CNAIR, compania rateurilor

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fosta CNADNR), dețintuă de Ministerul Transporturilor, pregătește și realizează de cele mai multe ori defectuos procedurile de achiziție publică generând în felul acesta întrârzieri sau chiar anulări de licitații.

Conform unei sinteze realizată de ONG-ul Pro Infrastructura, care monitoritează lucrările de construcțua de drumuri publice în România, arată că au fost afectate 21 de licitații aflate în desfășurare și în jur de 100 de licitații deja încheiate, cauza principală fiind slaba pregătire a caietelor de sarcini.

„Rezultatele dezastruoase ale CNAIR pe partea de licitații și achizitii publice continuă! Puținele licitații de execuție lucrări sunt fie anulate fie întârziate cu luni de zile din cauza slabei pregătiri a caietelor de sarcini (de exemplu relicitările Viaductului Gilău și a lotului Ungheni – Târgu Mureș de pe A3, ambele la a 6-a amânare în vederea clarificărilor cerute de ofertanți). Aceste probleme se perpetuează și în majoritatea licitațiilor pentru studii de fezabilitate, a căror calitate este esențială în vederea implementării ulterioare a unui proiect de drum.

Cel mai faimos caz de caiet de sarcini prost-pregătit este cel al studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Pitești, contract actualmente în pericol de reziliere și care poate întârzia demararea construcției efective cu cel puțin doi ani de zile. De asemenea, majoritatea licitațiilor noi pentru studii de fezabilitate sunt amânate în repetate rânduri (de exemplu Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău, Bacău-Pașcani, Craiova-Pitești, etc) și ulterior eventual anulate. În consecință, este cât se poate de limpede că CNAIR are nevoie de o reformă urgentă a modului în care pregătește și realizează procedurile de achiziție public”, susțin reprezentanții Pro Infrastructura.

Câteva din exemplele de întârzieri la capitolul autostrăzi, conform Asociației Pro Infrastructura:

[161692] / 31.07.2015: „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru „Autostrada Bucureşti-Braşov km 0+000 – 173+300 sector Comarnic – Predeal, km 115+300 – km 146+800 şi sector Predeal – Cristian, km 146+800 – km 162 + 300 + reabilitare DN 73B”
Depunere oferte: 15.09.2015
Oferte deschise în 15.09.2015: 7 oferte
Stadiu actual licitaţie: Reevaluare oferta CONSITRANS (loc 3) după decizia CAB din 12.09.2016 care a confirmat decizia CNSC din 10.08.2016 (Contestaţia CONSITRANS împotriva anulării licitaţiei a fost câştigată pentru a două oară de către CONSITRANS)
Valoare estimată: 16.403.747,71 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[171705] / 24.11.2016: „Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic pentru drum de mare viteză Buzău – Focşani”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 05.01.2017, 17.01.2017, 31.01.2017, 16.02.2017, 02.03.2017
Valoare estimată: 24.468.250,57 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[171706] / 24.11.2016: „Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic pentru drum de mare viteză Focşani – Bacău”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 05.01.2017, 17.01.2017, 16.02.2017, 02.03.2017
Valoare estimată: 36.162.607,82 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[171707] / 24.11.2016: „Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic pentru drum de mare viteză Ploieşti – Buzău”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 05.01.2017, 17.01.2017, 16.02.2017, 02.03.2017
Valoare estimată: 23.032.579,36 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[171731] / 24.11.2016: „Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic pentru drum de mare viteză Bacău – Paşcani”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 05.01.2017, 17.01.2017, 20.02.2017, 02.03.2017
Valoare estimată: 27.667.305,62 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[171764] / 25.11.2016: „Elaborare Studiu de Fezabilitate şi Proiect Tehnic pentru Drum Expres Legătură A3 – Aeroport Henri Coandă”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 09.01.2017, 23.01.2017, 06.02.2017, 20.02.2017, 02.03.2017
Valoare estimată: 3.206.848,16 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[171862] / 06.12.2016: „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Piteşti – Craiova”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 12.01.2017, 25.01.2017, 08.02.2017, 23.02.2017, 02.03.2017
Valoare estimată: 39.408.762,53 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[161290] / 16.07.2015: „Proiectare şi execuţie Autostrada Bucureşti – Braşov, Tronson Comarnic-Braşov, Lot 1: sector Comarnic – Predeal, km 111+300 – km 115+300; Lot 2: sector Predeal – Cristian, km 162+300 – km 168+600 şi Drum de Legătură”
Depunere oferte: 02.09.2015 05.10.2015 13.10.2015
Oferte deschise în 13.10.2015: 1 oferta lot 1, 10 oferte lot 2
Stadiu actual licitaţie lot 1: Anulată în 11.12.2015
Valoare estimată lot 1: 166.855.909,00 RON fără TVA
Valoare atribuire lot 1: –
Stadiu actual licitaţie lot 2: Reevaluare oferta STRABAG (loc 7) după decizia CNSC din 17.01.2017 (Câştigător iniţial ALPENSIDE (loc 2))
Valoare estimată lot 2: 149.837.204,00 RON fără TVA
Valoare atribuire lot 2: –

[170794] / 21.10.2016: „Finalizarea lucrărilor la Nodul Gilău şi conexiunea dintre Secţiunea 2B cu Subsecţiunea 3A1, Autostrada Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea”
Depunere oferte: 05.12.2016, 16.12.2016, 05.01.2017, 18.01.2017, 03.02.2017, 09.02.2017
Oferte deschise în 10.02.2017: 7 oferte
Stadiu actual licitaţie: Evaluare oferte
Valoare estimată: 48,566,561.23 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

[170795] / 21.10.2016: „Realizarea Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Lotul 1: Târgu Mureş – Ungheni şi Drum de legătură – relicitare”
Stadiu actual licitaţie: Depunere oferte până în 07.12.2016, 18.01.2017, 01.02.2017, 13.02.2017, 27.02.2017, 06.03.2016
Valoare estimată: 284,915,969.74 RON fără TVA
Valoare atribuire: –

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.