Ce mari abateri și deficiențe s-au găsit la ministerul condus de protejata lui Dragnea

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice condus de Sevil Shhaideh în 2015 a comis numeroase abateri, precum înregistrări de sume pe cheltuială fără a analiza cauzele care le-au generat, monitorizări deficitare de finanțări, verificări necorespunzătoare ale modului cum se utilizează fondurile alocate pentru diverse construcții sociale, neurmăriri ale prevederilor legale legate de unele proiecte. De asemenea, la nivelul entităților subordonate sau aflate sub autoritatea ministerului s-au consemnat evidențe eronate ale unor sume în contabilitate, nu s-au identificat prestatori de servicii de utilitate publică, s-au supradimensionat rezultate patrimoniale etc.

Acestea sunt câteva dintre constatările făcute de inspectorii Curții de Conturi în urma unor controale la minister și la instituțiile din subordine. Rezultatele auditului au apărut în sinteza Raportului de Audit privind Contul General Anual de Execuție a Bugetului de Stat pe anul 2015. Propunerea PSD pentru funcția de prim-ministru, Sevil Shhaideh, a ocupat funcția de ministru la MDRAP din luna mai 2015 până în luna noiembrie 2015. Înainte de luna mai a fost secretar de stat în același minister, funcție pe care a deținut-o din 2012.

Cu ocazia desfășurării misiunii de audit financiar la MDRAP, s-au constatat următoarele deficiențe:

– Înregistrarea direct pe cheltuială, fără analizarea cauzelor care le-au generat și stabilirea eventualelor răspunderi, a unor plăți în sumă de 584 mii lei, valoare ce reprezintă debite pentru care instanțele judecătorești s-au pronunțat definitiv și irevocabil.
– Monitorizarea deficitară a finanțării acordate UATM Mangalia pentru efectuarea unor cheltuieli de investiții necesare eficientizării sistemului centralizat de producere și distribuție a energiei termice, cu consecința majorării nejustificate a creditelor bugetare utilizate în exercițiul financiar supus auditării, ca urmare a decontării unui număr de 13 centrale termice neregăsite pe teren, valoarea estimativă a acestora fiind de 644 mii lei.
– Verificarea necorespunzătoare a modului în care unele unități administrativ-teritoriale utilizează fondurile alocate pentru finanțarea construcției de locuințe sociale, fapt ce a condus la nerestituirea sumelor rămase neutilizate la 31.12.2015, în cazul eșantionului analizat, valoarea abaterii fiind de 200 mii lei. În timpul auditului, suma de 200 mii lei a fost restituită în contul MDRAP, fiind încasate, totodată, și accesorii (dobânzi și penalități) în sumă de 9 mii lei.
– Neurmărirea respectării prevederilor legale referitoare la contribuția proprie a unităților administrativ-teritoriale care au beneficiat de cofinanțarea proiectelor depuse în cadrul programului de eficientizare a sistemului centralizat de producere și distribuție a energiei termice, cu consecința supradimensionării plăților efectuate din transferurile de la bugetul de stat, în cazul eșantionului analizat valoarea abaterii fiind de 12 mii lei. În timpul auditului, suma de 12.316 lei a fost restituită în contul MDRAP, fiind încasate, totodată, și accesorii (dobânzi și penalități) în sumă de 0,6 mii lei.

Cu ocazia desfășurării misiunii de audit de conformitate la Inspectoratul de Stat în Construcții s-au constatat următoarele deficiențe:

– Menținerea nejustificată, în componența soldului contului 461 „Debitori“, a sumei de 280 mii lei reprezentând creanțe pentru care entitatea a întreprins toate demersurile legale de recuperare, în condițiile în care debitorul a fost declarat insolvabil.
– Neînregistrarea în evidențele contabile a entității supuse prezentei verificări a drepturilor și obligațiilor generate de regularizarea cotelor datorate de investitori/proprietari, ca urmare a faptului că valoarea finală a lucrărilor executate a fost diferită de valoarea lucrărilor autorizate.
– Supradimensionarea rezultatului patrimonial al anului 2015, în condițiile neînregistrării diminuării veniturilor proprii ale ISC cu sumele înscrise în cererile de restituire depuse de către investitori/proprietari, ca urmare a faptului că valoarea finală a lucrărilor executate a fost diferită de valoarea lucrărilor autorizate.

Cu ocazia desfășurării misiunii de audit financiar la Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, s-au constatat următoarele deficiențe:

– Existența unor neconcordanțe între datele existente în inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, și cele din evidențele contabile proprii (OCPI Constanța – 3.246 mii lei).
– Nu au fost înregistrate în evidența contabilă drepturile constatate de încasat reprezentând contravaloarea sentințelor civile (OCPI Cluj – 137 mii lei).
– Neasigurarea valorificării și cuprinderii în situațiile financiare anuale întocmite de către ANCPI a plusului de inventar în sumă de 7.877 mii lei reprezentând cheltuieli ulterioare pentru îmbunătățirea performanțelor față de parametrii inițiali pentru softul E-TERRA 2, rezultat în urma inventarierii anuale.
– Neînregistrarea în evidența contabilă a unui a unui teren în suprafață de 367 mp și a unei construcții în suprafață de 314,50 mp, potrivit hotărârii judecătorești (OCPI Constanța – 2.118 mii lei).
– Neînregistrarea în contabilitate, neraportarea la 31.12.2015 și neclarificarea sumei de 293 mii lei considerată de către ANAF ca obligație de plată datorată bugetului general consolidat de către OCPI București, dar care nu a fost recunoscută de către entitate.
– Neînregistrarea în evidențele contabile ale OCPI București a unor bunuri reprezentând mijloace fixe și obiecte de inventar în valoare de 143 mii lei primite în custodie de la instituția superioară (ANCPI), precum și de la Centrul Național de Cartografie.
– Nu s-a recuperat și stabilit natura minusului de inventar în suma de 20 mii lei constatată cu ocazia inventarierii anuale (OCPI Constanța).
– Înregistrarea în contabilitate a cheltuielilor cu primele de asigurare nu s-a efectuat, pe parcursul anilor 2014 și 2015, conform Normelor metodologice, planului de conturi și instrucțiunilor de aplicare a acestuia – ANCPI central și 21 de unități subordonate (Oficii de Cadastru și Publicitate Imobiliară – OCPI) au înregistrat eronat în evidența contabilă sume în valoare totală de 1.195 mii lei reprezentând plăți efectuate pentru primele de asigurare RCA, CASCO și alte tipuri de asigurări.
– Neevidențierea în conturi analitice distincte a obiectelor de inventar de natura mijloacelor fixe a căror valoare de înregistrare a fost sub limita legal stabilită prin HG nr. 72/2014 (ANCPI și OCPI Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Brașov, Constanța, Dâmbovița, Galați, Hunedoara, Iași, Prahova, Sibiu, Suceava, Timiș și Vâlcea – 556 mii lei).
– Neconcordanțe între datele existente în evidența tehnico-operativă și cele din contabilitate – cu ocazia inventarierii anuale 2015 la OCPI Constanța, datele înregistrate în balanța de verificare la data de 31.12.2015 nu au fost puse de acord cu situația reală a bunurilor existente în patrimoniul entității (2.139 mii lei).
– Entitatea auditată nu a raportat în contul de execuție bugetară – Anexa nr. 5 la situațiile financiare „Contul de execuție a bugetului instituției publice – venituri“ la „Drepturi constatate de încasat“ suma de 12.336 mii lei.
– Nerecuperarea în cadrul termenului legal de prescripție a sumei de 6 mii lei reprezentând indemnizații plătite în anul 2006, dar care au depășit valoarea contribuțiilor datorate lunar la bugetul Fondului Național Unic al Asigurărilor Sociale de Sănătate (Centrul Național de Cartografie București).
– Raportarea eronată în contul de execuție și contul de rezultat patrimonial, precum și înregistrarea eronată în evidența contabilă a sumei de 18.623 mii lei ca venituri ale OCPI din subordinea ANCPI, ca urmare a monografiei transmise de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, în condițiile în care prevederile legale au stabilit că aceste sume se constituie venit al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și ANCPI a încasat în mod direct aceste sume.

Cu ocazia desfășurării misiunii de audit de conformitate la Agenția Națională pentru Locuințe, s-au constatat următoarele deficiențe:

– Nerealizarea unei fundamentări riguroase a necesarului de subvenții destinat promovării și dezvoltării construcțiilor de locuințe la nivel național.
– Neînregistrarea operațiunilor economico-financiare pe baza principiilor contabilității de drepturi și obligații (de angajamente).
– Plata nejustificată a sumei de 1.577 mii lei, reprezentând atât amenda contravențională aplicată de ANRMAP, cât și punerea în executare a unor hotărâri dispuse de instanțele judecătorești, în condițiile în care în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate prin hotărâri de guvern nu au fost prevăzute a se efectua astfel de cheltuieli, entitatea „omițând“ a raporta financiar, atât în contul de rezultat patrimonial, cât și în contul de execuție bugetară, aceste situații.
– Neîncasarea în cadrul termenului de prescripție a unor creanțe în sumă de 39 mii lei, contrar prevederilor art. 2500, art. 2517 și art. 2537 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale pct. 2.4. lit. d) din Anexa la OMFP nr. 82/18.01.2016 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2015.
– Plata nejustificată a sumei de 2.049 mii lei, din fondurile alocate de la bugetul de stat pentru finanțarea construcțiilor de locuințe, ca urmare a stabilirii eronate a veniturilor cuvenite entității, prin aplicarea cotei legale de 3% (până la data de 30.07.2015), respectiv 5% (începând cu data de 31.07.2015), asupra totalului facturilor emise de prestatorii de servicii de construcții-montaj, sume ce includ și TVA (impozit indirect cuvenit bugetului de stat).
– Nevirarea către bugetul de stat, la finele anilor 2013 și 2014, a sumei totale de 67.790 mii lei reprezentând excedent de fonduri publice încasate ca urmare a vânzării de locuințe pentru tineri, în condițiile în care această derogare de la Legea finanțelor publice a fost reglementată abia în anul 2015. În timpul și ca urmare a controlului, suma de 67.790 mii lei a fost virată în contul ordonatorului principal de credite.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.