CFR, gaura neagră a bugetului

Compania Națională de Căi Ferate din România, deținută de Ministerul Transporturilor, este societatea statului care generează cele mai mari prejudicii bugetului statului. Într-o analiză făcută de Consiliul Fiscal se arată că CFR adâncește deficitul cu 400 milioane de lei, ceea ce înseamnă o pondere de 2% din acesta. „Impactul companiilor de stat asupra soldului bugetar în standarde europene bazate pe angajamente (ESA10) poate reprezenta o presiune suplimentară asupra țintelor de deficit bugetar asumate de către Guvern, în conformitate cu criteriile de la Maastricht (sub 3% din PIB în termeni ESA10) și Compactul fiscal (deficit structural sub 1% din PIB). Impactul asupra bugetului în standarde ESA10 se manifestă (i) prin emiterea de garanții de stat (de asemenea, obiectul normelor UE privind ajutoarele de stat) și, mai ales, (ii) prin reclasificarea unor întreprinderi de stat în cadrul administrației publice”, se spune în analiza Consiliului Fiscal. Pentru acest an, guvernul PSD estimează un deficit foarte aproape de limita de sus acceptabilă, de 3%.

Astăzi dimineață, o parte dintre angajaţii feroviari au declanşat un protest spontan, acţiune care a afectat graficul de circulaţie al trenurilor. „Acest protest are loc în contextul în care administraţia şi federaţiile sindicatele reprezentative se află deja în negocieri pentru semnatare noului Contractul Colectiv de Muncă 2017-2018, negocieri în cadrul cărora conducerea CFR SA a anunţat că în bugetul companiei pentru anul 2017 este inclusă o creşterea a fondului de salarii cu 22,5%, creştere care se va regăsi, în urma negocierilor cu partenerii sociali, în salariile angajaţilor. Menţionăm faptul că, administraţia a propus partenerilor sociali încheierea unui acord până la semnarea CCM pentru perioada 2017/2018 pentru a asigura astfel protecţie socială angajaţilor, relaţii de muncă echitabile, precum şi un cadru normal şi legal de funcţionare a companiei după expirarea pe 21 martie 2017 a contractului colectiv de muncă”, a transmis conducerea CFR. Sindicatele din CFR au cerut majorări salariale de 25%. Conducerea companiei şi federaţiile sindicatele reprezentative se află în negocieri pentru semnatare noului Contractul Colectiv de Muncă 2017-2018. Deoarece actualul Contract Colectiv de Muncă (CCM) expiră miercuri, 22 martie, compania a propus încheierea unui Act Adiţional pe o perioada de minimum 30 zile şi maximum 90 de zile.

Liderul Federaţiei Sindicatelor Drum de Fier, Florin Dobrescu, a declarat pentru Agerpres, că marţi, 21 martie, a expirat Contractul Colectiv de Muncă şi, deşi conducerea CFR SA a venit cu propunerea unei creşteri a fondului de salarii cu 22,5%, aceasta nu are bază legală, întrucât bugetul companiei încă nu este aprobat. ‘Începând de astăzi (miercuri – n. r.) nu mai avem Contract Colectiv de Muncă. Ultimele negocieri le-am avut ieri, când administraţia a venit cu propunerea, dar fără bază legală, fără buget aprobat şi, în condiţiile date, noi nu mai puteam continua negocierile pentru că nu mai aveam ce să negociem. Oamenii sunt foarte nemulţumiţi şi, neavând Contract Colectiv de Muncă, nu au mai vrut să muncească. Au luat hotărârea să oprească spontan lucrul. Deci, e o grevă necontrolată de sindicate, pentru că nu e declarată de noi grevă, dar asta e situaţia! Nemulţumirea lor se manifestă prin oprirea lucrului. Ei îşi manifestă de mult dorinţa asta, pentru că în ramura mea, de exemplu, 80% sunt cu salariul minim pe economie. Nu se poate! Oamenii răspund de siguranţa circulaţiei, de circulaţia trenurilor, de vieţi omeneşti pe salariul minim. Deci, nu se mai poate continua în condiţiile astea, iar administraţia nu a prezentat nimic concret şi corect ca să ne convingă pe noi, sindicaliştii de la masă, că va fi certă negocierea asta şi creşterea de salarii va fi corespunzătoare aşa cum s-a propus”, a spus liderul sindical.

CFR a anunțat în jurul orei 14.45 că activitatea feroviară a fost reluată în regionalele Bucureşti, Craiova, CF Cluj, Iaşi, Galaţi şi Constanţa și că se mai poartă discuţii pentru încetarea protestului spontan cu angajaţii din anumite staţii de pe raza de activitate a 2 regionale CF, Braşov şi Timişoara. Trenurile care au fost oprite în staţiile de formare vor fi reprogramate pentru reînscrierea în circulaţie, iar cele care au staţionat în gările de pe traseu îşi vor continua parcursul până la destinaţiile finale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4554 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.