CNA suspendă clipurile publicitare ale „Roşiei Montane”

În şedinţa de marţi, CNA a decis să suspende clipurile publicitare difuzate pe televiziuni de către Roşia Montană Gold Corporation. Clipurile sunt considerate ca încălcând prevederile legale din domeniul publicităţii.

CNA a decis în şedinţa de marţi să suspende clipurile publicitare ale Roşia Montană Gold Corporation pe care televiziunile le transmit în prezent. Suspendarea va opera până ce „se va intra în legalitate”, a menţionat preşedinta CNA, Laura Georgescu. Conform şefei CNA, clipurile RMGC au încălcat în primul rând art. 29 din Legea audiovizualului, articol care are următorul conţinut:

1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii:

a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;

b) să nu facă uz de tehnici subliminale;

c) să nu prejudicieze demnitatea umană;

f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei;

g) să nu stimuleze comportamente dăunătoare mediului;

(2)

(3) Comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.

De asemenea, CNA consideră că s-au încălcat art. 94 şi 104 din Codul audiovizual.

Luări de poziţie din şedinţa CNA

Lorand Turoş – „Care este scopul acestei campanii. Că este o publicitate interesantă. Eu nu am mai întâlnit aşa ceva. Nu se vinde un produs sau un serviciu. Această companie dă bani la grămadă pentru a promova ce?”

Reprezentant RMGC: Nu pot să vă dau un răspuns.

Lorand Turoş – E vorba de o problemă care stă acum pe masa parlamentului. E o problemă politică deja. Necesită o decizie politică. Părerea mea e că această companie are interesul bine stabilit de a obţine un vot pozitiv la parlament. şi ca atare promovează un interes politic. Locurile de muncă pentru Roşia Montană sunt bune pentru România, în percepţia mea este un mesaj politic. Iar mesajele politice, sau promovarea mesajelor politice prin spoturi publicitare este interzisă în afara campaniei electorale.

Roxana Niculescu, reprezentant România TV – Un mesaj politic trebuie să fie al unui partid politic. Nu văd aici niciun part politic. Aici este vorba despre un proiect minier.

Adrian Păpureanu, reprezentant Pro TV – Publicitatea nu trebuie să fie doar la un produs, poate fi şi de imagine pentru o companie. Un testimonial nu trebuie judecat ca având valoare de informaţie pură. Nu am niciun fel de instrument să contest informaţia pe care o aduce un spot. Pot să folosesc doar instrumentele pe care le aduce codul.

Christian Mititelu, membru CNA – În primul rând nu e o campanie comercială, poate e o campanie politică, cum a spus domnul Turoş, sau o campanie comercială. Ni se vorbeşte de crearea de locuri de muncă, dar nu ni se spune cum vor fi create acele locuri de muncă. Cred că aici e vorba de publicitate înşelătoare. (…) Acum suntem în sit în care unele posturi de televiziune practic trăiesc din promovarea acestui proiect.

Lorand Turoş, membru CNA – Cred că o problemă este conţinutul acestor spoturi. Mie îmi pare rău că nu avem cu cine să lămurim. Ar fi fost ideal să avem compania aici.

Laura Georgescu, preşedintele CNA: Propun o decizie de intrare în legalitate şi oprirea, până atunci, a campaniei.

(sursa: paginademedia.ro)

Ştirea lipseşte de pe site-urile televiziunilor

Informaţia privind suspendarea clipurilor „Roşia Montana” nu a fost mediatizată pe site-urile posturile de ştiri, cel puţin până la ora 17.30. Doar pe Realitatea.Net s-a publicat (cu oarecare întârziere) o ştire amplă privind decizia CNA. În rest, nimic pe site-urile Antena 3, România TV şi B1TV. Surprinzător, nici pe site-urile TVR nu apare această ştire, postul public de televiziune fiind unul care a transmis multe clipuri publicitare în ultimul timp.

Câte clipuri pro „Roşia Montană” au dat televiziunile până la 1 septembrie

Conform Paginademedia.ro, de la începutul anului şi până la 1 septembrie, top 10 al difuzărilor clipurilor „Roşia Montană” este următorul:

  1. România TV – 1.382 difuzări
  2. B1 TV – 1.174
  3. Giga TV – 191
  4. Realitatea TV – 149
  5. Antena 3 – 70
  6. TVR 1 – 68
  7. Kanal D – 42
  8. Pro TV – 31
  9. Antena 1 – 31
  10. Prima TV – 28

De menţionat că s-a dat publicitate – contrar oricăror politici de marketing – şi postului Giga TV, un post invizil pe piaţa media, dar un post arondat PDL.

Update: Membrii CNA pro Băsescu şi pro PDL nu au votat suspendarea

Trei dintre membrii CNA, Narcisa Iorga, Valentin Jucan şi Florin Gabrea, nu au votat suspendarea clipurilor publicitare. Cei trei au decis să părăsească sala pe timpul dezbaterii subiectului Roşia Montană. Pretextul, unul destul de străveziu, şi anume, prezenţa la dezbateri a lui Christian Mititelu. Florin Gabrea i-a cerut lui Mititelu să se recuze de la discutarea acestui subiect întrucât acesta a ocupat funcţia de vicepreşedinte al Alianţei Civice, un ONG care s-a pronunţat împotriva proiectului de la Roşia Montană. Mititelu a replicat că nu se recuză deoarece la CNA nu este discutat proiectul minier, ci modul în care este reflectat subiectul de către televiziuni. Mai trebuie precizat că, în ziua de astăzi, Alianţa Civică nu mai reprezintă mare lucru pe eşichierul organizaţiilor nonguvernamentale, fiind mai mult un nume cu rezonanţă privind acţiunile din deceniul 9 al secolului trecut.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.