Cine este omul de afaceri Cristian Burci

Controversatul om de afaceri Cristian Burci, ridicat de DIICOT într-un dosar cu un prejudiciu de câteva milioane de euro, și-a construit în ultimii 26 de ani o aură de intangibil prin prisma raporturilor sale apropiate cu fostul ministru Miron Mitrea, cu diverși generali SIE, precum Gheorghe Ștefănescu sau Ioan Talpeș.

Și-a dezvoltat business-uri în zona publicității, media, industriei feroviare sau de transport. Prin 2007, a fost acuzat de DNA că prin două firme de-ale sale a căpușat CFR-ul condus atunci de Mihai Necolaiciuc. Cristian Burci este un personaj discret și se spune destul de apreciat de mediul de afaceri. În ultimii ani, unele dintre business-urile sale au intrat în insolvență. În urmă cu câteva luni, postul de televiziune Antena 3 a difuzat un film făcut de CBS imediat după evenimentele din decembrie 1989 în care un personaj care semăna leit cu Burci făcea trafic cu copii. Pe Burci, revoluția din ’89 l-a prins în SUA. S-a întors în țară și a înființat prima agenție de publicitate din România, Graffiti.

„În acel an (1990 n.r,), România era o țară în care, la fiecare pas, exista o oportunitate de afacere”, își amintește Burci. Afacerea publicitară a început într-o vilă dărăpănata iar toți munceau pe rupte să monteze panouri publicitate în tot Bucureștiul. Imaginea aceasta vrea să-l plaseze cumva pe picior de egalitate cu celebrul Steve Jobs care a început epopeea Apple într-un garaj. Însă diferențele dintre cei doi sunt enorme. Prin anii ’90 a reușit să atragă alături de el gigantul American în publicitate BBDO, care a preluat 20% din acțiunile Graffiti și care a plătit 500.000 de dolari. Bani care au fost utilizați la lansarea în media. A înființat televiziunea Amerom, viitoarea Prima TV, și primul cotidian color din țară, Ultimul Cuvânt. După șase luni, ziarul a dispărut pentru că a mers foarte prost.

“Noi l-am creat pentru a vinde publicitate color şi cred că a fost uţor înaintea timpului. Dacă ziarul acela ar fi apărut 3-4 ani după, cred ca ar fi funcţionat foarte bine”, a spus Burci. În 2005, a vândut Prima TV, Kiss FM (fostul Radio Contact) și Star FM celor de la SBS Broadcasting, pentru 30 de milioane de euro. Burci a redevenit proprietarul Prima TV la opt ani după ce a vândut postul de televiziune. Totodată, omul de afaceri a preluat și ziarele Adevărul și Click! (trustul Adevarul Holding). Acum, acestea se află în insolvență. Conform declarațiilor sale, business-urile s-au extins iar din greșeală a ajuns în zona producției de vagoane și transportului de marfă. A pus bazele grupului International Railway Systems (IRS), care avea să devină un important actor pe piața europeană și cu o cotă de piaţă de 3% din producţia mondială de vagoane. Totodată, Burci a ajuns acționar la Astra Vagoane Arad, Meva Turnu-Severin, Romvag Caracal, companiile de transport pe cale ferată Servtrans şi Carpat Cargo, precum şi compania de trade marketing Cupon Pro. “Din greşeală am ajuns în businessul de vagoane, dar o greşeală care s-a dovedit foarte bună. În 2002, două companii americane au fuzionat în Statele Unite: Trinity şi Thrall.

La momentul respectiv Trinity opera două fabrici în Europa, una la Arad şi una la Turnu Severin, iar Thrall opera alte două în Europa: una la Studenka în Cehia şi alta la York în Anglia. Cand au fuzionat cele două, au zis că sunt prea multe fabrici pentru noi şi trebuie să închidă două fabrici: fabrica de la Turnu Severin şi cea de la York. Am luat fabrica de la Turnu Severin, care era o fabrică extraordinar de bună. Tranzacţia avea o sumă foarte mică. Trinity investiseră 10 milioane de dolari în ea. Cum noi nu puteam să dăm 10 milioane la momentul respectiv, cum ei voiau s-o închidă, am ajuns la concluzia să le dăm o sumă de un milion de dolari la început, urmând ca din profiturile viitoare, dacă fabrica face profit, să le împărţim jumate-jumate până la recuperarea sumei, care mie la inceput mi s-a părut foarte dificil de realizat. Timpul a făcut ca noi să fim operatori buni şi Trinity să-şi recupereze investiţia în fabrică”, a povestit Cristian Burci. În 2007, DNA a a acuzat companiile Servtrans şi Carpat Cargo de căpuşarea companiei CFR, în perioada 17.07.2000 – 21.10.2003, când Mihai Necolaiciuc era directorul societății de stat. Procurorii au susținut că Necolaiciuc ar fi traficat bani şi active în folosul grupului format din Servtrans Invest şi Carpat Cargo. Criza economică financiară declanșată la finele lui 2008 a afectat serios afacerile cu vagoane ale lui Burci., astfel încât numărul vagoanelor care au ieşit pe poarta fabricilor Meva, Astra Vagoane Arad sau Romvag a fost de 3500, cu 2000 mai puţin decât estimările iniţiale. În 2012, majoritatea companiilor feroviare au intrat în insolvență. Începând cu 2002, omul de afaceri a intrat în vizorul SRI, conform fostului șef al serviciului, Radu Timofte. Acesta a spus că s-au înaintat instituţiilor abilitate ale statului mai multe note informative despre afacerile lui Burci, dar nu s-au luat măsuri tocmai din cauza protecţiei oferite de foştii generali ai SIE. Radu Timofte susţine că Burci a fost protejat în special de generalul (r) SIE Gheorghe Şerbănescu şi ajutat de generalul (r) Ioan Talpeş, fost şef al SIE. În plus, pe Cristian Burci și Miron Mitrea i-a legat o pritenie strașnică, ei doi făcând afaceri în Delta Dunării. De asemenea, firma Servtrans Invest SA a lui Burci a reușit să obţină vagoanele si locomotivele CFR Marfă în anul 2001 la preţ de fier vechi, pe vremea când Mitrea a fost un personaj foarte important în PSD. De asemenea, Burci a obținut contracte de zeci de milioane de euro cu societățile aflate din subordinea Ministerului Transporturilor pentru diverse prestări de servicii: de la publicitate la recuperări de creanțe sau erbicidarea căii ferate. A obținut bani și cu aceștia și-a adjudecat ulterior aproape toate firmele statului producatoare de vagoane, locomotive și alte materiale rulante.

La un moment dat se vorbea că Burci conduce din umbră CFR Marfă, companie care până la urmă se află în proprietatea statului. El a reușit să impună în Consiului de Administrație un om de încredere, Dan Valentin Belcea, fost șef pe la firmele lui Burci: Grafitii BBDO, Prima TV, IRS. În 2010, însă, contractul cu CFR a picat iar firmele lui Burci au început să aibă probleme.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4562 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.