Ce spune Cioloș despre eliminarea vizelor pentru Canada

Premierul Dacian Cioloș a declarat, miercuri seara, că lucrurile se mișcă în vederea eliminării vizelor pentru Canada, precizând că va ține legătura cu premierul canadian, Justin Trudeau, în acest sens.

”Sper eu să vedem progrese foarte clare și chiar decizii până la sfârșitul mandatului acestui Guvern. Discuţia pe care am avut-o cu primul ministru Trudeau (premierul Canadei – nr.) a fost una, consider eu, foarte bună. Dacă înainte de a pleca acolo dânsul considera că acordul de liber schimb CETA nu are nicio legătură cu vizele, după această discuţie a înţeles că trebuie să abordeze acest subiect la nivel politic şi că trebuie să pregătească o decizie. Văd că lucrurile se mişcă. Voi ţine legătura cu dânsul şi am convingerea că vom vedea clarificări legate de poziţia Canadei cât mai repede, pentru că altfel, sigur, şi noi avem anumite pârghii ca stat membru UE pe care le vom folosi, pentru că eu nu pot să concep ca România să semneze un tratat cu Canada fără ca cetăţenii români să poată să beneficieze pe picior de egalitate cu ceilalţi cetăţeni europeni de acest acord. E simplu„, a spus premierul la TVR 1, întrebat fiind când vor fi ridicate vizele pentru Canada.

Șeful Cancelariei premierului, Dragoș Tudorache, a anunțat miercuri, că va discuta luni la Bruxelles cu ministrul canadian al Imigrației, John McCallum, dar și cu reprezentanți ai Comisiei Europene și ai Bulgariei pe tema eliminării vizelor pentru Canada.

„E o a doua întâlnire oficială la Bruxelles, luni, la care suntem invitați România, Bulgaria de către Comisie și se va deplasa și ministrul Imigrației McCallum din partea Canadei. Voi participa la această întâlnire. Voi avea o întâlnire bilaterală cu ministrul John McCallum și apoi o întâlnire tripartită la care va participa și Comisia, și Bulgaria. Vom vedea stadiul discuțiilor și al angajamentului pe care premierul Trudeau l-a luat în discuția cu premierul Cioloș. Rămânem optimiști pe acest dosar, dar prefer să aștept să vedem întâlnirile de luni înainte de a mă pronunța cu privire la rezultat”, a spus Tudorache.

La începutul săptămânii viitoare, ministrul canadian al Migraţiei este aşteptat la Bruxelles pentru a rezolva problema generată de refuzul Guvernului de la Ottawa de a elimina vizele în cazul cetăţenilor români şi bulgari, relatează CBC News

În contextul în care Uniunea Europeană intenţionează să aprobe în luna octombrie Acordul economic şi comercial complet cu Canada (CETA), această ţară trebuie să acţioneze sau riscă blocarea acestui acord prin dreptul de veto al statelor care nu vor ca cetăţenii lor să fie trataţi precum cetăţeni UE de rangul doi, comentează CBC News.

Promisiune pentru mediul economic

Dacian Cioloș a mai anunțat la TVR 1 că Guvernul pregătește un nou pachet de simplificare, care o să vizeze cu precădere mediul economic și care ar putea fi adoptat în luna septembrie.

„O să venim cu un nou pachet de simplificare, care o să vizeze cu precădere mediul economic. Am avut discuții deja cu companii, cu sectorul privat, care ne-au făcut sugestii de simplificare și în toamnă, cred în septembrie, vom veni cu un nou pachet”, a spus Cioloș.

Premierul a mai spus că Ordonanța de Urgență privind debirocratizarea în administrație, care a fost adoptată săptămâna trecută, trebuie urmată de o serie de măsuri pentru a fi implementată.

„Acea ordonanță conține mai multe măsuri care trebuiesc transpuse acum în decizii la nivelul administrației (…). În urma acestei ordonanțe, chiar ieri am semnat scrisori, ca să dau în scris, miniștrilor cărora le-am cerut ca în săptămânile următoare să ia măsuri concrete la nivelul administrațiilor pe care le au în subordine, pentru ca prevederile acelei ordonanțe să se aplice. Unele rezultate se vor vedea imediat, în următoarele săptămâni, în următoarele luni, altele vor avea nevoie de mai mult timp pentru că avem nevoie de a interconecta baze de date, de exemplu între Ministerul de Interne, Ministerul Muncii, Ministerul de Finanțe, pentru ca ministerele să facă schimburi de informații fără să mai ceară acele documente cetățenilor”, a spus Cioloș.

Premierul a vorbit și despre reforma administrației.

„Atunci când regulile sunt clare, e mult mai simplu și pentru un funcționar să știe care e responsabilitatea pe care și-o asumă (…) Unor funcționari le e teamă să-și asume anumite responsabilități pentru că nici nu sunt clare aceste responsabilități. Pentru o decizie avem nevoie de șase-șapte semnături ierarhice și atunci când toată lumea e responsabiă, practic niciunul nu e responsabil. Reforma administrației la care ne gândim, Codul administrativ și Codul de procedură administrativă, pe care le pregătim, vor merge și în această direcție de a clarifica anumite suprapuneri și anumite contradicții din anumite legi, care vizează administrația publică, tocmai pentru a da un contur mai clar al responsabilităților și al obligațiilor funcționarilor”, a mai afirmat Cioloș.

Guvernul a adoptat la sfârșitul lunii trecute un pachet de măsuri destinate simplificării procedurilor și reducerii eforturilor cetățenilor de procurare a unor documente, precum și consolidării procesului de digitalizare la nivelul administrației publice centrale.

Măsurile pentru reducerea birocrației, simplificarea și digitalizarea procedurii de reducere a documentelor:

Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale au obligatia de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, atat pe website-ul propriu, cat si pe punctul de contact unic electronic www.edirect.e-guvernare.ro, in varianta actualizata si intr-un format tehnic care sa permita descarcarea si editarea lor in scopul completarii pe calculator de catre beneficiar.

Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale vor accepta si copia electronica dupa Cartea de Identitate, prin furnizarea unei adrese de posta electronica, atat pe pagina proprie de internet, cat si pe punctul de contact unic electronic. In termen de 30 de zile institutiile publice au obligatia sa anunte adresa de email unde se vor putea transmite; In cazul copiilor legalizate solicitate de catre institutii in furnizarea serviciilor publice, acestea vor fi inlocuite cu verificarea de catre functionar, la ghiseu, a conformitatii cu originalul.

Datele cu caracter personal necesare pentru furnizarea unui serviciu public, care sunt colectate, detinute sau gestionate de o alta autoritate sau institutie publica se iau direct de la respectiva autoritate sau institutie daca acest lucru a fost solicitat expres de catre beneficiarul serviciului public sau daca exista consimtamantul expres al acestuia.

Institutiile publice si organele administratiei publice centrale sunt obligate sa specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecaruia si motivul colectarii informatiei.

Va fi scutita de plata taxei extrajudiciare de timbru eliberarea cartii de identitate, eliberarea si prelungirea valabilitatii actelor de identitate pentru cetatenii straini si a cazierului judiciar. Aceasta masura a fost luata avand in vedere ca plata acestei taxe de valoare mica presupune deplasari la Posta si la Politie. La ridicarea cartii de identitate si a pasaportului cetatenii vor plati o singura taxa, intr-un singur loc. Taxele extrajudiciare de timbru ramase in vigoare se vor plati prin mijloace electronice, ordin de plata sau numerar, cu exceptia taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobandite in baza legii 18/1991, pentru taxele de pana la 50.000 lei.

Autoritatile si institutiile publice, altele decat cele din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, vor putea obtine certificatul de cazier judiciar in mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetateanul de obtinerea acestuia, caz in care taxa de eliberare si taxa extrajudiciara de timbru vor fi eliminate. Astfel, orice alta institutie publica, cu exceptia celor prevazute deja in lege, va solicita electronic unitatilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, in baza consimtamantului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectueaza verificari specifice. Unitatile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate intr-un termen de 24 de ore de la primirea solicitarii, iar persoana pentru care se efectueaza verificari specifice este scutita de plata serviciului.

In vederea simplificarii platii taxelor pentru pasaport, au fost comasate cele doua taxe astfel incat acestea se vor putea achita intr-un cont unic, facilitandu-se astfel si plata lor online.

O alta masura are in vedere obligativitatea institutiilor publice sa ofere metode alternative de plata a serviciilor publice furnizate contra cost, a amenzilor contraventionale si a taxelor si impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemelor electronice de plata, fie prin intermediul altor sisteme de plata.

In cazul platii amenzii rutiere, dificultatea semnalata de un numar semnificativ de cetateni este reprezentata de obligativitatea de a transmite dovada platii amenzii la unitatea de politie. In sensul eliminarii acestei proceduri, actul normativ introduce posibilitatea transmiterii dovezii de plata si prin posta electronica, respectiv eliminarea acestei obligativitati atunci cand plata se realizeaza prin mijloace electronice. Astfel, art. 28 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor va fi completat in consecinta, facilitand plata prin Sistemul National Electronic de Plata si a altor mijloace electronice de plata.

Pentru a reduce riscurile de coruptie in obtinerea permisului auto si avand in vedere cazurile mediatizate care au scos la iveala riscuri la adresa sigurantei circulatiei pe drumurile publice, se va implementa un sistem de monitorizare si verificare a desfasurarii examenului pentru obtinerea permiselor auto. Proba teoretica se inregistreaza video, iar cea practica audio si video.

In cazul procedurii de inmatriculare auto, se introduce posibilitatea platii intr-un cont unic a tarifelor aferente confectionarii si valorificarii placilor cu numere de inmatriculare permanenta, de proba, temporare si provizorii, atribuirii unui numar de inmatriculare preferential, pastrarii combinatiei numarului de inmatriculare, precum si contravaloarea certificatelor de inmatriculare, a autorizatiilor provizorii si a permiselor de conducere.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Rares Constantinescu 2670 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.