Ce trebuie să știe clienții și păgubiții Carpatica Asig

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat pe www.asfromania.ro ghidul destinat clienților și păgubițiilor Carpatica Asig, societate de asigurări căreia i-a fost retrasă autorizaţia de funcţionare ca urmare a constatării insolvenţei.

Publicaţia include un set de întrebări şi răspunsuri pentru situaţii cu care se pot confrunta cei care dețin o poliță la societatea Carpatica Asig sau cei care au suferit o daună provocată de un asigurat al societății.

Printre cele mai importante teme prezentate în cadrul ghidului se numără: măsurile de protecție pentru consumatori în cazul declarării falimentului Carpatica, valabilitatea polițelor de asigurare încheiate la Carpatica, rolul Fondului de Garantare a Asiguraților, termenele pe care asiguraţii/păgubiţii Carpatica Asig trebuie să le aibă în vedere etc. De asemenea, consumatorii pot afla care sunt paşii pe care trebuie să-i urmeze pentru a recupera creanţa de asigurare, cum poate fi denunţată o poliţă încheiată la Carpatica Asig şi cum trebuie formulată o cerere către FGA.

CE MĂSURI DE PROTECȚIE EXISTĂ PENTRU CONSUMATORI ÎN ACEASTĂ SITUAȚIE?

Pentru a proteja consumatorii de produse și servicii de asigurare, în România există Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor. FGA are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător intrat în procedura de faliment.

Destinaţia principală a sumelor, aflate la dispoziția FGA, este plata către creditorii de asigurări a indemnizaţiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate în condiţiile legii și a primelor datorate de asigurător
pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut de lege (450.000 lei/ creditor de asigurare).

CINE ESTE CREDITOR DE ASIGURARE?
• persoana asigurată – persoana care are încheiat un contract de asigurare; • un beneficiar al asigurării – o terță persoană care beneficiază de efectele legii sau ale unui contract de asigurare și căreia asigurătorul urmează să îi achite sumele cuvenite ca urmare a producerii riscului asigurat, așa cum prevede contractul de asigurare;

• persoana păgubită – persoana îndreptățită să primească despăgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de răspundere civilă.

CARE ESTE MECANISMUL PRIN CARE FGA VINE ÎN SPRIJINUL CONSUMATORILOR?
În cazul insolvenței unei societăți de asigurare autorizată și aflată sub reglementarea și supravegherea ASF, creditorii de asigurare beneficiază de suportul FGA în vederea plății indemnizaţilor și/sau despăgubirilor datorate conform contractelor de asigurare încheiate cu societatea de asigurare. Practic, creditorii de asigurare nu mai trebuie să se adreseze instanțelor judecătorești, decât dacă doresc acest demers sau dacă suma pe care o solicită depășește plafonul de garantare legal.

DE CE SĂ MĂ ADRESEZ FGA?
Creditorii de asigurări pot solicita plăți, conform Legii nr. 213/2015, cum ar fi:
1. sumele cuvenite creditorilor de asigurări a fi plătite de către FGA aferente perioadei neexpirate a contractului de asigurare facultativă, în situația încetării contractului de asigurare, 2. despăgubirile/indemnizațiile cuvenite creditorilor de asigurări datorate conform contractelor de asigurare facultative/obligatorii încheiate cu societatea CARPATICA ASIG.
În situația unor daune produse anterior adoptării deciziei ASF și pentru care a fost deschis dosar de daună la asigurator, dar și în situația producerii după această dată a riscurilor asigurate în perioada de valabilitate a contractului de asigurare,
asigurații/beneficiarii asigurării/persoanele păgubite se pot adresa FGA.

CÂND MĂ ADRESEZ FGA?
Din momentul publicării Deciziei ASF nr. 1498/27.07. 2016 privind societatea CARPATICA ASIG, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.
Persoanele îndreptățite la plata despăgubirilor de la FGA se pot adresa acestuia și ulterior, dacă dreptul de creanță s-a născut după data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de deschidere a procedurii de faliment.

CE ÎNSEAMNĂ DECIZIE DEFINITIVĂ A INSTANȚEI?
Decizia definitivă este pronunțată de către instanță după soluționarea căilor de atac (apel). Hotărârile definitive sunt: • hotărârile date în primă instanță, care nu au fost atacate cu apel; • hotărârile date în apel, fără drept de recurs, precum și cele neatacate cu recurs.
Hotărârile menționate mai sus devin definitive la data expirării termenului de exercitare a apelului sau, după caz, la data pronunţării hotărârii în apel. Pentru ca orice creditor de asigurare să urmărească termenele aferente procedurii, ASF va face public pe pagina de internet (www.asfromania.ro) și pe pagina sa de Facebook momentul acestei hotărâri în cazul societății CARPATICA ASIG.

CE TERMENE TREBUIE SĂ AVEM ÎN VEDERE?
Orice persoană care invocă vreun drept de creanță împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o poliță de asigurare valabilă, între data închiderii procedurii de redresare financiară și cea a denunțării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunțării de către instanță a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, poate solicita deschiderea dosarului de daună printr-o cerere adresată FGA. Data va fi publicată pe pagina de internet a ASF și pe pagina de internet a FGA.

CÂT TIMP SUNT VALABILE CONTRACTELE DE ASIGURARE?
Contractele de asigurare încheiate cu societatea CARPATICA ASIG sunt valabile până la data la care intervine una dintre următoarele situații: • data expirării menționată de contract; • data denunțării contractului de asigurare de către asigurat printr-o notificare transmisă societății sau lichidatorului judiciar.
Decizia de denunțare este o decizie ce nu poate fi adoptată decât în baza propriei analize de oportunitate efectuată de către asigurat sau lichidatorul judiciar.
Contractele de asigurare facultativă sunt contracte între cele două părți – societatea de asigurare și asigurat, prin care au fost stabilite drepturile și obligațiile părților. Contractele pot conține clauze exprese privind denunțarea/rezilierea de către oricare dintre părți. În cazul în care astfel de clauze nu sunt cuprinse în contract, se aplică legislația aferentă. În România, Noul
Cod Civil prevede că un contract poate fi denunțat în termen de 20 de zile calculate de la data la care cealaltă parte primește notificarea privind denunțarea contractului.

CUI MĂ ADRESEZ ÎN CAZ DE DAUNĂ?
Conform Legii nr. 213/2015, art. 12 alin. (1) și (2), FGA va proceda la deschiderea dosarelor de daună, la constatarea tehnică a avariilor, la instrumentarea dosarelor de daună, precum și la avizarea lor din punct de vedere tehnic. FGA vă va pune la
dispoziție cererea-tip pe care urmează să o completați și, de asemenea, vă va informa cu privire la documentele justificative care trebuie să însoțească această cerere. Informațiile vor fi disponibile pe paginile de internet ale FGA și ASF.

CE FACE FGA?
În vederea plății sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, FGA va lua următoarele măsuri: • va publica pe pagina proprie de internet informații referitoare la demersurile necesare pentru obținerea de la FGA a despăgubirilor/indemnizațiilor. •
va prelua de la societatea CARPATICA ASIG evidența contractelor de asigurare în vigoare, evidența completă a dosarelor de daună, precum și evidențele tehnico-operative și contabile aferente acestor contracte și dosare. • va publica lista potenţialilor creditori de asigurări, conform evidențelor preluate de la societatea CARPATICA ASIG. • primește cereri de deschidere a dosarelor de daună, ia toate măsurile pentru constatarea tehnică a avariilor, instrumentarea și avizarea dosarelor de daună din punct de vedere tehnic. • verifică dosarele de daună și creanţele de asigurări înregistrate în evidenţele sale, ţinând seama de normele
aplicabile în materie și de condiţiile de asigurare generale și specifice prevăzute în contractele de asigurare încheiate cu societatea CARPATICA ASIG. • întocmește listele creditorilor de asigurări ale căror creanţe certe, lichide și exigibile urmează a fi plătite din disponibilităţile sale. • după aprobarea acestor liste de către comisia specială, se efectuează plăţile indemnizațiilor/despăgubirilor către creditorii de asigurări, cu respectarea prevederilor legale. Sumele acceptate la plată vor fi achitate de FGA după rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.

CE ESTE LISTA POTENȚIALILOR CREDITORI DE ASIGURARE?
În termen de 30 de zile de la data publicării deciziei de deschidere a procedurii aferente falimentului, FGA preia de la CARPATICA ASIG evidența contractelor de asigurare în vigoare, evidența completă a dosarelor de daună, precum și evidențele
tehnicooperative și contabile aferente acestor contracte și dosare. Conform acestor evidențe, FGA va publica pe pagina proprie de internet (www.fgaromania.ro) lista persoanelor ce au contracte de asigurare în vigoare și a persoanelor ce au deschis dosare de daună, această listă reprezentând în cazul societății CARPATICA ASIG lista creditorilor de asigurare ce au calitatea de asigurați sau, dacă este cazul, beneficiari ai asigurării ce au deschis dosar de daună sau păgubiți conform contractului de asigurare. În cazul în care aveți un contract de asigurare încheiat cu societatea CARPATICA ASIG sau aveți un dosar de daună deschis anterior acestei
date și numele dumneavoastră nu apare în lista potențialilor creditori de asigurare, va trebui să vă adresați FGA, transmițând documente care să dovedească calitatea de creditor de asigurare, de exemplu contractul de asigurare, dovada deschiderii
dosarului de daună sau declarații pe proprie răspundere (în cazul imposibilității prezentării unor astfel de documente). FGA va prelua și analiza solicitarea dumneavoastră, urmând a modifica corespunzător lista potențialilor creditori de asigurare. Persoanele care se adresează FGA pentru deschiderea dosarului de daună în calitate de păgubiți în temeiul unui contract de asigurare încheiat cu societatea CARPATICA ASIG vor fi de asemenea incluse pe lista potențialilor creditori de asigurare.

CE AM DE FĂCUT PENTRU A RECUPERA CREANȚA DE ASIGURARE?
Pentru a recupera o creanță (despăgubire, indemnizație etc.) de la FGA, veți depune la FGA: • pentru despăgubire/indemnizație: o cerere motivată de plată însoțită de documente justificative. Urmăriți informațiile disponibile la FGA și ASF pentru detalii. • pentru recuperarea primelor plătite în avans, proporțional cu timpul rămas până la expirarea asigurării facultative: o cerere de plată (cerere-tip) însoțită de documente justificative. Urmăriți informațiile disponibile la FGA și ASF pentru detalii.

CINE POATE COMPLETA CEREREA DE DESCHIDERE A DOSARULUI DE DAUNĂ?
Orice persoană care invocă vreun drept de creanţă împotriva societății CARPATICA ASIG ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o poliţă de asigurare valabilă poate solicita deschiderea dosarului de daună. Această solicitare se face prin completarea „Cererii de deschidere a dosarului de daună” prevăzută în Anexa nr. 3 din Norma ASF nr. 16/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților, împreună cu „Declaraţia privind evenimentul” prevăzută de Anexa nr. 4 și transmiterea acestor
acte către FGA. După transmiterea cererii, veți fi contactat de FGA în vederea deschiderii dosarului de daună și a constatării pagubelor. FGA va comunica în scris părţii prejudiciate documentele ce trebuie depuse pentru soluţionarea pretenţiilor
de despăgubire (poliţa/contractul de asigurare, documentele care atestă producerea evenimentului asigurat, emise de autorităţile publice competente sau alte documente din care să reiasă cauzele și împrejurările evenimentului, întinderea daunei, acte
privind interesul patrimonial, documente justificative privind cuantumul despăgubirii etc.). Constatarea daunelor se face de către FGA, direct sau prin mandatarii acestuia, împreună cu părţile interesate. Constatarea avariilor rezultate în urma producerii evenimentului se va efectua în conformitate cu prevederile legii și ale condiţiilor de asigurare. Pentru evenimentele asigurate produse în străinătate, declararea acestora se face în conformitate cu prevederile legii aplicabile și a condiţiilor de asigurare, parte integrantă a contractului de asigurare. Anexele necesare pentru completare sunt disponibile pe pagina de internet a ASF (www.asfromania.ro) și a FGA (www.fgaromania.ro).

CINE POATE COMPLETA CEREREA DE PLATĂ PENTRU ÎNCASAREA INDEMNIZAȚIILOR ȘI/SAU A
DESPĂGUBIRILOR?
Orice creditor de asigurare care pretinde un drept de creanţă de asigurări împotriva societăţii CARPATICA ASIG trebuie să completeze o cerere de plată motivată în acest sens, conform modelului prevăzut în Anexa nr. 6 din Norma ASF nr. 16/2015. Cererea de plată se poate depune începând cu data publicării deciziei ASF și până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Pentru creanţele de asigurări născute ulterior rămânerii definitive a
hotărârii judecătorești de deschidere a procedurii de faliment, cererea de plată poate fi depusă în maximum 90 de zile de la data nașterii dreptului de creanţă al creditorului de asigurări. Este important să rețineți că și în cazul deschiderii dosarului de daună la FGA trebuie să depuneți această cerere de plată. Anexele necesare pentru completare sunt disponibile pe pagina de internet a ASF
(www.asfromania.ro) și a FGA (www.fgaromania.ro).

CUM TREBUIE FORMULATĂ O CERERE CĂTRE FGA?
Cererea trebuie să fie întocmită conform formularului (cerere-tip) pus la dispoziție de FGA – a se vedea pagina de internet a ASF și FGA. Cererea, completată și semnată, trebuie formulată în scris, în limba română și transmisă direct la sediul FGA, prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin poștă electronică (e-mail) sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea și confirmarea primirii.
Conținutul cererii trebuie să reflecte: natura creanței, momentul nașterii sale, cuantumul sumei pretinse, dacă există vreun privilegiu ori o garanție reală în ceea ce privește creanța, care sunt bunurile acoperite de asigurare.

CARE SUNT DOCUMENTELE JUSTIFICATIVE?
FGA vă va informa cu privire la documentele necesare deschidere dosarului de daună, acestea fiind diferite în funcție de tipul de contract de asigurare și/sau de stadiul dosarului. Înscrisurile justificative vor fi depuse în limba română. În cazul imposibilității prezentării acestor înscrisuri justificative în copie legalizată, se pot depune fie copii ale acestora, fie o declarație pe proprie
răspundere în sensul susținerii acestor documente. FGA va verifica evidențele preluate de la societatea CARPATICA ASIG. În cazul în care aveți acte redactate în altă limbă decât cea română, atunci trebuie să depuneți și traducerile autorizate ale acestora

CE SE ÎNTÂMPLĂ DUPĂ DEPUNEREA UNEI CERERI LA FGA?
După instrumentarea dosarului de daună, analizat de direcțiile de specialitate din cadrul FGA în vederea avizării, conform prevederilor legale, acesta se înaintează comisiei speciale constituită conform Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea și lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, republicată, cu modificările ulterioare. Comisia specială este cea care aprobă valoarea finală a despăgubirii. Plata despăgubirilor se face în ordinea aprobării dosarelor de către comisia specială. Indiferent de momentul aprobării de către comisia specială, plata despăgubirii nu poate fi efectuată mai devreme de data
rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.

CARE ESTE SUMA CU CARE POT FI DESPĂGUBIT?
Potrivit plafonului de garantare stabilit de lege, FGA poate asigura efectuarea plății în sumă de maxim 450.000 lei pentru fiecare creditor de asigurare (care reprezintă echivalentul a aproximativ 100.000 euro, în funcție de cursul oficial de schimb).

CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ DESPĂGUBIREA MEA ESTE MAI MARE DECÂT LIMITA MAXIMĂ DE DESPĂGUBIRE A FGA?

Pentru sumele de recuperat care depășesc plafonul legal de despăgubire, orice persoană este în drept să urmeze procedura legală prevăzută de Legea insolvenței nr. 85/2014, cu modificările și completările ulterioare.

CÂND PRIMESC BANII?
FGA poate efectua plăți din disponibilitățile sale către creditorii de asigurări ai societății CARPATICA ASIG începând cu data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.

CUM SE FACE PLATA?
Plata va fi efectuată în lei, pentru creanțele certe, lichide și exigibile, prin intermediul poștei (mandat poștal) sau a unei bănci autorizate de BNR, în limita plafonului legal.

DE UNDE POT AFLA INFORMAȚII?
Consumatorii care au încheiat un contract sau o poliță de asigurare cu societatea CARPATICA ASIG sunt rugați să urmărească informațiile publicate de ASF (www.asfromania.ro) și FGA (www.fgaromania.ro), sau să solicite telefonic detalii la
numerele de mai jos. Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) – str. Popa Petre nr. 24, sector 2, București, office@fgaromania.ro și telefon: 021.211.60.37, 021.211.60.73, fax: 021.211.60.94. ASF vă stă la dispoziție pentru informații și clarificări la numărul gratuit TELVERDE 0800 825 627 (doar pentru consumatorii din România), la office@asfromania.ro și pe pagina Facebook a Autorității de Supraveghere Financiară. Pentru consumatorii, deținători de polițe și beneficiari care se află în alte state ale UE și care pot avea nevoie de informații în legătură cu societatea CARPATICA ASIG, aceștia se pot adresa ASF.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.