Capricii teatrale

„D’ale carnavalului” vesteşte primăvara la Budapesta

Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu prezintă vineri, 23 martie şi sâmbătă, 24 martie, ora 19.00, pe scena Teatrului Naţional din Budapesta, spectacolul „D’ale carnavalului” în regia lui Silviu Purcărete. Nominalizat pentru cea mai bună regie la Gala Premiilor UNITER din acest an, spectacolul produs de Teatrul Naţional din Sibiu va fi prezentat în cadrul celei de-a XXXII-a ediţii a „Festivalului Primăverii”.

Spectacolul regizat de Silviu Purcărete la Sibiu este o montare fidelă a textului scris de Ion Luca Caragiale şi aduce pe scenă lumea carnavalului şi a bâlciului într-un vârtej de situaţii comice construite în jurul unor complicaţii amoroase. Scenele sunt construite viu, cu o forţă populară, în care muzica originală compusă de Vasile Şirli devine un element decisiv în articularea mesajului. Tensiunea şi misterul fiecărei replici sunt susţinute prin jocul de lumini creat de regizor şi de scenograful Dragoş Buhagiar, cel care semnează costumele şi decorul din acest spectacol. Ca un factor inedit, muzica din spectacol este interpretată live de actorii teatrului reuniţi de această dată într-un ansamblu muzical: Ema Veţean (sax alto), Veronica Arizancu (sax alto), Codruţa Vasiu (acordeon), Emöke Boldizsar (flaut), Eva Ungvari (flaut), Vlad Robaş (vioară),Tomohiko Kogi (vioară), Claudiu Fălămaş (trompetă) şi Liviu Vlad (tobe). Universul fascinant susţinut de comicul de situaţie este construit prin jocul actorilor Nicu Mihoc (Nae Girimea), Constantin Chiriac (Iancu Pampon), Adrian Matioc (Mache Răzăchescu, „Crăcănel”), Marius Turdeanu (Iordache, calfă la Girimea), Liviu Pancu (Catindatul), Cristian Stanca (Ipistatul), Cristina Ragos (Didina Mazu), Raluca Iani (Didina Mazu), Serenela Mureşan (Didina Mazu), Ofelia Popii (Miţa Baston), Pali Vecsei (un chelner) precum şi Mihai Coman, Florin Coşuleţ, Adrian Neacşu, Cătălin Pătru, Edi Pătraşcu, Viorel Raţă, Cristina Stoleriu.

Reprezentaţia de la Budapesta este un eveniment finanţat de Institutul Cultural Român şi are loc în parteneriat cu Teatrul Naţional din Budapesta.

Regizorul Silviu Purcărete nu se află la prima vizită în Ungaria, fiind un invitat obişnuit al Festivalului Shakespeare din Gyula şi al Festivalului Primăverii din Budapesta. Mai mult decât atât, Silviu Purcărete a montat în 2005, pe scena Teatrului „Katona József”, spectacolul „Troilus şi Cressida” după Shakespeare. Spectatorii vor avea şansa ca la finalul fiecărei reprezentaţii să se întâlnească în cafeneaua teatrului cu actorii şi creatorii spectacolului.

„Demonul din Debarmaalo”, o farsă neagră şi nostalgică

Scenă din Demonul din Debarmaalo

Teatrul Odeon şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” vă invită, miercuri, 21 martie, la ora 19.00, la Sala Studio a Teatrului „Odeon”, unde are loc spectacolul-lectură „Demonul din Debarmaalo” de Goran Stefanovski. Traducerea: Filip Ristovski şi Ioana Ieronim. Cu: Filip Ristovski, Laurenţiu Lazăr, Virginia Rogin, Ioana Anastasia Anton, Gabriel Pintilei, Marian Ghenea, Relu Poalelungi, Mugur Arvunescu, Dimitrii Bogomaz, Marian Lepădatu, Mircea N. Creţu, Liana Mărgineanu. Regia: Cristian Dumitru.

Lectura va fi urmată de discuţii cu publicul, moderate de scriitoarea Ioana Ieronim, scriitorul şi criticul de film Angelo Mitchievici şi urbanistul Sebastian Boţic.

Întâlnirea se va bucura de participarea Excelenţei Sale Ljupco Arsovski, ambasadorul Republicii Macedonia la Bucureşti.

Născut în 1952 la Bitola, în fosta Iugoslavie, macedoneanul Goran Stefanovski este dramaturg, scenarist şi eseist de talie internaţională. În 1986 a iniţiat cursul de playwriting al Universităţii din Skopje (1986), printre discipolii săi numărându-se Dejan Dukovski şi Zhanina Mircevska, astăzi dramaturgi cu o importantă carieră internaţională. În prezent este profesor la Universitatea „Christ Church”, din Canterbury, Anglia. Autor al unor piese în cheia farsei tragice, privind tensiunea dintre identitatea personală şi istorie/politică, Goran Stefanovski a introdus, din 1974, paradigma postmodernă în cultura ţării sale. Are volume de teatru, eseuri, lucrări academice publicate în mai multe limbi şi ţări. Este membru al următoarelor instituţii: International PEN Club; Parlamentul Cultural European; Academia de Arte şi Ştiinţe a Republicii Macedonia; Consiliul European pentru Relaţii Internaţionale (ECFR). Ambasador cultural al Macedoniei în Anglia. Scriitor multipremiat – cel mai recent, cu Marele Premiu la Festivalul Internaţional de Literatură, Vilenica, Slovenia (2007) şi Medalia de Aur pentru întreaga activitate de dramaturg la Festivalul Internaţional de Teatru Sterejino Pozorje, Novi Sad, Serbia (2009). Goran Stefanovski a intrat în peisajul teatral românesc cu piesa „Hotel Europa”, tradusă de Ioana Ieronim şi publicată în antologia „Dramaturgie contemporană din Balcani” (Fundaţia „Camil Petrescu”, 2008).

„Demonul din Debarmaalo” a fost montată în premieră absolută în 2006, pe scena Teatrului Dramatic din Skopje (Macedonia). La începutul lunii martie 2012 a avut premiera la Paris, în regia lui Dominique Dolmieu – o producţie Théâtre National de Syldavie prezentată de Théâtre de l’Opprimé.

„Goran Stefanovski dedică această farsă neagră şi nostalgică oraşului Skopje, capitala macedoneană, grav marcată de cutremurul devastator din 1963 – în urma căruia vechiul cartier Debarmaalo, de un pregnant pitoresc balcanic, a scăpat, totuşi, ca prin minune. Iată însă că viaţa de ultimă oră ameninţă să îl distrugă, după gustul şi interesele unor „nouveaux riches” şi puternici ai zilei, cam în felul în care vedem că stau lucrurile şi la Bucureşti. Punctul de pornire al piesei este legenda franceză medievală despre bărbierul ucigaş, un story care a făcut carieră în melodrama engleză a secolului XIX, revenind în atenţie, din anii ’70, cu musicalul de pe Broadway „Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street” (în 2007, filmul lui Tim Burton, cu Johhny Depp în rolul protagonistului, repurta un mare succes). „Eu mi-am închipuit ce ar trăi acest bărbier dacă ar fi din Debarmaalo, explică autorul. Cartierul ar oglindi perfect epoca noastră şi cruzimea celor 15 ani de tranziţie… Fantastă, absurdă, extravagantă, onirică, de un umor macabru, piesa captează o doză substanţială a realităţilor actuale: de la mafie la handicap economic, de la iresponsabilitate şi abuz la lipsa de speranţă a tinerilor şi plecarea lor din ţară”.

„Demonul din Debarmaalo” face parte din antologia „Goran Stefanovski – Poveşti din Estul Sălbatic”, realizată de Ioana Ieronim şi publicată în 2010 de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” cu sprijinul Ambasadei Republicii Macedonia la Bucureşti şi al UNITER.

Demarat în 2009, programul „Dramaturgi de azi la Odeon” propune publicului lecturi în premieră naţională ale unora dintre cele mai valoroase texte contemporane, urmate de discuţii la care participă autorii acestora, alături de personalităţi ale scenei culturale autohtone. Au fost prezentate până acum, de fiecare dată cu săli pline, următoarele piese extrase din antologiile Fundaţiei Culturale „Camil Petrescu”: „Noaptea ursului” de Ignacio del Moral (Spania), „Allegretto Albania” de Stefan Çapaliku, „În container” de Constantin Cheianu (Republica Moldova) – piesă inclusă ulterior în repertoriul Teatrului Odeon, şi „Cloaca” de Maria Goos (Olanda).

Lumină, întuneric şi umor britanic la ArCuB

Comedie pe întuneric

Scris în buna tradiţie a farsei, „Comedie pe întuneric” poate fi considerat unul dintre cele mai amuzante texte teatrale aparţinând celei de-a doua jumătăţi a secolului al XX-lea. La momentul scrierii sale şi a primei puneri în scenă, la „Chichester Festival”, în 1965, piesa a reprezentat o inovaţie semnificativă a limbajului teatral vestic, prin convenţiile scenice folosite. Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti prezintă marţi 20 martie, de la ora 19.00, la Sala ArCuB, spectacolul „Comedie pe întuneric” de Peter Shaffer. Regia este semnată de Cristian Dumitru.

Scenografia îi aparţine Ralucăi Ştefan Negoescu. Traducerea: Dorin Dron.

În spectacol joacă: Anda Caropol, Cornel Ciupercescu, Viorel Comănici, Tiberiu Păun, Vlad Jipa, Viorica Bantaş, Cristina Florea.

Peter Shaffer este unul dintre cei mai importanţi dramaturgi britanici ai secolului al XX-lea. Câteva dintre creaţiile sale au fost ecranizate; printre acestea amintim: „Equus” (1977) şi „Amadeus” (1984), cu care a câştigat opt premii „Oscar”.

Noutatea, introdusă de Peter Shaffer în spaţiul dramaturgiei occidentale a acelui moment, este inspirată din vechiul teatru chinezesc şi se bazează pe inversarea semnificaţiilor luminii şi întunericului.

O banală pană de curent produsă într-o seară de duminică de o importanţă vitală pentru protagonişti, deviază întreaga derulare a evenimentelor pregătite cu grijă şi migală de aceştia. Lucrurile nu decurg nici pe departe aşa cum fuseseră plănuite, fiindcă întunericul se lasă brusc peste personaje, iar confuziile şi surprizele se ţin lanţ.

„Triumful dragostei”, savuros, plin de umor şi de mister

Triumful dragostei revine la Bulandra

Dragostea şi modernitatea triumfă din nou! „Triumful dragostei”, de Marivaux, un spectacol de anvergură, cu un succes remarcabil în România şi pe scenele europene – „Teatro Valle di Roma” şi „Piccolo Teatro di Milano” în 2005, „Teatro Castellana”, Bogota în 2006 şi „Teatro de la Abadía” din Madrid în 2007 –, revine în forţă în această stagiune, la Teatrul Bulandra, în ingenioasa viziune regizorală a lui Ducu Darie.

După patru ani de absenţă, cu schimbări de distribuţie şi de mise-en scène, „Triumful dragostei” îşi invită spectatorii la primele reprezentaţii, sâmbătă, 24 martie şi duminică 25 martie, la ora 19.00, la Sala „Toma Caragiu”.

Vă invităm să revedeţi un spectacol plin de ironie la adresa iubirii şi a puterii! Un text care vorbeşte despre taina sentimentelor, identităţile multiple şi separarea adevăratelor sentimente de falsele iluzii.

Cu: Rodica Lazăr, Anca Androne, Marian Râlea, Daniel Popa, Manuela Ciucur, Adrian Ciobanu, Vlad Zamfirescu. Regia: Alexandru Darie. Decoruri: arh. Octavian Neculai. Costume: Maria Miu. Muzica: Adrian Enescu.

O comedie spumoasă, travesti, răsturnări de situaţie, erotism, senzualitate, umor, iată doar câteva dintre ingredientele acestui text inedit al clasicului francez, astăzi mai actual ca oricând!

Spectacolul a iniţiat „Trilogia dragostei” – proiect continuat de regizorul Alexandru Darie şi scenograful Octavian Neculai cu spectacolele „Ce păcat că-i curvă”, după John Ford în 2007 şi „Orfeu şi Euridice”, o nouă versiune de Adrian Enescu, pe teme de Gluck în 2008.

„Fata din curcubeu” intră pe „Uşile deschise pentru toţi”

Tania Popa, Fata din curcubeu

Cunoscuta actriţă a Teatrului Naţional din Bucureşti Tania Popa ne invită la premiera „Fata din curcubeu”. Un spectacol pe un text scris şi pus în scenă de Lia Bugnar special pentru Tania şi acceptat cu entuziasm de Teatrul Naţional în cadrul programului „Uşi deschise pentru toţi”.

„Tania Popa e actriţa aia care a intrat la 16 ani la Facultatea de Teatru şi toată lumea a decis că-i genială, îşi aminteşte Lia Bugnar. Basarabeancă talentată, de! După care ne-am obişnuit cu ea, s-a obişnuit şi ea cu ea şi… nu ştiu, parcă anii i-au mai tuns din raze. Zilele astea o să iasă cu un spectacol scris şi îndrumat de mine… Acum ea îl înfloreşte la fereastra voastră şi îl înfructeşte, şi îl desfrunzeşte, şi îi retează crengile sub ochii voştri.(…)

E, poate, cel mai frumos lucru pe care l-am văzut în ultimul timp. Tania e mai Tanie decât a fost ea vreodată… e ca un pumn în stomac, e ca un borcan de iaurt pe spatele ars al unui rătăcit în Sahara, e ca o pană de păun picată în şleaul înnoroiat lăsat de roata unui tractor, e ca numărul de pe braţul unui evreu supravieţuitor, e ca un hohot de râs când încă nu ţi-a trecut tristeţea de adineauri…

Deci, cuvinte cheie de ţinut minte: Tania, fata din curcubeu, Naţional, curând, înspăimântător de frumos” – citat de pe pagina de Facebook a Liei Bugnar.

Ar mai fi de amintit că Tania Popa este secondată cu talent şi eleganţă de Marian Hâncu, un tânăr şi talentat pianist.

Premiera oficială va avea loc vineri 23 martie, de la ora 20.00, la Sala 99, iar prima reprezentaţie pentru public – vineri 30 martie, de la ora 20.00, în aceeaşi sală intimă aflată la parterul Sălii Amfiteatru.

„Biloxi Blues”, proaspăt şi captivant

Scenă din Biloxi Blues

„Biloxi Blues” este unul dintre cele mai răsunătoare succese de public de pe Broadway, iar autorul său, Neil Simon, cel mai jucat şi mai premiat dramaturg american contemporan. Un text comic şi amar în acelaşi timp, o poveste despre maturizare, armată, dragoste, sexualitate, despre viaţă, cu constrângerile şi prejudecăţile ei. Un spectacol proaspăt şi captivant, jucat la intensitatea vârstei tinerelor personaje.

În ipostaza de profesor şi regizor, actorul Mircea Rusu a descoperit şi îndrumat o trupă tânără extrem de talentată dintre ai cărei membri, suntem convinşi, se vor selecta viitoarele capete de afiş ale scenelor româneşti.

Lansat în urmă cu cinci ani, programul „Uşi deschise pentru toţi” se adresează, în premieră la TNB, experimentului tânăr căruia, în viitoarea configuraţie a Naţionalului bucureştean, îi va fi dedicată una din cele şase săli ale sale. Până la inaugurarea acesteia, „Biloxi Blues” joacă la Sala Atelier. Premiera oficială a spectacolului va avea loc duminică, 29 martie, ora 20.00.

Cu o distribuţie alcătuită din absolvenţi ai UNATC, clasa de actorie Prof. Mircea Rusu, „Biloxi Blues” oferă partituri bogate unor tineri actori care doresc să facă performanţă în meseria pe care şi-au ales-o. Iar încurajarea performanţei este tocmai ceea ce îşi propune şi TNB, prin sprijinirea tinerilor dramaturgi, regizori şi actori în cadrul programului „Uşi deschise pentru toţi”.

Cu: Liviu Romanescu, Daniel Hara, Dragoş Dumitru, Valentin Paraschivu, Corneliu Ulici / Armand Utma, Alin Popa, Andrei Seuşan / Mihai Munteniţă, Iuliana Călinescu, Ioana Mărcoiu, Ana Maria Olaş, Mihaela Prosan, Andreea Lucaci.

Prof. Dr. Dorin Sarafoleanu şi tainele profesiei sale

Prof. Dr. Dorin Sarafoleanu

Duminică 25 martie, la ora 11.00, la Sala Atelier a Teatrului Naţional, va avea loc conferinţa cu tema „Voce, limbaj, comunicare”, susţinută de Prof. Dr. Dorin Sarafoleanu.

Vocea este elementul fundamental al comunicării interumane. Patru cincimi din comunicare se fac prin voce şi cuvânt.

Comunicarea a stat la baza evoluţiei omului şi a societăţii umane, de la Homo Erectus la societatea modernă. Comunicării interumane i se datorează dezvoltarea ştiinţelor, artei, gândirii şi filosofiei. Aşadar, omul are nevoie de comunicare. „În profesie, perseverenţa şi tenacitatea, dublate de studiul aprofundat şi permanent, reprezintă cheia succesului. Am două realizări de care sunt mândru: familia mea şi echipa profesională pe care am lansat-o. Cel mai mare regret este că am fost prea tolerant cu mediocrii şi impostorii. Mediocritatea în medicină este un pericol pentru bolnavi”, mărturisea Profesorul Sarafoleanu.

„Ca să nu fiu singur, simt nevoia să împart cu alţii ceea ce ştiu”, spunea Octavian Paler.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.