Cât de politic este corpul pe ecran

În această seară Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF deschide o nouă serie de proiecții pe terasa Muzeului Național de Artă Contemporană. „La granița dintre cinema și performance, BIEFF vă invită la reflecție și empatie, supunând dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui“, notează curatorii serii.

Proiecția care va inaugura seria „Politics of the Body“ atrage atenția asupra implicațiilor socio-politice pe care le are corpul din punct de vedere al identității. Filmele scurte incluse în această primă selecție explorează problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a normelor sociale privitoare la frumusețe și sexualitate la căutarea identității și libertății personale, oferind o platformă de exprimare comunităților marginalizate și politizate.

Experimente corporale

Prezentat și la Festivalul International de Film Rotterdam, „American Reflexxx“ este un experiment social intens și neliniștitor care forțează limitele dintre voyeurismul pasiv și participarea activă. O prezență androgină (Signe Pierce), într-o rochie albastră mulată, tocuri neon și o mască-oglindă își face apariția, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin oraș. Acest performance, documentat de Alli Coates, incită reacții din ce în ce mai puternice și surprinzătoare din partea trecătorilor. Faptul că fața artistei este o oglindă face ca reflexia agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel, filmul pune în fața noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura întunecată a mentalității mulțimii și ușurința cu care se poate ajunge la violență, spun producătorii peliculei.
Tot un dialog, dar de data aceasta între memoria colectivă și cea individuală, urmărește „The King’s Body“, al multipremiatului regizor portughez João Pedro Rodrigues. Sub pretextul unui casting, câțiva bărbați bine făcuți sunt invitați să-și etaleze corpul în fața camerei, să citească fragmente de cronici despre faptele eroice ale primului rege al Portugaliei și să vorbească despre istorie. Nu trece mult însă până când protagoniștii încep să povestească despre propriile vieți.

Confesiuni și animație

Artista suedeză Maja Borg, însărcinată, reconstituie în filmul „Man“ un joc, pornind de la reprezentările-clișeu ale masculinităţii. Proiectat la IDFA Amsterdam, „(Self)exhibitions“ este un documentar scurt realizat din filmări personale ce abordează „noi forme de autoreprezentare şi de expunere a intimităţii noastre pe Internet şi pe reţelele de socializare. Confesiuni și experiențe personale, devenite publice şi expuse pe Internet, dau naştere unor noi naraţiuni despre sine, care devin parte dintr-un circuit spontan al imitării, recurenţelor şi replicilor între utilizatori, determinând modul în care ne reprezentăm pe noi înşine.“
Un mix ludic de documentar şi animaţie, „Two Snakes“ (de Kristin Li) este eseul personal al cuiva dezrădăcinat din ţara natală, care se străduiește să reconcilieze sentimentul de alteritate al expatriatului cu fragmente din moşteniri culturale diverse. Proiectat în cadrul Festivalului Internațional de Scurtmetraj de la Oberhausen, filmul urmărește cum legendele şi istoriile personale se întrepătrund, prin intepretarea, deconstruirea şi rearanjarea poveştii populare chinezeşti a celor doi şerpi, în căutarea identităţii clădite din amintiri şi naraţiuni reasimilate, în spațiul emoționalo-geografic dintre Chengdu (China) și Montreal.
Potrivit prezentării oferite de organizatorii manifestării, seria e completată de un film, „obraznic şi fantezist, de un ludic inteligent și un umor absurd încântător. «Flowers and Bottoms», al regizorului grec Christos Massalas, este în cele din urmă o scrisoare de dragoste erotică şi plină de farmec. Într-o cameră întunecată, un spectator anonim se uită la un film compus în întregime din cadre cu flori şi fese, un cadou melancolic din partea unui fost iubit. Dincolo de absurditatea şi suprarealismul asumate, filmul jonglează abil cu relația complexă între observație și exhibiționism, îndemnându-și spectatorii să recunoască, roșind, că ceea ce este adesea perceput public ca vulgar este tocmai ceea ce, în sinea noastră, considerăm a fi senzual şi adorabil.“

Intrarea la seara de filme experimentale costă 16 lei (costul biletului standard pentru accesul în muzeu). Filmele încep de la ora 21.00. Cei care doresc să viziteze MNAC înaintea proiecției trebuie să știe că programul de vizitare al muzeului se încheie la ora 20.00, iar organizatorii recomandă să veniți cu cel puțin o oră înaintea acestei ore.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.