Câţi bani au câştigat asiguratorii din asigurarea RCA

Patronatele din transporturile rutiere susţin că în perioada 2005-2015 asiguratorii RCA au raportat prime brute subscrise de 5,7 miliarde de euro şi au plătit daune de 3,7 miliarde de euro, conform unui comunicat de presă. „Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 – consideră ca asiguratorii RCA din România stabilesc tarifele ca la bazar, întrucât nu sunt în stare să demonstreze public din ce se compune preţul. Potrivit unei analize realizate de cele 4 patronate pe baza datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), în perioada 2005 – 2015 asigurătorii RCA au raportat prime brute subscrise de 5,7 miliarde de euro şi au plătit daune de 3,7 miliarde de euro, rămânându-le în buzunare 2 miliarde euro pentru cheltuieli administrative şi profit”, se spune în comunicat. Conform acestora, firmele de asigurări “se plâng de atâţia ani că această linie de business este neprofitabilă pentru ei, dar cu toate acestea ţin strâns cu dinţii de banii obţinuţi de aici”. „Asigurătorii spun că motorina e mai scumpă decât asigurarea RCA, iar în acest sens le propunem să plătim şi noi RCA la tarifele din celelate ţări europene. Motorina nu are diferenţă de preţ de 300% între pieţele din Uniunea Europeană”, spun transportatorii. „Pentru că aduc în discuţie preţul pâinii, le reamintim asigurătorilor că pâinea este un bun de strictă necesitate, dar nu obligatoriu, românii nefiind penalizaţi dacă nu mănâncă pâine. Dar asigurările RCA sunt obligatorii, iar dacă nu ai RCA rişti să fii amendat şi să ai autovehiculul blocat, fără documente de identitate. Şi, pentru că pot şi nu îi deranjează nimeni, asigurătorii stabilesc cum vor ei aceste tarife”, mai arată reprezentanţii patronatelor din transporturi.

De asemenea, Confederaţia Operatorilor de Transport Autorizaţi din România (COTAR) a efectuat o analiză a propunerilor de modificare a legii asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) şi consideră că societăţile multinaţionale care au pierderi în piaţa românească ar trebui „să se orienteze către alte ţări”. „Invit multinaţionalele din asigurări care declară că afacerea lor este în pierdere de ani de zile, în România, să se orienteze spre alte ţări, unde acestea cred că îşi vor putea face de cap, aşa cum şi-au făcut în ultimii 10 ani”, afirmă, într-un comunicat, Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Conform acestuia, Parlamentul României „nu ar trebui să se grăbească în adoptarea legii RCA”. “Un Parlament responsabil ar aştepta că OUG să-şi producă efectele, într-o lună-două am observa ce disfuncţionalităţi apar pe piaţa RCA, iar toate acestea ar putea fi corectate prin adoptarea legii de către noul Parlament. În situaţia în care Parlamentul României va pune interesele politice mai sus decât interesele cetăţenilor, de care este responsabil, „vom anunţa în cel mai scurt timp, noul calendar de proteste care va viza direct Parlamentul României”, a precizat liderul COTAR.

Conform unei propuneri legislative, valorile poliţelor RCA sunt exagerat de mari. În momentul de faţă, poliţa RCA reprezintă circa 6% din valoarea autovehiculului, iar în câţiva ani, se prefigurează ca sumele plătite pentru această asigurare obligatorie să fie într-o pondere şi mai mare, susţin iniţiatorii proiectului legislativ. Astfel că una dintre modificările propuse se referă la numărul de ani care trebuie luaţi în calcul la data încheierii contractului.
„Art. 3
(2) Aceasta se calculează prin aplicarea următoarelor cote la valoarea de achiziţie a autovehiculului înainte de prima înmatriculare:
– 1% pentru cele având o vechime de maxim 10 ani
– 1,5% pentru cele având o vechime de cel puţin 10 ani.
(3) Numărul de ani care se iau în calcul este cel al anilor împliniţi la data încheierii contractului de asigurare.
(4) În cazul în care valoarea de achiziţie nu poate fi stabilită sau nu există documente justificative, aceasta se determină prin asimilare cu alte vehicule din aceeaşi categorie.”

Proiectul mai prevede ca la încheierea unui contract nou de asigurare, dacă valoarea RCA rezultată din această metodologie este mai mare ca cea iniţială, să fie luată în considerare valoarea mai mică.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4532 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.