Câte „Corei de Nord” și câte „monarhii absolutiste” prosperă în Occidentul liberal

Martin Winterkorn, până de curând președintele Volkswagen, avea reputația unui inginer neamț impecabil, obsedat de detalii, și de aceea este puțin probabil să nu fi știut ce se întâmplă cu înșelăciunea de proporții din grupul pe care îl conducea. Și totuși… se întreabă cotidianul francez Le Monde, care a aflat de la surse din cadrul VW că acest uriaș grup industrial este condus de o cultură a fricii și că exprimarea celei mai mici obiecții sau îndoieli echivalează cu semnarea demisiei, chiar și în cazul celor mai experimentați și loiali angajați.

”Volkswagen este o întreprindere condusă precum o monarhie absolutistă, unde ceea ce nu este autorizat nu se poate întâmpla”, spune pentru Le Monde un foarte bun cunoscător al dedesubturilor de la VW, aflat mereu în legătură cu oficiali importanți ai grupului. ”Se dau directive despre obiectivele ce trebuie atinse și nimeni nu îndrăznește să spună că asta nu este atât de simplu, că nu este fezabil din punct de vedere tehnic. Pentru că dacă cineva ar face asta, poate să-și caute un nou loc de muncă!”

Celebrul motor EA 189 a fost considerat una dintre marile reușite ale grupului: o mecanică eficientă, consum redus de carburant și foarte fiabil pe partea de emisii. De câteva săptămani se înmulțesc relatările din presă care susțin că doar un mic cerc de ingineri, fără îndoiala disperați, au manipulat computerul motorului, speriați că, dacă ar cere o suplimentare a fondurilor pentru a crea un nou sistem de eșapamaent, ar fi automat concediați.

”Cei de la vârful conducerii VW nici nu trebuiau să știe că a fost instalat un program care trișează și se prea poate să nu fi știut absolut nimic și să nu-și fi dorit să știe nimic. Însă cu siguranță ei sunt cei care au contribuit la situația în care inginerii nu au găsit altă cale decât să recurgă la această soluție”, spune expertul citat de Le Monde. ”Este simplu: Martin Winterkorn nu permitea nicio discuție și nicio critică. Asta se aplică pentru toți cei din vechea gardă de la VW. Dacă faceți o comparație cu alte companii, chiar din același sector, și dacă observați modul aparent lipsit de pretenții și deschis în care este condus VW, veți constata ca VW, cu șefii săi inaccesibili, este un caz extrem”, spune sursa. ”La VW este ca în Coreea de Nord, mai puțin lagărele de muncă forțată”, scria si Der Spiegel.

Această cultură a fricii a fost foarte rar evocată, evident din rațiuni de PR. Însă ea nu poartă doar amprenta lui Winterkorn. A fost insituită în perioada în care lider a fost Ferdinand Piech (membru al familiei Porsche), cunoscut ca fiind nemilos cu criticii si pozanții săi. VW a fost lovit de un război dur între șefi la începutul anului 2014, când Piech s-a retras de la conducere și l-a lăsat ”moștenitor” pe Winterkorn, după o dispută cruntă cu sindicatele, dar și cu politicienii din Saxonia Inferioară care fac parte în mod tradițional din Consiliul de Administrație.

Berliner Morgenpost a publicat la finalul lunii septembrie o critică de o violență ririsima la adresa conducerii VW, în care Thomas Sattleberger, fost director de personal la Deutsche Telekom, a denunțat ”sistemul Volkswagen”. Potrivit acestuia, vechea garda de la VW ar fi instituit o cultură antreprenorială ”prin care cei care aduceau vești proaste erau ghilotinati, chiar dacă nu erau deloc responsabili”. O cultură care poate să ducă la greșeli dramatice, in cazul în care problemele nu mai sunt raportate pe lanțul ierarhic.

”Ma aștept la deschidere și sinceritate. Critica constructivă este permisă la toate nivelurile”, a declarat pe 6 iulie în fața angajatilor Matthias Mulesr, noul șef de la VW, vrând să arate că a înțeles lecția.

Sursa citată de Le Monde vorbește despre VW ca despre un ”caz extrem”. Însă această extrem de rară disecție efectuată de presă pe o companie uriașă, lucru posibil numai în asemenea cazuri dramatice, ne poate face să ne întrebăm care este cultura manageriala a tuturor marilor coprporații de astazi, câte ”Corei de Nord” și câte ”monarhii absolutiste” prosperă în Occident.

Pe de altă parte, goana Bruxelles-ului pentru atingerea unor standarde draconice privind emisiile de noxe a dat naștere unor situatii absurde, precum cea de la VW. S-a ajuns în situația în care obiectivele să fie îndeplinite prin însăsi distrugerea mediului înconjurător și a celui de afaceri – testarea unui singur autovehicul (special preparat) pentru a oferi în acest fel caracteristicile unei întregi game, testarea motoarelor în pantă și nu pe drum drept și chiar reducerea pe hârtie cu câteva procente a valorilor eronate astfel obținute, totul cu acordul companiilor concurente. Presa franceză scrie tot mai des că mitul motoarelor diesel va fi spulberat – sunt eficiente însă poluante, iar pentru moment limitele tehnologiei nu pot fi depășite.

Sub aceste auspicii va începe în curând la Paris Conferința ONU dedicată Schimbării Climatice. Revista presei scandalului VW poate fi socotită cronica eșecului anunțat de la Paris, așa cum a fost și cazul precedentei conferințe, de la Copenhaga, în 2009.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.