ULTIMA ORA
Previous Pause Next
 
Home » Comentatori » Invitati » Capitalismul pe înţelesul tuturor

Capitalismul pe înţelesul tuturor

21 Iul 2008 Mihail Neamtu | 9 comentarii | 1935 vizualizari
Rating:
9 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Chiar dacă riscă glisajul într-o zonă mai puţin populară, dreapta românească are nevoie de radicalitate.
 
Cel puţin acesta este sentimentul pe care îl ai după lectura unei cărţi recent traduse la noi: „Liberalismul economic“, având drept coautori trei reputaţi specialişti americani: James D. Gwartney, Richard L. Stroup şi Dwight R. Lee. Veritabil vademecum al gândirii procapitaliste, acest volum pledează pentru redescoperirea onestităţii în judecăţile economice şi politice ale unei societăţi democratice.

Suntem invitaţi să reflectăm asupra câtorva principii de bază fără de care nu există nici prosperitate individuală, nici pace socială în cadrele unei modernităţi clasice, antitotalitare. Apariţia volumului tradus de Dragoş Aligică şi Costel Stavarache este cum nu se poate mai oportună. Reflecţia despre oikos în România cunoaşte astăzi tentaţia utopiei, al cărei prim simptom îl reprezintă bulimia minciunii şi leşinul lucidităţii.

Făgăduinţele de tip electoral - cum ar fi „descoperirea“ socialistă a celei de-a 13-a pensii - insultă bunul-simţ al oricărui gospodar, harnic în propria ogradă, atent la cheltuieli şi împovărat de taxe („jupuit de fonciire“). Acest populism nu promovează decât chiulul, dar trece neobservat în dezbaterile despre „realitatea zilei“.

Fie că este vorba despre sindicalizarea cinică a gândirii politice de stânga („noi promitem marea cu sarea, proştii vor plăti până la ultima picătură“), fie că descoperim capriciile imaginaţiei literare de dreapta (denunţul marii finanţe şi critica globalizării), capitalismul are o presă proastă. Toţi se pricep să vadă cupiditatea marilor afacerişti, dar nimeni nu are răbdare să analizeze virtuţile micului întreprinzător, plus risipa de resurse materiale şi umane a oricărei economii planificate.

Dreapta are obligaţia să demonstreze falimentul iminent al politicilor de tip asistenţialist şi falsitatea etică a oricărei comunităţi business preocupată mai ales de contractele cu un stat slab, centralizat şi corupt. Dreapta românească va trebui să facă o prioritate din educarea publicului la şcoala prudenţei antietatiste, a competiţiei, a curajului individual, a creativităţii organizate şi a ingenuităţii motivate. Care adept al filozofiei libertăţii va oferi prima bursă „Milton Friedman“ la Bucureşti?
 
 
Cotidianul.ro va recomanda portalul MONEY.ro si MONEY WEB TV.
 
Abonare Newsletter
 
 
 

9 comentarii

 
1
corcoos 21-Iul-2008 22:03
...
Ma tem ca ati cam incurcat borcanele, d-le Neamtu. Privatii aia vor contracte cu un stat centralizat si puternic, nu slab. Mai ramane doar sa sustineti ca si socialistii vor un stat slab, pe cand liberalii, unul puternic.
2
Heraclius 21-Iul-2008 22:38
justa prezentarea
ma tem ca dl de la primul comentariu n-a inteles indemnul; de recitit.

excelent punctat!

un @stat centralizat si puternic@ e unul slab, mr corcos
3
lucid 21-Iul-2008 23:22
evident ca no 1 nu a intzeles nimic
Dovada e "meciul" Hodorkovski - Putin. Cum s-a intarit statul, cum a intrat marele jefuitor in puscarie. Paradoxul este ca pana la urma un stat gen Rusia lui Putin, chair daca taie ghearele unor mari pradatori, tot slab se dovedeste pana la urma, slab in ridicarea calitatzii vietzii cetatzenilor sai, caci nu faciliteaza adevarata libera initziativa, cea cat de cat corecta.
4
Bleen24 22-Iul-2008 00:42
Vazand discursul partidelor ai impresia a singura miza a alegerilor din toamna si singurul receptor al mesajului politic sunt asistatii social si pensionarii. Salriatii, tinerii, cpaitalistii si-au facut-o cu mana lor, asta e efectul pervers al absenteismului: nu votezi, nu contezi. Visez o Romanie in care pensia minima sa fie mai mare decat salariul maxim. Poate ca atunci ne vom misca cururile de la terase, ne vom abtine macar o duminica sa mergem la mare/munte si vom accepta sa pierdem 20 de minute din viata votand. Chiar si la alegeri functioneaza principiul capitalist al cererii si ofertei: cand clientii nu sunt decat pensionari si asistati social trebuie sa-ti adaptezi oferta la cererea lor. Cand salariatii si antreprenorii intre 25 si 50 de ani vor merge masiv la vot sau vor fi activi politic atunci partidle vor fi nevoite sa0-si schimbe oferta politica. Pana atunci sa-si plateasca prin impozite si taxe comoditatea de a nu fi interesati si a nu merge la vot.
5
Paralaxa 22-Iul-2008 03:59
pensie privata sau de la stat
@bleen 24

Visez o Romanie in care pensia minima sa fie mai mare decat salariul maxim.

Asta ce sa insemne oare? Cine sa plateasca pentru respectivele pensii? In numele carui randament economic - sa ne gindim la dezastrul fesenist 1990-1996 - ar vorbi asemenea raporturi?

Pe de alta parte, sunt de acord ca la ultimele alegeri comunitatea business nu s-a mobilizat deloc. Jenant! Nici Money Channel nu a insistat asupra importantei votului. Pacat! Avem un capitalism juvenil, fara mize politice cu bataie. Cit despre Milton Friedman, sa asteptam citeva carti traduse si in romaneste pina sa vorbim de premii, burse si alte nebunii.
6
Kor 22-Iul-2008 07:28
a 13 pensie
Mai mare gugumanie decat "a 13-a pensie" n-am auzit. Pe cand "a 13-a alocatie pentru copii", sau "al 13-lea ajutor de somaj"? In ritmul asta vom apuca "ajutorul pentru plata intretinerii pentru luna a 13-a".

Stanga asta bezmetica de la noi vorbeste atat de acesta luna a 13-a, incat ma gandesc sa lansez un concurs. Luna acesta noua merita un nume in calendar. Astept propuneri :)
7
corcoos 22-Iul-2008 08:25
....
@Heraclius

Un stat puternic e unul slab? F. interesanta logica dvs.

@lucid

Tovarase translucid, e bun exemplul dvs. Da, statul s-a intarit in Rusia odata cu Putin. Opozantii au intrat la inchisoare nu pt. ca erau corupti, ci pt. ca se opuneau lui Putin si camarilei lui, mass-media independenta de stat a fost terminata etc. In curand vor fi terminati si cetatenii, dar Rusia va fi tare cam ca-n vremurile URSS-ului.

Statul, tovarase comunist reformat, va facilita economia de piata cand va lasa lucrurile in societate si in economie sa se regleze prin lege, nu prin puterea discretionara a institutiilor sale. Ceea ce nu intelegeti, ca sa ma pastrez in linia mitocaniei dvs, este ca un stat puternic nu inseamna cetateni puternici, ci birocrati puternici.
8
Cepeca 22-Iul-2008 09:41
De acord cu autorul.
Cu o precizare. Capitalismul poate avea si o alta coloratura decat cea liberala. De exemplu capitalismul de stat, cum este cel practicat de Franta si Italia. Adica, un fel de socialism de piata.

Pana la urma, undeva in text, autorul ne duce catre esenta. Capitalismul inseamna onestitate in relatiile care se nasc pe piata libera. Onestitatea este esenta. De aici pleaca respectul fata de competitor, aprecierea altor idei si valorificarea, in comun, a progresului.

Statul. Mare vorba. Un stat puternic sau un stat slab. O prostie. Statul puternic, gen statul rus, este, in fapt, un stat slab. Este puternic pentru ca are controlul absolut prin organele de represiune si este slab pentru ca nu rezolva problemele existentiale ale cetatenior sai. Cei care aleg un astfel de stat "puternic" sunt incapabili a vedea progresul cu propriile forte. Sunt tot un fel de asistati.

Liberalismul nu prevede un stat slab ci un stat puternic prin controlul principalelor domenii care asigura existenta statului si libertatea propriilor cetateni. Este altceva. Faptul ca statul nu are ce cauta in dirijarea economiei sau in controlul managementului companiilor nu inseamna ca statul este slab. Statul liberal promoveaza libertatea individului, reducerea controlului statului in viata privata a acestuia si eliminarea atributiilor de comert si activitate economica din activitatea institutiilor statului. In fond, eliminarea concurentei neloiale practicate de stat in economie si comert.

Autorul a scris bine. Sunt de acord cu el.

9
Heraclius 22-Iul-2008 10:28
ai nevoie de ochelari?
corcoos (22-Iul-2008 08:25)
....
@Heraclius

Un stat puternic e unul slab? F. interesanta logica dvs.

@lucid

Tovarase translucid, e bun exemplul
am zis "stat CENTRALIZAT si puternic"; MIROASE A SOCIALISM

PRICEPUSI?
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
Citeste si:
 
 
 
 
 
 
INVITATI

„Dreapta“ lui Negoiţă

Liviu Negoiţă este primarul sectorului 3 din Bucureşti şi, mai nou, premier desemnat al guvernului României. Care nu are nici o denumire sau calitate. Nici demis - cum este cel al lui Emil Boc, nici inexistent - cum este cel al lui Klaus Johannis, nici fantomă - cum sunt denumite guvernele preconizate de partidele de opoziţie din Regatul Unit. Liviu Negoiţă declară senin la Bucureşti că este de „dreapta“. Un politician de acest nivel, când declară public ceva, înseamnă că are şi proprietatea termenilor.

Garda, invidia şi dezgustul

Adulatorii lui Băsescu se cred impecabili, aşa cum se simte şi grobianul lor maestru. Drept urmare, se complac în halucinaţia că numai invidia şi resentimentul inspiră criticile ce li se aduc.

Cele trei axe

Indiferent de numărul candidaţilor şi de curentele pe care ei le reprezintă, campaniile electorale sfârşesc întotdeauna prin a fi o confruntare între doi actori principali între care se formează o axă a dezbaterii.
 
 
 

Spatiile publicitare F5 sunt administrate de