Casa Lanvin, 125 de ani de istorie feminină

Lanvin este una dintre casele de modă franceze cele mai vechi din istoria haute couture. Fondată la Paris în 1885 de Jeanne Lanvin, firma se afirmă imediat prin gustul său elegant şi sofisticat, cu veşminte în volume, bogate în decoraţii şi broderie, care stilizau motivele antice, într-un gust exotic şi oriental.

Casa Lanvin este legată pentru totdeauna de viaţa creatoarei sale, Jeanne. Însemn al prestigiului, succesul ei mondial durează şi astăzi graţie creatorului Alber Elbaz, care revizitează, din 2002, moda Lanvin. O reuşită profesională ghidată de o viaţă personală.

Lanvin, povestea unei femei de excepție

Cine ar fi putut bănui destinul excepţional al lui Jeanne Lanvin? Născută în 1867 într-o familie săracă, a fost atrasă de modă încă din copilărie, având o pasiune specială pentru pălării. A debutat ca modistă la 16 ani. Primele modele le-a executat pentru păpuşi. În afara slujbei, a confecţionat modele pe care le vindea prin magazine. La 18 ani, Jeanne pleacă să lucreze la Cordeau la Barcelona, una dintre cele mai mari modiste, ceea ce îi permite să trăiască foarte confortabil. Întoarsă la Paris, se instalează în strada Faubourg Saint-Honoré, adresă mitică şi în zilele noastre.

Linie sport în alb şi negru

1897 a fost anul fericit al lui Jeanne Lanvin, datorită naşterii fiicei sale, Marguerite. Începe prin a crea modele excepţionale care să atragă admiraţia celorlalte mame.

Dar marea inovaţie legată de Casa Lanvin la nivel internaţional rămân rochiile create prin strânsa coordonare dintre mamă şi fiică. A existat întotdeauna o strânsă legătură a lui Jeanne Lanvin cu fiica sa Marguerite, întrucât lui Jeanne îi plăcea să deseneze şi să creeze rochii pentru fiica sa în pandant cu cele ale sale, realizând adevărate creaţii. După dispariţia lui Jeanne în 1946, fiica sa îşi asumă direcţia Casei, care lansează şi o linie prêt-à-portrer desenată de fashion designerul Castillo. S-au succedat mulţi alţi designeri de mare faimă, precum François Crahay, Montana, Dominique Borlotti şi, mai recent, Martin Krutzky şi Alber Elbaz. În 1999, marca este cumpărată de colosul L’Oreal, iar în 2001 devine o firmă independentă.

Compleu cu pantalon

Lanvin şi-a regăsit elanul original şi numele ei este din nou apreciat pe toate continentele. Unul dintre artizanii aceste reînnoiri este Alber Elbaz. El a folosit o reţetă simpă: readucerea în spiritul vremii a adevăratului spirit Lanvin, imaginat de creatoarea Casei. Moda Lanvin a regăsit feminitatea, jucând pe eleganţă, modernitate şi senzualitate. Rochii aeriene cu forme îndulcite, mantouri cu panglici, strasuri de epocă sunt din nou prezente în show-urile Casei.

O poveste despre femei, începută în Belle Epoque pe care Alber Elbaz o propulsează în secolul XXI, cu veşminte moderne impregnate însă de un aer romantic. Elbaz apelează la un dialog subtil între materialele în piele şi ţesături, atent la detalii, la culori şi la senzaţii.

Costum mulat şi pe deasupra cu fustă cu fundă

El a încercat s-o situeze pe Jeanne Lanvin în raport de patru sau cinci mari creatoare de modă ale epocii ei: Madeleine Vionnet, Madame Grès, Elsa Schiaparelli, Coco Chanel. După păreea lui, Jeanne Lanvin a definit noţiunea de “artă de a trăi” în modă, creând nu numai haine, dar şi accesorii, pălării, haine pentru copii şi chiar pentru bărbaţi, începând din 1926.

Creaţiile lui Elbaz păstrează alura feminină, emoţia. El declară că doreşte să îmbrace atât femeile de 20 de ani, cât şi pe cele de 80, pe cele care poartă talia 36, dar şi 44. “Ador femeile frumoase, ador ridurile, părul cărunt. Mă gândesc întotdeauna la femeile pe care le iubesc, pe care le-am cunoscut şi pe care mi-ar plăcea să le întâlnesc”, afirmă el.

O elegantă jachetă albastră

Rolul modei, după părerea lui Elbaz, nu este numai de a îmbrăca, ci şi de a da un sentiment de fericire. Toate femeile îl inspiră pentru că “ele vor să fie într-o zi prinţese, a doua zi mame, fetiţe sau femei fatale”.

El încearcă să confere identitate ţesăturilor, satenului, panglicilor. Fuste asimetrice şi redingote lungi, croite în bie pentru a îmbrăca mai bine corpul, cu inserţii de piele preţioasă ce aduc prin contrast o mică doză de masculinitate.

Compleu negru cu detalii din piele

Pe podium, piese rafinate, cum ar fi o rochie lungă fără umeri din piele neagră fin plisată. Ca întotdeauna, la Lanvin, siluetele sunt sofisticate, deşi degajă senzaţia de confort. Cape bordate cu marabu maschează figurile manechinelor, aducând o notă de mister.

Rochiile din satin de mătase albastru noapte sunt bordate cu perle. Ele alternează cu haine şi mantouri acoperite de blănuri. Spectatoarele visează să devină eroinele acestui adevărat film ce se desfăşoară sub ochii lor, un show propus de Albert Elbaz.

Lanvin Secrets

Primăvară-vară 2013

Stilistul Albert Elbaz a deschis uşile Salonului său din strada Boissy d’Anglais din Faubourg Saint-Honoré, cu prilejul celor 125 de ani de istorie feminină: Chanel făcea marketing, Schiparelli era interesată de artă, numai Jeanne Lanvin se gândea la femei. Avea o provocare: aceea de a face colecţii sportive, dar şi elegante.

O descoperim pe Jeanne Lanvin datorită lui Albert Elbaz, care reinterpretează codurile ei estetice.

Pantalon strâmt pe gleznă şi body mulat pe corp

În vitrină există o rochie din tafta neagră, cu o fundă laterală din perle şi strasuri, prezentată la Expoziţia Universală din 1925. La intrare, se află un birou cu păpuşi din porţelan care o personifică pe stilistă împreună cu fiica sa Marguerite la un bal din 1907. În faţa biroului, două fotolii şi o masă desenate de Armand-Albert Rateau, pe masă fiind etalată o sticlă de parfum. În atelierul său, totul este de culoare albastră. Pe perete, o oglindă imensă, curbată pentru a putea vedea simultan, la 180 de grade, volumele rochiilor. Pe masă domneşte o eleganţă pierdută, cu schiţe realizate de Lanvin.

Show Lanvin 2014

Astăzi, Casa franceză îi aparţine lui Shaw-Lan Wang. E greu de închipuit cum în câţiva metri pătraţi au putut trece mii de haine, blănuri, lenjerie, poşete care au făcut elegante doamnele secolului trecut. Jeanne îşi dorea să creeze un stil de viaţă. Prima dată a fost modistă şi apoi creatoare de clasă.

Îi port un respect fondatoarei, dar nu vreau să copiez volumele sale. Eu vreau să ajung la ceva mai actual, aşa cum a făcut ea în cei mai buni ani ai săi. Este nevoie ca moda să se întoarcă şi să devină ceea ce a fost odată, o fabrică de vise şi dorinţe. Pe de altă parte, rolul femeii s-a schimbat. Ea era atât de apreciată în întreaga lume. Se întâmpla în timpurile Doamnei Grés, care folosea o tehnică specială în realizarea pliseurilor. Aşa cum spunea Marc Chagall, dacă te joci cu mintea vei pierde, dacă foloseşti inima vei învinge”.

Pentru această toamnă, albastru noapte

Apoi, Elbaz se întreabă: “De câtă inovaţie e nevoie în modă? Peocuparea mea este aceeaşi cu a lui Jeanne de a găsi un raport just între inovaţie şi ceea ce îşi doreşte clientul. Stiliştii pleacă de la desen, îşi aleg ţesăturile şi creează pe modele. Croitorul este contrariul. Eu am o tehnică mixtă pentru un rezultat contemporan, dar mai mult decât atât apreciez excentricitatea şi individualitatea. Astăzi comunismul s-a terminat. Păcat că el a rămas încă în modă. Trebuie să creez ceva diferit. Altfel pentru ce mai există un creator de modă? Odată cu internetul se poate copia totul, dar, din fericire, rezultatul nu este unul dintre cele mai bune. Niciunul dintre creatorii din ultimul timp nu ia în consideraţie volumele, totul este plat, cât se poate de colorat. Apoi, în modă e nevoie de inspiraţii puternice. Lucrurile simple nu m-au interesat niciodată.

Taior cu basc

Şi concurenţa? Poate ne gândim să creăm o asociaţie care să reunească mai mulţi colegi şi aceasta pentru că stiliştii sunt utili într-un fashion system, care a devenit o afacere de bănci şi mai puţin o afacere de familie.

Mi-ar plăcea să fac o colecţie de sport pentru lumea care nu iubeşte sportul. Sunt astmatic şi de copil am evitat orice tip de activitate fizică. Astăzi, în schimb, am început să fac gimnastică dimineaţa. Nu invidiez persoanele slabe, dar cred că este foarte important să ai o eleganţă a mişcărilor.

Rochie negru şi alb cu centură aurie

Un indefinibil albastru. Lui Jeanne îi plăceau foarte mult frescele lui Fra Angelico şi de aceea folosea mult această culoare. În 1920 s-a născut Lanvin Decoration coordonat de Armand-Albert Rateau. Eu sunt la fel ca un bucătar. Sunt foarte fericit atunci când pot să inventez diferite feluri, să le amestec. Fratele meu se numea Armand, în timp ce eu sunt Alber, fără T pentru că în acea vreme erau foarte mulţi Albert.

Între Jeanne şi fiica sa Margueritte exista o înţelegere perfectă. În Kabala, nu se schimbă nimic din ceea ce înseamnă destin. Există o uniune mereu în dragoste. Şi aceasta am înţeles-o atunci când am văzut o pereche dansând un tango. Mi-a rămas în minte o fotografie cu ele într-o scenă de bal din 1907.

Rochie neagră cu transparenţe

Contrastele sunt viaţa mea. Astăzi ador un lucru, mâine nu-l mai suport. Pentru Jeanne era natural să folosească dubluri din mătase preţioasă. Rezultatul era extraordinar. Ajungea până la cele mai grozave detalii hazardate. Îşi dorea întotdeauna să facă ceva în afara timpului. O rochie era suficient pentru a exalta personalitatea celei care o îmbrăca. Eu fac aceelaşi lucru ca ea. O rochie poate oferi forţă şi fragilitate, poezie şi industrial, modern şi vechi. Şi le combin pe toate cu inima. Lucrul meu înseamnă intuiţie.

Colecţia 2014-2015 a Casei Lanvin

În buticul Lanvin se află o întreagă colecţie de rochii de mireasă. Nu sunt Putin, accept orice uniune excentrică. Este o chestiune personală, nu politică. Ador căsătoriile. Dar, dacă creez o rochie pentru ceremonie, las totul în grija miresei. Abilitatea de modistă a lui Lanvin era unică. În 1940, în rue Boissy dAnglais erau peste 100 de femei care lucrau pentru ea. Tăiau, coseau, inventau, dar mai mult decât orice brodau, inovau. Rochiile de mireasă erau splendid.

Ea adora şi parfumurile. Printre care Arpège, în preţioasele versiuni ale anilor ’20”.

În 1909, societatea era creată şi avea deja un mare succes. În 1925, Jeanne avea peste 800 de angajate.

Arpege, cel mai frumos parfum din lume

Bleumarin în combinaţie cu pied de coq

În 1924, Casa lansează Lanvin Parfums. Aici va fi imaginat parfumul mitic Arpège, lansat în 1937, când Marguerite împlinea 30 de ani. El a fost definit de creatoarea sa parfumul care “dă femeii ceea ce muzica aduce vieţii”.

Arpège este un cadou de dragoste, dăruit de o mamă fiicei ei, Marguerite Marie Blanche de Polignac. Faimosul bol negru a fost conceput de Armand Rateau, decoratorul preferat al doamnei Lanvin, iar figurina, gravată în aur fin pe flacon, era o imagine de Paul Iribe, reprezentându-le pe Jeanne şi pe fiica sa îmbrăcate în rochii de bal. Arpège a văzut lumina zilei în mijlocul perioadei Anilor Nebuni. Paul Valéry publica celebrele sale Charmes, marele Maurice Ravel îşi termina vestitul Bolero, Marcel Proust regăsea timpul pierdut. Galeria suprarealistă îşi deschidea porţile, iar Edouard Vuillard să pregătea să picteze portretul Jeannei Lanvin, cea pe care romanciera Louise de Vilmorin o numea ”Fermecătoarea”.

Compleu negru din mătase

Parfumul a fost relansat în anul 1993 pentru a-şi regăsi prestigiul de odinioară. Peste 60 de componente naturale se regăsesc în ”cel mai frumos parfum din lume”, cum îl numea Jeanne Lanvin. Arpège debutează cu prospeţimea bergamotei, a florii de portocal amar şi a caprifoiului. Notele de mijloc, clasice şi somptuoase, îşi oferă cei mai frumoşi trandafiri şi cea mai bună iasomie de Grasse, uşor înverzite de ylang ylang. Aroma devine voluptuoasă, topindu-se în vanilie, patchouli, vetiver şi lemn de santal. Arpège este un parfum natural sofisticat, opulent şi rafinat, reprezintă un veritabil prototip al distincţiei. Nivelul lui de perfecţiune îl plasează printre parfumurile atemporale. Taioarele impecabile şi rochiile sofisticate îi vin ca o mănuşă. Arpège este un parfum pentru o femeie desăvârşită. Mai mult decât o mireasmă, el este o emoţie regăsită, un alt mod de a ne sublima personalitatea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.