Capodopere şi preţuri-record la licitaţii din Londra şi Paris

O serie de licitaţii internaţionale atrag atenţia colecţionarilor de artă.

La cea de a 250-a aniversare a sa, Casa Christie’s onorează, în 30 iunie, arta britanică, într-o mare licitaţie intitulată Defining British Art, care va fi însoţită şi de o expoziţie consacrată artei engleze, deschise între 17 iunie şi 15 iulie la sediul din Londra.

Lucian Freud, Ib and her husband, 1922

Vânzarea din 30 iunie va propune capodopere acoperind aproape patru secole de istoria artei. Vedetă a licitaţiei este considerat un portret familial de Lucian Freud, Ib and her husband, estimat la 18 milioane de lire sterline. Pictată în 1992, această scenă intimistă o reprezintă pe fiica pictorului, Isobel Boyt, numită Ib, însărcinată şi îmbrăţişată cu tandreţe de soţul ei.

Frederic Lord Leighton, Golden Hours

O întoarcere în timp este realizată cu o operă de Frederic, Lord Leighton (1830-1896), intitulată Golden Hours, realizată în 1864, care aduce un omagiu secolului al XVI-lea veniţian, în special lui Giorgione. Pânza celebrează frumuseţea, tinereţea şi armonia, reprezentând un tânăr gânditor şi o femeie văzută din spate, stând unul în faţa celuilalt într-o lumină aurie. Preţ estimativ: 3-5 milioane de lire sterline. Acest tablou n-a mai fost văzut pe piaţa de artă de peste 100 de ani, fiind una dintre ultimele lucrări ale artistului rămase încă într-o colecţie particulară. Ultima oară a apărut în public cu ocazia Retrospectivei Leighton, organizate în 1996 la Royal Academy.

Sir Joshua Reynolds, Portretul lui Lucy Long

Frederic Lord Leighton, Pavonia, circa 1859

Tot inedit pe piaţa de artă este şi un portret pictat de Sir Joshua Reynolds, reprezentând una dintre frumuseţile epocii, Lucy Long, devenită Doamna George Hardinge, operă ilustră a secolului al XVIII-lea englez (2-3 milioane de lire sterline). Este prima dată, după 80 de ani, când această pictură, realizată iniţial pentru Lady Georgina Peachy în 1778, părăseşte colecţia de la Harewood House din care provine.

Cel mai mare diamant brut, propus spre vânzare la Sotheby’s

În 29 iunie, la Sotheby’s Londra este propus cel mai mare diamant brut apărut după un secol, Lesedi la Rona, de 110 g-carate. Licitaţia îi este dedicată în exclusivitate. Vechi de 2 sau trei miliarde de ani, diamantul are mărimea unei mingi de tenis şi posedă o transparenţă excepţională, corespunzând unui clasament D după polisare. Evaluat la 70 de milioane de lire sterline, el a fost descoperit în luna noiembrie a anului trecut de societatea Lucara Diamond Corp într-o mină din Botswana. Numele dat acestei pietre impresionante înseamnă „lumina noastră”, în limba tswana.

Cruce papală ottoniană din aur

După recordul obţinut de grupul de fildeşuri baroce în luna decembrie a anului trecut, Casa Piasa, specializată în obiecte rare, prezintă între 13 şi 15 iunie o capodoperă a artei ottoniene (secolele IX-X) care se pare că a aparţinut Papei Clement al IX-lea (1600-1669). Este vorba despre o excepţională Cruce de aur, cu cinci cristale de rocă, reprezentându-l pe Christ în Glorie şi Tetramorf-ul. Piesa este estimată între 300.000 şi 400.000 de euro. Această preţioasă mărturie artistică a Sfântului Imperiu Romano-German a făcut parte din colecţia prinţului Girolamo Rospigliosi până în 1931, apoi din cea a omului de afaceri iranian Khadjavi Aghabozorg, înainte de a intra într-o colecţie particulară franceză.

Marcel Duchamp, Nud pe nud

Fără a avea acelaşi îndelungat predigree, un Nud de Marcel Duchamp a fost vedeta licitaţiei de la Casa Artcurial într-o vânzare de artă impresionistă şi modernă. Nud pe nud, este un ulei pe panou de lemn din 1911 şi a fost pus în vânzare de Asociaţia Medici fără Frontiere, la preţul de 500.000-700.000 de euro. Preţul obţinut, un record mondial pentru artist, a fost de 1,243 milioane de euro, preţ care a scăzut apoi la estimarea iniţială, din cauza faptului că lucrarea nu poate fi scoasă din Franţa.

Manuscrise ale Marchizului De Sade

Clasificată Tezaur Naţional, această operă a fost pictată la câteva luni după faimosul Nud coborând o scară. Spre deosebire de această ultimă pânză, vădit cubistă, Duchamp exprimă în Nud pe nud ezitarea sa între diferite orientări estetice, dovedind interes pentru simbolism şi o întoarcere la forme mai clasice. Opera relevă influenţa lui Odilon Redon, propunând în acelaşi timp o idee inovatoare a reprezentării fragmentate a trupului. Opera a făcut parte din numeroase retrospective şi a aparţinut editorului de artă Arnold Fawcus, prieten al artistului, care a păstrat-o până la dispariţia sa.

Imagine din colecţia Marcie-Riviere, având pe perete Compoziţia lui Nicolas de Stael

Ambiţia secretă a Marchizului De Sade face obiectul unei licitaţii de la Hôtel Drouot a Casei Tessier Sarrou. Este vorba despre un ansamblu inedit, provenind dintr-o arhivă familială a scriitorului. Păstrat secret de descendenţii Marchizului, ruşinaţi mult timp de reputaţia sulfuroasă a strămoşului lor, acest ansamblu promite să aducă o nouă lumină asupra ambiţiilor literare ale Marchizului de Sade, care visa să rămână în amintirea posterităţii ca dramaturg. N-a încetat să-şi propună piesele Comediei Franceze, atât înainte, cât şi după Revoluţia Franceză, întotdeauna fără succes. Sade a scris 17 piese, între 1722 şi 1814, una singură fiind pusă în scenă la Teatrul Molière, în 1791.

Francis Bacon, Man in Blue

Vânzarea propune cinci manuscrise de comedii, dintre care numai una a fost publicată. Printre acestea figurează o poveste inedită în endecasilabi, intitulată Les Coquilles d’oeufs (Coji de ouă) şi o fabulă animalieră, unică în felul ei (10.000-15.000 de euro). Majoritatea pieselor cum ar fi Le capricieux (Capriciosul), preferata autorului, estimată la 30.000-40.000 de euro, sau L’Egarement de l’infortune (Rătăcirea nefericirii) şi Franchise et trahison, au fost redactate în captivitate. La Ospiciul din Charenton, unde şi-a petrecut ultimii ani de viaţă, Sade a creat un mic teatru în care organiza reprezentaţii jucate de ceilalţi deţinuţi. Vânzarea propune şi o scrisoare excepţională de şase pagini destinată soţiei sale, aşa-numita Grande lettre, scrisă în timpul încarcerării la Vincennes, în care îşi revarsă furia împotriva soacrei sale. Alte scrieri relatează cu precizie evenimentele vieţii sale cotidiene. Licitaţia propune şi tablouri şi obiecte personale ale marchizului, cum ar fi un Fotoliu decorat cu o tapiţerie figurând scena Suzana şi bătrânii, fotoliu care l-a însoţit la Bastilia şi la Charenton (40.000-50.000 de euro).

Julio Gonzales, Forme rigide

În seria desfacerii de colecţii, încununată de succes, luna aceasta Christie’s a organizat mai multe licitaţii de acest fel.

Una dintre ele a fost destinată Colecţiei Zeineb şi Jean-Pierre Marcie-Rivière, cuprinzând piese de Bacon, de Stael, Serra, De Kooning sau Dubuffet, a fost evaluată la 17 milioane de euro pentru 370 de loturi.

Tors de faun dansând

Tezaurele acestui cuplu de colecţionari parizieni erau adăpostite înr-o reşedinţă particulară din secolul al XVIII-lea, care va fi scoasă şi ea la licitaţie. Reunind cu gust piese din epoci şi stiluri diferite, colecţia avea o importantă componentă contemporană, lotul-far al acestui segment fiind un portret de Francis Bacon. Această pânză întunecată, în care numai figura personajului iese din obscuritate, este ultima pictură din seria de şapte lucrări Men in Blue, realizată de Bacon în perioada martie-iunie 1954 (estimată între 5 şi 8 milioane de euro). Amatorii de pictură de după cel de al Doilea Război Mondial au apreciat desigur şi o operă de Nicolas de Stael, Compoziţie, într-o cromatică subtilă de griuri şi verde (1,5- 2,5 milioane de euro), ca şi un grup de pânze de Jean Dubuffet emblematice pentru creaţia sa din anii 1950. Licitaţia a mai propus şi sculpturi importante, mai ales ale sculptorului cubist spaniol, un apropiat al lui Picasso, Julio Gonzales, cum ar fi Formă rigidă din 1937. Să mai cităm creaţiile pline de poezie ale lui Francois-Xavier şi Claude Lalanne, printre care, bizarul Rinocerii, în piatră albastră de Hainaut.

Kitagawa Utamaro, Dragoste ascunsă

Vânzarea s-a soldat cu suma de 32,5 milioane de euro, mult peste estimare, cele mai importante rezultate fiind obţinute pentru Man in Blue VII de Francis Bacon (6,03 milioane de euro), Formă rigidă de Julio Gonzales (3,68 milioane de euro), Compoziţie de Nicolas de Staël (2,16 milioane de euro), Un Tors de marmură al unui faun dansând, artă romană din secolul I î.Ch. (2,89 milioane de euro).

În 18 şi 19 iunie, Casa Beaussan Lefèvre, în colaborare cu Christie’s, desface Colecţia de artă japoneză Portier.

Stampe şi chawan din Colecţia Portier

Specializată în expertizarea artei japoneze de patru generaţii, familia Portier îşi desface colecţia la Hôtel Drouot unde membrii ei au lucrat atâţia ani. Sunt propuse 82 de loturi excepţionale, între care strălucesc 8 stampe japoneze din epoca Edo (1603-1868), având ca subiect portete de actori okubi-e, semnate de maeştri ai genului, cum ar fi Kitagawa Utamaro. Stampele au fost achiziţionate de fondatorul dinastiei de experţi, Henri Portier, asistat de fiul său André, de la Drouot, către 1900 şi au fost arătate foarte rar. Poate fi văzută şi o serie de piese de gresie vechi, japoneze, pe tema ceremoniei ceaiului, strânse de familie de-a lungul întregului secol XX. Acest ansamblu compus în special din chawan (bol pentru ceai), chaire (cutie de ceai), şi kogo (cutie de arme) a fost achiziţionat tot la Drouot, unele piese beneficiind de provenienţe prestigioase, cum ar fi Colecţia Louis Gonse (1846-1921), mare specialist în artă japoneză.

Cu prilejul licitaţiei, în sala Drouot va fi organizată, în ajunul licitaţiei o ceremonie a ceaiului, orchestrată de şcoala istorică Urasenke, rezervată unui număr restrâns de privilegiaţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.