteşugar reîntors la casa părintească pentru a-şi regăsi rostul în lume. Arta figurinelor de hârtie pe care o practică îi aduce o prietenie nesperată, într-un context social instabil, sub presiunea constantă a progresului economic. Ce se întâmplă însă când nu joacă după aceleaşi reguli, când conştiinţa tace sub talpa avuţiei, când aproapele nostru deschide focul fără somaţie? Şi dacă e doar veşnica poveste a pactului cu răul în necunoştinţă de cauză? O poveste dintotdeauna şi de pretutindeni. Foc de voie este o producţie independentă în partenariat cu Facultatea de Teatru şi Televiziune, UBB Cluj, Asociaţia Persona şi ImagineTact.

Distribuţia este formată din Ionuţ Caras şi Cristian Grosu. Voci: Maria Vădan (copilul narator), Radu Lărgeanu, Filip Odangiu, Alexandra Tarce (vocile din vis). Interpretare coloană sonoră: Cătălin Dumitraş, Grupul Iza.

Cele două reprezentaţii au loc la Haus Drei în data de 3 iunie, de la ora 17.00 şi de la ora 20.30.

Festivalul de dramaturgie este organizat de Schauspielhaus Graz şi Drama Forumvon uniT în perioada 2-5 iunie şi promovat de Institutul Cultural Român de la Viena.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.