Casa de vacanţă a lui André Breton, subiect de controversă

Saint-Cirq-Lapopie a fost declarat recent satul preferat al francezilor. În această localitate, situată pe faleza stâncoasă a râului Lot, se află şi Casa lui André Breton, pusă acum în vânzare pentru suma de 770.000 de euro.

Structurată pe diferite niveluri, pentru a profita de denivelările terenului, locuinţa are în partea cea mai de jos un spaţiu parţial deschis, în care se ajunge printr-o străduţă.

Înscrisă în “Invenarul Suplimentar al Monumentelor Istorice”, construcţia este compusă dintr-un turn din secolul al XII-lea şi o locuinţă din veacul al XIII-lea, fiind una dintre cele mai vechi posesiuni ale Cavalerilor care formau în Evul Mediu puternica aristocraţie din Saint-Cirq-Lapopie.

Cel mai înalt nivel este constituit dintr-o curte mică, închisă de ziduri, în faţa unei construcţii apaţinând locuinţei principale, ridicate peste o veche cisternă boltită, din piatră. Ea cuprinde o singură încăpere, de aproximativ 12 metri pătraţi, o bucătărie ce se deschide către terasa superioară.

Construcţia a fost ridicată în secolele al XII-lea şi al XIII-lea

Aceasta din urmă formează al treilea palier, de 70 de metri pătraţi. Acoperită cu dale de piatră, terasa este legată de curte printr-o scară ce ajunge la intrarea principală, care are pe prag simbolurile Yin şi Yang, pe care scriitorul le-a compus asamblând plăci albe şi negre.

Decorul este înfrumuseţat de urmele unei foarte vechi contrucţii, ce se mai văd încă pe stânca din apropierea casei.

Corpul de locuit are două niveluri ce se ridică peste parterul străpuns de o mare arcadă, transformat acum într-un atelier. La primul etaj, ce era iniţial un spaţiu de depozitare a materialelor şi mărfurilor, se află o cameră de baie şi grupuri sanitare. În prelungirea terasei superioare, cel de al doilea etaj este format dintr-o sală mare ce se distinge la exterior prin două ferestre gemene, subliniate de o mulură ce se continuă pe întreaga faţadă. În ea se află un şemineu din piatră şi o imensă masă monahală în jurul căreia, alături de André Breton, se aşezau artişti ca Man Ray, Dali sau Benjamin Péret, ca şi adepţii lui dintr-un al doilea val, ca Juliette Gréco sau Léo Ferré.

Turnul de pază, conceput pentru apărarea locuinţei, aparţinea uneia dintre cele trei familii de cavaleri ce stăpâneau, în secolele al XII-lea şi al XIII-lea Saint-Cirq-Lapopie. Lipit de stâncă, acest donjon medieval are, la rândul lui, trei niveluri. Cel superior este luminat de mari ferestre, prin care se poate admira vederea spectaculoasă a ţinutului Lot. Faţada lui nordică, vizibilă de pe vechiul drum de steajă, are două intrări în arc frânt, practicate în frumosul apareiaj din blocuri de calcar.

Satul Saint-Cirq-Lapopie

La vest, un mic drum comunal, în trepte, urmează contururile proprietăţii, legând diferitele niveluri care compun construcţia.

În vârful stâncii, străduţa formată din vechiul drum de strajă duce la intrările înalte ale locuinţei şi la turn.

André Breton, celebrul “Papă” al Suprarealismului, a cumpărat această casă de la pictorul Henri Martin, în 1951, ca reşedinţă de vară în care să-şi primească prietenii, poeţi şi artişti.

“Am încetat să-mi doresc să mai fiu în altă parte. Cred că secretul poeziei ei se înrudeşte celui din unele «Illuminations» de Rimbaud, care este rezultatul celui mai rar echilibru în cea mai perfectă denivelare de planuri. (…) În fiecare zi, când mă trezesc, mi se pare că deschid fereastra spre «les très riches heures», nu numai ale artei, ci ale naturii şi Vieţii”, scria Breton.

Între dispariţia lui André Breton, în 1966 şi achiziţionarea clădirii de către actualul proprietar, edificiul a avut mult de suferit. Simplă şi complexă totodată, rudimentară şi rafinată, asemenea lui Breton, clădirea are nevoie de o restaurare competentă.

Andre Breton la Saint-Cirq-Lapopie

Elisa, soţia poetului, s-a ocupat puţin de ea. La moartea ei, în 2000, casa a revenit unicei fiice a lui André Breton, Aube Elléouët-Breton, care a vândut-o unui cuplu de artişti.

Vânzarea preconizată acum a agitat mediile literare, ridicând, în acelaşi timp, delicate probleme de patrimoniu. Cu atât mai mult cu cât proprietarul actual intenţionează să o vândă unui foarte bogat colecţionar american.

Mai multe site-uri fac apeluri pentru păstrarea “Conacului pescarilor”, cum se numeşte Casa lui André Breton.

Pasionaţii de suprarealism au creat o asociaţie, numită “La Rose impossible”, în amintirea descrierii pe care Breton a făcut-o satului: “Saint-Cirq, învăpăiat de focuri bengale, mi-a apărut ca un trandafir imposibil în noapte”.

Grupul de susţinere, căruia i s-au alăturat poeţii Michel Deguy şi Christian Viguié, ar dori transformarea reşedinţei într-o “Casă a Poeziei şi a cetăţenilor lumii”. Apelul pune o întrebare incomodă: “Utima locuinţă a lui André Breton va dispărea şi ea la zece ani de la vânzarea apartamentuui-atelier din 42, rue Fontaine? Nu, dacă un număr destul de mare de îndrăgostiţi de opera şi de viaţa sa, ca şi de strălucirea lui locală, naţională şi internaţională se va împotrivi şi se va uni”.

Gérard Amigues, preşedintele Consiliului General din Lot, a afirmat că administraţia comunei nu poate furniza suma cerută şi a apelat la susţinerea unor instituţii cum ar fi “consiliul general, regiunea Midi-Pyrénées, Statul şi, desigur, comuna Saint-Cirq-Lapopie. Şi, de ce nu, o subscripţie publică”. Pentru Gérard Amigues, salvarea edificiului-simbol ar fi un bun prilej de a-şi atrage bunăvoinţa locuitorilor din Saint-Cirq, mai ales că va candida la alegerile viitoare, din această comună aflată la 30 de kilometri de Cahors. El va încerca să obţină sprijin de la ministrul Culturii, Aurélie Filippetti, cu care are stabilită o întrevedere în cursul acestei luni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.