Ce să-ți fac, tată, dacă ți-a plăcut munca?!

Cotidianul le-a propus cititorilor săi să răspundă la două întrebări referitoare la scandalul momentului. Ele ar putea ajuta Guvernul să înţeleagă ce gândeşte populaţia despre afacerea pensiilor speciale şi să găsească o cale de ieşire din încurcătura provocată de dezvăluirea acestora.

Cele două întrebări sunt:

1. Ce părere aveţi despre mecanismul pensiilor suplimentare care depăşesc salariile, practicate în poliţie, servicii secrete şi justiţie?

2. Sunteţi de acord cu menţinerea pensiilor speciale, majorate conform prevederilor legale valabile până la 15 septembrie 2017?

Din valul de răspunsuri primite am selectat un prim set. Ce șochează este că din mărturiile unor cetățeni se înțelege foarte clar că nici Olguța Vasilescu, nici Carmen Dan sau nici măcar premierul Tudose nu știu cu adevărat ce se petrece în sistem.

Există multe cazuri și situații despre care ne povestesc oameni care au avut de-a face cu sistemul „specialilor“, fără să fie niciun moment „speciali“, ci simpli beneficiari ai unui sistem găunos până în profunzimile sale.

Fiul și tatăl, Magda

„Fiule, dă-mi nişte bani din pensia ta, ţi-i înapoiez când ies la pensie!“ Tatăl are 62 de ani, e inginer și așteaptă anul 2020 să se pensioneze. Fiul are 42 de ani, e polițist și a ieșit la pensie de curând. Tatăl va avea 42 de ani de muncă și o pensie de 1.200 lei. Fiul s-a oprit la 20 ani de muncă și are o pensie de 8.500 lei. Tatăl a muncit de 2,1 ori mai mult. Fiul va avea o pensie de 7 ori mai mare. Deocamdată, tatăl merge la uzină. Când ajunge acasă istovit, îl întâmpină fiul odihnit: „Ce să-ți fac, bătrâne, dacă ți-a plăcut munca?!“.

Indexările să fie la fel pentru toţi, Moş Crăciun

Pentru munca pe care o prestează, fiecare cetăţean este retribuit după însemnătatea efortului depus. Pentru munci speciale – salarii speciale. În ceea ce priveşte pensiile, acestea ar trebui să fie la fel (calculate) pentru toţi cetăţenii, în funcţie de contribuţia fiecăruia. Este normal ca pentru o contribuţie mai mare să se calculeze o pensie mai mare. Indexările pensiilor să se facă la fel pentru toţi pensionari.

Să fie desfiinţat!, Dumitru Gudovan

1. Mecanismul pensiilor speciale trebuie să fie desfiinţat (ele sunt profund imorale). Mulţi din cei care vor pensii speciale sunt nişte nemernici.

2. Nu sunt de acord cu menţinerea pensiilor speciale majorate conform prevederilor legale valabile până la 15 septembrie 2017.

Asmuţirea cetăţeanului împotriva cetăţeanului, Cătălin Bogdan

Mecanismul e corect şi la întrebarea nr. 2 sunt de acord să se păstreze în actuala formă. Poate ar trebui ca Guvernul să se ocupe de altceva, poate de bunăstarea cetăţeanului prin creşterea economiei, investiţii etc., şi nu de asmuţirea cetăţeanului împotriva cetăţeanului. Ruşine să le fie!

Ajustare rezonabilă, Aurel Albu

1. Este o sfidare crasă!

2. Să se aplice imediat, însă pensiile să fie ajustate la un nivel rezonabil.

La ce foloseşte parada cu pensiile incredibile?, Un pensionar militar

Ar fi bine dacă şi reprezentanţii Guvernului (miniştrii care au competenţe în acest domeniu şi chiar prim-ministrul) ar citi aceste opinii şi ar ţine cont de ele. Ceea ce au afirmat ei în ultimele zile nu este adevărat (vă pot demonstra acest lucru cu date concrete). Parada cu pensiile incredibile ale unora (se dă exemplu pensia unui magistrat militar care nu a ieşit la pensie în baza prevederilor legii pensiilor militare, ci a magistraţilor), urmată de un linşaj mediatic, care trebuia să acopere nemulţumirile celor ce au reuşit să citească formidabila lege a salarizării (unică în lume!), şi-a atins scopul. Mai sunt interesaţi cetăţenii acestei ţări de următorul aspect: „PSD şi-a mărit salariile şi pensiile, doar fraierii care i-au votat mai au de aşteptat“. Unii dintre ei nici n-or să mai apuce. Şi nici să nu se agite, să stea liniştiţi, pentru că parlamentarii şi-au dat şi salarii mari, şi pensii speciale. Acest lucru l-au făcut şi pentru aleşii locali. Asta e tot ce contează.

1. Cuantumul pensiilor militare de stat (mă refer în special la militarii din MapN, şi nu la funcţionarii cu statut special din poliţie şi Administraţia Naţională a Penitenciarelor) este plafonat la 85% – Art. 30 / Legea 223/2015. Prin plafonare nu ţi se mai ia în calcul sporul pentru contribuţia la pensia suplimentară de 9%, acesta fiind „naţionalizat, furat“ de către stat. Statul te obligă să contribui pentru pensia suplimentară, dar când vine timpul să ţi se acorde sporul cuvenit, constaţi că acesta este 0%. Şi dacă se include în cuantumul pensiei şi sporul pentru Ordinul Meritul Militar (ceea ce nu este corect, deoarece este dat pe baza unei alte prevederi legale – Statutul cadrelor militare), şi tot nu se depăşeşte procentajul de 102%. Atunci, de unde a scos un „celebru“ analist 103%, iar Olguţa Vasilescu – 131%? Plus că militarii activi mai beneficiază şi de alte venituri care nu intră în calculul cuantumului pensiei.

2. Eu fac parte din cei care cred că trebuie să existe pensii militare şi pensii speciale, dar nu cu anomaliile care există în acest moment. Eu, spre exemplu, din 2009 până în 2015, inclusiv, am avut acelaşi cuantum al pensiei militare (ceea ce contrazice alte afirmaţii eronate ale ministrului Muncii – nicio indexare, nicio actualizare timp de 7 ani). Prin recalcularea şi actualizarea pensiilor militare în conformitate cu prevederile Legii 223/2015, cuantumul multor pensii militare a scăzut foarte mult (70% după unele afirmaţii, dar procentajul real îl puteţi obţine de la Casa de Pensii Sectorială). Când s-a trecut la recalcularea pensiilor militare pe acel principiu creat artificial pentru militari, „al contributivităţii“ (OUG 1/2011), se tot dădeau cifre că 90% din acestea au crescut şi numai 10% au scăzut, acum – nimic despre numărul celor care au scăzut. Vi se pare normal ca un colonel să aibă cuantumul pensiei mai mic ca un subofiţer, indiferent de data pensionarii?

Există multe anomalii în sistemul de pensii, militar, special (ocupaţional) şi cel public, care pot fi eliminate, dar nu prin ură şi dezbinare.

Eu mi-am desfăşurat activitatea şi înainte şi după 1989, dar umilit şi jignit ca în aceste zile nu am mai fost. Nu sunt aşa de bun ca să iert şi nici „prost“ (cum cred unii politicieni) ca să uit.

Un stat militar?, Adam Georgeta

Evident că nu suntem de acord şi ar trebui imediat revizuite şi aduse la un prag decent, respectând prevederile europene, dar şi posibilităţile de plată pentru România. Dezvăluirile recente spulberă orice speranţă că trăim într-o ţară democratică, europeană. Parcă suntem într-un stat poliţienesc, iar justiţia a devenit o castă care numai dreptate nu împarte, mai degrabă îşi face parte sieşi. Revizuirea urgentă a pensiilor speciale, dar raportul să fie unul rezonabil, nu de 15-20 de ori faţă de restul societăţii. 4 milioane de pensii medii sunt egale cu 100.000 de pensii speciale care nu se bazează pe contributivitate, ci pe joburi și funcții înalte… O situaţie de ţară bananieră, unde doar presa mai aduce la suprafaţă ce s-au străduit aceşti șnapani să obţină prin legi bine coafate!

Să se aplice principiul contributivităţii, Claudia Moldovan

1. În toate cazurile, inclusiv pentru pensiile aviatorilor, este corect să se aplice principiul contributivităţii. De ce aceste pensii speciale? Pe durata activităţii în sectoare de importanţă strategică (indiferent de natura „importanţei“), salariatul primeşte sporuri care în majoritatea cazurilor ajung să dubleze salariul de bază. Frunza nu ar trebui înlocuită cu oaia lui Daea, ci cu pasărea Phoenix. Un singur exemplu pentru susţinerea schimbării brandului de ţară: modul cum a renăscut mafia pensiilor nesimţite – mai puternică, cuprinzând acum nu numai aviaţia, dar şi poliţia, serviciile secrete şi justiţia. Schema „furtului calificat“ a fost testată sub toate aspectele în anii 2008-2009. S-au monitorizat toate efectele, toate reacţiile, iar acum, la câţiva ani, se va relua exact aceeaşi schemă!

2. Nu, evident că NU sunt de acord cu menţinerea pensiilor special majorate conform prevederilor legale valabile până la 15 septembrie 2017. Sentimentul pe care îl am este de haos în sistem.

Indexarea la inflație, o barbologie, Marian Tone

Orice om cu mintea întreagă nu poate să accepte ca pensiile unor anumite categorii de salariaţi să ajungă la sumele astronomice de care beneficiază o parte (nu foarte mulţi) dintre magistraţi, aviatori, militari.
Este foarte corect ca Guvernul să se aplece asupra unor măsuri care să restabilească un echilibru în societate. Face acest lucru ordonanţa dată de Guvern? NU! Mai mult, provoacă alte nedreptăţi şi îngheaţă pe viaţă drepturile la pensie pentru categoriile de salariaţi din sistemul de apărare şi ordine publică. Se diminuează fondul de pensii după această măsură? NU! Se diminuează cuantumul pensiilor ce fac obiectul ordonanţei? NU! Există vreo altă categorie de pensionari care să aibă de câştigat de pe urma măsurilor din ordonanţă? NU!

Am să mă refer pe scurt la ceea ce s-a întâmplat şi ce se întâmplă în sistemul militar (MApN) de unde provin şi am să fiu succint, telegrafic chiar:

1. Am ieşit la pensie în 15 martie 2013, la vârsta de 55 ani, pe Legea 263, legea cu contributivitatea dată de guvernul Boc, având în spate 21 ani de carieră militară (ultima funcţie de colonel 5,35) şi 14 ani de muncă în civilie.

2. Până la apariţia Legii 223/2015, toţi militarii aveau calculate pensiile pe Legea 263, cea cu contributivitatea.

3. Începând cu 1 ianuarie 2016 s-a trecut la recalcularea pensiilor militare pe Legea 223, care fusese amendată prin OUG 57/2015 dată de guvernul Cioloş.

4 Consecinţă – pensia mea şi a altor 50.000 de pensionari militari (din totalul de 79.000 de pensionari), aproximativ 70%, este mai mică decât cea pe care o aveam în plată conform legii contributivităţii.

5. Au câştigat doar cei pensionaţi în perioada 2011-2017, activii din sistem, care au avut umflate salariile cu fel şi fel de sporuri care se găsesc în baza de calcul a pensiei conform Legii 223. O lege făcută de ei pentru ei.

6. Ordonanţa emisă vine şi ne îngrădeşte dreptul la actualizare, conform măririlor din LSU, dar nu ne lasă opţiunea să trecem pe legea contributivităţii.

Concluzie: pensia mea rămâne aceeaşi pe viaţă! Barbologia cu indexarea la inflaţie să i-o spună Olguţa lui bărba-su când i-o cere pensie alimentară.

Dacă Guvernul voia să facă dreptate şi ordine, era simplu: modifica Codul fiscal şi introducea un impozit gradual pentru toată lumea, indiferent de categoria socială din care provine. Până în 5.000 lei plăteşti 10%, pentru diferenţa până la 10.000 plăteşti 50%, iar tot ce depăşeşte 10.000 lei se impozitează cu 80%. E doar o propunere!

Combinaţie toxică, Dan Petrescu

Ceea ce trăim este o combinaţie toxică între „democraţia originală“ promisă în anii ’90 şi România „lucrului bine făcut“, aşa că nu-i nimic a mirare. Dacă cele nouă categorii de supraoameni din societatea noastră postcomunistă merită pensii speciale, de ce nu ar merita şi cei de la salubritate, care fac curat după noi toţi? De ce nu am merita toţi?

Pentru cârcotaşii care nu se împacă cu „valoarea“ actualilor conducători, le aduc aminte că şi într-o democraţie, fie ea originală, poporul îşi merită conducătorii ale căror tare se regăsesc în oglindă.

Pensii astronomice pentru privilegiaţi, Teofil Cârciumaru

Sunt un pensionar care a muncit şi a cotizat la fondul de pensii ca inginer timp de 40 de ani şi am o pensie decentă, calculată după contribuţia mea la fondul de pensii. Cred cu tărie că pensiile trebuie calculate numai după contribuţia persoanei la fondul de pensii şi desfiinţate imediat toate pensiile speciale, de serviciu şi cum s-or mai chema ele şi să rămână un singur sistem de calcul al pensiei după contribuţia la fondul de pensii, căci cei cu salarii mai mari au şi o contribuţie la fondul de pensii mai mare, deci şi pensia este mai mare. Pentru ceea ce le plăteşte statul, contribuţia la pensii să se ia după această valoare la calculul pensiei. În România s-au instituit pensii neinverosimil de mari sub influenţa şi puterea de care dispun diferitele categorii de salariaţi ai statului asupra celor ce au legiferat şi au acceptat să plătească din bugetul statului (deci din impozitele plătite de noi) pensii astronomice pentru unele categorii de privilegiaţi. Autorităţile române trebuie să tragă imediat la răspundere persoanele, indiferent de funcţiile avute, care au creat aceste sisteme de pensii preferenţiale. Aştept fără nicio speranță rezolvarea acestor probleme în România, căci nu este un stat al tuturor cetăţenilor, ci un stat al celor puternici care fac legi numai în folosul privilegiaţilor.

Exemplu de discriminare în sistem, T. Matei

Problema nu se va rezolva niciodată dacă nu se instituie criterii clare şi unice pentru toată lumea.

Îi las deoparte pe militari. Am în vedere celelalte categorii.

Trebuie suprimate pensiile speciale pentru toată lumea şi imediat, inclusiv pentru cei aflaţi în plată! Cică ar fi un drept câştigat! De unde această concluzie?! Unde scrie în Constituţie că au un asemenea drept? Şi l-au arogat prin legi speciale, de cumetrie!

Când Boc le-a tăiat, a şi argumentat care au fost motivele! Contextul economic nu mai permite acest lucru, ecartul între aceste pensii şi restul pensiilor este enorm. De exemplu, la diplomaţi, pensiile speciale le depăşesc de 3-4 ori pe cele cuvenite pe bază de contributivitate. Dacă într-adevăr se vrea ca anumite categorii să fie „răsplătite“, de ce nu li se acordă un bonus (procente rezonabile din pensia calculată pe bază de contributivitate, de pildă, în loc de pensii uriaşe)?

O altă problemă care trebuie analizată: toţi salariaţii din MAE beneficiază de pensii de serviciu (inclusiv şoferi, portari, curieri etc., care nu au grade diplomatice şi mulţi dintre ei nici măcar studii superioare!). În schimb, lucrătorii din Departamentul de Comerţ Exterior, care au lucrat în cadrul ambasadelor, cu grade diplomatice, nu beneficiază de asemenea pensii fiindcă li se cere să aibă o vechime de minimum 15 ani de muncă în exterior; curată aberaţie şi cam greu de îndeplinit! Se ştie că munca în exterior este extrem de avantajoasă, salarii de mii de euro NEIMPOZABILI (aş dori să analizaţi această situaţie: nu plătesc chirii, întreţinere, telefon, carburant etc., etc.). Deci cei favorizaţi sunt „obligaţi“ să mai fie o dată favorizaţi, adică la pensie! Pe seama noastră, a celorlalţi! (…) Curată echitate şi democraţie! În plus, mai primesc şi bani în lei în ţară! Noi, care am lucrat în comerţul exterior, nu putem beneficia de pensia de serviciu, că nu ne încadrăm, chipurile, în termenul de „corp diplomatic“, conform Legii 216/2015, dar şoferii şi alt personal de la MAE pot! Suntem judecaţi după Legea 269/2003 privind statutul corpului diplomatic, fără să se facă vreo referinţă la aceasta în Legea 216. Am cerut să fim judecaţi după această lege, dar ministerele de care a aparţinut şi aparţine Departamentul de Comerţ Exterior nu au acceptat şi înţeles acest lucru! Se vorbeşte despre diplomaţia economică, despre performanţele economice ale ambasadelor, dar înfăptuitorii acestor performanțe sunt ignoraţi!

Comerţul exterior al României este domeniul care a înregistrat un trend mereu pozitiv în toţi anii de după 1989, dar autorii lui sunt neglijaţi, nu au merite, în schimb are merite TOT personalul din MAE, care a ştiut să-şi facă legi convenabile. Departamentul de Comerţ Exterior a trecut de la un minister la altul, nimeni nu i-a acordat vreo importantă, dar toţi se „laudă“ cu performanţele din comerţul exterior!

Ce deosebire este între un consilier economic (fără pensie specială) şi un consilier cultural, care face cam aceleaşi lucruri, dar are pensie specială fiindcă este de la… MAE? Şi noi, cei din comerţul exterior, am dat examene, am promovat în urma lor, am muncit în exterior (condiţia legii cere minimum 4 ani, dar ministerul de resort ne cere 15 ani în exterior!). Ne-am bucura dacă am avea o pensie măcar cât o jumătate din cea a unui şofer sau a unei secretare din MAE! Noi am fost şi pe post de şoferi cât am lucrat în exterior, măcar să fi fost gratulaţi în mod asemănător!

Puteți răspundeţi în continuare la cele două întrebări. Ele ar putea ajuta Guvernul să înţeleagă ce gîndeşte populaţia despre afacerea pensiilor speciale şi să găsească o cale de ieşire din încurcătura provocată de dezvăluirea acestora.

Vă rugăm să expediaţi răspunsurile dumneavoastră la adresa de mail redactia@cotidianul.ro, urmând ca acestea să fie publicate în ziarul Cotidianul. Redacţia nu va putea lua în considerare răspunsurile violente, vulgare sau atacurile la persoană. Vă mulţumim!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.