Care este cuvântul-cheie al anului 2016

Dacă o imagine face cât o mie de cuvinte, atunci efortul editorilor Oxford Dictionaries de a desemna anual un cuvânt reprezentativ căruia să-i confere, astfel, greutatea a o mie de imagini este o idee de excepție. Rămânem totuși cu o nedumerire: câtă vigoare și, mai ales, credibilitate mai are cuvântul, ca instrument de informare și interrelaționare, în era „post-truth“ (post-adevăr).

Cu aproape două milenii și jumătate în urmă, filozoful grec Democrit spunea despre cuvânt că „este o umbră a faptei“. Mulți ani mai târziu, Goethe, una dintre cele mai de seamă personalități ale culturii universale, reitera poetic vorbele lui Democrit, consemnând: „Cuvintele sunt imaginea sufletului“. Odată ajunși în epoca Internetului și, mai apoi, în era „post-truth“ (post-adevăr) – sintagmă aleasă, de altfel, cuvântul anului 2016 –, observăm lesne că fraza elaborată a lăsat locul limbii de lemn, diversitatea lingvistică a sucombat într-o baltă de abrevieri și acronime „englezite“, iar comunicarea tinerilor s-a metamorfozat într-un flux de clipuri video, pictograme și emoticoane, remarcabili substituenți ai uzualelor (și uzatelor) cuvinte. Nu întâmplător „detectivii“ dicționarului Oxford, care analizează aproape 150 de milioane de cuvinte folosite pe Internet în fiecare lună, au ales în urmă cu un an emoticonul „chip cu lacrimi de bucurie“ drept cuvântul anului 2015 sau „GIF“ și „selfie“, cuvântul anului 2012, ­respectiv 2013. Despre alegerile și semnificația lor făcute în ultimii ani de dicționarul publicat de Universitatea Oxford am stat de vorbă cu romancierul și profesorul Șerban Tomșa, distins în 2014 cu premiul Asociației Scriitorilor din București pentru romanul „Ghețarul“.

Şerban Tomşa

„Selfie“, cuvântul deceniului!

„Cred că «selfie» e cuvântul deceniului. Sugerează o falsă personalizare. Individul a devenit narcisist și crede că așa își exhibă personalitatea. În realitate, se vede doar emblema colectivității/turmei. Pentru cuvântul anului 2016, «post-truth», trebuie să-i avem în vedere pe Putin și pe Trump, la pachet, desigur, cu alegerile din SUA. Ar putea intra aici, la fel de bine, și politicienii români ai zilei, care nu s-au sfiit să ne ofere tot acest spectacol grotesc de după Crăciun“, ne spune Șerban Tomșa. „Întrebarea care se pune este dacă poate defini un cuvânt un an sau o epocă… Poate că nu un singur cuvânt. Totdeauna este vorba despre un fenomen, o relație între mai multe elemente (cel puțin două). Aici e vorba de putere și de plebe, de stânga și de dreapta. De asemenea, cuvântul poate reflecta o relație. De aceea sunt de părere că e vorba de câteva cuvinte-cheie care apar în decursul unui an. De altfel, cei de la Oxford Dictionaries aleg acest cuvânt al anului de pe o listă scurtă. Apropo, «lista» e un cuvânt-cheie al ultimilor ani…“, mai spune scriitorul.

Epoca post-truth, electoratul și complicitatea

„La rândul lui, «unfriend» (cuvântul anului 2009) sugerează intoleranța unilaterală sau trezirea la o anumită realitate. Sunt oameni cu carte (unul e un critic cunoscut) care m-au șters din lista de prieteni de pe Facebook, dar m-au adăugat din nou, după ceva timp. Termenul ține de manipularea emoțională. E o hipnoză colectivă. Revenind la recentul «post-truth», acest termen caracterizează destul de bine și electoratul care pășește în ficțiunea cuiva și devine complice la deformarea realității. Charles Bukowski spunea că «în democrație mai întâi votezi, după aceea primești ordine. În comunism se sare peste prima etapă». Oricum am lua-o însă și orice am spune, totul pare a fi aranjat / controlat undeva la cel mai înalt nivel. Așa că, dacă ar fi să aleg un singur cuvânt care să definească anul 2016 în România, aș alege sintagma… «post-truth». Pe care l-aș corela cu lehamitea, indiferența și pasivitatea unor mari mase de oameni. Evident, nu trebuie uitată nici de supărătoarea lipsă de cultură care favorizează întreg fenomenul“, concluzionează Șerban Tomșa.

Cuvântul anului în viziunea Oxford Dictionaries – ultimii 10 ani

2007: Locavore

Locavore este un termen ce denotă consumul alimentelor la nivel local. Provine de la cuvântul englez, local, prin analogie cu carnivore – carnivor sau omnivore – omnivor.

2008: Hypermiling

Hypermiling este pe scurt un concept prin care poți efectua mai mulți kilometri cu autovehiculul, consumând mai puțină benzină.

2009: Unfriend

Termenul, desemnat cuvântul anului 2009 de Oxford Dictionary, înseamnă a îndepărta pe cineva din lista de prieteni de pe site-urile de socializare. La fel cum pe Facebook și MySpace sunt importanți așa-numiții „friends“ corelați propriului cont, este răspândită și practica de a „șterge“ în mod elegant un prieten din lista proprie. „Unfriend“, spun editorii dicționarului amintit, „fotografiază“ foarte precis dinamicile sociale care s-au impus în realitatea rețelei 2.0.

2010: Big society

Un concept socio-politic prin care o parte semnificativă a responsabilității funcționării serviciilor publice este transferat către comunitățile locale și voluntari.

2011: Sqeezed Middle

Squeezed Middle este acea parte a societății (în special persoanele cu venituri mici) afectate în mod direct de inflație, înghețarea salariilor sau reduceri de buget, pe durata unei perioade economice mai dificile.

2012: GIF

GIF-ul este un format folosit pentru imagini, prescurtare de la Graphic Interchange Format, care se referă în general la imagini în mişcare, formate din câteva cadre scurte. În 2012, formatul GIF, care există de 25 de ani, a revenit la modă, fiind folosit de internauţi aproape ca verb pentru a ironiza anumite situaţii, unele dintre ele devenind viral. Până şi alegerile prezidenţiale din SUA (2012) au fost urmate de o avalanşă de GIF-uri cu cei doi candidaţi principali.

2013: Selfie

Selfie – autoportretul fotografic realizat cu un telefon mobil şi publicat apoi online pe reţelele de socializare – a fost ales cuvântul anului 2013. Utilizarea termenului s-a răspândit foarte mult începând din 2012, atunci când „selfie“ a fost folosit în mod curent în mass-media.

2014: Vape

„Vape“ („a vapa“) desemnează un termen care se referă la acţiunea de a fuma ţigări electronice. Frecvenţa utilizării acestui termen, care indică atât dispozitivul, cât şi acţiunea, se explică prin dezvoltarea acestei noi industrii şi creşterea în popularitate a ţigării electronice, dar şi prin dorinţa utilizatorilor de a folosi alte cuvinte, pentru a se distinge de „fumătorii“ tradiţionali.

2015: Emoticonul „chip cu lacrimi de bucurie“

Un emoticon este o pictogramă utilizată pentru a exprima în conversaţiile online diverse stări şi sentimente. Anul trecut, emoticonul „chip cu lacrimi de bucurie“ a fost utilizat de patru ori mai mult decât în 2014, fiind consemnat în 20% din totalul mesajelor care au inclus astfel de simboluri.

2016: Post-truth (post‑adevăr)

Dicţionarul Oxford a definit această sintagmă drept un termen care „face referire sau denotă circumstanţe în care faptele obiective sunt mai puţin importante în modelarea opiniei publice decât apelul la emoţie şi la credinţe personale“. Utilizarea prefixului „post“ conduce la ideea unui „moment în care conceptul specificat a devenit neimportant sau irelevant“, mai menționează Oxford Dictionaries, care aseamănă post-adevărul cu formulări precum post-național și post-rasial.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Toma Bolozan 12 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.