Centrul de Artă Contemporană din Cordoba

Oraşul andaluz Cordoba are din acest an un nou Centru de Artă Contemporană.

Conceput de “Nieto Sobenjano Arquitectos”, din Madrid, studio fondat de Fuensanta Nieto şi Enrique Sobejano, Centrul a început să fie construit în 2005, când arhitecţii au câştigat concusul de proiecte.

Plasat într-o poziţie specială, pe malul Guadalquivirului, edificiul aminteşte calităţile geometrice şi filosofice ale vechii aşezări arabe şi ale contemporanului oraş spaniol.

Construcţia, cu forme hexagonale, de inspiraţie islamică, îşi are rădăcinile în cultura hispano-maură ce caracterizează oraşul. Foarte geometrică, cu soluţii speciale de folosire a luminii atât la interior, cât şi la exterior, clădirea este ea însăşi o construcţie explicit contemporană, foarte epurată. Ca un stup alveolat, are mai multe faţade şi deschideri, care îi dau aparenţa unei frize arhitecturale. Hexagoanele asimetrice variază ca formă şi dimensiuni, iar la scară mică, motivul hexagonal este repetat în ferestre.

Clădirea este articulată în jurul unor spaţii destinate teatrului, galeriilor de artă, sălilor pentru workshopuri, dar şi unor laboratoare pentru experimente artistice, dovedindu-se atât un muzeu cât şi un centru de cercetare.

Acoperişul cu pâlniile ce canalizează lumina naturală

“Pentru a depăşi eficacitatea şi flexibilitatea unui cadru neutru şi universal, atât de des adoptat astăzi, noi am imaginat o construcţie strâns legată de un loc şi a amintire îndepărtată, în care fiecare spaţiu poate fi configurat individual, adaptându-se, de-a lungul timpului, în funcţie de nevoile spaţiale şi funcţionale. Am admirat întotdeauna simplitatea legilor oculte ale geometriei cu care artiştii, artizanii şi constructorii din trecutul îndepărtat al Cordobei au fost în stare să genereze spaţiul multiplu şi isotrop al moscheii, domurile şi muşarabiile multidimensionale complexe, permutările ornamentelor, plaşele şi arabescurile, sau, şi mai bine, regulile şi ritmurile narative implicite în poemele şi istoriile de tradiţie islamică”, explică arhitecţii.

Edificiul a fost conceput după un model cu baza hexagonală, conţinând trei tipuri diferite de săli, de 150, 90 şi 60 de metri pătraţi. Ca un joc al combinaţiilor, permutările celor trei spaţii pot genera fie mai multe săli, fie un loc unic de expoziţie.

Atelierele de artişti de la parter şi laboaratoarele de la etaj sunt plasate în cotinuarea sălilor de expoziţie, fără a exista o diferenţiere strictă între ele. Sala cea mai mare este concepută drept spaţiu de performance-uri, adaptabilă reprezentaţiilor teatrale, conferinţelor, proiecţiilor cinematografice sau pezentărilor audio-vizuale. Neavând o structură “centralizată”, centrul de interes se poate deplasa de la un spaţiu la altul. Gândit ca o intersecţie şi un loc de întâlnire, el este propice expunerii şi schimbului de idei, vizitării expoziţiilor, şi chiar admirării râului Guadalquivir.

Geometria variabilă a interioarelor

Materialele, cum ar fi betonul aparent folosit la întregul interior, contribuie la sublinierea caracteruui de “uzină a artei”, specifică proiectului. Încăperile creează un parcurs meandric prin clădire. Pereţii, grinzile şi podeaua continuă din beton formează o arie spaţială de o oarecare monumentalitate, permiţând diferite forme de intervenţie. Pâlnii hexagonale practicate în acoperiş canalizează lumina naturală asupra interiorului pe lângă filtrele faţadelor.

La exterior, ideea este exprimată graţie unui singur material, prefabricatele GRC, plasate pe pereţi şi pe acoperiş. Într-o singură culoare, faţada estică, dinspre râu, o adevărată mască ce conferă Centrului statutul de protagonist în peisaj, a fost gândită ca un ecran perforat de numeroase deschideri poligonale, poziţionate în spatele unor LED-uri monocrome. Graţie unei logistici speciale, pe faţadă sunt proiectate imagini şi texte care se reflectă în apele râului. În timpul zilei, filtre plasate în faţa deschiderilor permit intrarea luminii naturale în interior.

Faţada dinspre Guadalquivir

“Centrul de Artă Contemporană” din Cordoba se doreşte un loc de reunire a artiştilor, vizitatorilor, experţilor, cercetătorilor. Un laborator deschis în care arhitectura are şi rolul de a încuraja noi forme de expresie.

“Arhitectura se hrăneşte constant din imaginile ascunse în memoria noastră, idei care devin clare şi marchează în mod neaşteptat începerea unui proiect. Poate că acesta este motivul pentru care ecoul culturii hispano-islamice, încă latent la Cordoba, a însemnat, subconştient, mai mult decât o notă de subsol a propunerii noastre. În faţa omogenităţii pe care o impune civilizaţia globalizării în toate aspectele vieţii, «Centrul de Artă Contemporană» aspiră la interpretarea unei culturi occidentale diferite, dincolo de clişeul pe care ea îl foloseşte în mod frecvent (…) Suntem siguri că edificiul însuşi, râul Guadalquivir, prezentul şi trecutul Cordobei vor constitui nu numai o prezenţă circumstanţială, ci vor inspira un dialog, o coincidenţă sau poate o respingere. Nu acestea sunt sentimentele pe care le provoacă orice căutare a unei expresii artistice?”, se întreabă arhitecţii.

Studioului “Nieto Sobenjano Arquitectos” i se datorează şi “Muzeul Interactiv de Istorie din Lugo”, construit subteran, şi extinderea din aluminiu perforat de la “San Telmo Museum”, dar şi “Barceló Temporary Market” din centrul Madridului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.