Ce riscăm în cazul accizei la benzină și motorină

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) avertizează că măsura de creştere a accizei la motorină şi benzină i-ar putea determina pe şoferi să alimenteze din afara ţării, opinând că o creştere a preţurilor generează scăderi şi nu creşteri la bugetul de stat.

„Rugăm Guvernul să refacă toate calculele, referitor la impactul pe care îl va avea această măsură asupra economiei României, deoarece s-ar putea crea probleme grave în toate sectoarele economiei, dar şi scăderi semnificative la vânzările de carburant în ţară, deci şi scăderi ale sumelor încasate la bugetul statului, deoarece există posibilitatea de a alimenta din ţările vecine. Există precedent în acest sens, iar experienţa recentă a demonstrat că o astfel de creştere a preţurilor gerenează scăderi şi nu creşteri la bugetul de stat”, se arată într-un comunicat al COTAR.

„Printr-o adresă către prim-ministru, am cerut să analizaţi situaţia din anul 2014, când statul român ar fi trebuit să încaseze 50,6 milioane de euro lunar din supra-acciză, din care circa 36 de milioane de euro din acciza suplimentară la motorină şi aproape 15 milioane de euro din acciza suplimentară la benzină, dar s-au încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puţin decât în perioada anterioară creşterii accizelor. Respectiv, cu 3 milioane de euro mai puţin la motorină şi cu 8 milioane de euro mai puţin la benzină. Institutul Naţional de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România, în iulie 2014”, spune Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Conform confederaţiei patronale, creşterea accizei la motorină şi benzină cu 45,22 bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru „îi va determina pe transportatorii care efectuează curse internaţionale, atât pentru transporturile de marfă, cât şi de persoane, să alimenteze din afara ţării, aşa cum s-a mai întâmplat în perioadele în care carburantul a fost mai scump în România”.

Pe de altă parte, atenţionează COTAR, transporturile de marfă sau de persoane de pe teritoriul României se vor scumpi, astfel încât vor genera creşteri ale preţurilor mărfurilor, produselor finite şi materiei prime, de unde vor fi generate şi creşteri ale preţurilor de producţie şi creşteri de preţuri ale mărfurilor la raft. Astfel, „puterea de cumpărare va înregistra o scădere, ceea ce va duce la scăderea nivelului de trai al românilor, scădere economică pe termen mediu şi lung, falimente în lanţ pentru producători, distribuitori şi micii întreprinzători”.

Potrivit confereraţiei, consumul anual de carburant este, în România, de aproximativ 7 miliarde de litri, din care 5 miliarde de litri de motorină şi două miliarde de litri de benzină, astfel încât suma colectată suplimentar ar trebui să se ridice la peste 3 miliarde de lei, „dar nu se poate garanta faptul că se va menţine nivelul consumului de motorină şi benzină din acest moment”. Din datele înregistrate în perioadele anterioare, „se poate estima o reorientare a circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali de pe teritoriul României către alte state europene, care au preţuri mai mici”. Acest lucru ar putea genera un adevărat dezastru pentru economia României, pentru că vânzările de carburant ar scădea, colectarea accizei va fi mult mai mică decât în prezent, însă preţurile vor creşte pentru toate produsele şi serviciile, menţinând un trend descendent al puterii de cumpărare şi, deci, al nivelului de trai în România”.

În acelaşi timp, „vor fi afectaţi de această măsură şi românii care călătoresc în ţară cu autocare şi microbuze, deoarece firmele care fac transport rutier de persoane vor fi obligate să majoreze preţurile biletelor”.

„Mai trebuie specificat faptul că deja statul face concurenţă neloială transportatorilor rutieri de persoane, prin subvenţionarea cu peste 80% a CFR Călători şi a operatorilor privaţi de transport feroviar de persoane, la care s-au adăugat, de la începutul acestui an, călătoriile gratuite pentru 450.000 de studenţi, suportate din bugetul statului, care doar la CFR Călători aduc circa 18 milioane de lei lunar. În aceste condiţii, o creştere a accizei la motorină va îndrepta către faliment mai multe firme de transport, ceea ce înseamnă alte scăderi pentru bugetul statului şi, deci, pentru economia României”, se mai arată în comunicat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.