CNADNR – anatomia unui dezastru

Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi evaporă anual milioane de euro din cauza unei structuri deficitare a managementului, a corupţiei, a lipsei de transparenţă şi a ineficienţei. S-au cheltuit peste 3,5 miliarde de euro pentru ceva mai bine de 570 de kilometri de autostradă, se pierd bani europeni pentru că se întârzie lucrări, se fac şi se refac studii de fezabilitate pentru tronsoane de autostrăzi care sunt programate pentru construcţii după 2020. CNADNR este un intermediar între buget şi constructori, o vacă de muls pentru neamuri, prieteni şi tot felul de şmecheri care au relaţii cu directori din Companie. Investiţiile sunt de ordinul miliardelor de lei, iar rezultatele lipsesc cu desăvârşire. Niciun ministru care s-a perindat la conducerea Ministerului Transporturilor, fie că a fost Relu Fenechiu, Ramona Mănescu, Ludovic Orban sau Ioan Rus, nu a reuşit să scoată de pe linia dezastrului Compania, care continuă să înghită bani publici fără nicio oprelişte.

Din 2008 şi până azi s-au deschis circulaţiei 420 de kilometri de autostradă. CNADNR a tocat, conform ZF, 13,5 miliarde de euro pe acestea, dar şi pe drumuri naţionale care au mari probleme, precum trei dintre ele care sunt încă de pământ. Risipă, dar şi delăsare! Un exemplu îl constituie semnalul de alarmă pe care Asociaţia Pro Infrastructura l-a tras cu privire la absorbţia fondurilor europene. În prezent se derulează 28 de proiecte de reabilitare a drumurilor naţionale cu bani europeni. 19 dintre aceste sunt gata în proporţie sub 50%, majoritatea sub 30%. Ca să se piardă fondurile europene, construcţiile trebuie încheiate până la finele anului. Slabe speranţe. În total, valoarea proiectelor care sunt gestionate de CNADNR ajunge la circa 600 milioane de euro, din care 85% sunt bani primiţi de la Bruxelles. Din cele 28, doar 4 sunt în stadiu avansat, de 60%, în timp ce 8 sunt sub 10%. Cele 19 proiecte care sunt la un stadiu de construcţie de sub 50% cumulează fonduri europene de 420 milioane de euro, bani care cu siguranţă se vor pierde.

De la o vreme, CNADNR a pus la cale refacerea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzi. Luni, 15 iunie, Compania a anunţat că s-a semnat un contract de 6,5 milioane de euro, fără TVA, pentru revizuirea şi actualizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu-Piteşti, devenită prioritate zero în materie de infrastructură. Studiul făcut în 2007-2008, pentru care s-au plătit 2,5 milioane de euro, a expirat. Banii au fost, bineînţeles, aruncaţi pe apa sâmbetei. Studiile de fezabilitate expirate au costat până în prezent România 48 milioane de lei, conform unui calcul făcut de Jurnalul Naţional. Refacerea lor va costa alţi 206 milioane de lei, pentru 580 de kilometri de autostradă. Un caz frapant îl constituie segmentul de autostradă Târgu Mureş-Ditrău, de pe viitoarea autostradă Tg. Mureş-Iaşi. CNADNR a semnat un contract de 5,1 milioane de euro pentru revizuirea studiului de fezabilitate al respectivului tronson, deşi construcţia autostrăzii este planificată să înceapă, conform ultimei versiuni a Master Planului, din 2023. Mai mult, documentul spune că studiul va fi revizuit 2021-2022.

CNADNR este o compania total lipsită de transparenţă pentru că nu publică rapoarte trimestriale sau semestriale cu privire la modul de alocare a banilor destinaţi investiţiilor. Şeful actual, Narcis Neaga, a promis că va publica un raport de management, dar până în prezent nu a prezentat nimic.

Un fost director al departamentului juridic din CNADNR, Alin Goga, atrăgea atenţia din 2010 asupra matrapazlâcurilor din Companie. „Eu îţi spun sincer, dacă lumea ar şti în România cum se cheltuiesc banii publici şi cât de prost sunt administraţi, ne-ar împuşca la gard”, a declarat acesta la Pro TV. Proiectul Transalpina este unul răsunător. Sunt pe rol două dosare penale, două anchete guvernamentale, doi miniştri sunt vizaţi, 300 de milioane de euro înghiţiţi de un drum montan care încă nu e gata. În aprilie 2008, Compania a scos la licitaţie proiectul pentru modernizarea Transalpina. Romstrade, firma lui Nelu Iordache, a câştigat contractul în valoare de 345,4 milioane de euro. Romstrade a intrat în insolvenţă, Iordache a trecut o vreme prin puşcărie din pricina unor probleme de corupţie.

Un fost director din CNADNR, Răzvan Emil Teodorescu, a intrat în atenţia Agenţiei Naţionale de Integritate, pentru conflict de interese şi fapte de corupţie pentru că a semnat documente, în calitate de şef la Direcţia Achiziţii Finanţare de la Buget, privind lucrări de marcaje rutiere cu o firmă a fratelui acestuia şi ar fi folosit informaţiile deţiune pentru a sprijini societatea.

La finele lui 2014, procurorii DNA, secţia de combatare a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie, au efectuat cercetări într-o cauză penală ce viza suspiciuni privind săvârşirea unor infacţiuni asimilate celor de corupţie, comise între 2008 şi 2014. Anchetatorii au avut informaţii că CNADNR ar fi acordat contracte cu dedicaţie, dar şi supraevaluate, către persoane apropiate directorilor din Companie. Au fost vizaţi oficiali de la CNADNR Cluj, Braşov, Iaşi, Craiova şi Bucureşti precum şi reprezentanţi de la Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri. Firmele luate în colimator au fost SC Eurospeed SRL, Sc Ro-Maryo SRL, Sc Rodna Trans SRL, SC Manolo SRL, SC Ram Europe SRL, SC Tig For Serv SRL, Sc Olflav Impex SRL. S-au făcut percheziţii la reşedinţa din municipiul Iaşi a lui Marius Eugen Ostaficiuc, consilier în Primăria Iaşi şi director adjunct comercial la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi, şi a lui Marius Constantin Pătraşcu, patronul unei firme de transport. Rodna Trans, care este controlată de fostul ministru Ioan Rus, a primit un contract de 1,1 milioane de lei de la CNADNR pentru întreţinerea utilajelor. Firma Eurospeed SRL, din Scheia, care a vândut automăturători de 34.000 de euro bucata către primaria Galaţi‎, a obţinut, în 2012, un contract de 1,38 milioane de lei de la Direcţia Drumuri şi Poduri Iaşi, ca să repare utilajele de deszăpezire. În 2013, aceeaşi firmă a câştigat alte două contracte cu CNADNR pentru întreţinerea utilajelor, valoarea lor ridicânduse la 1,25 milioane de lei, fără TVA.

Ram Europe a lucrat în asociere cu TMS România, controlată de Viorica Dobriţoiu, soţia fostului ministru Corneliu Dobriţoiu, ambele fiind vizate în anchetă. În 2008, firma TMS ar fi semnat un contract de 25 milioane lei cu CNADNR. Un alt contract între TMS şi CNADNR, direcţia Craiova, a fost în valoare de 6 milioane de lei. TMS în asociere cu RAM au semnat contracte de 5,6 milioane de lei cu CNADNR Craiova şi SDN Târgu Jiu. Tot în asociere cu firma Vioricăi Dobriţoiu, Tig For Serv, din Dolj, a semnat contracte cu CNADNR Iaşi pentru piese de schimb pentru maşini. Olflav Impex SRL, aparţinând lui Lucian Dascălu, un apropiat al lui Radu Berceanu, a câştigat contracte tot în asociere cu firma soţiei lui Corneliu Dobriţoiu, l-ar fi avut om de legătură în interiorul CNADNR pe Aurel Petrescu, fost director general.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.