Colecţia Elie Safra cucereşte colecţionarii la New York

Vânzarea operelor din colecţia Jacob Elie Safra a fost unul dintre evenimentele calendarului din acest an al şedinţelor dedicate vechilor maeştri al Casei Sotheby’s din New York. De la arhitectura scenografică a lui Giovanni Paolo Panini şi Hubert Robert la marile compoziţii mitologice, semnate de Jacopo Amigoni şi Jan Miel, de la uimitoarele naturi statice de Balthasar van der Ast şi Maria van Oosterwijck la măiestritele scene de gen realizate de Hendrick Maertensz Sorgh, colecţia Safra s-a dovedit extrem de interesantă pentru licitatori.

Celor amintiţi şi s-au adăugat artişti din secolul al XIX-lea, ca Giovanni Boldini şi Anders Zorn. Operele oferite au fost achiziţionate de acest pasionat colecţionar din Elveţia între 1988 şi 2001.

 

Maria van Oosterwijck, Natură statică

Provenit dintr-o familie de bancheri evrei din Liban, miliardarul Jacob Elie Safra este cunoscut pentru investiţiile sale în cultură, printre care se numără şi „Encyclopaedia Britannica” sau Merriam-Webster. A cochetat cu actoria de film şi este producător de cinema. Sub numele J.E. Beaucaire (numele unui personaj din filmul „Monsieur Beaucaire”, interpretat de Bob Hope), a apărut în roluri minore în trei pelicule şi a finanţat, printr-o companie de producţie, „Sweetland Films”, opt realizări ale lui Woody Allen. Idila cu filmul are şi partea ei de cancan, regizorul intentându-i proces anul trecut pentru 12 milioane de dolari din suma rezervată producţiei, cheltuiţi fără ştiinţa lui. În procesul în care ambele părţi au reuşit s-o irite pe judecătoare prin ezitările lor, s-a ajuns la înţelegere care nu a fost făcută publică.

Willem van der Elder, Războinic zeelandez în barcă

Suma totală obţinută în licitaţie a fost de 12.380.000 de dolari, înregistrându-se şapte noi recorduri de artist. „Muzicienii” lui Hendrick Maertensz Sorgh, care a fost achiziţionat cu 762.500 de dolari, are o temă relativ rară la acest artist specializat mai curând în subiecte ţărăneşti, scene de bucătărie şi de piaţă, atât de des întâlnite în secolul al XVII-lea în Ţările de Jos. Cele cinci persoane elegante care fac muzică au reuşit să ridice preţul picturii la 1.762.500 de dolari. Celelalte vedete ale licitaţiei au fost Maria van Oosterwijck, cu o Natură statică cu flori (1.426.500 de dolari, estimare: 600.000-900.000), preţ obţinut şi pentru că lucrările acestui artist care picta încet, dar care i-a avut comanditari pe Ludovic al XIV, Jan Sobieski şi Leopold I, sunt foarte rare pe piaţă, şi Willem van de Velde, al cărui „Războinic Zeelandez în barcă” a depăşit aşteptările, ajungând la 902.500 de dolari, de la cei 400.000-600.000 estimaţi.

Un peisaj de Gerrit Adriaensz Berckheyde (1838-1698), estimat la 400.000-600.000 de dolari, şi-a depăşit şi el evaluarea, ajungând la 662.500 de dolari. Este una dintre rarele imagini ale oraşului Haga, realizată înaintea peisajelor lui foarte cunoscute din Harlem şi Amsterdam, mai sofisticate. Aceasta face parte dintr-o serie de picturi realizate la Haga, dintre care multe cu figuri de la Curte. Lucrarea prezintă curtea castelului Binnenhof, într-o paletă saturată, plină de vitalitate.

Quiringh Gerritsz van Brekelenkam, Meşteşugar

„Ruine romane cu femei la fântână” de Cornelis van Poelenburgh (1594/95-1667) a aparţinut înainte colecţiilor Edward Speelman şi Sir Charles Clore din Londra. Expusă la Muzeul din Israel, lucrarea a fost reprodusă în mai multe cataloage şi, deşi există încă patru variante ale acestui subiect, personajele pastorale şi peisajul bucolic, plin de poezie, au ridicat preţul de la 250.000-350.000 de dolari la 422.500.

Trecută prin mai multe colecţii, publicată în numeroase cărţi de specialitate, „Meşteşugar lucrând şi soţia sa torcând”, de Quiringh Gerritsz van Brekelenkam (cca 1622-1669), a fost evaluat la 300.000-500.000 de dolari şi achiziţionat cu 542.500. Subiectul este frecvent în opera artistului care acordă în aceste scene de muncă o mare atenţie elementelor de natură statică, aşa cum numai micii maeştri olandezi ai secolului al XVII-lea ştiu să o facă. Lucrarea este printre primele de acest gen semnate de pictor.

Dirck Hals

Fratele mai tânăr al lui Frans Hals, Dirck Hals (1591 – 1656), era recunoscut pentru rapiditatea cu care picta, pentru personajele sale uşor alungite şi pentru preţiozitatea redării veşmintelor. „Jucători de tric-trac în interior” (602.500 de dolari) a trecut în timp prin colecţiile baronilor Anselm von Rothschild şi Alphonse de Rothschild din Viena, a fost confiscat şi atribuit Muzeului de Artă din Linz şi restituit apoi baroanei Clarice von Rothschild, intrând apoi în colecţia Stanton Avery din New York. Jacob Safra l-a achiziţionat în 1998, când Casa Christie’s a desfăcut colecţia Avery. Este una dintre cele mai apreciate picturi ale lui Dirck Hals, vibrând de culoare.

Guillaume Lethiere, Judecata lui Paris

O creştere spectaculoasă a preţului a înregistrat „Judecata lui Paris” de Guillaume Guillon Lethière (1760-1832), de la 250.000-300.000 la 722.500 de dolari. Este o pânză impresionantă, pictată de artist când era directorul Academiei Franceze din Roma, în accentuat stil neoclasic. Artistul a urmat textele clasice, plasând personajele la poalele Muntelui Ida. Paris este îmbrăcat în costum frigian. Lethière şi-a portretizat personajele după protipurile clasice, figura Athenei fiind inspirată de sculptura lui Giustiniani, aflată în colecţia lui Lucian Bonaparte, care a fost unul dintre cei mai importanţi susţinători ai pictorului. Opera a fost la început în posesia cunoscutului colecţionar şi patron al artelor Antonio Piccolomini Bellanti din Siena, de la care a fost cumpărată de Sir Robert Keith Dick-Cunningham, ai cărui moştenitori au vândut-o în 1960 unui colecţionar anonim.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.